2013-10-09, 20:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cAase
Vad är nästa medicin man lär få testa?
Ta en titt på voxra och venlafaxin, antidepressiva mediciner som har flera användningsområden bl.a add och är lätta att få utskrivna.

Ritalin, samma verksamma substans som concerta och finns dels som snabbverkande tabletter och långtidsverkande depotkapslar.
Trots att det har samma verksamma substans skiljer det hur bra effekt de ger på olika individer så det kan va värt en test också.

I slutet ligger amfetaminpreparat som ex: metamina men är lite svårt att få det utskrivet.

Redigerat:
Det kan även va värt att titta på hur du mår fysiskt om det inte gjorts, finns många sjukdomar som har add-liknande symtom.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-10-09 kl. 20:51.
Citera
2013-10-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ta en titt på voxra och venlafaxin, antidepressiva mediciner som har flera användningsområden bl.a add och är lätta att få utskrivna.

Ritalin, samma verksamma substans som concerta och finns dels som snabbverkande tabletter och långtidsverkande depotkapslar.
Trots att det har samma verksamma substans skiljer det hur bra effekt de ger på olika individer så det kan va värt en test också.

I slutet ligger amfetaminpreparat som ex: metamina men är lite svårt att få det utskrivet.

Redigerat:
Det kan även va värt att titta på hur du mår fysiskt om det inte gjorts, finns många sjukdomar som har add-liknande symtom.

Voxra testat, ingen effekt. Venlafaxin, ingen effekt. Sanningen är att jag testat de flesta SSRI/SNRI etc, på maxdoser utan någon som helst förbättring, inte heller några biverkningar. Jag har jämt kunnat hoppa på maxdosen på alla antidepp utan att känna några symptom. Kunde också sluta CT efter månaders bruk utan ens lite känningar.
Fysiskt (enligt standardtesterna) där jag kollat testo, sköldkörteln osv visar att det ser okej ut. Jag låg en gång på gränsen till för låg sköldkörtelproduktion, men låg bra till senaste gångerna.

Intressant att min kropp tycks vara halvt immun mot läkemedel
Citera
2013-10-09, 23:56
Medlem
Numes avatar
Citat:
Voxra testat, ingen effekt. Venlafaxin, ingen effekt. Sanningen är att jag testat de flesta SSRI/SNRI etc, på maxdoser utan någon som helst förbättring, inte heller några biverkningar. Jag har jämt kunnat hoppa på maxdosen på alla antidepp utan att känna några symptom. Kunde också sluta CT efter månaders bruk utan ens lite känningar.
Fysiskt (enligt standardtesterna) där jag kollat testo, sköldkörteln osv visar att det ser okej ut. Jag låg en gång på gränsen till för låg sköldkörtelproduktion, men låg bra till senaste gångerna.

Intressant att min kropp tycks vara halvt immun mot läkemedel
Jag kan inget egentligt om sånthär (tror dock läkare, och annat folk som arbetar så systematiskt, blir närsynta), men det är kanske inte omöjligt att du faktiskt skulle må bättre av sköldkörtelhormon. Att normalvärden är optimalt är att anta en hel del.

http://dinamediciner.se/nyheter/normalvarden-skoldkortelhormon
Citera
2013-10-10, 00:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fysiskt (enligt standardtesterna) där jag kollat testo, sköldkörteln osv visar att det ser okej ut.
Lattjo att du skriver ut 2 grejer som sjukvården har problem att kontrollera

Citat:
Jag låg en gång på gränsen till för låg sköldkörtelproduktion, men låg bra till senaste gångerna.
Man kan ha tillfälligt dåliga värden för sköldkörtel men det är också ett organ som sjukvården, speciellt vårdcentralerna har väldigt dålig kunskap om.
Citera
2013-10-10, 10:37
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Jag ber om att få tacka för svaret. Det känns genast mycket tryggare- Det enda som fortfarande skaver i mig är att min utredare är väldigt ung. Han är definitivt inte 40, antagligen inte 35 och jag skulle inte vara förvånad om han är under 30. Han kanske inte är lika duktig erfarenhetsmässigt som en person på, ska vi säga 45?

Det har andra fördelar. En större entusiasm, öppenhet och en större förmåga att kunna empatisera med sina patienter, snarare än att dom efter 30 år vant sig och ser allt FÖR formellt. Jag tycker om ung sjukpersonal. Det är dock någonting särskilt med äldre sjuksköterskor. Det är mysigt.

Citat:
Jag har fått höra tipset att skriva på många håll och jag tycker det kan vara en bra idé då jag både har lättare att formulera mig och då det faktiskt är nedpräntat om jag skulle glömma av mig (vilket såklart händer hela tiden )

Klassiskt. Kör på.

Citat:
En annan sak jag funderar på är det här med anhörigintervjuerna. Mina föräldrar har ju aldrig haft ett "normalt" barn då brorsan har ADD, syrran dyslexi (känner inte till om det finns eller inte finns ytterligare problem), lillebror Aspberger och så mig som har varit rätt lik lillebror. När jag bad om att bli remitterad till NPF gjordes en kort intervju kring barndom och så och mina föräldrar sa då att de inte tyckte jag var särskilt annorlunda som barn. Vet inte hur det tolkas in, jag har sett folk tipsa både fuskisar och människor i min sits om att man ska säga att föräldrarna har något neuropsykiatriskt / att flera av deras barn har det. Nu blev det en sån där volym igen, men skulle dessa råd hjälpa om mina föräldrar nu inte ändrar inställning?

Att dina föräldrar beskriver dig som relativt normal i jämförelse med syskon med ADD, asperger och dyslexi tycker jag skvallrar om att du ju har något neuropsykiatriskt funktionshinder. Du verkar trots allt väldigt medveten om dig själv och dina besvär, så din oro för att dina föräldrar inte beskriver saker som du ser dom är inga konstigheter.

Säg som det är till utredaren, precis som du beskriver här. Hela din övriga familj är lite skadad och dina föräldrar har blivit härdade. Sett i perspektiv med utredningen som helhet och det du meddelar verbalt och i skrift, så tror jag definitivt inte att det är något problem!

Ledsen för sent svar btw. Har varit fruktansvärt upptagen med mitt ADHD-shit det senaste.
Citera
2013-10-10, 10:44
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Lattjo att du skriver ut 2 grejer som sjukvården har problem att kontrollera

Man kan ha tillfälligt dåliga värden för sköldkörtel men det är också ett organ som sjukvården, speciellt vårdcentralerna har väldigt dålig kunskap om.

Som en fortsättning är det vanligt att bland annat sköldkörtelhormon sjunker vid diet, längre tids stress, viktnedgång och brist på exempelvis jod. Många mediciner kan också påverka. Det är inte alltid man mäter både T3, T4 och TSH dessutom. Det är mängden och balansen av dessa som avgör hur väl sköldkörteln presterar. Det är svårt att få en bild av helheten om man inte testar för allt, något jag upplevt hos särskilt vårdcentraler innan.

Det kan alltså variera rätt mycket på ganska kort tid. Det har dock kommit nya rekommendationer angående hypotyreos av något/några organ vars namn jag inte kan minnas. Det har ännu inte nått Sverige vad jag vet, men det innebär att det undre värdet för låg sköldkörtelfunktion sänks. Fler människor kan alltså diagnostiseras.
Citera
2013-10-10, 11:07
Medlem
är det alltid pissprov när man ska börja med en utredning? funderar på att börja testa concerta redan nu i låga doser då det kan ta ett tag innan man börjar med utredningen. någon som vet hur långt det tar för det att gå ur kroppen? om det skulle synas på pissprovet, någon chans att man kan skylla på Voxran? läste nämligen om någon som felaktigt failat pga det.
Citera
2013-10-10, 12:37
Medlem
Jag är snart den enda i min släkt som inte har en ADD eller ADHD diagnos, men det ska jag nog ändra på Ska försöka få till en utredning för jag är övertygad om att jag har ADD eller något liknande skit. Frågan är bara vad man ska med diagnosen till? Kan man ta den till arbetsförmedlingen och förklara att anledningen till att jag inte får ett skit gjort är just detta? För ju mer press dom sätter på mig desto mindre får jag gjort och jag hafsar iväg något i sista sekunden som vanligt. Känner mer för att ta mitt liv än att gå dit igen.

Snart 40 år har gått och jag har inte kommit nånstans utan har samma problem som under skoltiden. Har inte lyckats läsa en enda bok i hela mitt liv exempelvis, det bara går inte pga dagdrömmande och ointresse. Nu har jag haft en period då jag spelat tv-spel ca 15 timmar per dygn i flera veckor i sträck och har bara gått ut en gång på 1.5 vecka och det var för att storhandla mat. Bara det är jobbigt då jag måste röra mig bland folk. Fattar inte varför ingen gjorde något när man gick i skolan? Gick ut med 1.7 i snittbetyg och jag fick kämpa för det.
Citera
2013-10-10, 12:44
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardbeg-och-LSD
Jag är snart den enda i min släkt som inte har en ADD eller ADHD diagnos, men det ska jag nog ändra på Ska försöka få till en utredning för jag är övertygad om att jag har ADD eller något liknande skit. Frågan är bara vad man ska med diagnosen till? Kan man ta den till arbetsförmedlingen och förklara att anledningen till att jag inte får ett skit gjort är just detta? För ju mer press dom sätter på mig desto mindre får jag gjort och jag hafsar iväg något i sista sekunden som vanligt. Känner mer för att ta mitt liv än att gå dit igen.

Snart 40 år har gått och jag har inte kommit nånstans utan har samma problem som under skoltiden. Har inte lyckats läsa en enda bok i hela mitt liv exempelvis, det bara går inte pga dagdrömmande och ointresse. Nu har jag haft en period då jag spelat tv-spel ca 15 timmar per dygn i flera veckor i sträck och har bara gått ut en gång på 1.5 vecka och det var för att storhandla mat. Bara det är jobbigt då jag måste röra mig bland folk. Fattar inte varför ingen gjorde något när man gick i skolan? Gick ut med 1.7 i snittbetyg och jag fick kämpa för det.

Jag misstänker att du hade använt diagnosen som en rationalisering för din egen lathet och ovilja. Men jo, visst kan det kan ge en ökad förståelse från myndigheters sida och öppna upp möjligheter till medicinering, terapi och professionell hjälp. Ansvaret kommer dock alltid ligga hos dig, såvida du inte blir omyndigförklarad i samma veva.
Citera
2013-10-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag misstänker att du hade använt diagnosen som en rationalisering för din egen lathet och ovilja. Men jo, visst kan det kan ge en ökad förståelse från myndigheters sida och öppna upp möjligheter till medicinering, terapi och professionell hjälp. Ansvaret kommer dock alltid ligga hos dig, såvida du inte blir omyndigförklarad i samma veva.

Grejen är att jag vill ha ett arbete men jag finner arbetsintervjuer extremt pressande och jobbiga, sen så finns det bara ett fåtal arbeten jag vill ha och tror jag skulle klara av samt massa som jag inte skulle klara av och då man tvingas söka även dessa så blir det för mycket liksom.

En konstig sak jag gör väldigt ofta är att bita mig själv i händerna eller armarna när jag blir irriterad över något eller tänker på något väldigt intensivt och jag har försökt att sluta med detta i många års tid men utan att lyckas. Vad kan detta bero på? Jag tycker att det är ett helt sjukt beteende för övrigt och skulle tycka det var hur dumt som helst om jag såg någon annan göra det. Jag tror att jag gör så ca 40-50 gånger per dag men lyckas undvika det när jag är bland folk.

En annan konstig grej är att jag har en gammal svensk flagga som jag haft sedan 1991 då jag såg en landskamp i fotboll mot Jugoslavien på Råsunda och den har jag alltid bredvid mig när jag är hemma. Sitter jag vid datorn så ligger den här och ska jag till köket och laga mat så tar jag med mig flaggan och lägger den där osv. Dock tar jag inte in den på toan utan lägger den precis utanför, men den följer med hela tiden. Men den får aldrig följa med ut Fast har jag besök då gömmer jag undan den och har inga problem att vara utan den. Såna här skumma grejer förstår jag inte riktigt på, det bara är så. Just det verkar inte ha något med ADD att göra? Annars stämmer diagnosen in väldigt bra på mig tycker jag.
Citera
2013-10-10, 16:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Det är inte alltid man mäter både T3, T4 och TSH dessutom.
Har noterat det, T4 och TSH har alltid mätts vid kontroller men T3 tror jag inte har kollats alls eller kanske 1 gång.

Citat:
Ursprungligen postat av yadda1
är det alltid pissprov när man ska börja med en utredning?
Nej.
Citera
2013-10-10, 16:45
Medlem
Citat:
Har noterat det, T4 och TSH har alltid mätts vid kontroller men T3 tror jag inte har kollats alls eller kanske 1 gång.

Nej.

okej. har du någon aning om på ett ungefär hur länge det tar för att det inte ska synas på ett eventuellt urinprov?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in