Citat:
Ursprungligen postat av gulijano
Hej alla ADDare!
Jag ska träffa vårdpersonal imorgon och ta upp att jag nästan är säker på att jag lider av ADD, jag har samtliga sympton som beskrivs och haft sedan jag var ungefär 11,12,13 ngt (20år nu). Jag undrar hur pass svårt och så det är att få medicinering och hjälp och hur lång tid det tar? Och hur hjälpte medicinen er? Som det har sett ut för mig så är jag en bra kiile på alla vis men alla symptomen gör att jag inte fungerar normalt i samhället, jag är nästan jämt trött, humöret svänger rejält, tror att min irritation rastlöshet osv bottnar sig i en dålig självkänsla och självförtroende pga. att jag har gått runt och kännt mig "annorlunda" pga. ADDn som jag starkt misstänker. Så, hur hjälpte medicineringen er?
mvh
Skönt att du är insiktsfull.
När du fått diagnos blir du oftast automatiskt erbjuden medicin, jag läser mellan raderna att du inte knarkar och då borde det vara ett ännu mindre problem.
Jag kan berätta om hur medicinen fungerar för mig.
Jag hade ganska stora föreställningar om hur det skulle vara, det skulle vara si och så, men jag hade också fått höra att medicin inte automatiskt löser alla problem. Förstod inte riktigt vad folk menade.
Medicinen hjälper mig att bli klarare. Den där spärren jag alltid haft försvinner, så nu är jag den människan jag vet att jag egentligen varit hela tiden. Bara för att dra några exempel så förlorar jag fortfarande fokus under föreläsningar, men innan har det varit så grovt att jag inte kunnat ta mig ur det och bara fastnat i mina tankar och inte lärt mig någonting. Nu är det väldigt enkelt att ta sig ur. Jag vet inte om det är medicinen som gör det eller vetskapen om att jag har medicinen som pushar mig att ge allt.
Att vakna till alla de 5 alarm jag har, komma upp ur sängen och faktiskt vakna är inte längre en bedrift. Jag ligger kvar några sekunder, sedan studsar jag upp full av energi.
Jag är inte längre en stupad soldat på eftermiddagen, vilket har lett till mer tid över (brukade förut sova 2-4 timmar när jag kom hem), tidigare sänggång, piggare morgon...
Känner mig över huvudtaget mer genuint positivt inställd till livet. Jag säger inte bara längre att alla kan om de vill, jag menar det, från hjärtat! Och framför allt: JAG SJÄLV KAN!
Jag var förut väldigt lättirriterad, förmodligen främst pga stressen över att aldrig hinna, det har försvunnit så gott som helt. Ibland kan jag känna att det blir för mycket med människor som pratar och samtidigt ha full fokus (en av de positiva sakerna med ADD

slippa lyssna på jobbiga människor), men det är kanske bara ett tecken på att jag är sund.
En negativ biverkning jag fått är att jag svettas mycket vid temperaturändringar. Känner mig som en klimakteriekossa.
Men det där med att medicin inte löser allt förstår jag verkligen nu. Jag måste fortfarande ha strategier för att komma ihåg vilka tider jag ska till (lägga in saker
direkt i telefonen som sedan påminner mig), anteckningsstrategier som fungerar även om jag faktiskt skulle förlora fokus, pluggtekniker som uppmuntrar mig till att fortsätta hålla koncentrationen uppe (Var sitter jag? Hur länge pluggar jag? Vad får jag för belöning? Vilka pluggar jag med? Pauser?).
Mitt råd är att ha tålamod. Sjukvården är extremt långsam, du kommer behöva vänta, det du kan göra åt det är att ringa och tjata tills de tröttnar på dig. (har förstått att det ofta är ett problem hos folk med add, vilket jag inte känt av något alls. Jag kan tjata och pusha och ringa och greja in i oändligheten, det är det enda som fungerar om man vill ha något)