Citat:
Ursprungligen postat av
ManMannen
ordordord
Jag ber om att få tacka för svaret. Det känns genast mycket tryggare- Det enda som fortfarande skaver i mig är att min utredare är väldigt ung. Han är definitivt inte 40, antagligen inte 35 och jag skulle inte vara förvånad om han är under 30. Han kanske inte är lika duktig erfarenhetsmässigt som en person på, ska vi säga 45?
Jag har fått höra tipset att skriva på många håll och jag tycker det kan vara en bra idé då jag både har lättare att formulera mig och då det faktiskt är nedpräntat om jag skulle glömma av mig (vilket såklart händer hela tiden

)
En annan sak jag funderar på är det här med anhörigintervjuerna. Mina föräldrar har ju aldrig haft ett "normalt" barn då brorsan har ADD, syrran dyslexi (känner inte till om det finns eller inte finns ytterligare problem), lillebror Aspberger och så mig som har varit rätt lik lillebror. När jag bad om att bli remitterad till NPF gjordes en kort intervju kring barndom och så och mina föräldrar sa då att de inte tyckte jag var särskilt annorlunda som barn. Vet inte hur det tolkas in, jag har sett folk tipsa både fuskisar och människor i min sits om att man ska säga att föräldrarna har något neuropsykiatriskt / att flera av deras barn har det. Nu blev det en sån där volym igen, men skulle dessa råd hjälpa om mina föräldrar nu inte ändrar inställning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nume
Verkar ju vettigt. Att du inte lyckas belysa dina problem helt 100 lär inte spela någon roll om du väl fått göra utredning med dessa tester osv. Kan ju vara svårt att "hitta" adhd om man inte letar efter det, vilket väl säkert var problemet förut gissar jag.
Gick det bra att definera ord då förresten?
Låter ju som att du har ångest eller dylikt över rätt mycket saker också... Kan väl vara enbart ångest av någon annan mer mystisk anledning men låter det inte för mig utav det du skriver. Depression kan ju också hänga samman med ADHD-symptom. Sen om man alltid haft vissa problem kan det väl bli lätt att inte inse hur mycket det tär på en.
Tror säkert några av de medicinerna för adhd kommer hjälpa dig. Är ju dock drygt och hitta rätt dos och preparat om man inte har tur. Men är ju garanterat värt det...om det skulle vara så.
Så menar du att de kommer kunna ställa korrekt diagnos även om jag i princip spikar testerna? För hittills har det då inte varit några problem förutom det här med att hålla saker i huvudet.
Jo, jag klarade alla utom 4-6 stycken. Jag höll inte koll på hur många ord han läste upp dock. Fick även höra två ord och sedan förklara på vilket sätt de var lika (allt från fot och hand till mer abstrakta så som karikatyr och metafor). Det gick det lite sämre på eftersom jag blev trött i huvudet och fick för mig att jag skulle förklara vad orden hade gemensamt istället för hur de var lika. Både fötter och händer är kroppsdelar, vilket var rätt enkelt. Karikatyr och metafor var inte så klurig den heller eftersom metafor är bildspråk och karikatyr är (överdriven) porträttering. Båda är alltså bildmässiga eller visuella. Men när jag skulle berätta hur alltid och aldrig var lika blev det istället "tja, alltid är när något sker hela tiden och aldrig betyder att någonting aldrig sker så därför är de varandras motsatser och det är vad de har gemensamt". Jag vet inte om ni håller med, men det kändes som att jag snurrade iväg helt åt helvete på de svårare frågorna. xD
Tack för svaren!