2013-10-02, 09:46
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Felåt, jag kopierade helt sonika ett dokument som jag jobbat på för att kunna ge NPF om de behöver mer information och sedan skrev jag frågor på det. Du hittar dem längst ner i inlägget, fyra stycken. Vore trevligt om du kunde svara på någon av dem, främst angående utredningen!

Jag tycker inte du ska "fuska" på utredningen utan snarare belysa problemet tillsammans med dina utredare. Dessa är utbildade och har troligtvis en lång erfarenhet av ADD/ADHD och diagnostik, så att din problematik inte kommer fram för att du i kortare perioder och under rätt förutsättningar kan hålla fokus tror jag knappast.

En del av diagnostiseringen handlar om din barndom där både du och anhöriga intervjuas. Om det är så som du säger att dina problem har följt dig hela livet och du dessutom har närstående med neuropsykiatriska sjukdomar, som ju till stor del är genetiskt betingade, så har både du och din familj erfarenhet och kunskap om sjukdomstillståndet.

Om du känner att du uttrycker dig bättre i skrift så tycker jag det är klokt att ge information skriftligt. Det här är mycket vanligt hos personer med ADHD och efter att ha följt både den här och ADHD-tråden i flera år så kan jag försäkra dig om att många har gjort det tidigare, vanligtvis med mycket gott resultat.

Jag är lite mer medicinerad nu än i morse () och sneglade igenom din text. Det du säger låter högst bekant. Det hade inte förvånat mig att det inom kort visar sig att du hör hemma i den här tråden.

Edit: Bete dig naturligt, var dig själv. Du behöver inte känna någon press eller prestationsångest inför testen eller samtalen. Dom har sett allt, hört allt. Ingenting förvånar dessa människor och dom är professionella nog att varken döma eller kritisera. Du är varken den smartaste eller dummaste som suttit där med en träkloss framför dig. ADD/ADHD kommer i alla former.
Senast redigerad av ManMannen 2013-10-02 kl. 09:49.
Citera
2013-10-02, 10:32
Medlem
Numes avatar
Citat:
Fick definiera ord, klicka på en skärm, komplettera mönster, lösa problem i huvudet (där problemen var formulerade i kortare och längre meningar, kan fan inte hålla långa uppgifter i huvudet om jag så fick betalt för jag minns bara en kort del av informationen). Sen gjorde vi inte så mycket mer för jag blev trött i huvudet.
Verkar ju vettigt. Att du inte lyckas belysa dina problem helt 100 lär inte spela någon roll om du väl fått göra utredning med dessa tester osv. Kan ju vara svårt att "hitta" adhd om man inte letar efter det, vilket väl säkert var problemet förut gissar jag.

Gick det bra att definera ord då förresten?

Låter ju som att du har ångest eller dylikt över rätt mycket saker också... Kan väl vara enbart ångest av någon annan mer mystisk anledning men låter det inte för mig utav det du skriver. Depression kan ju också hänga samman med ADHD-symptom. Sen om man alltid haft vissa problem kan det väl bli lätt att inte inse hur mycket det tär på en.

Tror säkert några av de medicinerna för adhd kommer hjälpa dig. Är ju dock drygt och hitta rätt dos och preparat om man inte har tur. Men är ju garanterat värt det...om det skulle vara så.
Citera
2013-10-02, 19:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det nåt man kan göra för att bli av med käkspänningar?
Citera
2013-10-03, 01:24
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

magnesium har lindrat cs besvär för mig dock så vet jag inte om det hjälper mot käkspänningar då jag inte får det på medicinska doser.

tuggummi kan va bra att ha, det känns inte lika konstigt om man tuggar på något samtidigt.
Citera
2013-10-03, 04:00
Medlem
SvartAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
ordordord

Jag ber om att få tacka för svaret. Det känns genast mycket tryggare- Det enda som fortfarande skaver i mig är att min utredare är väldigt ung. Han är definitivt inte 40, antagligen inte 35 och jag skulle inte vara förvånad om han är under 30. Han kanske inte är lika duktig erfarenhetsmässigt som en person på, ska vi säga 45?

Jag har fått höra tipset att skriva på många håll och jag tycker det kan vara en bra idé då jag både har lättare att formulera mig och då det faktiskt är nedpräntat om jag skulle glömma av mig (vilket såklart händer hela tiden )

En annan sak jag funderar på är det här med anhörigintervjuerna. Mina föräldrar har ju aldrig haft ett "normalt" barn då brorsan har ADD, syrran dyslexi (känner inte till om det finns eller inte finns ytterligare problem), lillebror Aspberger och så mig som har varit rätt lik lillebror. När jag bad om att bli remitterad till NPF gjordes en kort intervju kring barndom och så och mina föräldrar sa då att de inte tyckte jag var särskilt annorlunda som barn. Vet inte hur det tolkas in, jag har sett folk tipsa både fuskisar och människor i min sits om att man ska säga att föräldrarna har något neuropsykiatriskt / att flera av deras barn har det. Nu blev det en sån där volym igen, men skulle dessa råd hjälpa om mina föräldrar nu inte ändrar inställning?

Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Verkar ju vettigt. Att du inte lyckas belysa dina problem helt 100 lär inte spela någon roll om du väl fått göra utredning med dessa tester osv. Kan ju vara svårt att "hitta" adhd om man inte letar efter det, vilket väl säkert var problemet förut gissar jag.

Gick det bra att definera ord då förresten?

Låter ju som att du har ångest eller dylikt över rätt mycket saker också... Kan väl vara enbart ångest av någon annan mer mystisk anledning men låter det inte för mig utav det du skriver. Depression kan ju också hänga samman med ADHD-symptom. Sen om man alltid haft vissa problem kan det väl bli lätt att inte inse hur mycket det tär på en.

Tror säkert några av de medicinerna för adhd kommer hjälpa dig. Är ju dock drygt och hitta rätt dos och preparat om man inte har tur. Men är ju garanterat värt det...om det skulle vara så.

Så menar du att de kommer kunna ställa korrekt diagnos även om jag i princip spikar testerna? För hittills har det då inte varit några problem förutom det här med att hålla saker i huvudet.

Jo, jag klarade alla utom 4-6 stycken. Jag höll inte koll på hur många ord han läste upp dock. Fick även höra två ord och sedan förklara på vilket sätt de var lika (allt från fot och hand till mer abstrakta så som karikatyr och metafor). Det gick det lite sämre på eftersom jag blev trött i huvudet och fick för mig att jag skulle förklara vad orden hade gemensamt istället för hur de var lika. Både fötter och händer är kroppsdelar, vilket var rätt enkelt. Karikatyr och metafor var inte så klurig den heller eftersom metafor är bildspråk och karikatyr är (överdriven) porträttering. Båda är alltså bildmässiga eller visuella. Men när jag skulle berätta hur alltid och aldrig var lika blev det istället "tja, alltid är när något sker hela tiden och aldrig betyder att någonting aldrig sker så därför är de varandras motsatser och det är vad de har gemensamt". Jag vet inte om ni håller med, men det kändes som att jag snurrade iväg helt åt helvete på de svårare frågorna. xD

Tack för svaren!
Citera
2013-10-03, 14:06
Medlem
Numes avatar
Citat:
!
Läste kanske lite fel. Men ja jag tror inte du kan misslyckas att få diagnosen om den faktiskt platsar.

Själv när jag gjorde WAIS-IV så på de verbala bitarna när man skulle dra sådana likheter osv, fick jag en hel del minuspoäng får att jag svävade iväg och drog sjuka kopplingar. Trots det löjligt högt på den biten. Resten svävade runt 100. Skall tydligen vara en grejj att man har relativt kasst arbetsminne men högt någon annanstans.
Men sen är det väl mest relevant med rena koncentrationstester. Har du adhd lär du fan inte klara av att göra ett sådant perfekt. Gjorde sånthär QB-test eller vad det heter (något annat litet test framför en dator fick jag mer normalt på då det bara mätte felen), man skall klicka på en knapp när samma figur visar sig i rad, 20 minuter stilla på en stol och ens huvudrörelser mäts. Fick väl in de flesta rätt, men tydligen såg huvudrörelserna väldigt abnormala ut trots att det antagligen inte skulle märkts speciellt för det mänskliga ögat. Min frustration mättes! Sen repetera testet med Ritalin och vipps jag kunde sitta och filosofera samtidigt. Antar väl det väl omfattar också dem som inte har hyperaktiviteten

Själv behövde jag inte göra anhöringintervju (tog detta inte på allvar då)...men då hade jag väl träffat läkaren så länge att hon skulle slicka min röv för att få ställa diagnos.
Kom dock ihåg saker själv om mitt beteende tidigt i livet. T.ex. dagispersonals kommentarer, hur jag betedde mig i lågstadiet osv. Lika bra för min del då mitt minne antagligen är bättre än folk som är 70 år
Vad som kommer att noteras är väl inte vad dina föräldrar anser utan rena observationer.
Senast redigerad av Nume 2013-10-03 kl. 14:18.
Citera
2013-10-08, 04:57
Medlem
Citat:
Men ja jag tror inte du kan misslyckas att få diagnosen om den faktiskt platsar.

Nu ska du få höra nume,
Jag har "kämpat"(hah, kanske mer battle of the mind tbho.) för att få en diagnos i 10 år.
Det kulminera i att en överläkare satt och skrek "Du är bara lat!" på ett 3 parts möte med försäkringskassan och socialen... 5 år senare - Har precis fått en diagnos och (den efterfrågade) Ritalin behandling.

Det hela beror i stortsätt på landstingets ovilja att acceptera andra saker än deras in-rutade mall över vad en diagnos kräver.

SvartAce,

Jag känner igen mig mycket i vad du skriver, du borde stå på dig mer.
eller flytta till ett bättre län (Det är faktiskt värt det! tänk universitets stad.)

ps. yngre personal är att föredra, dom bryr sig och tycker att deras jobb är roligt. oftast är dom där tillfälligt, vilket gör att dem oftast inte bryr sig om den lokala hiarkin i vårdteamet.
Senast redigerad av freethespeech 2013-10-08 kl. 04:59.
Citera
2013-10-09, 16:18
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Träna käkmusklerna har hjälpt mig en del.

Fick instruktioner ifrån tandhygienist...

I princip tryck (konstant) med käken ner åt sidorna fram och upp, medans man håller emot med knytnäven/fingrarna. 6 sekunder vardera. Sen sträcka ut den 30 sekunder med fingrarna som hjälper till.
Upprepa 6ggr. Sen gör man detta 2-3 gånger per dag.

Har aldrig lyckats göra det så kontinuerligt men det verkar ha viss effekt.
Citera
2013-10-09, 17:00
Medlem
.
Senast redigerad av yadda1 2013-10-09 kl. 17:18.
Citera
2013-10-09, 18:17
Medlem
är det vanligt med käkspänningar just om man har adhd/add eller? att hjärnan går på högvarv under natten? vet att många får käkspänningar när de är stressade/deprimerade, men jag är varken eller och har fortfarande problem att jag biter ihop tänderna på natten. har bettskena men hjälper icke!

Citat:
Träna käkmusklerna har hjälpt mig en del.

Fick instruktioner ifrån tandhygienist...

I princip tryck (konstant) med käken ner åt sidorna fram och upp, medans man håller emot med knytnäven/fingrarna. 6 sekunder vardera. Sen sträcka ut den 30 sekunder med fingrarna som hjälper till.
Upprepa 6ggr. Sen gör man detta 2-3 gånger per dag.

Har aldrig lyckats göra det så kontinuerligt men det verkar ha viss effekt.
Citera
2013-10-09, 19:29
Medlem
nvm, verkar vara en vanlig biverkning som medicinen ger
Citera
2013-10-09, 20:39
Medlem
Har nu testat concerta och strattera, maxdosen på bägge.

Är fortfarande lika trött, utbränd och koncentrationsförmågan är fortfarande värdelös.

Vad är nästa medicin man lär få testa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in