2013-09-29, 22:46
  #4777
Medlem
Aria A-587

Tjenare!
Var uppe på min fars vind idag och skrota igenom massa saker. Till min förvåning ser jag en gitarr vårdslöst liggandes på golvet. En Aria A-587, NO 496.
Är det någon här som sitter på någon info om just denna gitarr?
Har sökt runt på google men de flesta verkar inte ha någon koll.
Jag antar att det är en klassisk gitarr från tidigt 70-tal.
Tänkte fixa till den lite och göra den definitivt spelbar.
Vill inte sälja den, men skulle vara schysst att veta prissättningen på den idag.

Tack på förhand!
Citera
2013-10-04, 11:51
  #4778
Medlem
R.Rs avatar
Vad kan man egentligen göra för att minimera problemet med att stämningen halkar ur på en elgitarr? Jag har den alltid ett halvt steg ned för den musik jag spelar och har också förstått att det sparar mer på strängarna och kan göra att den lättare håller sig stämd. Hur är det med strängarna, är tjockare strängar att föredra gissar jag? Har alltid super slinky 09 på denna. Känns som något man borde veta när man spelat så länge som jag gjort men vadfan.. Den aktuella gitarren jag har problem med är en Epiphone Les Paul så det är ju varken skräp eller toppmaterial. Gör mycket sjuka bends och ibland är det inga problem men andra gånger halkar den ur direkt.
Citera
2013-10-04, 15:19
  #4779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Vad kan man egentligen göra för att minimera problemet med att stämningen halkar ur på en elgitarr? Jag har den alltid ett halvt steg ned för den musik jag spelar och har också förstått att det sparar mer på strängarna och kan göra att den lättare håller sig stämd. Hur är det med strängarna, är tjockare strängar att föredra gissar jag? Har alltid super slinky 09 på denna. Känns som något man borde veta när man spelat så länge som jag gjort men vadfan.. Den aktuella gitarren jag har problem med är en Epiphone Les Paul så det är ju varken skräp eller toppmaterial. Gör mycket sjuka bends och ibland är det inga problem men andra gånger halkar den ur direkt.
Jag har ett par enkla tips till dig som du kan börja med.
Först och främst ska du vara noga när du strängar gitarren. Du behöver inte snurra hela stämskruven full, men 3-4 varv, och peta ner den lösa delen ner emellan liksom så det slår knut. Stäm sedan upp gitarren till pitch och lägg den i knät. Sätt ett par fingrar under ljusa E och lyft strängen upp, ner, upp ner flera gånger. Kör nu samma procedur med övriga strängar så den verkligen är helt uttöjd. Tar du några minuter på dig till detta så har strängarna redan "spelasts in". Stämmer den direkt av sig lätt upprepa igen och var hårdhäntare.

Sen, det magiska lilla trixet som kan göra väldigt stor skillnad. Använd nut oil i sadeln. Vet inte vad det heter på svenska eller om det finns i "vanliga" musikaffärer, jag köpte själv på en gitarrmässa. Det är en liten spruta som inehåller en slags olja/fett, som du sprutar i sadeln i varje skåra under strängen. Strängen får nu minimalt motstånd i sadeln och får svårare att stämma av sig. Har du inte nut oil kan du mala ner lite blyerts och lägga i skårorna under strängen.

Funkar inte detta kan nästa steg vara att köpa ett set bättre stämskruvar och få monterat (och göra om samma grej igen).
Är dina stämmisar OK bör ovan lösa dina problem. Enligt min erfarenhet i alla fall.

Om du gillar super slinkys 0.9 så ska du köra med dessa. Det finns ingen anledning till att byta tjocklek.
__________________
Senast redigerad av Rosewood 2013-10-04 kl. 15:22.
Citera
2013-10-04, 16:03
  #4780
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Jag har ett par enkla tips till dig som du kan börja med.
Först och främst ska du vara noga när du strängar gitarren. Du behöver inte snurra hela stämskruven full, men 3-4 varv, och peta ner den lösa delen ner emellan liksom så det slår knut. Stäm sedan upp gitarren till pitch och lägg den i knät. Sätt ett par fingrar under ljusa E och lyft strängen upp, ner, upp ner flera gånger. Kör nu samma procedur med övriga strängar så den verkligen är helt uttöjd. Tar du några minuter på dig till detta så har strängarna redan "spelasts in". Stämmer den direkt av sig lätt upprepa igen och var hårdhäntare.

Sen, det magiska lilla trixet som kan göra väldigt stor skillnad. Använd nut oil i sadeln. Vet inte vad det heter på svenska eller om det finns i "vanliga" musikaffärer, jag köpte själv på en gitarrmässa. Det är en liten spruta som inehåller en slags olja/fett, som du sprutar i sadeln i varje skåra under strängen. Strängen får nu minimalt motstånd i sadeln och får svårare att stämma av sig. Har du inte nut oil kan du mala ner lite blyerts och lägga i skårorna under strängen.

Funkar inte detta kan nästa steg vara att köpa ett set bättre stämskruvar och få monterat (och göra om samma grej igen).
Är dina stämmisar OK bör ovan lösa dina problem. Enligt min erfarenhet i alla fall.

Om du gillar super slinkys 0.9 så ska du köra med dessa. Det finns ingen anledning till att byta tjocklek.

Tack, just sådana tips jag var ute efter.

Jag brukar dra tre varv vanligtvis men visst är man lat ibland när man ska byta strängar så kanske ska vara noggrannare med det. Lyfta upp brukar jag däremot inte göra så det kanske jag ska börja med. Ska kolla upp oljan också. Gitarren är som sagt ganska ojämn ibland kan jag köra i timtals med massa bends osv och den håller sig perfekt men andra gånger får man avbryta hela tiden och stämma om...
Citera
2013-10-06, 17:15
  #4781
Medlem
MentosFruitcores avatar
Tum-plektrum, har någon använt sig av det?
Citera
2013-10-08, 15:11
  #4782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tum-plektrum, har någon använt sig av det?

Japp! Det känns lite ovant till en början, man får böja tummen längre ut från handen. Men när man vant sig så kan man få till väldigt distinkta bastoner i sitt finger spel. Två namn jag vet på rak arm som använde(r) tumplektrum är Bert Jansch och Suzanne Vega:

http://www.youtube.com/watch?v=zbg1i6t9p6w
http://www.youtube.com/watch?v=XwsmB9wQyTY
Citera
2013-10-08, 15:27
  #4783
Medlem
Är det någon här som har testat att sätta stämskruvar från elgitarr på en akustisk gitarr? Skulle det fungera? För jag skulle vilja byta ut stämskruvarna på en akustisk, och jag har några gamla stämskruvar från en Hagström liggandes hemma. Jag frågar er för att jag inte vill riskera att kvadda någonting, och jag har ingen aning om stämskruvar är helt olika byggda för elgitarrer och akustiska.

Tacksam för svar!
Citera
2013-10-08, 20:18
  #4784
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Japp! Det känns lite ovant till en början, man får böja tummen längre ut från handen. Men när man vant sig så kan man få till väldigt distinkta bastoner i sitt finger spel. Två namn jag vet på rak arm som använde(r) tumplektrum är Bert Jansch och Suzanne Vega:

http://www.youtube.com/watch?v=zbg1i6t9p6w
http://www.youtube.com/watch?v=XwsmB9wQyTY

Inköptes idag! Svårt det är Bara att öva.
Citera
2013-10-09, 04:34
  #4785
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Inköptes idag! Svårt det är Bara att öva.

Har du köpt tumplektrum? Vart köpte du dem?
Citera
2013-10-09, 22:36
  #4786
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Har du köpt tumplektrum? Vart köpte du dem?
I en musik-affär...
Citera
2013-10-10, 03:08
  #4787
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
I en musik-affär...

Jag såg att http://elderly.com verkar ha ett stort utbud av thumbpicks
Citera
2013-10-11, 12:38
  #4788
Medlem
fel stämning på gitarren även som intonerad

Tjena!
Intonerade igår min les paul men märkte att när jag "tröck" på olika positioner längre ner på halsen så stämde den inte riktigt utan var alltid lite "flat eller sharp, på alla strängar olika mycket... har försökt att leta någon video för detta men vad kan jag göra för att fixa detta?

Dessutom vad är vanligaste problemet vid sträng"fuzz" som jag aldrig blir av med?

Tack / Fille
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in