Citat:
Ursprungligen postat av
R.R
Vad kan man egentligen göra för att minimera problemet med att stämningen halkar ur på en elgitarr? Jag har den alltid ett halvt steg ned för den musik jag spelar och har också förstått att det sparar mer på strängarna och kan göra att den lättare håller sig stämd. Hur är det med strängarna, är tjockare strängar att föredra gissar jag? Har alltid super slinky 09 på denna. Känns som något man borde veta när man spelat så länge som jag gjort men vadfan.. Den aktuella gitarren jag har problem med är en Epiphone Les Paul så det är ju varken skräp eller toppmaterial. Gör mycket sjuka bends och ibland är det inga problem men andra gånger halkar den ur direkt.
Jag har ett par enkla tips till dig som du kan börja med.
Först och främst ska du vara noga när du strängar gitarren. Du behöver inte snurra hela stämskruven full, men 3-4 varv, och peta ner den lösa delen ner emellan liksom så det slår knut. Stäm sedan upp gitarren till pitch och lägg den i knät. Sätt ett par fingrar under ljusa E och lyft strängen upp, ner, upp ner flera gånger. Kör nu samma procedur med övriga strängar så den verkligen är helt uttöjd. Tar du några minuter på dig till detta så har strängarna redan "spelasts in". Stämmer den direkt av sig lätt upprepa igen och var hårdhäntare.
Sen, det magiska lilla trixet som kan göra väldigt stor skillnad. Använd nut oil i sadeln. Vet inte vad det heter på svenska eller om det finns i "vanliga" musikaffärer, jag köpte själv på en gitarrmässa. Det är en liten spruta som inehåller en slags olja/fett, som du sprutar i sadeln i varje skåra under strängen. Strängen får nu minimalt motstånd i sadeln och får svårare att stämma av sig. Har du inte nut oil kan du mala ner lite blyerts och lägga i skårorna under strängen.
Funkar inte detta kan nästa steg vara att köpa ett set bättre stämskruvar och få monterat (och göra om samma grej igen).
Är dina stämmisar OK bör ovan lösa dina problem. Enligt min erfarenhet i alla fall.
Om du gillar super slinkys 0.9 så ska du köra med dessa. Det finns ingen anledning till att byta tjocklek.