2013-10-09, 17:55
Medlem
[quote=Ekasnah|45601715]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

Vi skäms inte nu heller för detta.
Vi tror att JV har sanningen och ska man överleva harmageddon så behöver man söka sig till den organisation Gud använder i vår tid.
Däremot som jag nu skrivit hundra gånger så kan vi inte kategoriskt säga vilka som får överleva harmageddon eftersom det är Gud genom Jesus som kommer att döma.

Jamen Ekasnah, kan du inte se att du motsäger dig själv och kommer med två oförenliga påståenden? Antingen krävs det att man understödjer Jvs organisation för att överleva eller så krävs det inte. Det kan inte vara både och utan bara antingen eller. Vilka som det i slutändan blir kan ni självfallet inte säga eftersom ni inte vet vilka som då understödjer organisationen. Men de som då inte gör det - oavsett orsaken - kan inte överleva enligt Jvs officiella lära.
Citera
2013-10-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
I The New International Dictionary of New Testament Theology (band 2, sidan 649) sägs det: ”En av de viktigaste och mest grundläggande detaljerna i den bibliska uppenbarelsen är det faktum att Gud inte är utan namn: han har ett egennamn, genom vilket han kan och bör åkallas.” Jesus hade med all säkerhet det namnet i tankarna när han lärde sina efterföljare att be: ”Vår Fader i himlarna, må ditt namn bli helgat.” — Matteus 6:9.

The New International Dictionary of New Testament Theology band 2 sid. 649 säger INTE att Namnet JHWH skall användas enligt NT! NT förstår saken annorlunda eller på ett fördjupat sätt. Det är därför det inte används i NT och det är därför Jesus inte uttalar detta namn så mycket som en enda ynka gång i de många av hans böner som dokumenterats i NT.
Citera
2013-10-09, 18:04
Medlem
Citat:
(Jakob 4:17) .*.*.Alltså: den som vet att göra vad som är rätt och ändå inte gör det, han begår en synd.

De vi pratade om tidigare är de som inte har någon kunskap och således inte kan fatta ett beslut eller tjäna Gud på de sätt som han vill.

Så säger aldrig Jvs officiella litteratur.
Citera
2013-10-09, 18:14
Medlem
Citat:
(Jakob 4:17) .*.*.Alltså: den som vet att göra vad som är rätt och ändå inte gör det, han begår en synd.

De vi pratade om tidigare är de som inte har någon kunskap och således inte kan fatta ett beslut eller tjäna Gud på de sätt som han vill.

Om du syftar på mig så har jag valt att göra det jag anser vara rätt med avseende på Organisationen, jag valde bort en Organisation som kom med falska budskap, med en falsk förkunnelse.
Inte ska man väl blunda för sådant, för att få överleva?
Citera
2013-10-09, 18:42
Medlem
Citat:

Så länge man rör sig med Hes. 9:4-6 i sammanhanget är inte denna förståelse möjlig. Även "små barn" skulle dräpas, och de kan omöjligen ha relevant kunskap. Det vill till en ny djuplodande genomgång av texten innan en sådan förståelse kan sägas vara ledningens tolkning.
Citera
2013-10-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Till ttsp och Ekasnah!
Eftersom ni ideligen upprepar att det är Jesus/Jehova som dömer, och att man INTE behöver vara JV för att få överleva, trots alla citat som har visats här där Styrande kretsen faktiskt säger att man måste tillhöra, och lojalt följa Organisationen, så undrar jag vad ni säger om detta:

Jag har stor JV-släkt, med kända äldste.
Hur kan det komma sig att dessa äldste kan säga till mig att det nu är hög tid att ta ståndpunkt, och att när jag svarar att jag tror på både Gud, Jesus och Bibeln så blir deras svar att "det räcker ju inte". Jag har ibland påtalat att jag inte lever omoraliskt, inte rökar, är ärlig osv osv
Fortfarande är svaret att det inte räcker, utan att jag måste komma med i Organisationen om jag ska ha möjlighet att överleva!
Menar ni att mina släktingar har fått helt fel för sig ang detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag har också släkt som är Jv och de säger exakt samma sak! Att Jv här på forumet försöker lägga rökridåer och skönmålar är ju uppenbart...man tänker nog så här...alltid lurar det någon godtrogen. Ändamålet helgar medlen...så att fara med osanning anser man nog helt legitimt som Jv vilket åtskilliga andra exempel bevisar.

Även en betydande del av min släkt tillhör Jehovas vittnen. De säger också samma sak. Min upplevelse är att ju närmare ett Jv står, desto 'rakare' blir budskapet, och ju ytliga bekantskapen är desto mer inlindat blir det. På en fråga i ämnet fick jag svaret att det berodde på hur 'mogen' man var för det verkliga budskapet. Vilket då skulle innebära att de kör med olika 'allvarsgrad' efter hur nära involverad man anses vara. Uppfattar ni det på ett liknande sätt?
Citera
2013-10-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Om du syftar på mig så har jag valt att göra det jag anser vara rätt med avseende på Organisationen, jag valde bort en Organisation som kom med falska budskap, med en falsk förkunnelse.
Inte ska man väl blunda för sådant, för att få överleva?

Eftersom i stort sett alla som säger sig kristna tror sig tillhöra den rätta tron så kommer det ju att visa sig den dagen vilka som verkligen har Guds godkännande.
Tror du dig tillhöra den sanna organisationen så får du ju tro det och ha den uppfattningen och jag får ha min uppfattning.
Om det inte visar sig för så kommer det ju att visa sig på den dagen vilken organisation som Gud använder sig av.
Citera
2013-10-09, 22:43
Medlem
[quote=Eberhard|45602141]
Citat:

Jamen Ekasnah, kan du inte se att du motsäger dig själv och kommer med två oförenliga påståenden? Antingen krävs det att man understödjer Jvs organisation för att överleva eller så krävs det inte. Det kan inte vara både och utan bara antingen eller. Vilka som det i slutändan blir kan ni självfallet inte säga eftersom ni inte vet vilka som då understödjer organisationen. Men de som då inte gör det - oavsett orsaken - kan inte överleva enligt Jvs officiella lära.

Jo det är just så det kan vara.
Vi tror att JV är Guds organisation på jorden och att sett kollektivt kommer JV att överleva men på personbasis så kan man inte säga det utan då kommer det till alla JV hjärteinställning.
Däremot kan det finnas andra som kan överleva eftersom Gud läser hjärtan och beroende på saker vi varken kan se eller förstå kan dessa överleva. Exakt som det citatet sa som jag tidigare lagt in.
Citera
2013-10-09, 22:59
Medlem
Citat:
The New International Dictionary of New Testament Theology band 2 sid. 649 säger INTE att Namnet JHWH skall användas enligt NT! NT förstår saken annorlunda eller på ett fördjupat sätt. Det är därför det inte används i NT och det är därför Jesus inte uttalar detta namn så mycket som en enda ynka gång i de många av hans böner som dokumenterats i NT.

Ska vi börja med de hebreiska skrifterna?
Finns tetragrammet JHWH (tetra=4 grammar=bokstäver dvs fyra bokstäver) på 6828 ställen i de hebreiska skrifterna?
Är Guds namn i de hebreiska skrifterna Jehova eller Jahvé?
Borde namnet Jehova eller Jahvé finnas med i de hebreiska skrifterna?
Är namnet viktigt?
Kan det faktum att det namnet nämns mer än något annat namn i bibeln vara en fingervisning om att vi ska använda det?

Sverige är inte världen om man idag reser till t ex Sydamerika och frågar ett barn där vad Guds namn är får man nästan alltid svaret Jehova.
Frågar men en pingstvän i Sydamerika svarar de samma sak Jehova.
Jag får en känsla av att många religiösa och andra inte vill erkänna att Guds namn är Jehova eller Jhvé här i Sverige endast för att namnet är så förknippat med JV. Är det ett bra argument för att inte använda namnet på den som enligt bibeln har skapat hela universum?
Citera
2013-10-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Och ändå kan man lätt plocka fram hundratals citat från er litteratur som försöker "avgöra våra medmänniskor öde".

"Om vi slutar gå i tjänsten står vi inte längre på Jehovas sida. Eftersom det inte finns någon neutral mark, har vi i stället börjat följa Satan." - Vakttornet 11 15/7 s18

Och hur säger JV att det går för dem?

"Det Petrus menade var att Jehova under den stora vedermödan kommer att avtäcka Satans värld, avslöja att den motarbetar honom och hans kungarike och därför förtjänar att tillintetgöras."
w 10 15/7 s4

Fler dömanden;

"De falska kristna är lika ”ogräs” som enbart förtjänar att tillintetgöras eller fördärvas" - Vakttornet 84 15/1 s13

"Vad är det som skall förstöras? Det är den världsvida tingens ordning som människor har byggt upp på jorden — och även alla dem som understöder den i stället för att se till Gud och hans utlovade styre över jorden." - "Verklig fred och säkerhet" s36

Neutral mark:
(Matteus 12:30) .*.*.Den som inte är med mig, han är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.

Upp 19:15-18 Pratar om Jesus som skarprättare
Och från hans mun går det ut ett långt, skarpt svärd, för att han skall kunna slå nationerna med det, och han skall vara herde över dem med en stav av järn. Han trampar också Guds, den Allsmäktiges, vredes förbittrings vinpress. 16*Och på sin ytterklädnad, ja på sitt lår, har han ett namn skrivet: Kungarnas Kung och herrarnas Herre. 17*Jag såg också en ängel som stod i solen, och han ropade med hög röst och sade till alla fåglarna som flyger i midhimlen: ”Kom hit och samlas till Guds stora kvällsmåltid 18*för att äta kött av kungar och kött av militärbefälhavare och kött av starka män och kött av hästar och av dem som sitter på dem och kött av alla, av både fria och slavar, av både små och stora.”

falska kristna: (Matteus 7:21-23) 21*Inte var och en som säger till mig: ’Herre, Herre’, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22*Många skall säga till mig på den dagen: ’Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn?’ 23*Och likväl skall jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som utövar laglöshet.

(1 Johannes 2:17) .*.*.Och världen försvinner, och även dess begär, men den som gör Guds vilja består för evigt.

Bibeln använder starka ord när den beskriver harmageddon.

Vart vill du komma med detta?
Tycker du att det är fel på bibelns budskap så får du ju tycka det.
Men detta är ändå vad bibeln säger.
Men vad vill Gud?
(2 Petrus 3:9) .*.*.Jehova är inte långsam med avseende på sitt löfte, så som några betraktar det som långsamhet, utan han är tålmodig mot er, eftersom han inte vill att någon skall drabbas av förintelse utan att alla skall nå fram till sinnesändring.*.*.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-10-09 kl. 23:16.
Citera
2013-10-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Vet inte om det har nämnts men det är väldigt många barn som har farit illa (övergrepp). Många sjuka människor i den sekten. Men det verkar inte vara något ovanligt att sekter drar till sig störda människor. Det värsta är väl att de hela tiden pratar illa om andra religioner, varför gör man det....?

Och varför utesluter man människor? Står det inte i bibeln att bara Gud kan döma?

(Matteus 18 King James version)

15 Moreover if thy brother shall trespass against thee, go and tell him his fault between thee and him alone: if he shall hear thee, thou hast gained thy brother.

16 But if he will not hear thee, then take with thee one or two more, that in the mouth of two or three witnesses every word may be established.

17 And if he shall neglect to hear them, tell it unto the church: but if he neglect to hear the church, let him be unto thee as an heathen man and a publican.

Det här är Jesus som talade enligt bibeln....Om du läser 1 korintherna kapitel 5 ser du att Paulus gav väldigt tydliga anvisningar om att en person som tagit sin fars hustru till sin skulle utstötas... Alla policies som vi Jehovas vittnen använder kommer från bibeln..Om du vill kritisera uteslutningsanordningen så får du gärna göra det men den är biblisk.

Angående påståendet att många barn far illa pga övergrepp...Är sant överallt..Det är väldigt svårt att hitta objektiva data om hur många människor som har begått sexuellt övervåld mot barn och som själva har blivit utsatta. Det finns faktiskt objektiva data om hur många äldste bröder i USA under en period på 100 år som blivit tagna till domstols. Men de som inte tjänar som biträdande eller äldste verkar vara mera benägna att utöva pedofili.

Jehovas Vittnen har en extremt stark anti pedofili policy. Varje gång någon ska bli biträdande/Äldste/Pionjär/Särskilt uppdrag så tillfrågas dom om dom någonsin begått sexuellt övervåld mot barn. Alla pedofiler är i en databas och därmed så kan dom inte flytta utan att äldste bröderna där får veta om det. Ifall lagen kräver att präster ska rapportera pedofili angrepp så ska dessa lagar följas. Om ett vittne blir anklagad av en person för att vara pedofil men det inte går att bevisa att han var det så kommer ett brev förföllja honom oavsett vart han flyttar så att man kan hålla ett öga på honom..Om 2 oberoende offer anklagar en pedofil som är ett döpt Jehovas vittne så kommer en dömmande kommite att bildas och denne individen kommer bli utesluten såvida han inte har bra bevis för att han är oskyldig..

Sanningen angående pedofili är att det är vanligt överallt och att de aldra flesta blir handlingsförlamade och inte anmäler pedofiler och därmed låter dom löpa amok. En annan obehaglig sanning är att pedofiler är mycket mera mänskliga än vad dom utmålas..Antagligen så är de aldra flesta pedofiler etiska och utövar inte sin sexuella läggning.. Det är en väldigt ful taktik att försöka utmåla grupper man inte gillar som " pedofil " kyrka..De som har ett IQ över 80 brukar dock se igenom dessa propaganda metoder.

Anledningen till att vi pratar illa om andra religioner är för att vi tror att det här är den enda sanna och gör vad vi kan för att vinna flera anhängare...
Citera
2013-10-10, 00:30
Medlem
Citat:

Nya Världens översättning har manipulerat med den grekiska texten här och på hundratals andra ställen i NT där det enligt den tillförlitliga grekiska texten skall stå Gud och Herren.

Jag håller inte riktigt med dig..Du har visserligen rätt i att de tidigaste versionerna av de grekiska skrifterna vi har inte använde guds namn. Men jag tycker ändå det finns starka argument för att dessa var med från början.

Det är flera ställen I de grekiska skrifterna där jesus eller någon annan citerar en bibel passage från de hebreiska skrifterna som definitivt använde YHWH eller Jehova som är den försvenskade verisionen. Tror du verkligen att de citerade dessa bibel verser utan att utala guds namn när det måste ha förekomit i deras skriftrullar ?

Romarna 10:13 King James

13 For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved.

Då guds namn fanns med i död havsrullarna som antagligen inte var så mycket äldre än tiden då jesus levde måste guds namn ha varit känt. Varför skulle då de kristna i nya testamentet inte använda guds egennamn ?

I slutändan så tycker jag att alla argument mot hur vi handskas med nya testamentet är väldigt fåniga...Det är många som säger sig tro på bibeln som guds ord och som menar på att Jehovas vittnen inte är kristna eller tror på oblibliska läror. Men dessa personer kommer inte ens i närheten av vårat prediko arbete där de 2 mest lästa tidskrifterna i världen ges ut gratis. Vi lever i ett fritt land ni borde fokusera er på att ha en större närvaro enligt min åsikt.

Vi kom fram till våran syn på hellvetesläran/själens dödlighet/144 000/Jesus inte samma person som gud/Flesta godkända människor lever för evigt på jorden/ingen treenighet långt innan vi tryckte våran egen bibel öve rsättning..Vi debatterade ofta med präster i tidningsdebatter långt i flera årtionden med hjälp av biblar som kyrkorna hade godkänt..Vi har inga problem med att använda alternativa bibel översättningar om du inte litar på Nya världens översättning använder jag mer än gärna King James till exempel eller Svenska 1917s översättning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in