2013-10-09, 11:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men hela världen går mer och mer åt det stolta hållet, ju längre tid man väntar med att undersöka vad Gud vill genom att studera bibeln desto större risk är det att man utvecklar ett stolt hjärta.

Och vad jag kan se, har ditt negativa användande av konceptet "stolthet" endast sin grund i att människan 'borde' underkasta sig 'gud'.

Ännu ett tramsigt a priori-antagande.
Citera
2013-10-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför frågar du Kalten? H*n kommer ju med felaktigheter, vill du ha en felaktig bild av Jehovas vittnens tro?

Det är som Ekasnah säger, man måste inte specifikt vara med i just Jv för att bli räddad. Det räcker med rätt hjärteinställning, att man som individ är ödmjuk och är villig att underordna sig Gud i slutändan.

Men hela världen går mer och mer åt det stolta hållet, ju längre tid man väntar med att undersöka vad Gud vill genom att studera bibeln desto större risk är det att man utvecklar ett stolt hjärta.

Varför skulle nån fråga ttsp som tydligt förskönar och mörkar vad JV säger.

Så här är JV:s tro direkt från Vakttornet;
"Det är endast Jehovas vittnen, de som tillhör den smorda kvarlevan och de som tillhör den ”stora skaran”, som har något på bibeln grundat hopp om att som en förenad organisation under den högste organisatörens beskydd få överleva det annalkande slutet för denna dömda ordning, som behärskas av Satan, djävulen." - Vakttornet 89 1/9 s19

"Vad kräver Gud av dem som skall bo för evigt på hans paradisiska jord? Låt oss undersöka fyra grundläggande krav.

Jesus Kristus framhöll det första kravet när han sade i bön till sin Fader: ”Detta betyder evigt liv, att de inhämtar kunskap om dig, den ende sanne Guden, och om den som du har sänt ut, Jesus Kristus.” (Johannes 17:3) Kunskap om Gud och om Jesus Kristus inbegriper kunskap om Guds uppsåt angående jorden och om Kristi uppgift som jordens nye kung. Kommer du att inhämta sådan kunskap genom att studera bibeln?

Många har funnit det andra kravet svårare. Det är att lyda Guds lagar, ja, att bringa sitt liv i överensstämmelse med de moraliska krav som framställs i bibeln. Detta inbegriper att avhålla sig från ett fördärvat, omoraliskt levnadssätt. — 1*Korintierna 6:9, 10; 1*Petrus 4:3,*4.

Ett tredje krav är att vi är förbundna med Guds kanal, hans organisation. Gud har alltid brukat en organisation. Det var bara de som var i arken i Noas dagar som överlevde syndafloden och bara de som var förbundna med den kristna församlingen i det första århundradet som hade Guds godkännande. (Apostlagärningarna 4:12) På samma sätt brukar Jehova bara en organisation i dag till att utföra hans vilja. För att få evigt liv i det jordiska paradiset måste vi urskilja denna organisation och tjäna Gud som en del av den.

Det fjärde kravet har samband med lojalitet. Gud kräver att de framtida undersåtarna till hans rike stöder hans regering genom att lojalt försvara hans rikes styre inför andra. Jesus Kristus förklarade: ”Dessa goda nyheter om riket skall bli predikade på hela den bebodda jorden.” (Matteus 24:14) Kommer du att uppfylla detta krav genom att tala med andra om Guds rike?"
- Vakttornet 83 15/6 s8

Som alla kan se är det ttsp som kommer med felaktigheter.
Citera
2013-10-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vakttornet 00 1/6 sid. 13 § 13
Jehova Gud förväntar att de som skall få räddning av honom skall ha en föredömlig moral. (1Korinthierna 6:9,*10) Men det innebär inte att man får döma andra. Det är inte vår sak att avgöra våra medmänniskors eviga öde. Det är i stället Gud som skall göra det, precis som Paulus sade till grekerna i Athen: ”Han har fastställt en dag på vilken han har för avsikt att döma den bebodda jorden i rättfärdighet genom en man som han har förordnat”, nämligen Jesus Kristus

Och ändå kan man lätt plocka fram hundratals citat från er litteratur som försöker "avgöra våra medmänniskor öde".

"Om vi slutar gå i tjänsten står vi inte längre på Jehovas sida. Eftersom det inte finns någon neutral mark, har vi i stället börjat följa Satan." - Vakttornet 11 15/7 s18

Och hur säger JV att det går för dem?

"Det Petrus menade var att Jehova under den stora vedermödan kommer att avtäcka Satans värld, avslöja att den motarbetar honom och hans kungarike och därför förtjänar att tillintetgöras."
w 10 15/7 s4

Fler dömanden;

"De falska kristna är lika ”ogräs” som enbart förtjänar att tillintetgöras eller fördärvas" - Vakttornet 84 15/1 s13

"Vad är det som skall förstöras? Det är den världsvida tingens ordning som människor har byggt upp på jorden — och även alla dem som understöder den i stället för att se till Gud och hans utlovade styre över jorden." - "Verklig fred och säkerhet" s36
Citera
2013-10-09, 14:50
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jag antar att du/ni inte är så intresserade av att fortsätta på evolutionsspåret. Nåja, jag klandrar er inte. Det är en säker väg att gå om man vill slå religiösa irrläror i spillror och bör endast vandras om man är intresserad av verkligheten.

Gör det mig till en av världens mest lättlurade personer att jag gång efter annan förväntar mig ärlighet från teisterna?!
Jag tycker att man där teister avviker sunt förnuft och empati, till förmån organisationen, gräver egen grav och med det aldrig kan beskylla andra varmed deras så kallade teoriskapande, uppvisar en alltför feg mentalitet i och med att man påstår sig minsann vara lika medveten om kunskapsbaserad empirisk bäring, medan man kör så många parallelspår som går så marginalt i utkant.. att det för min del, fortsatt lyder under sekterism, JV med hemliga religiösa agendor, kan under ovilja att ta sakfrågor till botten, behöva i min klassning, klassas som sekt, men detta baserar jag på fullständig ovetskap om hur jv beter sig mot andra kristna, det enda jag vet är att de är fjättrade för judar, som de ser som genetiska härskareliten på jorden.

Vad judendom i sin tur har, är den religiösa bas hämtad ur "vi var först" en mkt mkt tveksamt argument för att ens gå under balanserat intellekt el. förståelse för var man är och plats i tillvaron.. det är äventyrlig position.. men man har sina garderingar, som går att utnyttja... och jv är vad jag tror men inte vet, den mer aggressiva liksom retoriska grenen av sekten jv, tigande marionetter, deras skyggande .. har sin upplagda strategi i bakgrunden, no doubts.. men i nuläget vet jag faktiskt ingenting.. då jag är mycket lite intreserad av tramset och löjleriet, jag tycker att jehovas vittnen är blåögda. Utan att rikta det mot någon person, de är underlydande och som jag bedömer inte bibeltrogna, de är bara lite kåta på spänningen, att få vara med och galoppera på höga hästar. När man mer genuint bemöter ett jehovas vittne.. så brukar lagren av skenhelighet smälta undan för undan.. så det finns självklart mycket vilja till försoning, no doubt.
Citera
2013-10-09, 15:53
Medlem
Till ttsp och Ekasnah!
Eftersom ni ideligen upprepar att det är Jesus/Jehova som dömer, och att man INTE behöver vara JV för att få överleva, trots alla citat som har visats här där Styrande kretsen faktiskt säger att man måste tillhöra, och lojalt följa Organisationen, så undrar jag vad ni säger om detta:

Jag har stor JV-släkt, med kända äldste.
Hur kan det komma sig att dessa äldste kan säga till mig att det nu är hög tid att ta ståndpunkt, och att när jag svarar att jag tror på både Gud, Jesus och Bibeln så blir deras svar att "det räcker ju inte". Jag har ibland påtalat att jag inte lever omoraliskt, inte rökar, är ärlig osv osv
Fortfarande är svaret att det inte räcker, utan att jag måste komma med i Organisationen om jag ska ha möjlighet att överleva!
Menar ni att mina släktingar har fått helt fel för sig ang detta?
Citera
2013-10-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Till ttsp och Ekasnah!
Eftersom ni ideligen upprepar att det är Jesus/Jehova som dömer, och att man INTE behöver vara JV för att få överleva, trots alla citat som har visats här där Styrande kretsen faktiskt säger att man måste tillhöra, och lojalt följa Organisationen, så undrar jag vad ni säger om detta:

Hur kan det komma sig att dessa äldste kan säga till mig att det nu är hög tid att ta ståndpunkt, och att när jag svarar att jag tror på både Gud, Jesus och Bibeln så blir deras svar att "det räcker ju inte". Jag har ibland påtalat att jag inte lever omoraliskt, inte rökar, är ärlig osv osv
Fortfarande är svaret att det inte räcker, utan att jag måste komma med i Organisationen om jag ska ha möjlighet att överleva!

Jag har också släkt som är Jv och de säger exakt samma sak! Att Jv här på forumet försöker lägga rökridåer och skönmålar är ju uppenbart...man tänker nog så här...alltid lurar det någon godtrogen. Ändamålet helgar medlen...så att fara med osanning anser man nog helt legitimt som Jv vilket åtskilliga andra exempel bevisar.
Citera
2013-10-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jag antar att du/ni inte är så intresserade av att fortsätta på evolutionsspåret. Nåja, jag klandrar er inte. Det är en säker väg att gå om man vill slå religiösa irrläror i spillror och bör endast vandras om man är intresserad av verkligheten.

Gör det mig till en av världens mest lättlurade personer att jag gång efter annan förväntar mig ärlighet från teisterna?!

Jodå men jag behöver bara lite tid att formulera mig och det har varit lite mycket några dagar nu.
Det som gäller JV läror är det annorlunda med, det har jag bättre kolla på
Citera
2013-10-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Man erkände i det citat jag anförde att "namn" i mönsterbönen syftar på något annat än tetragrammet, nämligen "Gud själv". Jag håller med om det, men det innebär inte att tetragrammet - som aldrig används i NT - skall lyftas fram och hamras med i tid och otid. Apostlarna använde ersättningsord precis som judarna och Jesus undvek konsekvent att uttala det i sina böner som vi har dem i Skriften. Bönen "helgat varde ditt namn" är inte något exempel på att lyfta fram tetragrammaton. När Paulus ville skilja den sanne Guden från de falska gudarna gjorde han inte som Jv och kallade honom Jehova. Han kallade honom i stället "Fadern". (1 Kor. 8:6) Så långt från Jvs förhållningssätt var han.

(Romarna 10:13-15) .*.*.Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”. 14*Men hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? 15*Och hur skall de predika, om de inte har blivit utsända? Alldeles som det står skrivet: ”Vilken vacker syn: till fots kommer de som förkunnar goda nyheter om goda ting!”

Angående att förkunnade visst har med namnet att göra.

Tror du inte att Jesus använde sin faders namn Jehova eller Jahve när han var här på Jorden?
Citera
2013-10-09, 17:26
Medlem
[quote=Eberhard|45592209]
Citat:
[i]

Jag menade inte att du lurades med citatet, men den aningslöse kunde ändå tro att det stod där.

Jvs ledning har aldrig sagt att andra än Jv kan komma att överleva. Det är bara Jv som ger lojalt stöd till organisationen, och därför är läran att bara Jv överlever. Annars skulle det inte vara sant att man måste understödja organisationen för att överleva. Det är en fint, ett knep att komma med påståendet att Jv inte dömer. Nej, de dömer inte, men de har med kraft framhållit hur Gud kommer att döma, och han kommer enligt "slaven"att döda dem som inte understödjer organisationen. Det är inte så att man kan missförstå texten från 15 maj 2006 i Vakttornet. Så sent som 2008 framhöll Vakttornet också att man måste ha tecknet på pannan för att överleva, och att det var "kvarlevan" och deras medhjälpare bland "de andra fåren" som förmedlar tecknet.

Att konstatera vad Jvs ledning själv har skrivit är inte att smutskasta Jv, som du felaktigt föreställer dig. Uppfattningen att man måste acceptera och anpassa sig till vad "mannen med linnekläder" säger för att överleva har en lång historia bland Jv. Den började redan på Rutherfords tid och har alltsedan dess varit Jvs lära. Förr skämdes man inte alls för denna lära. Hade någon för 30 år sedan sagt att man skulle kunna överleva utan att ha accepterat Jvs förkunnelse skulle Jv ha slagit bakut. De som inte hade "tecknet på pannan" - ditsatt av Jv - skulle slaktas, hette det, och det är fortfarande läran till dess "slaven" kommer med en annan förståelse av Hes. 9:4-6.

Texten i Vakttornet från 2006 säger inte alls att meningen skall förstås i den begränsade betydelse som du påstår. Det är önsketänkande från din sida.

Vi skäms inte nu heller för detta.
Vi tror att JV har sanningen och ska man överleva harmageddon så behöver man söka sig till den organisation Gud använder i vår tid.
Däremot som jag nu skrivit hundra gånger så kan vi inte kategoriskt säga vilka som får överleva harmageddon eftersom det är Gud genom Jesus som kommer att döma.
Citera
2013-10-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Man erkände i det citat jag anförde att "namn" i mönsterbönen syftar på något annat än tetragrammet, nämligen "Gud själv". Jag håller med om det, men det innebär inte att tetragrammet - som aldrig används i NT - skall lyftas fram och hamras med i tid och otid. Apostlarna använde ersättningsord precis som judarna och Jesus undvek konsekvent att uttala det i sina böner som vi har dem i Skriften. Bönen "helgat varde ditt namn" är inte något exempel på att lyfta fram tetragrammaton. När Paulus ville skilja den sanne Guden från de falska gudarna gjorde han inte som Jv och kallade honom Jehova. Han kallade honom i stället "Fadern". (1 Kor. 8:6) Så långt från Jvs förhållningssätt var han.

I The New International Dictionary of New Testament Theology (band 2, sidan 649) sägs det: ”En av de viktigaste och mest grundläggande detaljerna i den bibliska uppenbarelsen är det faktum att Gud inte är utan namn: han har ett egennamn, genom vilket han kan och bör åkallas.” Jesus hade med all säkerhet det namnet i tankarna när han lärde sina efterföljare att be: ”Vår Fader i himlarna, må ditt namn bli helgat.” — Matteus 6:9.
Citera
2013-10-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Till ttsp och Ekasnah!

(Jakob 4:17) .*.*.Alltså: den som vet att göra vad som är rätt och ändå inte gör det, han begår en synd.

De vi pratade om tidigare är de som inte har någon kunskap och således inte kan fatta ett beslut eller tjäna Gud på de sätt som han vill.
Citera
2013-10-09, 17:48
Medlem
Citat:
(Romarna 10:13-15) .*.*.Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”. 14*Men hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? 15*Och hur skall de predika, om de inte har blivit utsända? Alldeles som det står skrivet: ”Vilken vacker syn: till fots kommer de som förkunnar goda nyheter om goda ting!”

Angående att förkunnade visst har med namnet att göra.

Tror du inte att Jesus använde sin faders namn Jehova eller Jahve när han var här på Jorden?

Men Rom. 10: 13-15 använder INTE någon form av tetragrammaton, varken med hebreiska bokstäver eller med grekiska. Den helt tillförlitliga, av Gud bevarade grekiska grundtexten säger i ställer Kyrios, Herren, både i citatet från Joel och i resonemangen kring detta. NT citerar aldrig GT riktigt ordagrant. Här har det vanliga uttalet på Jesu tid, "Herren", kommit med i citatet. Och det är Jesus som avses med Herren, som sammanhanget visar. Det var också om honom förkunnelsen handlade. Man skulle åkalla Jesu namn, som bl a 1 Kor. 1:2 och Apg. 22:16 visar.

Nya Världens översättning har manipulerat med den grekiska texten här och på hundratals andra ställen i NT där det enligt den tillförlitliga grekiska texten skall stå Gud och Herren.

Tror jag att Jesus uttalade tetragrammaton när han var här på jorden? Nej, jag tror att NT ger en korrekt bild av hur Jesus förhöll sig till det namnet. Han använde ersättningsord i stället, t o m om själva förkunnelsen. Denna sades inte handla om "Jehovas rike" utan om "himlarnas rike" varvid Jesus använde den vanliga omskrivningen "himlarna". Inför översteprästen citerade han Ps. 110:1 (som innehåller tetragrammet i den hebreiska texten) och ersatte då Namnet med ersättningsordet "Makten" (Mark. 14:62) Det är också anmärkningsvärt att Jesus helt undvek att använda Namnet i de böner som NT förmedlat och det till och med i böner som talar om Namnet. Detta var typiskt judiskt förhållningssätt vid denna tid. Jesus gick inte tillrätta med fariseerna och andra för att de undvek att använda Namnet, och några anklagelser för att uttala Namnet riktades inte mot Jesus, fastän man hade en hel del annat att klaga på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in