[quote=Ekasnah|45589363][quote=BlackJewel|45587528]
Citat:
Ja och så kan det vara i religiösa sammanhang.
Religiöst sammanhang betyder i 9 fall av 10 = organisation och organisatoriskt ramverk, juridiskt, det måste gå ihop på ett eller annat vis, tro har föga med sådan sammanhållning att göra.
Det är världsligt och går under samma regelverk som alla andra organisationer, redan här, finner du lojaliteten av betydelse, och då framför tro.
Distinktionen gör sig alltså påmind.. om än att alla inte ser det eller förstår det.
Men du faller under ramverk som är så långt ifrån "tro" eller faith.. man kan komma, dock spelar de på samma planhalva för det.
Och kan, förvillas, särskilt av skickliga retoriker som inte vill förlora sina lamm.
Citat:
Min erfarenhet är att den tro jag talar om är något som växer med tiden. De som är nyligen "omvända" kan till en början kan bli lite svart vita eller lite för mycket vi och dem tänkande.
Jag ser inte detta som något konstigt utan tron är något som växer med tiden och förhoppningsvis inser de i slutändan att det som betyder något är ett starkt förhållandet mellan personen och Gud.
Det finns en lojalitet mot gruppen i religiösa samfund men för att det ska vara sund så måste den byggas först och främst på tro (tro innefattar ganska mycket ur biblisk synpunkt).
Jag kan ju tala bara tala för JV och vi ser oss som en stor familj, alla JV är mina bröder och i en sund familj finns det en lojalitet.
Din uppfattning om det här, med särskild känsla för just JV, kan jag inte säga emot, det är dina erfarenheter och era avväganden som ni har rätt att förhålla er till internt, om det är gott eller ont, bra eller dåligt är inget jag kan gå in och peta i, dock kan jag förtydliga dig om att graden av sundhet flertal gånger har omskrivits till att inte hålla gudstron som det sammanhållna kittet, utan just lojaliteten och sociala trycket, eller sociala känslan av "en familj" eller särskildhet.. via upprättandet av mer hemliga koder, kan det faktiskt anta psykologisk manipulering.. hur det är idag vet jag ingenting om, men benämningen sekt, har haft sina konkreta orsaker, som inte längre handlar om din tro som harmoniserar med de andras tro, utan om just lojalitet och styrkan i lojaliteten, där du som individ behöver kuva dig och invänta.. om så att din trosövertygelse är stark men kolliderar den med organisationen, är det inte längre "den gemensamma tros-basen" , då är det t.ex lojalitet.
Förstår du skillnaden, att du som människa fråntas en bit av din tro, på bekostnad, du måste tro som de andra tror, inte vad genuin tro, med bibehållet humanistiskt värde kan ge : du behöver gå längre, gå själsligt uniformt, eller unisont slipa din tro, så att den inte blir din tro, utan organisationens tro.
En sak till, underlaget är bibeln, du som medlem i org. måste därmed lära dig bibel, och inhämtning av text är INTE detsamma som tro, det är lydnad..
så nu har vi 1/tro 2/lojalitet och 3/lydnad
I den inre personliga kontexten, i den familjära och i den organisatoriska.. det sker en kultivering/drillande.
......................
Men mest vad gäller lojalitet, som du från början helst ville ha som samma som tro :
Vad är blind lydnad?
Det kan mycket väl gå under lojalitet, så till vida, för att blind lydnad krävs ingen äkta tro, det är inte tron som är aktiverad under lydnaden, men det är lojalitet som krävs för att blind lydnad kan komma till stånd, de hör ihop starkare!
Lydnad och lojalitet är starkare sammanhörande, än tro och lojalitet. Då både lydnad och lojalitet håller ihop organisationen, tro.. är vad som rör sig i ditt inre, det är så gott som ovidkommande att du tror att ngn annan kan ha fel, du väljer att underkasta dig, för du vill inte vara illojal..
Men det kan svika din inre tro också, och få dig att vissna, alt. få dig att växa... finns olika personligheter, olika sårbarheter, olika tpåligheter och toleransnivåer för resp. individ.
Citat:
Däremot så får lojaliteten inte vara blind och jag vet att många här skulle säga att vi inom JV har en sådan lojalitet men det håller jag inte med om det.
Varje person har sin uppsättning klarsyn och intelligens, att inte alla känner igen eller identifierar olika saker, är naturligt..
Det passar inte alla att avhumanisera sig för att ingå i gemensamt ramverk där tolkning av texter, utgör det primära, och upprättandet av bokstavstro att staka ut livsmoral och rättesnören, men somliga vill det, för dem är det skönt när andra styr. Små barn fostras dessutom till att inte ifrågasätta, så kommer det in folk utifrån, har de andra strålkastare på innebörderna och hur organisationen förfar med de grundläggande värderingarna.
Att du trivs är ju isf fint och gott för dig, varför skulle man säga emot det, du har dina känslor och rätt till dem, det kan vara så att ni har det jättefint, och då är det enbart av godo och inget att oja sig över, för ni trivs i er upprättade värld utirån de regelverk ni satt upp. ni ska däremot akta er att döma andra, då det är exkluderande och utifrån allmänna normer, går emot bl.a vissa fri- och rättigheter, med en uråldrad slags diskriminering gentemot helt normala företeelser som Jehovas v. bannar. Men trivs du, så har du rätt att yttra din åsikt om det, liksom jg och andra har rätt att ifrågasätta.
Dock ifrågasätter jag inte när det kommer till tro gentemot lojalitet. Din förklaring var rätt okej och odramatisk. Inte alls olik den man finner i andra samfund, som har sina värderingar.
Citat:
Sedan får ju andra ha andra åsikter om det..
En fin attityd att ha... !
Citat:
Men visst är det möjligt att skapa lojalitet i alla grupperingar och ibland kan det vara både osunt och farligt för individen
Absolut, jag håller med om det, osunda lojalitetsband finns på många ställen, och när det går ordentligt osunt, så måste du ju förstå att det är tron som sätts på spel och äventyras, man vet att det går emot tron, men av lojalitet har det blivit sådana anspänningar att man låter saker bero.. och kör på.. inget nytt fenomen, säga en sak, göra helt annat och känna något totalt annat, stick i stäv med ramverket. Rättare sagt, att svika sin inre tro och rena oskyldighet - man kan också säga att det är ett slags härdande - förekommer ju i de flesta sammanhang där gruppdynamik råder, för männsikan är i mångt och mycket en självkuvande hund.
Ska ibl mycket till att upplösa osund gruppdynamik (konflikter är ju vardagsmat) som kan skada och avhumanisera, saken är att trosövertygade sällan är sådär superemottagliga för sund kritik, det blir lätt offermentalitet som går i gång, istället för att hålla huvudet kallt och hjärtat fortsatt varmt.
Och när gud är chefen, kan man förvänta sig allt möjligt..........