2013-08-14, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Du köpte resonemanget rakt av? Naivt!

[/quote]

Nej det gjorde jag inte, och det framgår av mitt svar. Jag har kollat påståenden han gjort med vad andra inblandade sagt och funnit slutsatsen som trolig. Men "trolig" är INTE 100% säker.

Citat:

Du hör väl själv hur genomskinligt detta låter? Läs om det du skriver och skäms!

[/quote]

Varför ska jag skämmas? Det är en slutsats jag kommit fram till efter att ha pratat med olika personer, läst ALLT som finns i fallet mm.

Citat:

Vad är svårtolkat? Det är väl ganska kristallklart skrivet, men DU vill nog inte förstå.

[/quote]

Här har du faktiskt rätt. Jag tröttnade, och tänkte: nån som skriver så illa, tänker lika illa - och då är en lång utläggning ganska meningslös.

Men du Antevante, har du aldrig funderat på att vara konstruktiv. Det enda du gör är agiterar mot. DU verkar inte kunna få fram något själv som talar för eller emot ett visst förhållande.
Citera
2013-08-14, 16:29
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermesVox

Nej det gjorde jag inte, och det framgår av mitt svar. Jag har kollat påståenden han gjort med vad andra inblandade sagt och funnit slutsatsen som trolig. Men "trolig" är INTE 100% säker.

Varför ska jag skämmas? Det är en slutsats jag kommit fram till efter att ha pratat med olika personer, läst ALLT som finns i fallet mm.

Här har du faktiskt rätt. Jag tröttnade, och tänkte: nån som skriver så illa, tänker lika illa - och då är en lång utläggning ganska meningslös.

Men du Antevante, har du aldrig funderat på att vara konstruktiv. Det enda du gör är agiterar mot. DU verkar inte kunna få fram något själv som talar för eller emot ett visst förhållande.
.

Nej, jag har passerat den fasen. K lät någon koka i sitt garage. I min värld är man med på det hela då och får ta sitt straff. K är vad jag förstått ingen duvunge i branschen så snyfthistorierna kan han sluta med omgående.
Vad gäller omständigheterna vid hans gripande kan jag bara säga att han gav sig in i leken och förlorade. Man måste vara naiv om man inte tror att ens motståndare tänjer på gränserna på samma sätt som en själv. Man ska inte ge sig på sådant om man vill hålla sig på utsidan.

Det som är synd i detta är att en ung familj splittrades och att ett barn får växa upp utan sin pappa. Det är ytterligare en sak som K är ansvarig för.
Senast redigerad av Antevante 2013-08-14 kl. 16:32.
Citera
2013-09-03, 01:38
Medlem
http://www.sn24.se/artikel/har-vanta...t-overklagande

Citat:
Hoppas på överklagandet
Advokaterna har lämnat in ett överklagande på Kims dom och under 2013 finns en chans att det kommer ett svar. Får Kim sin livstidsdom omvandlad till ett tidsbestämt straff har han en möjlighet att efter fyra år bli överlämnad till Sverige och den svenska kriminalvården.
– Visst kommer jag att få tillbringa lång tid bakom lås och bom där, men närheten till anhöriga skulle ju bli avsevärt bättre, säger Kim.

Kim börjar faktisk se lite tärd ut. Han ser inte direkt lycklig ut på bilden, vilket man kan förstå.

Får han ett tidsbestämt straff kan han bli överlämnad till den svenska kriminalvården efter 4 år. Men då väntar ytterligare 8 år i svenska fängelser.

Den så kallade "diplomatdottern" fick ett tidsbestämt straff i Thailand på 50 år som senare sänktes till 45 år tror jag det var. Hon avtjänade 4 år i Thailand och 8 år i Sverige. Straffet sattes till 18 år här hemma och hon satt av 12 år totalt (4+8).

Så sommaren 2022 kan Kim åter vara en fri man om han har tur.
Citera
2013-09-03, 09:24
Medlem
Om det verkligen var steroider de kokade, vad hade han fått för straff då?
Citera
2013-10-07, 21:18
Medlem
En liten sammanfattning...

Kim Eriksson Sirawan greps den 14 juli 2010 i sitt hem i Rayong, Thailand. Där hittade man 53 gram metamfetamin, laboratorieutrustning och kemikalier. Kim dömdes i september 2011 till döden av en Thailändsk domstol för grovt narkotikabrott. Domen omvandlades omedelbart till livstids fängelse. Sedan årsskiftet sitter han inspärrad på det ökända Bang Kwang fängelset som i väst ofta kallas Bangkok Hilton och i öst för det mer korrekta The Big Tiger – stället som äter upp dig.

Kim har tidigare innan han greps i Thailand bedrivit olaglig handel med anabola steroider och narkotikaklassade läkemedel. Detta skedde via olika hemsidor som en postorderliknande verksamhet där kunderna kunde få paket levererade direkt hem. Denna illegala försäljning via olika nätapotek skedde i Sverige där preparaten tillverkades av insmugglade råvaror och sedan såldes till kunder runt om i landet.

Kims medkumpaner i ovanstående verksamhet greps i maj 2012 i vad som kallades operation Robin. I förundersökning från detta mål finns det intressanta saker rörande Kim. Informationsläckage i förundersökningen från dopnings och narkotikarättegången som nyss avslutats i Svea hovrätt (mål nr: B 6262-12) ger stöd åt att Kim som sitter fängslad i Thailand sedan 2010 kan vara dömd på felaktiga grunder.

Tullkriminalen har gjort sitt bästa för att tvätta förundersökningen ren från överskottsinformation. Man vill inte att vissa uppgifter läcker ut till allmänheten. I militära och polisiära kretsar brukar man tala om OPSEC – operational security d.v.s. att all form av informationsläckage ska undvikas. Fienden kan samla ihop brödsmulor av information och på så sätt få en hel brödskiva.

Fienden i detta fall har för tullkriminalen och rikskriminalen varit detektiven allmänheten. Man vill med alla medel undvika att information rörande Kim som är till hans fördel finns med i förundersökningen. Men man har misslyckats.

Det finns uppgifter i förundersökningen (mål nr: B 6262-12) som ger tydligt stöd för att Kim samt en av huvudmännen i denna gemensamt och i samråd har planerat att starta ett narkotikalaboratorium i Sverige för produktion av kristalliserat metamfetamin s.k. ICE (is). Planerna för detta projekt startades redan under 2009 och blev sedan abrupt avbrutna i och med Kims gripande i Thailand under mitten av juli 2010.

Det finns ingen information som pekar på att Kim har haft några planer på att producera metamfetamin i Thailand. Man bör ställa sig frågan: - Är det rimligt att tro att man som svensk startar en narkotikafabrik i Thailand, som har ytterst hårda straffsatser för narkotikabrott? Laboratorieutrustningen som hittades i hans hem kan mycket väl varit till för tillverkning av anabola steroider eller läkemedel vilket var Kims främsta illegala inkomstkälla. På bilder från tillslaget i hans hem kan man i en artikel från Thailändska Maxim skymta nytillverkade ampuller med testosteron (”Sust 250” - en s.k. anabol steroid).

Varför har då Kim blivit gripen endast ett par dagar före sin hemfärd till Sverige? Flygbiljetterna var bokade och klara. Enligt Kims egna uppgifter har en annan Svensk, Tomas använts som infiltratör och uppmanat Kim att göra en testproduktion av metamfetamin i hans bostad i Rayong, Thailand. Detta för att Kim skulle lära sig hur tillverkningen går till. Tomas som är en erfaren kemist och Kim känner varandra sedan ett antal år tillbaka då Tomas varit en form av konsult till Kim om hur man tillverkar steroider och läkemedel i både tablett och flytande form. Tomas tillverkar ihop med Kim 53 gram kristalliserat metamfetamin i Kims bostad.

Tomas lämnar sedan bostaden för att uträtta ett ärende. En halvtimme senare gör den Thailändska polisen ett tillslag. Det är en stor och planerad insats med bland annat en insatsstyrka motsvarande svensk piket samt annan specialutbildad polis. Thailändsk nyhetsmedia är även på plats. En Amerikansk DEA-agent på platsen meddelar Kim att operationen genomförts gemensamt av Thailändsk, Amerikansk samt Svensk polis.

Kim grips medan Tomas försvinner från landet. Att Tomas använts som infiltratör för DEA och använts som informatör till rikskriminalen stöds bl a av en nedlagd förundersökning genomförd av polisens internutredning rörande grovt tjänstefel (diarienr: 0150-K1764-11). Ett antal handlingar från t.ex. Nordic Police Liaison Office i Bangkok m.fl. från polisen har nekats att lämnas ut till Kims familj med bl.a. motiveringen att det skulle störa relationerna med annan statsmakt. Detta i sig tyder på att rikskriminalens samarbete med DEA är mer ingående än vad de vill ge sken av.

Rikskriminalen har velat förhindra att ett narkotikalaboratorium startades i Sverige. Rikskriminalen har antingen aktivt styrt och instruerat Tomas eller så har deras medverkan varit mer passiv där Tomas har fått verka helt fritt med immunitet och att rikskriminalen sedan sopat igen alla spår och sekretessbelagt handlingarna. Enligt Kim så har Tomas varit den som drivit på att testproduktionen av narkotikan skulle ske i Thailand. Han ska dessutom ha sett till att mängden metamfetamin blev så pass stor att det gav maxstraff i Thailand.

Oavsett vilket så är förfarandet rättsvidrigt. Att genomföra en brottsprovokation på Thailändskt territorium för brottslighet som av Kim planerades att ske i Sverige, då har Svensk polis passerat alla juridiska och moraliska gränser.

Kim blev gripen med 53 gram metamfetamin i sin Thailändska bostad. För detta dömdes han till döden. Senare omvandlat till livstids fängelse. Hade han blivit gripen i Sverige hade han fått något eller på sin höjd några års fängelse för samma brott.

Har rikskriminalen medvetet valt att flytta ut brottsprovokationen till Thailändskt territorium? Den Thailändska lagstiftningen är med flexibel när det gäller den typen av hemliga polisoperationer. Vill rikskriminalen maximera Kims straff? Något års fängelse i Sverige eller livstidsstraff i Thailand.

En liknande operation har genomförts av rikskriminalen år 2005. Konceptet var det samma som ovan fast denna gång var det FBI som var samarbetspartner istället för DEA. Man flyttade ut en hemlig polisoperation till Danmark för att deras lagstiftning medger brottsprovokation. Denna gång gällde det tavlan Rembrandts självporträtt som stals från Nationalmuseet år 2000. Tre av de tidigare dömda gärningsmännen frikändes sedan i högsta domstolen år 2007 på grund av olaglig brottsprovokation (målnummer: B5039-06). https://lagen.nu/dom/nja/2007s1037

Kim har under åren som gått kommit med många olika förklaringar till varför han ertappats med metamfetamin i Thailand. Han har hävdat att han skulle tillverka tvål. Att han skulle lära sig tillverkningsproceduren för att kunna sälja informationen vidare. Att han skulle tillverka hormonpulver med blev lurad. Förklaringarna har varit många och osanna. Varför har då Kim upprepade gånger ljugit? Kim har varit yrkeskriminell hela sitt vuxna liv, han har ljugit för att skydda sin medkumpaner. Medkumpaner som dessutom visat sig svika honom.

Ett narkotikalaboratorium skulle startas i Hedemora för produktion av kristalliserat metamfetamin s.k. ”ICE”. Kim har som yrkeskriminell hållit på den s.k. ”tjuvhedern” och inte ”golat” på någon annan även om det hade kunnat vara till hans fördel. Han sitter inlåst på livstid i ett av Sydostasiens hårdaste fängelser och har hållit tyst om sanningen för att skydda andra. Men Kim behöver inte hålla tyst längre, informationsläckage i förundersökningen (mål nr: B 6262-12) visar hur det förhåller sig. Kim kan berätta sanningen nu, det finns ingen som kommer att stämpla honom som en informatör, en ”golare”när informationen finns tillgänglig för alla i en offentlig handling.

Är det värt det att försöka få en blivande knarklangare numera Thailändsk livstidsfånge överförd till ett Svenskt fängelse och få till en rättslig prövning i Sverige eller har han fått vad han förtjänar? Min uppfattning är att alla ska vara lika inför lagen oavsett bakgrund.

Det enda om något som kan rädda Kim är att Svensk media får upp ögonen för fallet och att det blir ett massmedialt tryck, eller att Tomas träder fram. Att få loss en livstidsfånge från Thailand kräver att ärendet kommer upp på högsta politiska nivå. Men Kim är inget oskyldigt offer som är tacksamt att skriva om, han är eller var yrkeskriminell. Hur är det då med Svensk media? Finns det några grävande journalister där ute som är villiga att lägga ner lite tid på detta fall. Eller alla är kanske inte lika inför lagen. Alltid svart eller vitt. Aldrig grått. Eller har jag fel?
Senast redigerad av ofk 2013-10-07 kl. 21:23.
Citera
2013-10-07, 21:38
Medlem
Antevantes avatar
Saken är ju den att man hittade ett knarklab i Kims hem med 53 gram meth. Det kan man aldrig bortse ifrån hur mycket man än vill. Om Kim blev lurad i fällan av TL är ointressant, Kim tillät koket.

I din text skriver du att man hade planer på att sätta upp ett knarkkokarlabb i Sverige...
Man testade att koka meth i Kims bostad i Thailand...
Jag har svårt att förstå hur detta skulle kunna vara grått, det är olagligt både i Sverige och Thailand, d.v.s kolsvart.

Han skulle så klart nekat att sätta upp labbet överhuvudtaget.
Han har ett litet barn och fru, hur jävla oansvarig är man inte om man ger sig in i den branschen då?
Han ville tjäna storkovan men sanningen är att hans barn hade haft större nytta av honom om han gått på socialen. Nu är han komplett värdelös för sitt barn och fru.

Sluta hitta på ursäkter, sluta försöka hitta omständigheter som gör hans gripande förkastligt.
Han hade uppsåtet att koka knark i stor skala och jag är på ett sätt glad att han inte åkte dit i de kriminellas paradis Sverige. Det är tyvärr hans barn och fru som blir ensamma på grund av Kims korkade beslut.

Låt Kim sitta där han sitter. Hans fru kommer att hitta en annan man som kan bli barnets Pappa och förebild, något som den biologiske skithögen inte tog ansvar för.

Tvi fan!
Citera
2013-10-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofk
En liten sammanfattning...

Kim Eriksson Sirawan greps den 14 juli 2010 i sitt hem i Rayong, Thailand..................

Bra sammanfattat men har några frågor.

Citat:
Kim har varit yrkeskriminell hela sitt vuxna liv, han har ljugit för att skydda sin medkumpaner. Medkumpaner som dessutom visat sig svika honom.

Hur har hans kumpaner visat sig svika honom?
Det jag har läst i förundersökningen (mål nr: B 6262-12) är att dom har försökt så gott de går att hjälpa honom komma bort från thailand eller förmildra straffet.

Citat:
Informationsläckage i förundersökningen från dopnings och narkotikarättegången som nyss avslutats i Svea hovrätt (mål nr: B 6262-12) ger stöd åt att Kim som sitter fängslad i Thailand sedan 2010 kan vara dömd på felaktiga grunder.

På vilket sätt ger detta stöd åt att han kan vara dömd på felaktiga grunder?

Menar du att det hänger ihop med att hans kumpaner har svikit honom?
Då är det något jag har missat.

Jag håller med om att han är dömd på felaktiga grunder p.g.a. brottsprovokation, om det fungerar så.
Men jag uppfattar det du säger som att det är för han sagt att han skulle tillverka hormonpulver, tvål o.s.v. -men egentligen skulle han ju skapa en knarkfabrik i Sverige. Han sa alla dessa teorier för att skydda sina medkumpaner, men att dom har svikit honom i detta läget? Hur då?

Tycker som sagt det är en bra sammanfattning du skrivit ihop här men dessa frågor dök upp och hoppas det finns svar på dom

Mvh
Citera
2013-10-14, 16:34
Medlem
Citat:

text

Kim är inget oskyldigt offer så mycket har du rätt i. Jag känner inte Kim. Har aldrig träffat honom och vi har inga gemensamma bekanta. Men saken är den, att brottsprovokationen som han har utsatts för saknar motstycke i Svensk kriminalhistoria. Det finns andra kända fall där Svensk polis använt sig av infiltratörer. Men mig veterligen inget där man flyttat operationen utomlands med hjälp av en Svensk privatperson och där det sedan utdömts ett dödsstraff. Brottsligheten var planerad att ske i Sverige. Att sitta på livstid i Thailand är väl lite väl magstarkt då.

Du kanske tror att jag propagerar för Kims räkning. Så är inte fallet. Jag har personligen inte mycket till övers för knarklangare men detta fall har definitivt passerat gränsen för hur långt polisen får gå.

Sen tror jag för den delen att Kim inte är helt förtjust över det jag skrivit heller. Han beskrivs som en ”blivande knarklangare”. Min sammanfattning är nog så nära sanningen man kan komma genom att endast ha tillgång till offentliga handlingar. Jag tycker nog att mitt inlägg var ganska sakligt och balanserat. Hoppas det är svar nog, går ogärna i polemik med någon med över 6000 inlägg.

Man kan ju hoppas att Kim har fått en annan inställning till droger och knarklangande när han själv sett följderna på nära håll under sin fängelsetid i Thailand och ägnar sin tid till mer legal verksamhet när han kommer ut.

Citat:
Ursprungligen postat av YippiKaye

text

Du har nog feltolkat min text lite. Sen får du skilja på medkumpanerna i dopnings och läkemedelshärvan och medkumpanerna i det s.k. ICE-projektet. Kan vara bra att läsa andra dokument med förutom Operation Robin FUP, då får du en bättre helhetsbild. Mer än så har jag inte tid att utveckla resonemanget just nu.
Senast redigerad av ofk 2013-10-14 kl. 16:45.
Citera
2013-10-15, 08:54
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Kim är inget oskyldigt offer så mycket har du rätt i. Jag känner inte Kim. Har aldrig träffat honom och vi har inga gemensamma bekanta. Men saken är den, att brottsprovokationen som han har utsatts för saknar motstycke i Svensk kriminalhistoria. Det finns andra kända fall där Svensk polis använt sig av infiltratörer. Men mig veterligen inget där man flyttat operationen utomlands med hjälp av en Svensk privatperson och där det sedan utdömts ett dödsstraff. Brottsligheten var planerad att ske i Sverige. Att sitta på livstid i Thailand är väl lite väl magstarkt då.
Återigen! Han lät det ske i Thailand, han ville lära sig att koka att han sen sitter i Thai istället för Sverige är irrelevant tycker jag. Han hade uppsåtet att koka knark som skulle göra honom förmögen.
Brottsprovokation, ja och? Hade jag fått en förfrågan om att koka knark i mitt garage hade jag avböjt, för sånt gör man inte om man vill vara utanför murarna. För mig är det ganska enkelt.

Citat:
Sen tror jag för den delen att Kim inte är helt förtjust över det jag skrivit heller. Han beskrivs som en ”blivande knarklangare”. Min sammanfattning är nog så nära sanningen man kan komma genom att endast ha tillgång till offentliga handlingar. Jag tycker nog att mitt inlägg var ganska sakligt och balanserat. Hoppas det är svar nog, går ogärna i polemik med någon med över 6000 inlägg.
.
Hur många inlägg någon har är ointressant! Säkert hälften av dem är trams
Citat:
Man kan ju hoppas att Kim har fått en annan inställning till droger och knarklangande när han själv sett följderna på nära håll under sin fängelsetid i Thailand och ägnar sin tid till mer legal verksamhet när han kommer ut.
Man kan ju hoppas men det är lite sent påtänkt.

Jag har inga problem med brottsprovokation! Man väljer själv om man vill begå brottet. Eftersom kriminaliteten bara ökar välkomnar jag andra metoder för att sätta dit slöddret. Ja, jag vet att det förmodligen sticker i ögonen på "tjuvakramare".
Citera
2013-10-25, 19:18
Medlem
Citat:
..........Jag har inga problem med brottsprovokation! Man väljer själv om man vill begå brottet. .........

Kära Antevante,

hur kan du påstå att du inte "har problem med brottsprovokation"? Du och jag har länge haft olika uppfattningar om Kims fall - och det respekterar jag. Men nu har du faktiskt tappat den respekt jag haft för din förmåga att skilja på bra och dåligt.

Om vi tänker oss att jag råkar veta vem du är (vilket jag inte gör), och jag får reda på att du är intresserad av t ex klockor. Jag sätter ut en annons på Blocket och vill sälja en klocka som skulle passa din smak. När du råkat svara på min annons så meddelar jag polis att "Ante" vill köpa det parti heroin jag har och att vi kallar det för "en klocka". Polisen säger: Fint Hermes, sätt dit den där jävla Ante.

Vi diskuterar pris mm via internet. Du tror hela tiden att det är klockan vi pratar om, men jag vet bättre. Sen ses vi och jag ger dig en nyckel till ett skåp på centralen (eftersom jag var rädd att du, som den brottsling jag beskrivit dig som för polisen, skulle råna mig).

Du tycker i och för sig att det är lite konstigt, men tar nyckeln efter att jag fått pengarna och går och hämtar klockan.

Då slår polisen till, och du får 15 år för knarkbrottet.

Är det verkligen OK? För det här är brottsprovokation. Bevisprovokation är nåt annat.
Citera
2013-10-25, 22:24
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Kära Antevante,

hur kan du påstå att du inte "har problem med brottsprovokation"? Du och jag har länge haft olika uppfattningar om Kims fall - och det respekterar jag. Men nu har du faktiskt tappat den respekt jag haft för din förmåga att skilja på bra och dåligt.

Om vi tänker oss att jag råkar veta vem du är (vilket jag inte gör), och jag får reda på att du är intresserad av t ex klockor. Jag sätter ut en annons på Blocket och vill sälja en klocka som skulle passa din smak. När du råkat svara på min annons så meddelar jag polis att "Ante" vill köpa det parti heroin jag har och att vi kallar det för "en klocka". Polisen säger: Fint Hermes, sätt dit den där jävla Ante.

Vi diskuterar pris mm via internet. Du tror hela tiden att det är klockan vi pratar om, men jag vet bättre. Sen ses vi och jag ger dig en nyckel till ett skåp på centralen (eftersom jag var rädd att du, som den brottsling jag beskrivit dig som för polisen, skulle råna mig).

Du tycker i och för sig att det är lite konstigt, men tar nyckeln efter att jag fått pengarna och går och hämtar klockan.

Är det verkligen OK? För det här är brottsprovokation. Bevisprovokation är nåt annat.

Lägg ned...var bland de sämsta exempel jag sett i frågan. Ante skulle inte heller bli fälld för det här 'brottet'. Har för övrigt inget med det aktuella fallet att göra.
Citera
2013-10-26, 00:53
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Kära Antevante,

Hahaha! Vill du verkligen bli tagen på allvar?? Jag kan inte ens gå i svaromål på något så dumt!
Du vet, jag vet, alla vet att det inte går till på det viset ens i Thailand!
Jag har ändå kvar min respekt för dig!
Trevlig helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in