Jag kommer ihåg att föreläsaren det räcker med att kolla om differensen mellan talen är kongrunta med (mod b) så de båda talen kongruenta med talet. När man tänker efter en smula är ju det självklart.
differansen är 5, och då kongruent med modulo 5
Mitt svar:
Visa att 9^n-4^n är delbart med 5 för n≥1
För n=1
9-4=5
5 är kongruent med 5, 5=5*1+0 eller 5≡0
Om villkoret
9≡4 mod(5) ska gälla ska differansen mellan talen vara kongruent med 5
n = 2 exempelvis
81-16=65≡0 (mod 5)
respons : Uppgift 2 är inte fullständig. Försök göra ett induktionsbevis! (Du har kommit en bit på vägen i och med att du bevisat utsagan för basfallet n=1.)
jag har inte pluggat induktion men som jag förstår så ska man visa att det gäller för nästkommande tal
man ska visa att 9^n-4^n är jämnt delbart med 5 för 9^(n+1)-4^(n +1) om jag förstått rätt
?
Visa att 9^n-4^n är delbart med 5 för n≥1
För n=1
9-4=5
5 är kongruent med 5, 5=5*1+0 eller 5≡0
Om villkoret
9≡4 mod(5) ska gälla ska differansen mellan talen vara kongruent med 5
n = 2 exempelvis
81-16=65≡0 (mod 5)
respons : Uppgift 2 är inte fullständig. Försök göra ett induktionsbevis! (Du har kommit en bit på vägen i och med att du bevisat utsagan för basfallet n=1.)
jag har inte pluggat induktion men som jag förstår så ska man visa att det gäller för nästkommande tal
man ska visa att 9^n-4^n är jämnt delbart med 5 för 9^(n+1)-4^(n +1) om jag förstått rätt
?
Induktion går att se som en stege, man behöver visa två saker:
1) Det finns en första stegpinne
2) Varje existerande pinne har en efterföljande stegpinne
Du har visat det första. Du ska nu visa att, givet induktionsantagandet 9^p-4^p≡0 (mod 5) (för något tal p) så är även 9^(p+1)-4^(p+1)≡0 (mod 5). Klura lite hur du gör detta, jag har skrivit ett svarsexempel i spoilertagg:
Vill visa att 9^n-4^n är delbart med 5 för heltal n≥1, detta är ekvivalent med att visa att 9^n-4^n≡0 (mod 5) (*) vilket kommer att göras m.h.a. induktion.
Basfallet n=1:
9^1-4^1=9-5=5≡0 (mod 5), (*) gäller alltså för n=1.
Induktionsantagande:
Antag att (*) gäller för något heltal p≥1.
Induktionssteg:
9^p≡4^p (mod 5) (enligt induktionsantagande). Vi vet att a≡b (mod m) och c≡d (mod m) implicerar att ac≡bd (mod m), med hjälp av detta får vi: 9^(p+1)≡4^(p+1) (mod 5)
Enligt induktionsaxiomet gäller alltså (*) för alla heltal n≥1 Q.E.D.
3. Bestäm minsta positiva heltal p sådan att 43p=23q+4
43p-23q=4
Euklides algoritm för SCD
43=1*23+20
23=1*20+3
20=6*3+2
3=1*2+1
2=1*2+0
Så 1 är minsta gemensama nämnare eller smallest common devidor
Baklänges för att få i termer av 43 och 23
Notera att det egentligen inte är självklart att A=a, B=b osv, skilj på stora och små bokstäver när de representerar objekt! Vi vet att c=m*b, eftersom b|c (läses "b delar c") för något (pos.) heltal m. Vidare vet vi att c=m*n*a, eftersom a|b, för något (pos.) heltal n. MGN står för "minsta gemensamma multipel" och "SGD" "största gemensamma delare", googla termerna så får du definitionerna. Svaren kommer att vara i termer av bokstäver.
2)
Jag kommer att visa det med ett så kallat motsägelsebevis, det vill säga att anta motsatsen och sedan bevisa att detta leder till något absurt, vilket innebär att det första måste vara sant.
Antag att (p-1)/p≥p/(p+1) för något tal positivt tal p. (Observera att just detta är motsatsen.) Detta är ekvivalent med (p-1)(p+1)≥p^2 <=> p^2-1≥p^2 <=> -1≥0 vilket uppenbarligen är falskt. Alltså är (p-1)/p>p/(p+1) för alla positiva p.
Tillåts p vara ickepositivt får man dels singulariteter när p=0, -1 då man delar med 0, så jag antar att de bara menar positiva p. (Dessutom är det falskt i intervallet (-1, 0))
Tack så otroligt mycket för att du tar dig dit men jag är på Matte A. Jag minns INGENTING från matte C-D. Skulle du/någon kunna förklara lite simplare?
Dessutom: det skulle inte vara "A B C" utan "a b c" hela vägen... inga versaler... sorry...
Senast redigerad av A.Lingstrom 2013-10-07 kl. 14:13.