2013-10-07, 00:35
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Att kontinuerligt dels göra misstag, dels ha jättesvåra problem med ett visst typ av spel, - ja då är det uppenbart att JO saknar vissa egenskaper för att prestera på hög landslagsnivå. Martin Olsson har inte alls samma problem över tid.

Nej. Alla svenska backar är inte värdelösa. Både Granen och Olsson har så stora brister i sitt fotbollstänk när det gäller positionsspel, beslutsfattande, markeringsspel, etc, att de ganska klart blir utkonkurrerade av de andra mittbackarna. Antonsson och Nilsson har helt enkelt det som inte granen och JO har.

Allt grundar sig på hur man ser försvarsspel. Förmodligen ser du Olssons rensningar och brytningar, men du kan inte se hans brister, vilka inte syns lika tydligt för den breda massan. Det här är inget finsmakeri eller någon hybris av mig. det är helt enkelt så här det är. Och att ifrågasätta olika ligors generella spelsätt är bara så dumt.

Det är klart han har brister, nämn en back som inte har det? Ska vi dessutom snacka svenska backar har alla rejäla brister relativt till den standarden du vill sätta i betygsättande. Har faktiskt sett någon match eller två med Bologna där Antonsson sett ut som en förvirrad höna, vad säger du när ett par sådana matcher görs i landslaget? Är han fortfarande bättre än Olsson?

Sedan framställer du det som att det skulle vara någon fundamental skillnad mellan att spela PL jämte landslaget. Viss finns det marginella skillnader som kan påverka prestationen sätt över väldigt många matcher men skulle Jonas prestera som han gjorde idag mot Arsenal har vi ingen bättre svensk back just nu.
Citera
2013-10-07, 00:35
Medlem
Steff83s avatar
Ja..Det spelar ingen roll var Olsson spelar eller om han gör kanonmatch efter kanonmatch i PL( vilket inte är helt sant heller, som sagt innan är det egentligen ett typ av spel han behärskar, och kommer väl till pass i klubblaget)...Det är helt något som inte stämmer med honom i landslaget helt enkelt där vi inte alls ställs mot den typen av spel som man får i PL..Sverige möter många motståndare i kvalen där det ställs mer krav på mer spelskickliga backar..speciellt när vi möter jämnbördiga lag, vilka det också blir avgörande matcher mot..typ Österrike eller Irland i detta kvalet...Och det har ju Hamrén också till slut fått inse.

Nilsson och Antonsson är bra mycket mer stabila än Olsson/Granqvist...Dom förstnämda lär vi nog få se i fortsättningen i första hand. Man kan inte göra bort sig i match efter match...oavsett var man ev presterar i klubblaget.
Senast redigerad av Steff83 2013-10-07 kl. 00:39.
Citera
2013-10-07, 00:37
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Vi ser på fotboll, och vi kan fotboll. Då är det väldigt givet att vi har samma åsikt.

Jag har alltid ifrågasatt Olsson. Men jag tänkte inte på Nilsson som alternativ då jag ytterst sällan ser tyska mittenmatcher. Men redan efter 3 matcher med Anton och Per, så ser man tydliga linjer om ett klokt mittbackspar, som inte går bort sig, och som klarar av att styra en backlinje. Det är en enorm skillnad jämfört med när vi hade två virrhjärnor som mittbackar förut. Vilka dessutom trodde de hade bra uppspelsfötter. Bra uppspelsfötter är inget måste, men man kan inte över ett helt kval tro att man besitter en passningsfot a la Pique, Silva eller Hummels, så att laget konstant får kontringar mot sig.

Återigen med lågstadielogiken. Hade Granen och Jonas inlett deras samarbete med att par riktigt starka matcher hade du hyllat dem istället. Vi får se vad du säger när Nilsson och Antonsson oundvikligen gör bort sig ordentligt ett par gånger på kort tid.
Senast redigerad av sven33 2013-10-07 kl. 00:39.
Citera
2013-10-07, 00:39
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Det spelar ingen roll var Olsson spelar eller om han gör kanonmatch efter kanonmatch i PL( vilket inte är helt sant heller, som sagt innan är det egentligen ett typ av spel han behärskar, och kommer väl till pass i klubblaget)...Det är helt något som inte stämmer med honom i landslaget helt enkelt där vi inte alls ställs mot den typen av spel som man får i PL..Sverige möter många motståndare i kvalen där det ställs mer krav på mer spelskickliga backar..speciellt när vi jämnbördiga lag, vilka det också blir avgörande matcher mot..typ Österrike eller Irland i detta kvalet...Och det har ju Hamrén också till slut fått inse.

Olika backar passar olika typer av matcher det är klart. Men att påstå att Jonas spelstils inte passar i landslaget är löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nilsson och Antonsson bra mycket mer stabila än Olsson/Granqvist...Dom förstnämda lär nog få se i fortsättningen i första hand. Man kan inte göra bort sig i match efter match...oavsett var man ev presterar i klubblaget.

Samma logik igen, stabila därför att de spelat bra i de fåtal matcher de spelat.
Citera
2013-10-07, 00:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det är klart han har brister, nämn en back som inte har det? Ska vi dessutom snacka svenska backar har alla rejäla brister relativt till den standarden du vill sätta i betygsättande. Har faktiskt sett någon match eller två med Bologna där Antonsson sett ut som en förvirrad höna, vad säger du när ett par sådana matcher görs i landslaget? Är han fortfarande bättre än Olsson?

Sedan framställer du det som att det skulle vara någon fundamental skillnad mellan att spela PL jämte landslaget. Viss finns det marginella skillnader som kan påverka prestationen sätt över väldigt många matcher men skulle Jonas prestera som han gjorde idag mot Arsenal har vi ingen bättre svensk back just nu.

Ja, det är sant. Men den avgörande skillnaden är att JO har birster som är totalt fundamentala för att vara en bra försvarare, annat än när det bara blir spel framför honom eller när det blir inläggsspel.

Antonsson var bedrövlig mot Roma, och det var nog hans sämsta match i hela hans proffskarriär. I övrigt är han stbil och klok av de matcher jag ser honom i Serie A. I landslaget prickfri hittills. Samt bildar ett perfekt par med Per.

JO var bra idag, men det är för sällan han verkligen är det. Att han ibland hyllas i England är ju bara ett bevis på att de värdesätter fighting spirit och kampspel otroligt mycket.

En annan skillnad med landsöagsspel är att man vill ha trygghet då det är få matcher med spelare ovana att spela med varandra. En sån spretig försvarare som JO ger inte den nödvändiga tryggheten.
Citera
2013-10-07, 00:56
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ja, det är sant. Men den avgörande skillnaden är att JO har birster som är totalt fundamentala för att vara en bra försvarare, annat än när det bara blir spel framför honom eller när det blir inläggsspel.

Antonsson var bedrövlig mot Roma, och det var nog hans sämsta match i hela hans proffskarriär. I övrigt är han stbil och klok av de matcher jag ser honom i Serie A. I landslaget prickfri hittills. Samt bildar ett perfekt par med Per.

JO var bra idag, men det är för sällan han verkligen är det. Att han ibland hyllas i England är ju bara ett bevis på att de värdesätter fighting spirit och kampspel otroligt mycket.

En annan skillnad med landsöagsspel är att man vill ha trygghet då det är få matcher med spelare ovana att spela med varandra. En sån spretig försvarare som JO ger inte den nödvändiga tryggheten.

Jag tänker inte begå misstaget att hävda att jag vet att Jonas kommer prestera bättre i landslaget än alternativen, jag kan ha fel. Men du gör fortfarande bort dig när du kallar Olsson för värdelös och Antonsson/Per för stabila och betydligt bättre. Har följt det här snacket i 10 år och när det kommer till backar blir de som varit med ett tag alltid sågade till fotknölarna medan de som är nya och ännu inte gjort en riktigt dålig match överöses med beröm och framställs som landslagets framtid. Utan undantag blir dessa dock minst lika sågade som sina föregångare förr eller senare (oftast förr).
Citera
2013-10-07, 01:17
Medlem
Det må vara fel att direkt överskatta nya mittbackar. Lika fel är det dock att påstå att Jonas Olsson är en bra mittback.

Han är bra på två saker, blocka skott och vinna dueller i luften. Jag vill ju mena att det krävs lite mer än det för att man ska kunna anses vara en bra mittback. Hade han haft en bättre fysik hade han på ett bättre sätt kunna kompensera alla brister.

Anledningen till att det går bra för honom just nu beror ju till stor del på grund av WBA disciplinerade mittfält som stänger alla luckor och inte utsätter backlinjen får några större problem.
Förutom inlägg då. Det har på sistone för det mesta blivit sådana matchbilder att motståndarna bara kan hota via inlägg eller försök på att spela sig igenom centralt. Där är det ju redan så trångt och kompakt så där utsätts han inte heller för några problem.
Uppstår det situationer med bollar efter marken, situationer där han måste läsa spelet och stå rätt eller tackla så är det kört. Där är han otroligt usel.

Jag minns under förra året, hur alla hyllade hans insatser i klubblaget . Plötsligt så uppstod en matchbild där motståndarna ofta tog löpningar in i straffområdet och där de hotade med stenhårda inlägg efter marken. Då hängde Olsson inte med. Han gick naturligtvis ständigt bort sig och tappade alltid markeringen efter att inte ha kunnat läst situationerna bättre.

Så är det alltid med honom. Du vet vad du får. Trycker ett motståndarlag på med att lyfta in bollar i straffområdet så kan han, om han inte får hjärnsläpp vara en gigant.

Jag ska dock inte uttala mig om hur bra övriga mittbackar är i klubblagen. Jag har för dålig koll på de.
Citera
2013-10-07, 11:48
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Jag tänker inte begå misstaget att hävda att jag vet att Jonas kommer prestera bättre i landslaget än alternativen, jag kan ha fel. Men du gör fortfarande bort dig när du kallar Olsson för värdelös och Antonsson/Per för stabila och betydligt bättre. Har följt det här snacket i 10 år och när det kommer till backar blir de som varit med ett tag alltid sågade till fotknölarna medan de som är nya och ännu inte gjort en riktigt dålig match överöses med beröm och framställs som landslagets framtid. Utan undantag blir dessa dock minst lika sågade som sina föregångare förr eller senare (oftast förr).

Det har du helt rätt i, "new is always better". Det vill säga, när det går dåligt så kallar man alltid på den som inte spelar för tillfället.

MEN, ett stort men. Jonas Olsson är en väldigt begränsad fotbollsspelare med en grundteknik som får barn att gråta. Han har fått sina chanser och han har gjort bort sig gång på gång.

Inte nog med alla stora misstag som skänkt bort viktiga matcher, hans horribla uppspel med julgransfoten bidrar till att Sveriges spel blir väldigt mycket sämre än när vi har Antonsson/Nilsson på plan som båda kan slå passningar längs gräset.

För den som sa att han var bra mot Arsenal igår, han gjorde för fan självmål. "Oturlig" styrning kan tyckas för en lekman, men det är konstigt att det alltid händer samma sopor.
Citera
2013-10-07, 13:47
Medlem
Oavsett vilka mittbackar som spelar har Sverige inte haft en sämre defensiv på väldigt länge. Kvaliteten på mitten defensiv i kombination med backlinjens bristande kvalitet är förödande och ovan. Man saknar herrar som Mjällby, Schwartz, Thern, Linderoth ...... eller backar som Mellberg(nåväl) Patrik Andersson, Hysén, Petter Andersson, Jan Eriksson. Sveriges defensiva kapital är ju utplånat känns det som.
Citera
2013-10-07, 14:01
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Oavsett vilka mittbackar som spelar har Sverige inte haft en sämre defensiv på väldigt länge. Kvaliteten på mitten defensiv i kombination med backlinjens bristande kvalitet är förödande och ovan. Man saknar herrar som Mjällby, Schwartz, Thern, Linderoth ...... eller backar som Mellberg(nåväl) Patrik Andersson, Hysén, Petter Andersson, Jan Eriksson. Sveriges defensiva kapital är ju utplånat känns det som.
Ljusvattnets Maradona? Han hör väl knappast hemma i det gänget?

Menade du Petter Hansson? Inte en landslagsspelare som jag saknar i alla fall, även om målet mot Grekland var skönt. Frisparken mot Danmark var go också.
Citera
2013-10-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Ljusvattnets Maradona? Han hör väl knappast hemma i det gänget?

Menade du Petter Hansson? Inte en landslagsspelare som jag saknar i alla fall, även om målet mot Grekland var skönt. Frisparken mot Danmark var go också.
Ja förlåt, densamme. Han hade känts som ett fall framåt idag, även om det var att ta i att nämna honom med övriga. Andemeningen är densamme, vi har helt enkelt inte haft så dålig defensiv kvalitet spelare för spelare på evigheter.
Citera
2013-10-07, 15:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Ja förlåt, densamme. Han hade känts som ett fall framåt idag, även om det var att ta i att nämna honom med övriga. Andemeningen är densamme, vi har helt enkelt inte haft så dålig defensiv kvalitet spelare för spelare på evigheter.

Jag håller med dig till 100% våra defensiva spelare i proffsvärlden än de som harvar i allsvenskan. Det bevisas väl genom att Adam Johansson finns med i truppen.

Ärligt talat har vi bara en spelare av internationell klass, givetvis Zlatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in