2013-10-06, 23:18
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Remind me again varför Jonas Olsson inte är aktuell för startelvan? Vår tveklöst högst presterande svenska back ute i Europa med en ny kanoninsats idag mot Arsenal. Tycker inte det faktum att han historiskt haft ett par dåliga matcher i landslaget ska hindra oss från att spela vår bästa back.
Att han är dålig i landslaget borde inte hindra oss från att spela honom i just landslaget?
Citera
2013-10-06, 23:22
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Att han är dålig i landslaget borde inte hindra oss från att spela honom i just landslaget?

Fotboll är fotboll. Menar du att det finns någon slags förbannelse som gör att han spelar bra förutom när han har på sig en gul tröja? Ser inget i hans spelstil som säger att han inte skulle kunna passa in så jag är övertygad om att han helt enkelt råkat haft ett par dåliga dagar på jobbet vid fel tillfällen. Till och med Zlatan har haft ett par perioder när han varit värdelös i landslaget.
Citera
2013-10-06, 23:24
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Fotboll är fotboll. Menar du att det finns någon slags förbannelse som gör att han spelar bra förutom när han har på sig en gul tröja? Ser inget i hans spelstil som säger att han inte skulle kunna passa in så jag är övertygad om att han helt enkelt råkat haft ett par dåliga dagar på jobbet vid fel tillfällen.
Både han och Granen har haft lite för många dåliga dagar på jobbet, enligt mig. Två bra mittbackar, men det verkar inte riktigt fungera i Blågult.
Citera
2013-10-06, 23:25
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Fotboll är fotboll. Menar du att det finns någon slags förbannelse som gör att han spelar bra förutom när han har på sig en gul tröja? Ser inget i hans spelstil som säger att han inte skulle kunna passa in så jag är övertygad om att han helt enkelt råkat haft ett par dåliga dagar på jobbet vid fel tillfällen. Tom med Zlatan har haft ett par perioder när han varit värdelös i landslaget.

Det är ju inte ett par dåliga dagar utan han har ju varit usel eller medioker varenda gång han fått chansen, och han har ju haft en ordinarie tröja under en period men han har aldrig gjort en bra landskamp.
Citera
2013-10-06, 23:32
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Till och med Zlatan har haft ett par perioder när han varit värdelös i landslaget.
Det har du rätt i, och jag har flera gånger velat se Zlatan på bänken pga detta. Men det var för flera år sedan. Det är annorlunda med Olsson dock då han är försvarare. En anfallare kan göra tjugo misstag men fortfarande ses som hjälte, så länge han petar in en boll eller två. En försvarare kan aldrig ses som hjälte om han inte är fläckfri. Sorgligt men sant. Olssons misstag kostar mer än eventuella misstag från Zlatan eller någon annan anfallare.
Citera
2013-10-06, 23:39
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Både han och Granen har haft lite för många dåliga dagar på jobbet, enligt mig. Två bra mittbackar, men det verkar inte riktigt fungera i Blågult.

Samtidigt är tålamodet litet när det kommer till landslaget. Har man inte lyckats bli superetablerad räcker det med ett par dåliga matcher innan man är ute. Det finns dock en gräns för hur bra en spelare kan prestera i klubblaget innan man måste ge honom en chans igen, den tycker jag Jonas har passerat. Konkurrensen är ju knappast knivhård.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Det är ju inte ett par dåliga dagar utan han har ju varit usel eller medioker varenda gång han fått chansen, och han har ju haft en ordinarie tröja under en period men han har aldrig gjort en bra landskamp.

Han gjorde en riktigt bra match mot Frankrike i EM. Vilka matcher har han varit usel i där man inte kan säga att hela laget spelat dåligt, förutom senast mot Österrike? Du kan ju inte nämna mängder av matcher i förhållande till de han spelat.

Citat:
Det har du rätt i, och jag har flera gånger velat se Zlatan på bänken pga detta. Men det var för flera år sedan. Det är annorlunda med Olsson dock då han är försvarare. En anfallare kan göra tjugo misstag men fortfarande ses som hjälte, så länge han petar in en boll eller två. En försvarare kan aldrig ses som hjälte om han inte är fläckfri. Sorgligt men sant. Olssons misstag kostar mer än eventuella misstag från Zlatan eller någon annan anfallare.

Visst men vi har ingen back som inte regelbundet kommer att begå misstag. Man får se till konkurrensen på just backsidan när man tar beslutet.
Senast redigerad av sven33 2013-10-06 kl. 23:44.
Citera
2013-10-06, 23:48
Medlem
anteri17s avatar
En mycket trolig förklaring till att han presterar någorlunda i PL är att han väldigt sällan utsätts för löpningar och instick runt omkring sig. I PL får han mest stångas samt ta bort inlägg. Det är han bra på. Men när han får tänka, måste stå rätt, ta upp markering, ta snabba beslut, ja då är han totalt jävla keff. Och ett vettigt fotbollsöga ser att detta sker i PL också, dock av ovan nämnda orsaker inte lika ofta. Han är fast på bänken i landslaget, och så skall det vara.
Citera
2013-10-07, 00:12
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
En mycket trolig förklaring till att han presterar någorlunda i PL är att han väldigt sällan utsätts för löpningar och instick runt omkring sig. I PL får han mest stångas samt ta bort inlägg. Det är han bra på. Men när han får tänka, måste stå rätt, ta upp markering, ta snabba beslut, ja då är han totalt jävla keff. Och ett vettigt fotbollsöga ser att detta sker i PL också, dock av ovan nämnda orsaker inte lika ofta. Han är fast på bänken i landslaget, och så skall det vara.

Suck.. Detta till skillnad från Martin Olsson som med det sättet att se det är "totalt jävla keff " i båda situationerna? Sluta lek finsmakare och låtsas att det milsvida skillnader i spelet i olika ligor/internationella matcher. Det är jävligt lätt att kasta skit på försvarare om man vill då alla svenska backar är helt värdelösa med ditt sätt att se det (= de har tappat markeringar och orsakat mål i ett par viktiga matcher). Man måste kunna se den stora bilden här och avgöra vilken av våra backar som har stört chans att prestera bra i kommande match. Där säger jag Jonas Olsson.

Vilka backar tycker du är bättre i dagsläget? Antonsson därför att han inte har gjort bort sig än på de fåtal matcher han fått chansen i? Vad kommer du tycka när han oundvikligen gör bort sig i några matcher? Adam Johansson?
Citera
2013-10-07, 00:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Suck.. Detta till skillnad från Martin Olsson som med det sättet att se det är "totalt jävla keff " i båda situationerna? Sluta lek finsmakare och låtsas att det milsvida skillnader i spelet i olika ligor/internationella matcher. Det är jävligt lätt att kasta skit på försvarare om man vill då alla svenska backar är helt värdelösa med ditt sätt att se det (= de har tappat markeringar och orsakat mål i ett par viktiga matcher). Man måste kunna se den stora bilden här och avgöra vilken av våra backar som har stört chans att prestera bra i kommande match. Där säger jag Jonas Olsson.

Vilka backar tycker du är bättre i dagsläget? Antonsson därför att han inte har gjort bort sig än på de fåtal matcher han fått chansen i? Vad kommer du tycka när han oundvikligen gör bort sig i några matcher? Adam Johansson?

Pelle Nilsson är vår givne mittback nu var det verkar. Och det har varit stabilare sen han klev in i handlingarna.
Citera
2013-10-07, 00:18
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Pelle Nilsson är vår givne mittback nu var det verkar. Och det har varit stabilare sen han klev in i handlingarna.

Och hur många matcher har han spelat från start, typ tre? Han kommer också göra bort sig förr eller senare i ett par matcher och då kommer Flashback-pöbeln lyncha honom. För några sidor sedan nåddes i princip konsensus om att Melberg var helt värdelös de sista åren i landslaget. Ni måste sluta analysera landslaget med en logik som hör hemma i lågstadiet.
Citera
2013-10-07, 00:22
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Att kontinuerligt dels göra misstag, dels ha jättesvåra problem med ett visst typ av spel, - ja då är det uppenbart att JO saknar vissa egenskaper för att prestera på hög landslagsnivå. Martin Olsson har inte alls samma problem över tid.

Nej. Alla svenska backar är inte värdelösa. Både Granen och Olsson har så stora brister i sitt fotbollstänk när det gäller positionsspel, beslutsfattande, markeringsspel, etc, att de ganska klart blir utkonkurrerade av de andra mittbackarna. Antonsson och Nilsson har helt enkelt det som inte granen och JO har.

Allt grundar sig på hur man ser försvarsspel. Förmodligen ser du Olssons rensningar och brytningar, men du kan inte se hans brister, vilka inte syns lika tydligt för den breda massan. Det här är inget finsmakeri eller någon hybris av mig. det är helt enkelt så här det är. Och att ifrågasätta olika ligors generella spelsätt är bara så dumt.
Citera
2013-10-07, 00:28
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Och hur många matcher har han spelat från start, typ tre? Han kommer också göra bort sig förr eller senare i ett par matcher och då kommer Flashback-pöbeln lyncha honom. För några sidor sedan nåddes i princip konsensus om att Melberg var helt värdelös de sista åren i landslaget. Ni måste sluta analysera landslaget med en logik som hör hemma i lågstadiet.

Vi ser på fotboll, och vi kan fotboll. Då är det väldigt givet att vi har samma åsikt.

Jag har alltid ifrågasatt Olsson. Men jag tänkte inte på Nilsson som alternativ då jag ytterst sällan ser tyska mittenmatcher. Men redan efter 3 matcher med Anton och Per, så ser man tydliga linjer om ett klokt mittbackspar, som inte går bort sig, och som klarar av att styra en backlinje. Det är en enorm skillnad jämfört med när vi hade två virrhjärnor som mittbackar förut. Vilka dessutom trodde de hade bra uppspelsfötter. Bra uppspelsfötter är inget måste, men man kan inte över ett helt kval tro att man besitter en passningsfot a la Pique, Silva eller Hummels, så att laget konstant får kontringar mot sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in