Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Vad tror du kan ha orsakat hans förbud?
Lynnighet? Någon särskild orsak?
Ingen aning, det vet man inte med narcissister. Det är det som är så svårt. Det går inte att förhålla sig till dem, det växlar snabbt från hjärtlighet till iskyla. Det kan till och med ha varit så att någon sagt något som rent objektivt är dumt, klantigt eller elakt, något som gjorde gm ledsen, men det kan också vara så att de ställde någon fråga, som gm uppfattade helt fel. Narcissister är paranoida som default, tror att världen är en plats full av fiender. Normalt brukar de omhulda sin egen familj, och betrakta utomstående som fiender. Det är hos familjen de värmer sitt ego. När familjen splittras... ja, då väntar undergång.
När oneurotiska visar att de blir ledsna, säger ifrån, blir arga tillbaka, kryper narcissisten till sitt bo och funderar ut en hämnd som ska bita. De tror att de som sägs är ämnat att skada, medan det bara var tanklöst, eller kanske viktigt att få framföra. Det går alltså inte att vara ärlig med en narcissist, klaga, kritisera, eller ställa en fråga (som uppfattas fel). Människor gör bäst i att hålla tyst, och då är jag tillbaka till mitt första resonemang... det här är en personlighet som är en
krutdurk. Det slår gnistor, det exploderas, för sådant som "vanliga" människor bara är omsorg, försynta frågor eller ogenomtänkta kommentarer.
Narcissisten lever precis som psykopaten i en värld som är svartvit. "Antingen är du med mig, eller emot mig". Jag tror att gm uppfattade det som att hela världen var emot honom. Han hade inget att förlora. Därför blev det som det blev. Jag tror att han fortfarande känner sig väldigt ensam och utsatt, och nu med all rätt...