2013-10-06, 18:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Det framställs så ja, att han inte var med på sådana möten. Han kanske jobbade i stället? Drog in pengar till hushållet? Man ska inte fastna vid enstaka kommentarer, hela bilden måste fram innan man kan ta ställning till hur det var innan.
Jag håller med Cinnabar här. Det är inte så ovanligt att en av föräldrarna tar huvudansvar för sådant, och det behöver inte betyda något alls angående den andra föräldern.
Citera
2013-10-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Vad jag förstått hade ju uppbrotten och skilsmässan skett ett år tidigare och att han nu levde med sin nya kvinna och det nya barnet (med älskarinnan). Jag ställer mig undrande till hans förbud kring att hans barn inte fick träffas? Han var tydligen besviken på sina äldre barn:

"För cirka ett år sedan bestämde 40-åringen att barnen från hans två olika relationer, inte fick träffa varandra längre. Då var han redan skild från andra frun.
– Barnen tog det hårt, de har ju vuxit upp tillsammans. Men han hade krav på dem, som han tyckte att de inte uppfyllde. Så de fick inte ses, säger exsambon.

För cirka två veckor sedan träffades barnen ändå. 40-åringen fick veta det och blev irriterad och arg"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17579966.ab

Kan detta vara någon slags utlösande faktor (också). Hans kontroll fungerade inte! De hade kontakt utan hans vetskap och inblandning. Och vad är det som hänt mellan honom och hans äldre barn?

Gissar att det var bara ETT sätt att utöva kontroll - en kontroll som uppenbarligen inte fungerade. Vilket tydligen gjorde honom mäkta uppretad. Kanske var mordet på barnen en dubbel bestraffning, dels mot mamman (som lämnade honom) och dels mot dom vuxna barnen (som inte följt hans regel).

Om jag inte missminner mig hade han väl skickat ett mail vid midnatt till den äldsta grabben. EDIT. Tror att det stod typ "ta hand om din syster och var snäll mot tjejen". Grabben hade en flickvän. Kanske var det inte bara omtanke utan kanske ett indirekt hot? Kan det ha varit dit han skulle? Eliminera alla sina barn?

Hemska tanke.
Senast redigerad av Remark 2013-10-06 kl. 19:05.
Citera
2013-10-06, 18:57
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Vad jag förstått hade ju uppbrotten och skilsmässan skett ett år tidigare och att han nu levde med sin nya kvinna och det nya barnet (med älskarinnan). Jag ställer mig undrande till hans förbud kring att hans barn inte fick träffas? Han var tydligen besviken på sina äldre barn:

"För cirka ett år sedan bestämde 40-åringen att barnen från hans två olika relationer, inte fick träffa varandra längre. Då var han redan skild från andra frun.
– Barnen tog det hårt, de har ju vuxit upp tillsammans. Men han hade krav på dem, som han tyckte att de inte uppfyllde. Så de fick inte ses, säger exsambon.

För cirka två veckor sedan träffades barnen ändå. 40-åringen fick veta det och blev irriterad och arg"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17579966.ab

Kan detta vara någon slags utlösande faktor (också). Hans kontroll fungerade inte! De hade kontakt utan hans vetskap och inblandning. Och vad är det som hänt mellan honom och hans äldre barn?

Det där med att skapa regler för sina anhöriga som begränsar handlingsfriheten på att onaturligt sätt är typiskt narcissistiskt, konstigt för alla utom narcissisten själv. Tippar på att det har med störning att göra.

Att hantera uppbrott klarar inte heller narcissisten av på ett normalt sätt, det blir gärna förtal, hot och tokigheter hela vägen till sammanbrott. Att det går så långt som till mord är som tur var ovanligt, det beror kanske på hur stark störningen är?

Jag tror att de flesta någon gång träffat på en narcissist, en person som får allt att kretsa runt hans/hennes behov. Narcissisten ruvar på hämnd om den blir kränkt, antingen blir det direkt angrepp och/eller utestängning. Gm här har praktiserat alla varianterna, på både barn och vuxna. Så länge som gm har relationer med andra finns risken att han återigen fastnar i sitt mönster.

Utlösande kan vara precis vad som helst, egentligen spelar det ingen roll, en narcissist väljer gärna att inte berätta exakt vad den är bitter/arg/sur för. På så sätt hålls motparten i obalans, den får ta alla straff, men vet inte exakt varför.

På ytan är det här vanliga personer, ända tills konflikt uppstår, problem som oneurotiska löser med ett enkelt samtal. De tycker om att veta att motparten lider, och de tror ofta att lidandet pågår 24/7 eftersom de är jordens mittpunkt. Jag tror att exkvinnorna lidit, inte av misshandel i regelrätt bemärkelse utan av sådant som att exempelvis barnen inte får umgås. När någon lider straffas också andra, och även det kan narcissisten vara ute efter, på ett omedvetet plan rent av. När man talar om ondskefulla handlingar är det inte alltid säkert att personen själv är medveten om vad han eller hon gör.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-06 kl. 19:12.
Citera
2013-10-06, 19:06
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gissar att det var bara ETT sätt att utöva kontroll - en kontroll som uppenbarligen inte fungerade. Vilket tydligen gjorde honom mäkta uppretad. Kanske var mordet på barnen en dubbel bestraffning, dels mot mamman (som lämnade honom) och dels mot dom vuxna barnen (som inte följt hans regel).

Om jag inte missminner mig hade han väl skickat ett mail vid midnatt till den äldsta grabben.

Ja, mejlet till äldste sonen är för djävligt. Hur skulle grabben reagera liksom? Att bryta mot en narcissists regler är som att be om fler kränkningar. Barnen hade kanske träffats ändå... kan vara utlösande. Helsjukt! (Ja, jag vet att en störning inte är en sjukdom, som en del tror, och därmed är störningen tyvärr inte behandlingsbar=fängelse.)

Det finns en bild från mitten av september på äldsta barnen och yngre syskonen. Jag undrade hur den stämde överens med att han förbjudit dem från att träffas? Nu börjar jag förstå... kanske...
Citera
2013-10-06, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ja, mejlet till äldste sonen är för djävligt. Hur skulle grabben reagera liksom? Att bryta mot en narcissists regler är som att be om fler kränkningar. Barnen hade kanske träffats ändå... kan vara utlösande. Helsjukt! (Ja, jag vet att en störning inte är en sjukdom, som en del tror, och därmed är störningen tyvärr inte behandlingsbar=fängelse.)

Det finns en bild från mitten av september på äldsta barnen och yngre syskonen. Jag undrade hur den stämde överens med att han förbjudit dem från att träffas? Nu börjar jag förstå... kanske...
Vad tror du kan ha orsakat hans förbud?
Lynnighet? Någon särskild orsak?
Citera
2013-10-06, 19:38
Medlem
TbbWs avatar
Citat:

Och jag tror att äldsta dotter var den som inte lydde, därför får hennes bror SMS:et.
Kanske fru2 bjudit hem dem på födelsedag?
Sånt passar inte kontrollanter.

De har ju träffats, det har vi skrivit om tidigare i tråden. Det sa fru1 i intervjun i tidningen.

Edit
http://www.expressen.se/nyheter/exsambons-ord-om-mordmisstankt-pappa/
Förlåt mig, det var inte här det stod om att barnen inte fick träffas men gjorde det ändå. Ska leta vidare.
Senast redigerad av TbbW 2013-10-06 kl. 19:47. Anledning: Hade fel
Citera
2013-10-06, 19:40
Medlem
Citat:

Försökt hitta igen den bilden utan att lyckas. Kan du länka om det nu är möjligt.

Jag har ett minne att någon kommenterade bilden med typ "nu saknas bara P..."
Jag kommer ihåg det för att jag undrade vem denne P var. Kan ha varit ironiskt och syftat på P(appa) som förbjudit dom att träffas tillsammans.

Ett bildbevis på att dom "trotsat" honom kan ha gjort att allt hjärnans proppar rök?

(ren spekulation)
Citera
2013-10-06, 19:44
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad tror du kan ha orsakat hans förbud?
Lynnighet? Någon särskild orsak?

Ingen aning, det vet man inte med narcissister. Det är det som är så svårt. Det går inte att förhålla sig till dem, det växlar snabbt från hjärtlighet till iskyla. Det kan till och med ha varit så att någon sagt något som rent objektivt är dumt, klantigt eller elakt, något som gjorde gm ledsen, men det kan också vara så att de ställde någon fråga, som gm uppfattade helt fel. Narcissister är paranoida som default, tror att världen är en plats full av fiender. Normalt brukar de omhulda sin egen familj, och betrakta utomstående som fiender. Det är hos familjen de värmer sitt ego. När familjen splittras... ja, då väntar undergång.

När oneurotiska visar att de blir ledsna, säger ifrån, blir arga tillbaka, kryper narcissisten till sitt bo och funderar ut en hämnd som ska bita. De tror att de som sägs är ämnat att skada, medan det bara var tanklöst, eller kanske viktigt att få framföra. Det går alltså inte att vara ärlig med en narcissist, klaga, kritisera, eller ställa en fråga (som uppfattas fel). Människor gör bäst i att hålla tyst, och då är jag tillbaka till mitt första resonemang... det här är en personlighet som är en krutdurk. Det slår gnistor, det exploderas, för sådant som "vanliga" människor bara är omsorg, försynta frågor eller ogenomtänkta kommentarer.

Narcissisten lever precis som psykopaten i en värld som är svartvit. "Antingen är du med mig, eller emot mig". Jag tror att gm uppfattade det som att hela världen var emot honom. Han hade inget att förlora. Därför blev det som det blev. Jag tror att han fortfarande känner sig väldigt ensam och utsatt, och nu med all rätt...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-06 kl. 19:50.
Citera
2013-10-06, 19:45
Medlem
Grandiosos avatar
Barn som dödas av sina föräldrar

På etologiska avdelningen vid Stockholms universitet har man studerat samtliga fall av
dödligt våld mot barn i Sverige sedan 1965.

http://www.pappamanualen.se/dokument/bra_barnmord2003-2.pdf
Citera
2013-10-06, 19:49
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Försökt hitta igen den bilden utan att lyckas. Kan du länka om det nu är möjligt.

Jag har ett minne att någon kommenterade bilden med typ "nu saknas bara P..."
Jag kommer ihåg det för att jag undrade vem denne P var. Kan ha varit ironiskt och syftat på P(appa) som förbjudit dom att träffas tillsammans.

Ett bildbevis på att dom "trotsat" honom kan ha gjort att allt hjärnans proppar rök?

(ren spekulation)
Den bilden var på mammans facebook. Som hon nu tagit bort.
Citera
2013-10-06, 19:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Den bilden var på mammans facebook. Som hon nu tagit bort.

Den bilden kan vara utlösande för brottet. Han loggar in, ser att barnen träffats trots hans förbud. Då lägger han in en bild på sig själv som barn, och en svartnande solnedgång. Det här var slutet för honom! Sen börjar han planlägga hämnden. Det tar 14 dagar från SVEKET till brottet. Kanske första helgen han har barnen, efter det att bilden på den förbjudna gemenskapen publicerades.

Det sägs att facebook gör människor olyckliga. Ja, verkligen.

Nu får jag hoppas att anhöriga inte läser här. Det går inte att ta på sig skulden för något, det som är normalt för alla andra, är inte det för en sådan här person. En del får chansen att förstå vad narcissism är för något före katastrofer, andra inte.

En narcissist är också mycket upptagen med begreppet avundsjuka, antingen att andra är avundsjuka på dem, eller så är de själva det. De kan liksom inte stå i sina egna skor och vara trygga med det. Avundsjukan tror jag har med hela "hämnd-vedergällningshärvan" att göra. Den de så ofta fastnar i.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-06 kl. 20:00.
Citera
2013-10-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Barn som dödas av sina föräldrar

På etologiska avdelningen vid Stockholms universitet har man studerat samtliga fall av
dödligt våld mot barn i Sverige sedan 1965.

http://www.pappamanualen.se/dokument/bra_barnmord2003-2.pdf

Stort tack för den. Intressant rapport grundat på ett gediget material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in