2013-10-06, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
Har full koll på vad du pratar om. Genomför GMU 4, så börjar på vecka 7 imorgon Vi hade också att vi skulle besätta eldställningar under fältveckan men det var max 2 gånger per natt. En gång sprang jag ut i bara kalsonger, stridsvästen och vapnet samt hörselskydd.. satt där i ca 30 min och frös som fan. efter det sov jag i långkalsonger och värmetröja

Jag tycker alla GMU borde vara lagda under vintern
2013-10-06, 09:45
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckingnewguy
Jag tycker alla GMU borde vara lagda under vintern

vilket var jobbigast, ingen mat eller dåligt med sömn?
2013-10-06, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
vilket var jobbigast, ingen mat eller dåligt med sömn?

Svårt att säga. Bristen på mat gjorde en fruktansvärt hungrig första dagen, därefter blev man först illamående sen tappade man all aptit. Det var ingen faktor psykiskt efter det, däremot måste man ju garanterat ha blivit segare i kroppen och huvudet av att inte få i sig mat. Tror dock sömnen var värre, vätskar man upp och håller humöret uppe skall ett par dagar utan mat inte vara något problem, du kan till och med få adrenalinkick och eufori-känslor när kroppen går in i fasta, däremot var det inte kul att aldrig få sova. Till slut höll man på att somna stående. Sliter rejält på kropp och psyke att inte få sova. Du kommer känna dig ihållande kraftlös och frustrerad vilket är hela övningens syfte. Vem som helst kan prestera när han är varm, mätt, utsövd och torr.

Värre än både bristen på mat och sömn var vädret. Jag genomförde AGU i slutet på Mars, det var snöblandat regnoväder, stormblåst och dimma i en vecka. Jag var konstant genomvåt och nedfrusen under hela AGU. Såg att en annan pluton i mitt GMU-kompani hade t-shirtar där det stod "Vi överlevde ensamdygnet".
Senast redigerad av fuckingnewguy 2013-10-06 kl. 10:23.
2013-10-06, 10:54
Medlem
Bodjos avatar
Kan inte bevisa att jag gjort samhällskunskap A vilket krävs för att få göra GMUn. Problemet är att jag ska göra prövningen imorgon. Kommer dom neka mig eller kan jag skicka in samhälles betyget efteråt?

Skickade efter betyget för tre veckor sedan ringde även Hermods i fredags och bad dom skicka över mailen men det har dom inte gjort.
Senast redigerad av Bodjo 2013-10-06 kl. 11:37.
2013-10-06, 15:44
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo
Kan inte bevisa att jag gjort samhällskunskap A vilket krävs för att få göra GMUn. Problemet är att jag ska göra prövningen imorgon. Kommer dom neka mig eller kan jag skicka in samhälles betyget efteråt?

Skickade efter betyget för tre veckor sedan ringde även Hermods i fredags och bad dom skicka över mailen men det har dom inte gjort.
Jag oroar mig lite över mina betyg också. På mitt betygspapper från gymnasiet står det "Samhällskunskap inom lärlingsförsök" och "Historia inom lärlingsförsök" och jag har inte förstått vad det innebär. Är det någon annan typ av samhälls och historia som inte räknas eller? Jag har nämligen fått höra att jag inte är behörig när jag sökte en annan utbildning just pga att jag inte har samhälls och historia. Jag har ju det, men som sagt "inom lärlingsförsök"

Jag har mejlat skolverket och frågat men har inte fått något svar än. Jag vet inte om det är deras område och om de kommer svara på frågan men jag provade.
2013-10-06, 17:12
Medlem
060510-5-2s avatar
Funderar på att söka till K3 nån gång nästa år, men undrar hur mycket hårdare GMUn är där? Hårdare fys, mindre sömn osv eller?
2013-10-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Min uppfattning och erfarenhet av Aldrig ge upp veckan var jobbig, lång och hård. Men! Den var rolig, periodvis. Jag fick ut mycket av det jag ville under en militär utbildning, krävande, utmanande, långa dagar i skogen, strid osv.

Jag kan nämna två saker som jag hade svårast för under dessa 8 dygn.
- Sömn.
- Ordning och reda.

Sova dåligt kommer du att göra, finns ingen direkt lösning på problemet. Sov när du får tid, exempel. Jag och en kamrat stod post i 4 timmar mitt i natten, vi valde att turas om..2 timmar mitt i natten själv? Tråkigt, kräver mer uppmärksamhet. 2 timmar av sömn? Absolut värt det.

Jag brukade inte ha problem med just koll på min materiel, men just under aldrig ge upp veckan blir man seg i huvudet, du är trött, stressigt osv. Försök att lägga dina grejer på samma ställe hela tiden (Någon du redan bör ha börjat med) så du vet exakt att här är köket, här är skyddsglasögonen.

Fungera i grupp! Med dålig kost och sömn blir ni griniga, försök hålla samman. Upprätthåll din personliga mognad och försök att se och lösa dina problem, tillsammans med gruppen.

Aldrig ge upp är inte en skräck vecka, om du har klarat dig genom GMU fram till denna veckan, så klarar du denna Aldrig ge upp också, utan problem.

När det kommer till kosten, spara tills du känner att du verkligen behöver. Enkelt. Tryck inte i dig dina kex, nötter bara för att det är "gott att ha på kvällen".

Om du känner dig lite makt-beroende, kan du spela smart igenom att spara nötter osv för att ge till din griniga kamrat..som genast blir på bättre humör.

Tack för tipsen! Blir nog skoj och en härlig utmaning!
2013-10-06, 18:11
Medlem
Bodjos avatar
Någon som har erfarenhet av att boka om prövningstiden? Hur gick det?

Avbokade precis tågbiljetten dit. Vill inte ta chansen att kanske inte bli antagen tack vare att jag inte fått mitt betyg i samhäll än. :/
Senast redigerad av Bodjo 2013-10-06 kl. 18:24.
2013-10-06, 18:43
Medlem
VxoOis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo
Någon som har erfarenhet av att boka om prövningstiden? Hur gick det?

Avbokade precis tågbiljetten dit. Vill inte ta chansen att kanske inte bli antagen tack vare att jag inte fått mitt betyg i samhäll än. :/

Jag har inte ett godkänt betyg i Matematik men jag får mönstra ändå. Har pratat med RM.
Ska göra en prövning i slutet av Oktober och kan skicka in mitt betyg efteråt.
2013-10-06, 19:05
Medlem
Bodjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VxoOi
Jag har inte ett godkänt betyg i Matematik men jag får mönstra ändå. Har pratat med RM.
Ska göra en prövning i slutet av Oktober och kan skicka in mitt betyg efteråt.

Du skulle skrivit detta för 1h sen Men ska ringa RM imorgon och förhoppningsvis kan jag boka om tiden.
2013-10-06, 19:25
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 060510-5-2
Funderar på att söka till K3 nån gång nästa år, men undrar hur mycket hårdare GMUn är där? Hårdare fys, mindre sömn osv eller?

Längre marsher och mer kvällstjänst. Är det en hårdare GMU du vill åt så bör du söka K3, LG eller AJB. Förutsatt att det inte är en HV-GMU då.
2013-10-06, 22:12
Medlem
Hej_tjos avatar
Har testerna snart, om ca 2 månader. Har tränat för fullt med kondis och styrka i fler månader. Sedan har jag tränat seriöst styrketräning 2-3 år... Tycker jag nästan är helt förberedd snart, men jag vill träna mig mer på "iq-test".

Var någon som länkade tidigare i tråden denna http://mensa.se/bli-medlem/provtest/

Är detta ett bra exempel på vad som kommer då man sitter vid dator på rekryteringstesten? Eller vad är det som kommer egentligen?

Länk till någon liknande test skulle uppskattas

MVH

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in