2013-10-05, 23:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramona Fransson
Herregud ni pratar om pengar för varje barn. Försäkring! Är ni inte riktigt kloka? Tre barns liv är förstörda. Två är döda, ett är kvar. Mamman är kvar. Ha r ni inga hjärnor alls? Om det stämmer som tidningarna rapporterat, (vilket det ofta inte gör) har pappan strax före mordbranden skickat ett sms till mamman: Hämnden är ljuv! Om det stämmer är detta det mest makabra brott jag någonsin hört talas om i Sverige. Mina tankar och empati är till 100 % hos det överlevande barnet och mamman. Var är Er sympati? I kloakerna?
Jag har full sympati med mamman och det överlevande barnet. Brottet var ruggigt. Det hindrar inte mig från att diskutera saker i utkant av brottet, varför skulle jag inte göra det?
Citera
2013-10-05, 23:24
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Herregud ni pratar om pengar för varje barn. Försäkring! Är ni inte riktigt kloka? Tre barns liv är förstörda. Två är döda, ett är kvar. Mamman är kvar. Ha r ni inga hjärnor alls? Om det stämmer som tidningarna rapporterat, (vilket det ofta inte gör) har pappan strax före mordbranden skickat ett sms till mamman: Hämnden är ljuv! Om det stämmer är detta det mest makabra brott jag någonsin hört talas om i Sverige. Mina tankar och empati är till 100 % hos det överlevande barnet och mamman. Var är Er sympati? I kloakerna?

Nu får du väl ändå ge dig.
De saker som diskuteras i tråden säger absolut ingenting om vår medkänsla med offrena och vårt ogillande av MGM.

Vad det gäller pengarna så var det ju ett krasst konstaterande av hur det är, inget annat.
Citera
2013-10-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag valde ett försäkringsbolag på måfå. Jag vet inte om det gällar alla försäkringsbolag.

Försäkringen gäller inte för

Har man hemförsäkring och bor i villa omfattar försäkringen de personer som ingår i hushålet. Det är vanligt med gäststugor i Stockholmsområdet som hyrs ut. Den som hyr, ingår inte i hushållet. De måste försäkra sitt eget bohag och alla egna prylar, eftersom det inte ingår i fastighetsägarens hemförsäkring.

I försäkringsavtalet brukar det stå vilka byggnader som försäkringen täcker, och allt annat som kan ingå som båtar, drulle, borttappade persedlar som telefoner, datorer och smycken till ett visst belopp.

Det som sker är att gäststugan, eller uthuset som det också kallas för, är försäkrat som en byggnad på fastigheten. Fastighetsägaren, som tecknat försäkringsavtalet, får ersättning för kostnaden att bygga ett likvärdigt hus, och för de saker i det nerbrunna huset som var deras, som möbler. Under förutsättning att de har hemförsäkring och betalat rätt premie.

Om det är en anlagd brand där man hittar gärningsmannen blir det en skadeståndstalan om regress. Men mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget gäller försäkringsavtalet. Det är samma regler för alla försäkringsbolag. Det som skiljer är premier, självrisker och olika ersättningar för lösöre.
Citera
2013-10-05, 23:38
Bannlyst
Citat:
I vilket påstående hade jag fel?
Att texten under kapitel K är relevant. Det är kapitel C som gäller.
Citera
2013-10-05, 23:43
Bannlyst
Citat:
Brottsskadenämnden har en lista på hur mycket man max får i skadestånd som målsägande i olika brott. Jag har inte skrivit lagar eller regler, jag upplyser bara om dem när jag kan. Kanske borde du lugna ner dig en smula? Kanske borde du agera mot reglerna istället för mot den som berättar om dem?
Citera
2013-10-05, 23:45
Medlem
Citat:

Det var en Väckarklocka som heter duga! Tack för den!
Citera
2013-10-05, 23:52
Medlem
Citat:

Det är avskyvärda brott och det är det som diskuteras ur alla synvinklar.

Det är av intresse hur samhället ser på skada och visar det genom de skadeståndsbelopp som betalas ut till brottsoffer. Trots att beloppen är ringa brukar alltid gärningsmän uppleva dessa som betungande och brottsoffren tackar aldrig nej till pengarna. Är barnen försäkrade, så är det belopp som betalas ut vid dödsfall väldigt lågt. Försäkringen är bara generös vid sjukdom och invaliditet.

Varför moraliserar du över att pengar är en del av livet? Vid någons död får de efterlevande kostnader och kanske minskade inkomster som blir orosmoment, som lindras genom försäkringar och skadestånd.

De låga summorna är en sak som jag tycker är av intresse och värt en diskussion. I pengar är ett människoliv inte värt mycket i Sverige.
Citera
2013-10-06, 00:04
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det är av intresse hur samhället ser på skada och visar det genom de skadeståndsbelopp som betalas ut till brottsoffer. Trots att beloppen är ringa brukar alltid gärningsmän uppleva dessa som betungande och brottsoffren tackar aldrig nej till pengarna. Är barnen försäkrade, så är det belopp som betalas ut vid dödsfall väldigt lågt. Försäkringen är bara generös vid sjukdom och invaliditet.

Varför moraliserar du över att pengar är en del av livet? Vid någons död får de efterlevande kostnader och kanske minskade inkomster som blir orosmoment, som lindras genom försäkringar och skadestånd.

De låga summorna är en sak som jag tycker är av intresse och värt en diskussion. I pengar är ett människoliv inte värt mycket i Sverige.

Ja, pengarna räcker i princip till begravning
Citera
2013-10-06, 00:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
[/b]

Ja, pengarna räcker i princip till begravning
Jag är övertygad om att mamman skulle avstå från tio gånger den ersättning hon får om hon får barnen tillbaka. Även om fastighetsägaren får störst ersättning är inte han det största brottsoffret.
Citera
2013-10-06, 00:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
Har man hemförsäkring och bor i villa omfattar försäkringen de personer som ingår i hushålet. Det är vanligt med gäststugor i Stockholmsområdet som hyrs ut. Den som hyr, ingår inte i hushållet. De måste försäkra sitt eget bohag och alla egna prylar, eftersom det inte ingår i fastighetsägarens hemförsäkring.

I försäkringsavtalet brukar det stå vilka byggnader som försäkringen täcker, och allt annat som kan ingå som båtar, drulle, borttappade persedlar som telefoner, datorer och smycken till ett visst belopp.

Det som sker är att gäststugan, eller uthuset som det också kallas för, är försäkrat som en byggnad på fastigheten. Fastighetsägaren, som tecknat försäkringsavtalet, får ersättning för kostnaden att bygga ett likvärdigt hus, och för de saker i det nerbrunna huset som var deras, som möbler. Under förutsättning att de har hemförsäkring och betalat rätt premie.

Om det är en anlagd brand där man hittar gärningsmannen blir det en skadeståndstalan om regress. Men mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget gäller försäkringsavtalet. Det är samma regler för alla försäkringsbolag. Det som skiljer är premier, självrisker och olika ersättningar för lösöre.

Det fetade: Det är alltså försäkringsbolaget som kommer yrka på skadestånd av GM?
Citera
2013-10-06, 00:11
Medlem
Citat:

Vore det inte smartare att ha en egen tråd som just handlar om skadestånd och skydd, försäkringar osv för brottsoffer? Typ vad gäller för mig som brottsoffer? Vilka rättigheter har jag?

Det skulle underlätta för andra brottsoffer.
Citera
2013-10-06, 00:14
Medlem
mercys avatar
Citat:
Jag är övertygad om att mamman skulle avstå från tio gånger den ersättning hon får om hon får barnen tillbaka. Även om fastighetsägaren får störst ersättning är inte han det största brottsoffret.

Givetvis finns det inga pengar i världen som kan ersätta barnens liv. Det inser väl alla
Detta med skadestånd , vad ett liv är värt enligt lagen, är en praktisk realitet som ändå är intressant att diskutera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in