2013-10-07, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Mja, du utgår kanske från någon narcissist- eller psykopatklassificering, antar jag. Om man ser på Elisabeth Yardleys studie av 56 brittiska "familjeutplånare" under 4 decennier så begick 40 st (67,8%) självmord och 8 st (13,8%) försökte. 11 st (18,6%) gjorde inget försök.

onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12033/fullk

Intressant. Lite förvånad blev jag att ca 30 % inte lyckas/eller vill ta sig av daga. Att ända andras liv verkar vara lättare.
Citera
2013-10-08, 00:49
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Barnamördaren hamnar i det här sällskapet så småningom:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/livstidsdomda/

Man kan hoppas att du har rätt!
Barnamord väcker en alldeles särskilt avsky, ilska och bestörtning hos de allra flesta medborgare. Hemska brott mot de allra svagaste och sårbaraste i samhället. Tyvärr avspeglas dessa grymheter inte de straff man kan förvänta sig bli utdömda av lagens män.
Ett exempel: en 5 årig flicka drogas, våldtas och mördas av sin styvfar. Det resulterar i 4 års fängelse!

Ska bli mycket intressant att följa barnamördaren på Dalarö och se hur lagens män bedömer hans gärning.
Mordet på 5 åriga flickan går att läsa om på svenska mord, länk:
http://svenskamord.se/index.php?PHPSESSID=bd2pshnkglggru0d569pgje8d4&top ic=11486.0
Senast redigerad av mercy 2013-10-08 kl. 01:12.
Citera
2013-10-08, 00:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej det måste jag inte. Men vi är så off topic nu. Cinnabar menar på att psykiska sjukdomar inte är sjukdomar. Jag håller inte med.

Vad händer här då? Ord läggs i min mun.
Bäste Pastakrydda. Jag har skrivit att personlighetsstörningar inte betraktas som sjukdomar av vare sig sjukvården eller kriminalvården. Inget annat. Håller du inte med om det?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-08 kl. 01:07.
Citera
2013-10-08, 01:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vilka behandlingar som inte hjälper? Alla!
De som får skyddstillsyn döms ofta till tvångsvård light "särskild behandlingsplan" som ska förändra beteenden utan att sjukdefiniera personen. Prime for life och ART är ett par metoder som är tänkta att ändra personlighetsstördas beteende. Det brukar inte gå då bra.
För övrigt var det slarvigt av mig att skriva "bli frisk!"

Intressant, har du några länkar till det här?
Citera
2013-10-08, 01:12
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Mja, du utgår kanske från någon narcissist- eller psykopatklassificering, antar jag. Om man ser på Elisabeth Yardleys studie av 56 brittiska "familjeutplånare" under 4 decennier så begick 40 st (67,8%) självmord och 8 st (13,8%) försökte. 11 st (18,6%) gjorde inget försök.

onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/hojo.12033/fullk

Får inte fram länken. Undrar om det finns något samband med på vilket sätt man tar livet av barnen, och hur mördaren sedan lyckas/misslyckas med självmord?
Citera
2013-10-08, 01:34
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Vad händer här då? Ord läggs i min mun.
Bäste Pastakrydda. Jag har skrivit att personlighetsstörningar inte betraktas som sjukdomar av vare sig sjukvården eller kriminalvården. Inget annat. Håller du inte med om det?

Åh det känns så jobbigt nu.. Men nej jag håller inte med dig. Personlighetsstörningar är ett vitt begrepp och det faller under psykiatrin. I psykiatrin sysslar man med psykiska sjukdomar. I det ingår personlighetsstörningar. En psykisk störning är en psykisk sjukdom.

Eller missförstår jag dig?
Citera
2013-10-08, 01:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vilka behandlingar som inte hjälper? Alla!
De som får skyddstillsyn döms ofta till tvångsvård light "särskild behandlingsplan" som ska förändra beteenden utan att sjukdefiniera personen. Prime for life och ART är ett par metoder som är tänkta att ändra personlighetsstördas beteende. Det brukar inte gå då bra.
För övrigt var det slarvigt av mig att skriva "bli frisk!"
Prime for life är väl ett behandlingsprogram som riktar in sig på dömda med ett
alkohol och/eller narkotikamissbruk?

https://www.kriminalvarden.se/Fangelse/Arbete-klientutbildning-och-behandling/Behandlingsprogram/Prime-for-life/
Citera
2013-10-08, 01:51
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Åh det känns så jobbigt nu.. Men nej jag håller inte med dig. Personlighetsstörningar är ett vitt begrepp och det faller under psykiatrin. I psykiatrin sysslar man med psykiska sjukdomar. I det ingår personlighetsstörningar. En psykisk störning är en psykisk sjukdom.

Eller missförstår jag dig?

Nu blir det krångligt. Personlighetsstörningar behandlas inte av sjukvården, stämmer det? En personlighetsstörd betraktas inte som sjuk enbart utifrån sin personlighetsstörning (exempelvis narcissism, antisocial störning med mera). Är vi överens så långt?

Det kan finnas andra störningar som är sjukdomar, men inte just personlighetsstörningar?

(Blir ingen respons på ett tag nu, dags att sova.)
Citera
2013-10-08, 02:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nu blir det krångligt. Personlighetsstörningar behandlas inte av sjukvården, stämmer det? En personlighetsstörd betraktas inte som sjuk enbart utifrån sin personlighetsstörning (exempelvis narcissism, antisocial störning med mera). Är vi överens så långt?

Det kan finnas andra störningar som är sjukdomar, men inte just personlighetsstörningar?

(Blir ingen respons på ett tag nu, dags att sova.)

Det finns så otroligt många personlighetsstörningar och de behandlas av psykiatrin (som faller under sjukvården). Behandlingarna ser väldigt olika ut beroende på vad "störningens" art så att säga. Många behandlingar handlar om psykofarmaka, andra om KBT tex. Allt beroende på vad den psykiska störningen är.

Min fetning (jag vet att du gått och lagt dig, jag ska också sova nu men iaf) om dom inte behandlas av sjukvården, var behandlas dom då?
Eller menar du att dom inte behandlas alls?

När någon döms till psykvård - vad består då vården av?

Vi ska kanske fortsätta detta i PM? =)
Citera
2013-10-08, 02:02
Medlem
Grandiosos avatar
Why men kill their children – a brief analysis of Elizabeth Yardley’s article published in the Daily Mail, 22nd May 2013

Citat:
This is the reason that men kill their children following a break-up. It is not about sadness, or despair, or hopelessness, or loneliness. It is about a final act of defiance. It is about committing an act that is the pinnacle of control. Taking away the children from the woman who wrestled herself from his control. It is domestic abuse and the sooner we start calling it what it is, we can avoid publishing articles that are peddling myths, such as this one.

http://everydayvictimblaming.com/submissions/240/

Citat:
There are no excuses for killing children. Divorce is not an excuse. An affair is not an excuse.

Men who kill their children do so because they choose to; because they believe they own their children. Make no mistake, this is a male crime. Karen Ingala Smith has analysed the children murdered in 2012 in the UK. Her research clearly points to this being a case of male violence, but we already knew that.

We know this is a story of male violence. We just don't want to talk about it. Instead, we make excuses for these men. We blame their ex-partners for ending the relationship. We blame the economy for these men losing their jobs. We blame everyone but the men who choose to murder their children.
http://therealsgm.blogspot.co.uk/2013/05/another-week-another-family-annihilator.html
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-08 kl. 02:12.
Citera
2013-10-08, 02:05
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

https://www.kriminalvarden.se/Fangelse/Arbete-klientutbildning-och-behandling/Behandlingsprogram/Prime-for-life/

Och ART är en form av KBT för unga. KBT= Kognitiv Beteende Terapi.
Citera
2013-10-08, 06:28
Bannlyst
Citat:

Båda två är exempel på terapier för att förändra beteenden hos personer som i väldigt många fall är personlighetsstörda eller neuropsykiatriskt funktionshindrade, men som inte lider av en allvarlig psykisk störning.
Ungefär så effektiva som man kan befara. För något år sedan konstaterades att återfallsrisken var högre hos de som fått ART än hos en obehandlad kontrollgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in