Citat:
Ursprungligen postat av
Urarva
Efter denna Lifvendahls ledare så undrar jag hur klimatet är på SvDs ledarredaktion, när hon fanatiskt vill fördärva ett av världens mest välfungerande länder (framtill för några decennier sedan i alla fall) medan numera frilansande Arpi, Gudmundson och Rayman litet inlindat försöker varna för faror och hit. Har de en överenskommelse om att "låta tusen blommor blomma" eller är det spända redaktionsmöten och ilskna blickar? Finns det ett mediakrig i miniatyr tvärs över bordet på SvDs ledarredaktion?
Jag undrar också, speciellt efter intervjun med Niall Ferguson i NEO, som Lifvendahl direkt bemöter i sin ledare. Intressant att Fergusons uttalande ficks sån effekt. Ser vi en inomborgerlig front i kriget om mångkulturen blossa upp (igen?) mellan (1) å ena sidan de med lätt counterjihadistisk läggning (NEO, Neuding, Gudmundson, Arpi?) och (2) de renlärigt nyliberala som ser fria marknadskrafter som överordnat det kulturella (Tove, de flesta i regeringen, galningarna på Migro)?
Jag tror nog det. Det är sån avgrundsskillnad i synsätt mellan Fergusons uttalanden i NEO och det SvDs politiska redaktör tycker. De har helt olika kultur och människosyn, för nyliberalerna spelar kultur ingen roll, bara vi sänker lönerna fixar sig allt och svenskar, somalier och romer finner gemenskap.