2013-10-02, 17:49
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Jag har väldigt lite svensk exponering av rent yrkesmässiga skäl och hyr periodvis mitt boende i Sverige, däremot ligger jag lång i tillväxtmarknader med högre risk (100 % av mina portfölj består av investeringar i Afrika).

Din portfölj, sett ur ett västerländskt och svenskt perspektiv, är säkrare än bubbelsnackarnas guld.
okej, intressant, den naturliga följdfrågan blir då självklart - varför då detta brinnande intresse för bostadsmarknaden i svenska storstäder, och var inhämtar du kunskapen?
2013-10-02, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
okej, intressant, den naturliga följdfrågan blir då självklart - varför då detta brinnande intresse för bostadsmarknaden i svenska storstäder, och var inhämtar du kunskapen?

Mina kunskaper inhämtar jag ifrån det allmänna samtalet i svenska samhället plus mindre kända tidskrifter/magasin som amerikanska bankanställda läser.
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-10-02 kl. 18:41.
2013-10-02, 19:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Mina kunskaper inhämtar jag ifrån det allmänna samtalet i svenska samhället plus mindre kända tidskrifter/magasin som amerikanska bankanställda läser.
och det brinnande intresset?? eftersom du inte verkar vara "in it for the money" ?
2013-10-02, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
och det brinnande intresset?? eftersom du inte verkar vara "in it for the money" ?

Sanningen.
2013-10-03, 10:09
Medlem
Jag får lite Jehovas Vittne-vibbar av den här tråden, religiöst övertygade och historielösa lirare som sitter och lovar himmelriket för evigt och har argument jag inte ens skulle använda som durkslag till varför man inte behöver vara försiktig på en bostadsmarknad som Stockholm.

De två kraftigaste argumenten är snittförmögenhet på hela befolkningen sett till snittbelåningen på samma grupp, samt att värdet på bostaden skyddar mot värdefall på bostaden. Det första är något som varenda kotte inser är ett ihåligt argument eftersom att det inte är intressant att titta på t ex hyresrättsinnehavare eller Stefan Persson när man diskuterar risken som personer som under de senaste åren klivit in, och de som nu och sen kommer kliva in på bostadsmarknaden, högt belånade utan att amortera, tar. Allt snack om utveckling av de tu får mig bara att tänka på Simpsons paradox. Det andra är så konstigt att det påminner om folk som ser Jesus i rostat bröd.

Oavsett om man tror på Den Stora Kraschen eller inte, så är det i alla lägen fullständigt oförståeligt att någon skulle få för sig att skratta och håna folk som uppmanar till att vara försiktig och se till att ha ryggen fri om något oförutsett skulle hända. Historien har visat att sådan inställning leder till kris. Man får bara hoppas att bubbelförespråkarna och folk som har någorlunda korttidsminne balanserar upp galenskaperna så att det inte går åt helvete. Igen.
2013-10-03, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag får lite Jehovas Vittne-vibbar av den här tråden, religiöst övertygade och historielösa lirare som sitter och lovar himmelriket för evigt och har argument jag inte ens skulle använda som durkslag till varför man inte behöver vara försiktig på en bostadsmarknad som Stockholm.

De två kraftigaste argumenten är snittförmögenhet på hela befolkningen sett till snittbelåningen på samma grupp, samt att värdet på bostaden skyddar mot värdefall på bostaden. Det första är något som varenda kotte inser är ett ihåligt argument eftersom att det inte är intressant att titta på t ex hyresrättsinnehavare eller Stefan Persson när man diskuterar risken som personer som under de senaste åren klivit in, och de som nu och sen kommer kliva in på bostadsmarknaden, högt belånade utan att amortera, tar. Allt snack om utveckling av de tu får mig bara att tänka på Simpsons paradox. Det andra är så konstigt att det påminner om folk som ser Jesus i rostat bröd.

Oavsett om man tror på Den Stora Kraschen eller inte, så är det i alla lägen fullständigt oförståeligt att någon skulle få för sig att skratta och håna folk som uppmanar till att vara försiktig och se till att ha ryggen fri om något oförutsett skulle hända. Historien har visat att sådan inställning leder till kris. Man får bara hoppas att bubbelförespråkarna och folk som har någorlunda korttidsminne balanserar upp galenskaperna så att det inte går åt helvete. Igen.

Det är ingen floskel att det är annorlunda nu för i Sveriges fall är det. Bomarknaden är noggrant kartlagd och det finns inga raffinerade hävstänger bakom prisbilden. Det är svenskarnas produktivetet och varsamhet lagstiftningsvägen som backar den här marknaden och gör den stark rent realt. Den som väntar på ett luftslott ska hellre satsa på att bygga ett riktigt slott för den här marknaden bär sig själv. Bubbelsnackarna har vänt på alla variabler de senaste tjugo åren men ännu har ingen bubbla blåst ur. Det finns helt enkelt ingen bubbla.
2013-10-03, 16:34
Medlem
Citat:
Det är ingen floskel att det är annorlunda nu för i Sveriges fall är det.
Var har jag hört det förut...

Citat:
Bomarknaden är noggrant kartlagd och det finns inga raffinerade hävstänger bakom prisbilden. Det är svenskarnas produktivetet och varsamhet lagstiftningsvägen som backar den här marknaden och gör den stark rent realt.
Om vi för sakens skull utgår från att det stämmer, vad är det som säger att situationen inte kan förändras relativt snabbt? Exempel: det sägs att vi har fått en svensk variant av Tysklands paragraf 34 (jag vet inte om den godkänts eller bara lämnats in som förslag), vilket öppnar för en situation där stora mängder bostäder kan byggas med relativt kort varsel. Vad händer om man helt plötsligt godkänner ett utökande av skrapor med bostäder i innerstadens ytterkanter?

Citat:
Den som väntar på ett luftslott ska hellre satsa på att bygga ett riktigt slott för den här marknaden bär sig själv. Bubbelsnackarna har vänt på alla variabler de senaste tjugo åren men ännu har ingen bubbla blåst ur. Det finns helt enkelt ingen bubbla.
Du gör ett mycket bra jobb med att missa vad det är jag skriver.
2013-10-04, 01:10
Medlem
444Heisenbergs avatar
Enligt Ingves lägger Riksbanken styrräntan högre än länder med lägre tillväxt och lägre än länder med högre tillväxt. Om andra centralbanker satte sina räntor på tok för höga/låga, skulle då den Svenska centralbanken behöva följa i deras led?
2013-10-04, 01:50
Medlem
444Heisenbergs avatar
Citat:
Det är ingen floskel att det är annorlunda nu för i Sveriges fall är det. Bomarknaden är noggrant kartlagd och det finns inga raffinerade hävstänger bakom prisbilden. Det är svenskarnas produktivetet och varsamhet lagstiftningsvägen som backar den här marknaden och gör den stark rent realt. Den som väntar på ett luftslott ska hellre satsa på att bygga ett riktigt slott för den här marknaden bär sig själv. Bubbelsnackarna har vänt på alla variabler de senaste tjugo åren men ännu har ingen bubbla blåst ur. Det finns helt enkelt ingen bubbla.

Det är inte en spekulativ bubbla det talas om, utan om att efterfrågan stimuleras på en marknad där utbudet hålls tillbaka. Även om jag tror att det kan ta lång tid för FI att komma till saken, så tendera sådana regleringar att försvinna med tiden.
Senast redigerad av 444Heisenberg 2013-10-04 kl. 02:33.
2013-10-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DI
”Ser man bostadsrätten som en investering är det tveklöst i kranskommunerna som värdeutvecklingen har varit bäst. Det är jätteskillnader mot mer centralt i Stockholm”, säger Per-Arne Sandegren, analyschef på Mäklarstatistik, till SvD.
http://www.di.se/artiklar/2013/10/4/prisrally-i-stockholms-kranskommuner/

Och har kan ju någon undra lite vad det beror på. Ett argument som förts fram många ggr är att priserna i Sthlm centrum är så höga där för att det är så fantastiskt bra och attraktivt att bo där. (Och det kan ju för all del stämma). Men då borde priserna där öka i takt med kranskommunerna.

Här hör vi att kranskommunerna närmar sig prismässig. Har folk slutat gilla centrum så mycket. Var det bara en fluga, eller finns det ett annat skäl?

En del skulle kunna mena att priserna är lånestyrda. Och att centrum har nått max, i den meningen att de som faktiskt vill bo där och har möjlighet att låna redan gör det. Dvs den andel av befolkning som vill bo där har nått lånetaket.
Men eftersom priserna är lägre i kranskommunerna är det där ökningarna kan ske.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så här. Men det är en möjlig förklaringsmodell.
2013-10-04, 22:15
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
http://www.di.se/artiklar/2013/10/4/prisrally-i-stockholms-kranskommuner/

Och har kan ju någon undra lite vad det beror på. Ett argument som förts fram många ggr är att priserna i Sthlm centrum är så höga där för att det är så fantastiskt bra och attraktivt att bo där. (Och det kan ju för all del stämma). Men då borde priserna där öka i takt med kranskommunerna.
Tidigare kostade det 50'/kvm på Östermalm och nu 100'/kvm, således uppgång med 100%. I Rinkeby kostade det tidigare 5'/kvm, nu kostar det 15'/kvm, således uppgång med 200%.
2013-10-04, 23:32
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:

"Svenskarnas" produktivitet går ner för tillfället, källa till oro?

Sverige har världens mest generösa flyktingpolitik (definierat som antal invandrare per capita x förmåner per invandrare). Att vara världsmästare bland 100-tals länder är inte en dålig bedrift. Har det någon som helst inverkan på bopriserna tror du? Vad händer om invandrarna inte längre finner Sverige attraktivt?
Senast redigerad av Superlistig 2013-10-04 kl. 23:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in