2013-10-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag har förstått av tidigare inlägg av försvarsadvokater inte står i någon högre gunst hos många. Själv är jag av en annan uppfattning och det beror på att jag tror på rättssystemet. Det må vara hur som helst med det, men faktum är att försvarsadvokaten har direktkontakt med GM och behöver inte spekulera som så många gör här i tråden. I P4 Radio Stockholm intervjun säger advokaten följande som svar på frågan hur GM mår idag.
"Jag ska inte gå in på hans allmäntillstånd. Det är på det sättet att när man har att göra med människor som är väldigt sköra så kommer det att komma in professionella personer och göra bedömningar om hans sinnestillstånd och psykiska tillstånd och så vidare. Men jag kan säga så långt åtminstone att hans önskan av att ta sitt eget liv den har ju inte försvunnit, den kvarstår som tidigare, att han inte vill leva längre."

När advokaten kallar sin klient för skör, måste jag le och ge erkännande för att de köpta orden vägs noga på guldvåg och ger utdelning därefter. Det går hem i kriminella kretsar, med advokater som kan välja rätt synonym för gärningsmannens känslor/tillstånd.
Citera
2013-10-04, 12:25
Medlem
ensampappas avatar
Först vill jag börja med att säga att jag delvis håller med den försynte nya medlemmen om att det är synd att tråden blivit så lång pga tjafs mellan medlemmar där man kallar varandra för olika diagnoser osv.
Jag satte den jobbiga på Ignore, det borde fler kanske göra

Jag har följt tråden från start och läst varenda sida och måste säga att jag blev besviken när jag läste NurseRatched som ju arbetar inom psykiatrin skriva att texten på en hemsida beskrivande psykopati snarare beskrev borderline. Det märks att du inte är så insatt i personlighetsstörningar som du ju skrev, men det läskiga är ju att det visar på vilken okunskap och fördomar det finns om borderline, även inom psykiatrin.
Som du skrev så stämmer vissa av psykopaters symptom in på borderline, just för att psykopati är en kombination av just borderline, narcissism och sociapati.
Att vi med borderline fått så dåligt rykte tror jag tyvärr beror på att en del med borderline (samsjukligheten är stor) även lider av andra störningar och att symptom på dessa gör att folk lägger in det i facket borderline trots att det kanske är symptom på sociopati eller narcissism eller liknande.

Borderline är en person med en emotionell instabilitet, skapad av en invaliderande barndom (ofta allvarliga övergrepp) samt en medfödd skörhet. Personen har ofta blivit övergiven i barndomen av en viktig person och därför ofta enorm separationsångest till följd. Detta tycker jag GM uppvisat då han inte hanterar separationer något vidare. Jag anser att en del av hans beteende stämmer in bra på borderline MEN även på en del andra diagnoser också vilket gör att jag misstänker psykopati.
Vidare, problem för oss med borderline är svartvitt tänkande, och impulsivitet, humörsvängningar osv och det är vanligt att vi antingen kan tycka VÄLDIGT illa om en person pga vårt svartvita tänkande eller avguda en person.

Narcissister tycker sig själva vara förträffliga, de saknar ofta brist på empati och kräver stor beundran. Många anser att GM stämmer in i den bilden och sociopater är samvetslösa jävlar som bryter mot normer och regler utan att känna empati för sina offer.
Då jag själv arbetar inom psykiatrin skulle jag nog våga mig på att GISSA att vi har en psykopat att göra med och hoppas på livstid.
En psykopat är ju som sagt var inte botbar och inser inte själv att det är något fel på sig utan snarare väldigt nöjd över att inte känna empati som vanliga "nollor" i samhället gör.
Då jag själv lider av borderline vill jag understryka att jag aldrig skulle ens kröka ett hårstrå på mina barn, jag skadar mig själv, inte andra. Jag tar illa upp när folk tror att personer med borderline är onda personer, jag är en enormt godhjärtad person och ingen skulle gissa på att jag led av borderline så därför brukar jag hålla tyst om det pga de fördomar som tyvärr finns

Edit, NurseRatched, vill du ha mer kunskap i personlighetsstörningar kan du PMa mig, jag har även vuxit upp med en psykopat så jag vet hur sådana personer funkar i nära relationer.
Senast redigerad av ensampappa 2013-10-04 kl. 12:27.
Citera
2013-10-04, 12:27
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det rättsliga efterspelet när tror ni det kommer gå av stapeln? GM har ju erkänt. Kan man tänka sig februari, mars? Vad tror ni?

Örebromamman åtalades idag, efter en knapp månad. Hon erkände direkt. Men det är nästan rekord. Det här kommer att ta längre tid eftersom det handlar om provsvar från obduktionerna, kontrollera om barnen var drogade etc.
Citera
2013-10-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensampappa
Först vill jag börja med att säga att jag delvis håller med den försynte nya medlemmen om att det är synd att tråden blivit så lång pga tjafs mellan medlemmar där man kallar varandra för olika diagnoser osv.

Jag har följt tråden från start och läst varenda sida och måste säga att jag blev besviken när jag läste NurseRatched som ju arbetar inom psykiatrin skriva att texten på en hemsida beskrivande psykopati snarare beskrev borderline. Det märks att du inte är så insatt i personlighetsstörningar som du ju skrev, men det läskiga är ju att det visar på vilken okunskap och fördomar det finns om borderline, även inom psykiatrin.
Som du skrev så stämmer vissa av psykopaters symptom in på borderline, just för att psykopati är en kombination av just borderline, narcissism och sociapati.
Att vi med borderline fått så dåligt rykte tror jag tyvärr beror på att en del med borderline (samsjukligheten är stor) även lider av andra störningar och att symptom på dessa gör att folk lägger in det i facket borderline trots att det kanske är symptom på sociopati eller narcissism eller liknande.

Borderline är en person med en emotionell instabilitet, skapad av en invaliderande barndom (ofta allvarliga övergrepp) samt en medfödd skörhet. Personen har ofta blivit övergiven i barndomen av en viktig person och därför ofta enorm separationsångest till följd. Detta tycker jag GM uppvisat då han inte hanterar separationer något vidare. Jag anser att en del av hans beteende stämmer in bra på borderline MEN även på en del andra diagnoser också vilket gör att jag misstänker psykopati.
Vidare, problem för oss med borderline är svartvitt tänkande, och impulsivitet, humörsvängningar osv och det är vanligt att vi antingen kan tycka VÄLDIGT illa om en person pga vårt svartvita tänkande eller avguda en person.

Narcissister tycker sig själva vara förträffliga, de saknar ofta brist på empati och kräver stor beundran. Många anser att GM stämmer in i den bilden och sociopater är samvetslösa jävlar som bryter mot normer och regler utan att känna empati för sina offer.
Då jag själv arbetar inom psykiatrin skulle jag nog våga mig på att GISSA att vi har en psykopat att göra med och hoppas på livstid.
En psykopat är ju som sagt var inte botbar och inser inte själv att det är något fel på sig utan snarare väldigt nöjd över att inte känna empati som vanliga "nollor" i samhället gör.
Då jag själv lider av borderline vill jag understryka att jag aldrig skulle ens kröka ett hårstrå på mina barn, jag skadar mig själv, inte andra. Jag tar illa upp när folk tror att personer med borderline är onda personer, jag är en enormt godhjärtad person och ingen skulle gissa på att jag led av borderline så därför brukar jag hålla tyst om det pga de fördomar som tyvärr finns

Edit, NurseRatched, vill du ha mer kunskap i personlighetsstörningar kan du PMa mig, jag har även vuxit upp med en psykopat så jag vet hur sådana personer funkar i nära relationer.

Ja som sagt, jag är ingen expert på personlighetsstörningar men jag tyckte att instabil emotionell stämde på pappan tidigare liv med litet uppmärksamhetstörst. I den här senare delen handlar det mer om narcissism.

Det är min (iofs begränsade) erfarenhet att personlighetsstörningar sällan är "klockrena" (även om vi försöker knö in dem i en klar diagnos) utan har litet av det ena och än det andra.

Det narcissistiska inslaget här är naturligtvis det allt överskuggande, även om jag skrev om "borderline" (eg. instabil emotionell personlighetsstörning) tidigt i tråden.

Jag ber dig väldigt mycket om ursäkt!!! Dessutom kan jag poängtera: "Rena" borderlinepersoner skadar sällan andra. (Däremot har de ofta ett självskadebeteende.)
Citera
2013-10-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Tack för svaren, då har jag bara en fråga som gnager här. Vad kan man göra för att undvika liknande tragedier? Jag menar folk skiljer sig titt som tätt, hur ska man veta om det finns narcissism inblandat och om man nu vet eller anar, vad ska man göra då? Det känns som att den som har en partner med narcissism sitter ordentligt fast, i det här fallet var liksom loppet kört från början? Det enda som gäller är att se till att stanna i äktenskapet, även när partnern hoppar över skaklarna, som i detta fallet? Jag tror att en och annan kanske blir oroad av det här, även om sådana här brott sker ytterst sällan.

Absolut är det så att en och annan förälder överväger att stanna i dåligt förhållande av rädsla för att barm annars kommer att dödas.
Citera
2013-10-04, 12:38
Medlem
ensampappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja som sagt, jag är ingen expert på personlighetsstörningar men jag tyckte att instabil emotionell stämde på pappan tidigare liv med litet uppmärksamhetstörst. I den här senare delen handlar det mer om narcissism.

Det är min (iofs begränsade) erfarenhet att personlighetsstörningar sällan är "klockrena" (även om vi försöker knö in dem i en klar diagnos) utan har litet av det ena och än det andra.

Det narcissistiska inslaget här är naturligtvis det allt överskuggande, även om jag skrev om "borderline" (eg. instabil emotionell personlighetsstörning) tidigt i tråden.

Jag ber dig väldigt mycket om ursäkt!!! Dessutom kan jag poängtera: "Rena" borderlinepersoner skadar sällan andra. (Däremot har de ofta ett självskadebeteende.)
Du behöver absolut inte be om ursäkt
Jag förstår ju att din avsikt inte var att förolämpa någon utan bara att du kanske inte är så inläst i dessa diagnoser.
Citera
2013-10-04, 12:40
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskiluskan72
En liten försynt fråga från en "färsk" medlem men som läst här på FB i åratal...

När en moderator går in och skriver "sluta chatta" gäller inte det då? Tråden handlar nu mestadels om olika psykiska diagnoser, medlemmar som genom rent ordbajseri försöker att "bräcka" varandra och gör det på en sandlådenivå som är direkt pinsam.

- Jag är inte intresserad av amatördiagnoser och rena fantasispekulationer, jag är intresserad av fakta.

- Jag är inte intresserad av att läsa inlägg på inlägg där medlemmar beter sig som jag beskrev ovan.

- Jag anser att "privata" små krig mellan diverse personer inte ska ta över en tråd på detta viset och jag hoppas att någon kliver in snart och styr upp. Ett annat alternativ är att ni som vill dividera om olika psykiska störningar helt enkelt startar en ny tråd och avhandlar era spekulationer på annat håll. Då kanske jag som vanlig FB-nörd slipper läsa igenom skiten för att inte missa något som är relevant i den faktiska tråden.

Välkommen som skribent på FB:

I alla mordtrådar strömma amatörpsykologer in. De tycks ha förmåga att ställa diagnos utan att ens träffa personen ifråga. De ställer diagnos med mycket knapphändigt material dessutom.
Vad som framkommit (om man får tro intervjun i kvällspressen vill säga) är:

EX 1 har sagt att GM var gullig och rar så länge man inte gick emot honom. Efter 12 år ville hon separera. Separationen var jobbig för GM kunde dyka upp var som helst närsomhelst vilket hon upplevde som jobbigt. En dag framförde han en hotelse typ: hoppas du sagt farväl till barnen för du kanske inte lär se dem igen. Detta ledde till att EX1 gjorde en polisanmälan vilken i vanlig ordning lades ner då polisen inte ansåg att det var på allvar.
EX1 + EX2 barn brukade umgås. På senare tid har GM uttryckt irritation över detta och krävt att de inte skulle få träffas. Barnen träffades ändå bakom GM s rygg och när han upptäckte detta blev han arg.
GM var otrogen med en kvinna vilket gjorde henne gravid. GM ville inte att kvinnan skulle föda barnet. EX 2 ville skiljas efter otroheten. GM har umgåtts med barnen på veckosluten. Strax före den anlagda branden har han skickat ett sms till sin tonårsson samt till EX2 med innehåll "Hämnden är ljuv"
Citera
2013-10-04, 12:51
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När advokaten kallar sin klient för skör, måste jag le och ge erkännande för att de köpta orden vägs noga på guldvåg och ger utdelning därefter. Det går hem i kriminella kretsar, med advokater som kan välja rätt synonym för gärningsmannens känslor/tillstånd.

Jag var själv lite undrande över ordvalet "skör". Men efter att ha läst ensampappa mycket klargörande inlägg om borderline lutar jag åt att det är något försvarsadvokaten snappat upp från psykologerna på Huddinge.
Citera
2013-10-04, 12:56
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Örebromamman åtalades idag, efter en knapp månad. Hon erkände direkt. Men det är nästan rekord. Det här kommer att ta längre tid eftersom det handlar om provsvar från obduktionerna, kontrollera om barnen var drogade etc.

Ja, det måste vara rekord!
I det här fallet beror det väl också på hur många dagar de ska avsätta till målet. Södertörns tingsrätt kan ju vara fullbokad av andra mål och inte kunna klämma in 3-4 dagar på detta mål
Citera
2013-10-04, 13:27
Medlem
Måste äta en mycket försenad lunch nu tack vare denna
intressanta debatt. Men jag tror att vi hittar dessa män/kvinnor
med den här obehagliga personligheten just bland en del chefer,
politiker och ledare. Där krävs det (inte alltid men ibland) att man kan trampa ett
antal på fötterna=gå över lik, avskeda människor och ändå gå på
personalfesten och se nöjd ut. Och kanske är det då dom blir nöjda -
ett tag...
Citera
2013-10-04, 13:32
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensampappa

Kan du känna empati med en person som utan att välja det själv, är personlighetsstörd och på grund av det begår allvarliga brott? Var slutar empatin? Det är inget aktivt val att bli personlighetsstörd. Skiljer du på handling och person?
Citera
2013-10-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jag var själv lite undrande över ordvalet "skör". Men efter att ha läst ensampappa mycket klargörande inlägg om borderline lutar jag åt att det är något försvarsadvokaten snappat upp från psykologerna på Huddinge.

Men det som nu blir intressant är att man vill få till en diagnos och att vi diskuterar diagnoser. Advokaten insinuerar direkt till diagnos med brottspåföljden i åtanke.

Det för debatten till nivån varför är det så svårt, utan omskrivningar att acceptera att det finns ondska, även i Sverige?

En annan fråga jag tänker på är, varför det ska vara en fördel att få en psykiatrisk stämpel, när man mördat sina egna barn? Varifrån kommer tron på att det skulle bli trevligare på rättspsyk än i fängelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in