Först vill jag börja med att säga att jag delvis håller med den försynte nya medlemmen om att det är synd att tråden blivit så lång pga tjafs mellan medlemmar där man kallar varandra för olika diagnoser osv.
Jag satte den jobbiga på Ignore, det borde fler kanske göra
Jag har följt tråden från start och läst varenda sida och måste säga att jag blev besviken när jag läste NurseRatched som ju arbetar inom psykiatrin skriva att texten på en hemsida beskrivande psykopati snarare beskrev borderline. Det märks att du inte är så insatt i personlighetsstörningar som du ju skrev, men det läskiga är ju att det visar på vilken okunskap och fördomar det finns om borderline, även inom psykiatrin.
Som du skrev så stämmer vissa av psykopaters symptom in på borderline, just för att psykopati är en kombination av just borderline, narcissism och sociapati.
Att vi med borderline fått så dåligt rykte tror jag tyvärr beror på att en del med borderline (samsjukligheten är stor) även lider av andra störningar och att symptom på dessa gör att folk lägger in det i facket borderline trots att det kanske är symptom på sociopati eller narcissism eller liknande.
Borderline är en person med en emotionell instabilitet, skapad av en invaliderande barndom (ofta allvarliga övergrepp) samt en medfödd skörhet. Personen har ofta blivit övergiven i barndomen av en viktig person och därför ofta enorm separationsångest till följd. Detta tycker jag GM uppvisat då han inte hanterar separationer något vidare. Jag anser att en del av hans beteende stämmer in bra på borderline MEN även på en del andra diagnoser också vilket gör att jag misstänker psykopati.
Vidare, problem för oss med borderline är svartvitt tänkande, och impulsivitet, humörsvängningar osv och det är vanligt att vi antingen kan tycka VÄLDIGT illa om en person pga vårt svartvita tänkande eller avguda en person.
Narcissister tycker sig själva vara förträffliga, de saknar ofta brist på empati och kräver stor beundran. Många anser att GM stämmer in i den bilden och sociopater är samvetslösa jävlar som bryter mot normer och regler utan att känna empati för sina offer.
Då jag själv arbetar inom psykiatrin skulle jag nog våga mig på att GISSA att vi har en psykopat att göra med och hoppas på livstid.
En psykopat är ju som sagt var inte botbar och inser inte själv att det är något fel på sig utan snarare väldigt nöjd över att inte känna empati som vanliga "nollor" i samhället gör.
Då jag själv lider av borderline vill jag understryka att jag aldrig skulle ens kröka ett hårstrå på mina barn, jag skadar mig själv, inte andra. Jag tar illa upp när folk tror att personer med borderline är onda personer, jag är en enormt godhjärtad person och ingen skulle gissa på att jag led av borderline så därför brukar jag hålla tyst om det pga de fördomar som tyvärr finns
Edit, NurseRatched, vill du ha mer kunskap i personlighetsstörningar kan du PMa mig, jag har även vuxit upp med en psykopat så jag vet hur sådana personer funkar i nära relationer.