2014-02-22, 14:06
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megustaa
Det borde väl ha varit ganska övertänt när bröderna väl vaknade dessutom? Så små barn vågar kanske inte hoppa ner från sängen rakt in i ett eldhav

Dessutom var det trångt, barnen slog i huvudet i taket om de satt upp i sängen. Nyvakenhet, brandgaser och chock kan göra dig hyggligt desorienterad, även om du har fyllt 3 respektive 5 år. Det går inte att jämföra med personer som i vaket tillstånd utsätts för bränder. De har ett stort försprång. Flickan riskerade sitt liv för att rädda pappan - hon trodde att han var på toaletten eftersom han var borta och toalettdörren var stängd. Så hon sprang dit först och kollade. Sedan försökte hon få upp ytterdörren i kaoset. Hon såg suddigt. Det är ren tur att hon till slut fick upp den.
Citera
2014-02-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Dödsorsaken på barnen må ha varit rökförgiftning men innan dom hann dö blev dom allvarligt brandskadade och deras sista minutrar i livet var fyllt av enbart smärta och skräck. Jag önskar jag kunde komma i närheten av pappan för att hälla en hink med syra över honom. Då skulle han få en aning om vad hans stackars små barn var tvungna att genomgå. Stämmer det att han heter Jonas Westerlund? Att anonymt vara Sveriges mest hatade man är en sak men både namn och flera bilder borde läggas ut så att ingen någonsin glömmer av vem han är.

Troligtvis inte. Brandrök är otroligt giftig och andas du ett par andetag av röken kan du nog räkna med att tuppa av. Så enkelt är det. Så de kände nog ingenting när elden kom.
Citera
2014-02-22, 14:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Jag tror problematiken med denna barnamördare är större än att han "bara" ville hämnas på sitt ex.
Jag menar att jag tror det är många som har känt sej hämndlystna men som aldrig har kommit längre än till tankar och att dessa tankar aldrig har varit i närheten av att skada sina barn. Man går i stället vidare och tiden läker såren. Denna "människa" omsätter istället sina tankar till handling. Vad det är som får honom att klara av detta är vi ju alla lika förundrad över.
Citera
2014-02-22, 14:27
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Troligtvis inte. Brandrök är otroligt giftig och andas du ett par andetag av röken kan du nog räkna med att tuppa av. Så enkelt är det. Så de kände nog ingenting när elden kom.
Jag hoppas så att du har rätt
Citera
2014-02-22, 14:33
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men i en snabbtänd eld som den här hur vet man att elden inte kommer fram först? De måste ha haft några sekunder av riktig luft kvar annars hade den äldsta flickan inte kunnat ta sig ut. Jag tror tyvärr att de led in i det sista. Att de till slut dog av brandrök, kvävning var en välsignelse. Tom de människor som sätter eld på sig själva så är rökförgiftning dödsorsaken, men faan vad de måste ha lidit innan
Citera
2014-02-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det kan också vara så att han då kan få vara martyr fullt ut. "Titta nu vad hon gjort mot mej - jag hamnade i fängelse. Det hade aldrig hänt om hon inte varit sån idiot mot mej"
Jag har träffat på såna. Det är aldrig deras fel att de hamnat där utan bara en ytterligare kränkning att sitta att ruva över. Hans egen del i brottet var ju bara en följd av exets agerande.
Att börja diskutera kring brottet är meningslöst, svaret blir i olika omskrivningar att all skuld ligger på exet. Det var hon om fick mej att göra så..han är bara ett offer.
De små barnen var bara ett medel.
Det kunde vara lättare att förstå om en person är spritt språngande galen.
Det här går aldrig att förstå.

Det är alltså så självgod han är. Tack för att du hjälper mig att förstå! Jag läste bakåt i tråden att han sagt till psykiatrikern att han har förlorat inte två barn, utan sex barn, då de inte kommer att vilja ha något med honom att göra. Han ser sig själv som offret. Allt är exet:s fel. Hon gjorde att han brände ihjäl sina två barn, hon gjorde så att han tvingas i fängelse på livstid osv osv. Om hon bara skött sig så hade allt detta inte hänt och stackars han hade inte blivit tvungen att försaka barnen och sin egen frihet. Kan det vara så han fungerar? Han är alltid offret, allt handlar om honom och hans lidande.

Det är makabert att vi inte kommit längre i den medicinska/psykologiska vetenskapen att vi kan effektivt behandla eller åtgärda såna här människor. Ect behandling (elbehandling) tre gånger om dagen är vad han borde ha, utan narkos förstås. En timme varje gång.
Citera
2014-02-22, 15:24
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Men i en snabbtänd eld som den här hur vet man att elden inte kommer fram först? De måste ha haft några sekunder av riktig luft kvar annars hade den äldsta flickan inte kunnat ta sig ut. Jag tror tyvärr att de led in i det sista. Att de till slut dog av brandrök, kvävning var en välsignelse. Tom de människor som sätter eld på sig själva så är rökförgiftning dödsorsaken, men faan vad de måste ha lidit innan

Röken låg överst i huset, där pojkarna var. Flickan befann sig på golvnivå, där det var mindre rök. Hon beskrev det själv.

Dvs flickan som också låg högst upp (pappans säng var nederst) svingade sig snabbt ned genom att hänga med händerna i gallret på överslafen. Hon, och ingen av sönerna, hade lärt sig att man kunde komma ner så. Flickan sprang alltså inte bara ut, utan letade efter pappan (för att han skulle rädda bröderna?). Brandskadorna kom sannolikt efter att pojkarna redan hade förlorat medvetandet, post mortem. Hur som helst är det genomvidrigt att JW inte ens lät mamman få välja hur hon ville jordfästa sönerna, utan han gjorde valet (kremering) åt henne.
Senast redigerad av Minimoi 2014-02-22 kl. 16:18.
Citera
2014-02-22, 16:06
Medlem
Citat:

Nja. Flickan var på nedersta planet medan de andra barnen var på översta. Röken stiger uppåt, så jag har väldigt svårt att tro att de var vid medvetande. Som sagt, det är verkligen inte att rekommendera att andas brandrök.
Citera
2014-02-22, 16:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Man hoppas naturligtvis att dessa stackars barn inte hann uppleva så mycket av fysisk smärta
och dödsångest innan röken sänkte dem i medvetslöshet, men tyvärr såg nog verkligheten
annorlunda ut. De hann sannolikt lida något obeskrivligt.
Citat:
Grannkvinnan, som vaknade och såg det brinnande fritidshuset ute på Dalarö, och hörde barnens hjärtskärande dödsskrik, bröt ihop i tårar när hon vittnade i rätten under onsdagen.
http://www.expressen.se/nyheter/dalaropappan-i-ratten-jag-tappade-helt/
http://www.expressen.se/nyheter/overlevande-dottern-kunde-inte-radda-dom/
Och här har vi då en pappa som iscensatt denna gräsliga död och detta fruktansvärda
lidande åt sina alldeles egna barn bara därför att han upplevde sig som så oerhört kränkt
och helt enkelt måste göra något drastiskt för att utkräva hämnd på barnens moder.
Så funderar han då ut just detta högst speciella sätt att gå tillväga på.
Ingenting får honom att avbryta sig i hämndplanerna. Han ska fullfölja vad det än kostar
honom själv. Ett framtid i ofrihet är han således beredd att ta. Även att komma att bli
föremål för allmänhetens hat och avsky är ett pris han är villig att betala.
Bara han får sin hett efterlängtade HÄMND. Han är så djupt sårad i sin manlighet att ingen
annan lösning står till buds.

När han den där ödesdigra natten har hällt ut rikligt med tändvätska i stugan och sedan
slänger på några servetter, låser om sig, stegar bort till sin bil, sätter sig i den och
påbörjar den långa färden till Öland, får han då måhända några tankar i sin märkliga
hjärna hur döden kommer att gestalta sig för de som han har lämnat bakom sig i den
låsta stugan? Greppar han nånting av det lidande som kommer att utspela sig mitt
i de växande lågorna och bland all giftig rök som snabbt utvecklar sig?
Kan han mana fram bilder av sina barn som häftigt väcks upp och medvetandegörs
om livsfaran som hotar i septembernatten? Förstå nånting av hur hjälplösa de kommer
att vara i situationen han skapat åt dem i sin oförsonliga hämndlystnad?
Bryr han sig? Nånting?
Nej, det kan han ju inte göra. Han är naturligtvis bara likgiltig för all deras skräck, all
deras smärta och dödsångest. För hade han inte varit det så hade han givetvis AVSTÅTT
från att göra det han gjorde. Kommit till besinning. Förstått det fullständiga vansinne
hans djävulskt uttänkta hämndplaner präglades av och lagt ner "projektet".
Och skämts. Inför sig själv. Hur han bara kunde fundera i såna vidriga banor.

Men han besinnade sig alltså inte. Han avstod ingenting. Han fullföljde.
Och därmed blir han det ondskefulla monster som han med all rätt också utmålas som efter
de obegripliga handlingarna på Dalarö förra året.
Han går inte att förlåta någonstans. Han är bortom allt sånt. Han är paria. Nu och för evigt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-22 kl. 16:47.
Citera
2014-02-22, 16:38
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Röken låg överst i huset, där pojkarna var. Flickan befann sig på golvnivå, där det var mindre rök. Hon beskrev det själv.

Dvs flickan som också låg högst upp (pappans säng var nederst) svingade sig snabbt ned genom att hänga med händerna i gallret på överslafen. Hon, och ingen av sönerna, hade lärt sig att man kunde komma ner så. Flickan sprang alltså inte bara ut, utan letade efter pappan (för att han skulle rädda bröderna?). Brandskadorna kom sannolikt efter att pojkarna redan hade förlorat medvetandet, post mortem. Hur som helst är det genomvidrigt att JW inte ens lät mamman få välja hur hon ville jordfästa sönerna, utan han gjorde valet (kremering) åt henne.
Jag hoppas innerligt att du har rätt men jag tvivlar på att de inte hann känna en oerhörd smärta innan de dog att de hann gråta och skrika av fasa tyder på det. Man kan få allvarliga brännskador utan att ha fysisk kontakt med själva elden. Hettan intill är nog för att det kan göra fruktansvärt ont. Det var väl just därför grannkvinnan inte kunde ta sig in när hon hörde pojkarna skrika?
Citera
2014-02-22, 16:47
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man hoppas naturligtvis att dessa stackars barn inte hann uppleva så mycket av fysisk smärta
och dödsångest innan röken sänkte dem i medvetslöshet, men tyvärr såg nog verkligheten
annorlunda ut. De hann sannolikt lida något obeskrivligt.

http://www.expressen.se/nyheter/dalaropappan-i-ratten-jag-tappade-helt/
http://www.expressen.se/nyheter/overlevande-dottern-kunde-inte-radda-dom/
Och här har vi då en pappa som iscensatt denna gräsliga död och detta fruktansvärda
lidande åt sina alldeles egna barn bara därför att han upplevde sig som så oerhört kränkt
och helt enkelt måste göra något drastiskt för att utkräva hämnd på barnens moder.
Så funderar han då ut just detta högst speciella sätt att gå tillväga på.
Ingenting får honom att avbryta sig i hämndplanerna. Han ska fullfölja vad det än kostar
honom själv. Ett framtid i ofrihet är han således beredd att ta. Även att komma att bli
föremål för allmänhetens hat och avsky är ett pris han är villig att betala.
Bara han får sin hett efterlängtade HÄMND. Han är så djupt sårad i sin manlighet att ingen
annan lösning står till buds.

När han den där ödesdigra natten har hällt ut rikligt med tändvätska i stugan och sedan
slänger på några servetter, låser om sig, stegar bort till sin bil, sätter sig i den och
påbörjar den långa färden till Öland, får han då måhända några tankar i sin märkliga
hjärna hur döden kommer att gestalta sig för de som han har lämnat bakom sig i den
låsta stugan? Greppar han nånting av det lidande som kommer att utspela sig mitt
i de växande lågorna och bland all giftig rök som snabbt utvecklar sig?
Kan han mana fram bilder av sina barn som häftigt väcks upp och medvetandegörs
om livsfaran som hotar i septembernatten? Förstå nånting av hur hjälplösa de kommer
att vara i situationen han skapat åt dem i sin oförsonliga hämndlystnad?
Bryr han sig? Nånting?
Nej, det kan han ju inte göra. Han är naturligtvis bara likgiltig för all deras skräck, all
deras smärta och dödsångest. För hade han inte varit det så hade han givetvis AVSTÅTT
från att göra det han gjorde. Kommit till besinning. Förstått det fullständiga vansinne
hans djävulskt uttänkta hämndplaner präglades av och lagt ner "projektet".
Och skämts. Inför sig själv. Hur han bara kunde fundera i såna vidriga banor.

Men han besinnade sig alltså inte. Han avstod ingenting. Han fullföljde.
Och därmed blir han det monster som han med all rätt också utmålas som efter
de obegripliga handlingarna på Dalarö förra året.
Han går inte att förlåta någonstans. Han är bortom allt sånt. Han är paria. Nu och för evigt.
+1 Vill tillägga att han hade inga planer på att ta sitt eget liv för det är mycket lättare att göra än att mörda sina egna barn. Han vill fortsätta att leva så han kan se hur mamman och dottern från det första förhållandet lider. Han är en sann sociopat
Citera
2014-02-22, 18:14
Medlem
Citat:
Jag hoppas så att du har rätt
Naturligtvis är det riktigt. Man förlorar medvetandet efter en tid mått i sekunder snarare än minuter i en sådan här brand, i ett stängt rum.

EDIT: Det är kolmonoxiden som förgiftar offren.
Senast redigerad av NurseRatched 2014-02-22 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in