2013-10-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ok så jag har fel om antalet. Gör det din tro per automatik till sanning? Jag står fast vid min ståndpunkt:

Det är ingen som helst skillnad på en islamistisk terrorgrupp som vill slakta alla som inte tillhör dess egen inriktning av islam. Att du tänker låta din gud välja vilka som ska få leva är irrelevant.

Att dyrka en sådan gud som du gör är fullständigt vidrigt och förtjänar inget annat än att förlöjligas, missaktas, hånas. JV äcklar mig.

Starka åsikter men dem får du gärna ha vi lever i ett fritt land.
Jag får ha min tro dessutom.
Citera
2013-10-02, 23:05
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag får ha min tro dessutom.

Ja, men gör för guds skull inte misstaget som ttsp gjort/gör och tro att JVs läror går hand i hand med vetenskapen.
Vad du/ni tror och vad jag/vi vet, borde verkligen hållas isär.
Håller du med om detta?
Citera
2013-10-02, 23:06
Medlem
Citat:
För att allt som kan bli svårt att förklara undviker du och många andra som attackerar JV här-

Människors frälsningen är en del av det enligt Matt 28:19,20 men ytterst handlar det om helgandet av Guds namn.

Alls icke. Jag håller mig till de poänger jag gör. Det är inte alls svårt att förklara fakta kring frälsningen. Det kan ske i ett annat sammanhang. Lägger du upp en tråd om det skall jag svara där. Fortfarande är det så att det aldrig sägs i NT att förkunnelsen ytterst handlar om att rentvå Guds namn. Sägs aldrig!
Citera
2013-10-02, 23:07
Medlem
Citat:
Stämmer inte

Förvisso stämmer det!
Citera
2013-10-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Här Ekasnah får du se hur JV ljög om sitt medlemskap i FN.

JV:s lögn #1:
"Our purpose for registering with the Department of Public Information as an NGO in 1991 was to have access to research material available on health, ecological, and social problems at the United Nations library facilities. We had been using the library for many years prior to 1991, but in that year it became necessary to register as an NGO to have continued access."
http://www.jwfacts.com/images/UNeldersletter.jpg

FN säger att det inte är sant:
The issuance of a library pass is independent of NGO status or any other status. There has been no change in the library pass policy in general;
http://www.jwfacts.com/images/UN-letter-regarding-library-card.jpg

JV:s lögn #2:
"Years later, unbeknown to the Governing Body of Jehovah's Witnesse, the United Nations published "Criteria for Association", stupulating that affliated NGO's are required to support the goals of the United Nations.
After learnig of the situation, our membership as NGO was withdrawn and the ID card of the writer was returned."

http://www.jwfacts.com/images/UNWTpressletter.jpg

FN säger att det inte är sant:
"The criteria for association for NGOs have not been changed since 1991."
http://www.jwfacts.com/images/un-letter-requirements-unchanged.jpg

En press release från FN år 1992 kan inte misstolkas:
"To be granted association status with DPI, NGOs must have national or international standing, support the Charter of the United Nations, have a broadly based membership and possess the resources necessary for effective outreach."
http://www.jwfacts.com/images/UN-1992-press-release-support.jpg

Några frågor?

Nej.
Det var exakt det jag visste tidigare jag tänkte kanske det fanns något nytt i detta men det gjorde det ju inte.
JV har inte varit medlem i FN.
Man fick information från FN och det användes bland annat i skrivande av artiklar.
När man förstod att detta kunde ses som ett problem och det var väl en artikel i en engelsk tidning som nämnde detta så tackade man skribenten och gick ur denna nyhetstjänst.
Du gör en höna av en fjäder.
Detta är verkligen en icke fråga om man förstår vår syn på neutralitet.
Du och många med dig försöker förstora detta för att få det att verka vara något det inte är.
Dessutom använder du ord som lögner bytt ut det mot ett misstag så låter det du skriver inte alls så kraftigt.
Men det är väl kanske inte din agenda?
Vad är din agenda?
Citera
2013-10-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Alls icke. Jag håller mig till de poänger jag gör. Det är inte alls svårt att förklara fakta kring frälsningen. Det kan ske i ett annat sammanhang. Lägger du upp en tråd om det skall jag svara där. Fortfarande är det så att det aldrig sägs i NT att förkunnelsen ytterst handlar om att rentvå Guds namn. Sägs aldrig!

Vad betyder helgat vare ditt namn (Jehova)?
Citera
2013-10-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Förvisso stämmer det!

Vad spelar det för roll vad man säger..
Du har ju en totalt cementerad uppfattning om allt angående JV.
Därigenom blir det ju omöjligt att ha en vettig diskussion.
Jag tittade en del i tråden och du skriver exakt likadant hela tiden utan att ens öppna upp
för att det kan vara på något annat sätt än du har bestämt dig att det ska vara.
Citera
2013-10-02, 23:45
Medlem
Citat:
Nej.
Det var exakt det jag visste tidigare jag tänkte kanske det fanns något nytt i detta men det gjorde det ju inte.
JV har inte varit medlem i FN.
Man fick information från FN och det användes bland annat i skrivande av artiklar.
När man förstod att detta kunde ses som ett problem och det var väl en artikel i en engelsk tidning som nämnde detta så tackade man skribenten och gick ur denna nyhetstjänst.
Du gör en höna av en fjäder.
Detta är verkligen en icke fråga om man förstår vår syn på neutralitet.
Du och många med dig försöker förstora detta för att få det att verka vara något det inte är.
Dessutom använder du ord som lögner bytt ut det mot ett misstag så låter det du skriver inte alls så kraftigt.
Men det är väl kanske inte din agenda?
Vad är din agenda?

Jag gissade att det var på det här planet din "ärlighet" låg.
Som tur är kan alla andra läsa innantill och se själva.

"Our membership as NGO" som JV själva uttryckte det i de bifogade dokumenten.

"Nyhetstjänst?
Den var rolig.

Misstag?
Är det så det heter nuförtiden?
De gör visst många "misstag" va?

Hur nödvändigt är det förresten för JV att fortfarande delta i FN:s politiska konferenser?
Är det för nyheterna?

Det var förresten väldigt många JV som blev mycket upprörda över "nyhetstjänsten"?
FN fick massor av frågor från JV-medlemmar.
Anhöriga till mig tyckte att det var ovanligt klantigt att gå med där.
Senast redigerad av Kalten 2013-10-02 kl. 23:49.
Citera
2013-10-02, 23:46
Medlem
Citat:
Jag tittade en del i tråden och du skriver exakt likadant hela tiden utan att ens öppna upp
för att det kan vara på något annat sätt än du har bestämt dig att det ska vara.

Look who's talking!
Citera
2013-10-03, 09:14
Medlem
Citat:
Stämmer inte

Jo! det är bara du som skönmålar sektlivet inom Jv...
Citera
2013-10-03, 09:59
Medlem
Citat:

Jag vet åtskilligt om Jv - mer än de flesta. Och jag har ett omfattande Jv-bibliotek - större än de flestas. Det jag vet det vet jag. Och då får de okunniga säga vad de vill. Att du förnekar att det anses mindre uppbyggligt att ta del av äldre litteratur visar bara hur lite insatt du är i den rörelse du förespråkar.

Första gången jag stötte på uppfattningen att det inte var bra att fördjupa sig i äldre litteratur var i min ungdom då jag följde med en pionjär med särskilt uppdrag hem och där träffade en äldre sjuk Jv-kvinna som låg och läste "Pastor Russells Predikningar". Pionjären förmanade den gamla att lägga Russell-boken åt sidan eftersom den innehöll så mycket som Jv inte längre stod för. Det var inte bra att ta del av det. Senare har jag hört andra Jv, framförallt släktingar, säga liknande saker. Det är inget som framhålls i Jvs litteratur, för det skulle sannerligen inte se bra ut. Men inofficiellt sägs detta när behovet är påkallat.

Att jag har "bestämt" mig för hur det skall vara beror på att jag vet vad jag pratar om. Jag visste t ex att Jvs lära är att alla icke-Jv skall dödas i Harmageddon. Det accepterade inte du, så jag framlade ett par bevis för den saken. Jag förstår att det smärtar.
Citera
2013-10-03, 10:12
Medlem
Citat:
Vad betyder helgat vare ditt namn (Jehova)?

Detta är ett stort ämne som jag gärna diskuterar där det hör hemma. Här är det nog med att påpeka att bönen "helgat varde ditt namn" inte står i något sammanhang om förkunnelse. Innan Jesus lämnade jorden sade han att "bättring till syndernas förlåtelse i hans [=Jesu] namn skulle predikas bland alla folk". (Luk. 24:47, 1917). Detta är vad förkunnelsen skulle handla om, baserat på att Jesus uppstod från de döda, som också hörde till essensen i förkunnelsen.

I förbifarten kan jag inflika att Jesu bön "Fader vår" inte använder namnet JHWH. Det finns lika lite i den bönen som i andra Jesu böner som dokumenterats i NT. Mönsterbönen är i detta avseende fullständigt i linje med den judiska bönen "Kaddish" som "Fader Vår" i stor utsträckning är modellerad efter. Också i Kaddish ber man att Namnet skall helgas, men Namnet JHWH är inte använt en enda gång i bönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in