Citat:
Ursprungligen postat av
Facemash
Läser just nu Pestens tid. Jag måste medge att jag är väldigt imponerad över king. Hur han har lyckats ta fram såpass många böcker och vart han får all sin inspiration ifrån det förstår jag inte. Många av hans verk kommer säkerligen att bli klassiker som kommer att läsas i generationer framöver.
Nu har jag bara läst en bok av King men jag är lite smått förälskad.
Vilken bok bör jag läsa härnäst, jag läste baksidan på jurkyrkogården och sken upp som en liten sol. Finns det någon annan ni rekommenderar eller bör jag hoppa på den? (den är dessutom inte 1200sidor vilket kan bli lite tungt att ta sig igenom ibland)

Tycker absolut att din nästa bok ska bli Jurtjyrkogården. En bra bok.
Mina favoriter av King är nog ändå:
- Död zon
- Varsel
- Nattsvart, stjärnlöst
- Köplust
- Lida
- Benrangel
- Blaze (under pseudonymen Richard Bachman)
Men böcker som är bra/läsvärda är bland annat:
- Dolores Claiborne
- Under kupolen
- Jurtjyrkogården
- Eldfödd
- Cujo
Det är ju bara mina rekommendationer. Stephen King har en del bra böcker, medan andra är rent sagt ut riktigt usla. Skulle du råka komma över en dålig bort, läs klart eller skippa den för att gå vidare till en ny bok

Stirra dig dock inte blind på antalet sidor. Jag har läst Pestens Tid (precis som du), men jag har bara läst (och äger dessutom) den förkortade versionen på drygt 700 sidor. Jag har alltså inte läst den långa versionen av Pestens Tid (vilket du har gjort). Det är en tjock bok, precis som Köplust (som har ungefär lika många sidor). Men jag ville aldrig att Köplust skulle ta slut, så himla bra var den boken. En del böcker med betydligt färre antal sidor, de är riktigt dåliga om man frågar mig. Så det är inte antalet sidor som är det viktigaste, även om det kan vara lite jobbigt att läsa tjocka böcker ibland.