2013-09-29, 19:49
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jaha, nu har jag läst ut "Det mörka tornet". Ett magnum opus värdigt sai King, och som deifinitivt gav mig en större läsupplevelse än "Sagan om ringen".

Visst finns det en hel del ställen där storyn haltar, men skriver man ett verk på ca 4000 sidor under loppet av 30 år är väl sådant så gott som oundvikligt. Som helhet är det ändå fråga om ett mäktigt verk.

Långa dagar och ljuva nätter.
Synd att billybumlare inte finns på riktigt
Citera
2013-09-30, 01:18
Medlem
Lightnights avatar
På torsdag börjar ju "Under the dome" som tv-serie på 5an. Någon som läst den och tror att det kan vara något att ha?
Citera
2013-09-30, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
På torsdag börjar ju "Under the dome" som tv-serie på 5an. Någon som läst den och tror att det kan vara något att ha?

TV-serien var tämligen spretig. I det stora hela var det en sevärd sommarserie, men den hör absolut inte till de bästa Stephen King-filmatiseringarna. Vad jag främst ogillade var att den var något seg. 3/5 är mitt betyg för första säsongen.
Citera
2013-10-01, 20:09
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Jag har inte sett tv-serien, däremot läst boken med samma namn.

Om man inte gillar många karaktärer, eller finner det svårt att hålla koll på alla, så kan det vara tråkigt/jobbigt att läsa boken. Jag hade dock inga problem med det. Jag tycker däremot att det är en bok som växer ju mer man läser. Under Kupolen är en sån där bok som inleds helt okej, och någon gång under läsandets gång så fastnar man och läser för att man börjar tycka att det hela utvecklar sig intressant och spännande. Men utan att avslöja för mycket, så tycker jag inte att slutet var passande. Men det är ju en smaksak.

Jag kan dock rekommendera boken.
Citera
2013-10-02, 17:55
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSimms
Salem's Lot måste vara den bästa vampyrromanen som har skrivits. Som så många av Kings böcker är den nästan som bäst innan hemskheterna börjar hända, när man får lära känna småstaden och människorna som bor där.

Den svenska översättningen av Salem's Lot dvs Den försvunna staden är seg och pratig. Men jag tänkte bunkra upp några lexikon och ge mig på den engelska originalversionen. Många amerikaner gillar just Salem's lot, så det måsta vara något fel på den svenska översättningen.
Citera
2013-10-02, 18:06
Medlem
Spongebobfyrkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Den svenska översättningen av Salem's Lot dvs Den försvunna staden är seg och pratig. Men jag tänkte bunkra upp några lexikon och ge mig på den engelska originalversionen. Många amerikaner gillar just Salem's lot, så det måsta vara något fel på den svenska översättningen.

Eller så är det något fel på amerikaner...
Citera
2013-10-02, 18:23
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:

Som en annan skrev så är Under the Dome lite seg. Men den är annars helt ok. En serie att fördriva tiden med om det inte finns nåt annat att titta på. Jag har hade stora förväntningar då jag läste att serien skulle komma, men jag blev lite besviken sen då jag satte mig och kollade första gången. Men man har ju olika smak. Sen tycker jag att S.K serier och filmer tenderar att vara lite sega. Men det är ju jag det
Citera
2013-10-02, 22:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta

Kan slå ett slag för filmen också, har ett par otroligt kusliga scener!

http://www.imdb.com/title/tt0079844/
Citera
2013-10-03, 20:14
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kan slå ett slag för filmen också, har ett par otroligt kusliga scener!

Amerikanarna brukar ju tycka som vi svenskar i det mesta som rör kultur, och Salem's lot har dessutom vunnit 1:a pris i World Fantasy Award.

Jag har bestämt mig, och jag ska läsa den engelska originalversionen. Stephen King's rika ordförråd är nog inte lämpat för vårt korthuggna språk.
Citera
2013-10-04, 12:05
Medlem
Läser just nu Pestens tid. Jag måste medge att jag är väldigt imponerad över king. Hur han har lyckats ta fram såpass många böcker och vart han får all sin inspiration ifrån det förstår jag inte. Många av hans verk kommer säkerligen att bli klassiker som kommer att läsas i generationer framöver.

Nu har jag bara läst en bok av King men jag är lite smått förälskad.

Vilken bok bör jag läsa härnäst, jag läste baksidan på jurkyrkogården och sken upp som en liten sol. Finns det någon annan ni rekommenderar eller bör jag hoppa på den? (den är dessutom inte 1200sidor vilket kan bli lite tungt att ta sig igenom ibland)
Citera
2013-10-04, 15:21
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Läser just nu Pestens tid. Jag måste medge att jag är väldigt imponerad över king. Hur han har lyckats ta fram såpass många böcker och vart han får all sin inspiration ifrån det förstår jag inte. Många av hans verk kommer säkerligen att bli klassiker som kommer att läsas i generationer framöver.

Nu har jag bara läst en bok av King men jag är lite smått förälskad.

Vilken bok bör jag läsa härnäst, jag läste baksidan på jurkyrkogården och sken upp som en liten sol. Finns det någon annan ni rekommenderar eller bör jag hoppa på den? (den är dessutom inte 1200sidor vilket kan bli lite tungt att ta sig igenom ibland)

Tycker absolut att din nästa bok ska bli Jurtjyrkogården. En bra bok.

Mina favoriter av King är nog ändå:

- Död zon
- Varsel
- Nattsvart, stjärnlöst
- Köplust
- Lida
- Benrangel
- Blaze (under pseudonymen Richard Bachman)

Men böcker som är bra/läsvärda är bland annat:

- Dolores Claiborne
- Under kupolen
- Jurtjyrkogården
- Eldfödd
- Cujo

Det är ju bara mina rekommendationer. Stephen King har en del bra böcker, medan andra är rent sagt ut riktigt usla. Skulle du råka komma över en dålig bort, läs klart eller skippa den för att gå vidare till en ny bok Stirra dig dock inte blind på antalet sidor. Jag har läst Pestens Tid (precis som du), men jag har bara läst (och äger dessutom) den förkortade versionen på drygt 700 sidor. Jag har alltså inte läst den långa versionen av Pestens Tid (vilket du har gjort). Det är en tjock bok, precis som Köplust (som har ungefär lika många sidor). Men jag ville aldrig att Köplust skulle ta slut, så himla bra var den boken. En del böcker med betydligt färre antal sidor, de är riktigt dåliga om man frågar mig. Så det är inte antalet sidor som är det viktigaste, även om det kan vara lite jobbigt att läsa tjocka böcker ibland.
Citera
2013-10-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Tycker absolut att din nästa bok ska bli Jurtjyrkogården. En bra bok.

Mina favoriter av King är nog ändå:

- Död zon
- Varsel
- Nattsvart, stjärnlöst
- Köplust
- Lida
- Benrangel
- Blaze (under pseudonymen Richard Bachman)

Men böcker som är bra/läsvärda är bland annat:

- Dolores Claiborne
- Under kupolen
- Jurtjyrkogården
- Eldfödd
- Cujo

Det är ju bara mina rekommendationer. Stephen King har en del bra böcker, medan andra är rent sagt ut riktigt usla. Skulle du råka komma över en dålig bort, läs klart eller skippa den för att gå vidare till en ny bok Stirra dig dock inte blind på antalet sidor. Jag har läst Pestens Tid (precis som du), men jag har bara läst (och äger dessutom) den förkortade versionen på drygt 700 sidor. Jag har alltså inte läst den långa versionen av Pestens Tid (vilket du har gjort). Det är en tjock bok, precis som Köplust (som har ungefär lika många sidor). Men jag ville aldrig att Köplust skulle ta slut, så himla bra var den boken. En del böcker med betydligt färre antal sidor, de är riktigt dåliga om man frågar mig. Så det är inte antalet sidor som är det viktigaste, även om det kan vara lite jobbigt att läsa tjocka böcker ibland.
Tack för tipsen!

Då ska jag definitivt lägga en beställning på den boken. Under kupolen verkar grym också, har ju tydligen börjat som serie nu med. Vore kul att läsa boken innan man ser serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in