Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Lecco, CA Bastia & GFC Ajaccio är det dock ingen som följer tror jag. Sååå jävla underground är vi inte härinne även om vissa gärna framställer sig åt det hållet.
Lecco ligger förresten i Lombardiet, alltså långt ifrån Lecce. De har faktiskt gjort tre säsonger i Serie A, 1960-62 & 65-66. Den svenske legenden Bengt Lindskog har spelat med Lecco i Serie A.
Dagens bästa anekdot:
Nacka Skoglunds son Evert Skoglund (italienare såklart) har spelat med både Lecco & Lecce!!
Gick in i mitt program för att spana på Lecco. Drog upp laglistan, som är sorterad i bokstavordning, för att hitta dom. Såg då att det fanns ett lag som hette
Lecchese som ska ha figurerat i Serie A eller Serie B under någon tidpunkt. Tänkte först gå in och skriva något klyftigt om Evert Skoglund som du nämnde och just laget Lecchese, finns ju en viss likhet mellan Lecce, Lecco och Lecchese. Googlade på laget men hittade ingen wikipedia-sida, märkligt. Fick backtracka och se vilken säsong laget skulle ha figurerat i ligasystemet, då visade det sig att jag helt enkelt hade slarvat och stavat fel. Istället för Lecchese skulle det ju stå
Lucchese, eller Lucchese Libertas som jag förstår att de också kallas.
Lucchese Libertas kommer från staden Lucca i Toscana och är stadens största lag. Det bor ca. 90.000 personer i Lucca och staden har fostrat en och annan duktig fotbollsspelare genom åren, den mest kända kanske Paolo Rossi som vi alla känner till.
Lucchese är ett lag med gamla erfarenheter i Serie A. Nio säsonger har det hunnit bli i högsta ligan, eller åtta enligt mitt program som går från säsongen 1929/30 och framåt. Vidare har laget harvat en hel del i Serie B dessutom. Senast vi såg laget i Serie A var 1952, men de var så sent som 1999 i Serie B. Där åkte de senare ur och avslutade en nio säsonger lång sejour i Serie B, vilket ändå får anses imponerande.
Lagets stora hjälte är nog Roberto Paci som både har gjort flest matcher för laget (375) och flest mål (137). Dessa prestationer gjordes från 1986 till 2000 (även om Paci där i mellan hade en kort sejour i Reggiana). Man kan nog säga att laget inte skulle spelat såpass många säsonger på rad i Serie B som man gjorde om det inte vore för just Paci.
Nu för tiden lirar laget i Serie D och just grupp D där de nu får tampas med bland andra svårberäkneliga Imolese Calcio och mäktiga Fortis Juventus. Känns tufft att ta sig upp. Förstår jag reglerna för Serie D korrekt gäller det alltså att vinna sin grupp för att ha möjlighet att ta sig vidare. Kanske om Evert Skoglund skulle ta upp en tränarkarriär och börja ratta laget skulle det se ljusare ut?