2013-10-02, 10:31
Medlem
Aliennas avatar
Det här nya VoF-inlägget med kommentarer är kul: Finns i sjön
Citera
2013-10-02, 11:34
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Den stora frågan är väl inte var solvärmen hamnar och bevaras utan hur den förmås stanna där. Det som finns i sjön har ju en tendens att hamna på land. Men tydligen inte den lagrade värmen. Ur rapporten du länkar till:

Citat:
Liksom Ribbing och Lomborg påstår han att klimatet inte värmts upp de senaste 15 åren utan stått stilla. Ingen av dem nämner överhuvudtaget att haven tagit upp värmen.

Alarmisterna har emellertid redan tidigare förutsett invändningen att värmen i havet borde ha en påverkande effekt på sin omgivning (luften t.ex.). Därför har man i år börjat saluföra tesen att värmen finns i djuphaven och inte på ytan. Även invändningen att det är konstigt att värmen hamnar på djupet och inte på ytan har man förutsett och förklarat att värmen blåst ned till djupet genom atmosfäriska vindar. Med dessa förklaringar ser man sedan inga problem att raljera över skeptikernas ifrågasättanden kring den globala värmeökningens omfattning.
Senast redigerad av Jumalauta 2013-10-02 kl. 12:24.
Citera
2013-10-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna

Vilket utmärkt och lärorikt blogginlägg! Vad sägs om att vi tar det som utgångspunkt för diskussionen? Jag vill börja med att ställa den enkla frågan: vad exakt har ni "klimatskeptiker" för invändningar mot den bild som tecknas upp i blogginlägget? Vad är det som är så problematiskt med förklaringen att en stor del av värmeökningen sker i haven?
Citera
2013-10-02, 16:02
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Vilket utmärkt och lärorikt blogginlägg! Vad sägs om att vi tar det som utgångspunkt för diskussionen? Jag vill börja med att ställa den enkla frågan: vad exakt har ni "klimatskeptiker" för invändningar mot den bild som tecknas upp i blogginlägget? Vad är det som är så problematiskt med förklaringen att en stor del av värmeökningen sker i haven?
Problemet är just det du beskriver. Det är en förklaring, en teori. Men inte en iakttagelse, ingen observation. Och heller ingen mekanism för hur värmen lagras i djuphaven av alla ställen.

Dessutom bygger den på ett systemfel. För att det ska finnas någon värme att lagra måste det ha blivit varmare. Det har det inte blivit, förutom en måttlig ökning helt inom ramen för naturliga variationer. Det har alltså inte funnits någon överskottsvärme att lagra, förutom i de datamodeller som körts. Men i naturen har inget överskott visat sig. Inte ens på havets botten.
Citera
2013-10-02, 16:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Problemet är just det du beskriver. Det är en förklaring, en teori. Men inte en iakttagelse, ingen observation. Och heller ingen mekanism för hur värmen lagras i djuphaven av alla ställen.
Vatten har högre kapacitet att "lagra" värme innan dess temperatur höjs. Du känner kanske till att det går åt förhållandevis mycket energi för att värma vatten, det fick vi lära oss i skolan. Det är detta som gör att haven här uppe i norr kyler luften på sommaren och värmer den på vintern. Vatten har ca 4 ggr högre värmekapacitet än luft.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Dessutom bygger den på ett systemfel. För att det ska finnas någon värme att lagra måste det ha blivit varmare. Det har det inte blivit, förutom en måttlig ökning helt inom ramen för naturliga variationer. Det har alltså inte funnits någon överskottsvärme att lagra, förutom i de datamodeller som körts. Men i naturen har inget överskott visat sig. Inte ens på havets botten.
De globala uppvärmningen är ett faktum, den kan inte förnekas. De flesta klimatskeptiker har väl övergett den invändningen så vitt jag vet.
Massor av mätdata visar att temperaturen har ökat både i luft och i hav. Massor av förändringar i naturen och förändringar i vädret visar också att temperaturen höjs.
Senast redigerad av humanlife 2013-10-02 kl. 16:31.
Citera
2013-10-02, 16:36
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Termodynamikens andra huvudsats.
Citera
2013-10-02, 16:39
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vatten har högre kapacitet att "lagra" värme innan dess temperatur höjs. Du känner kanske till att det går åt förhållandevis mycket energi för att värma vatten, det fick vi lära oss i skolan. Det är detta som gör att haven här uppe i norr kyler luften på sommaren och värmer den på vintern. Vatten har ca 4 ggr högre värmekapacitet än luft.

De globala uppvärmningen är ett faktum, den kan inte förnekas. De flesta klimatskeptiker har väl övergett den invändningen så vitt jag vet.
Massor av mätdata visar att temperaturen har ökat både i luft och i hav. Massor av förändringar i naturen och förändringar i vädret visar också att temperaturen höjs.

Ok, för femte gången kan du presentera ett bevis för detta faktum så slutar jag förneka.
Kan du också svara på frågorna jag ställde innan? Inlägg #8663
Citera
2013-10-02, 17:55
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Hur blev vetenskapligt framtagna mätdata icke-bevis? Mätdata som man dessutom arbetat med under flera decennier runtom i världen.
Vem är du att underkänna detta gigantiska vetenskapliga arbete?

Men för helvete!! Visa datan du sett och så kan vi diskutera den, att säga: Det finns bevis! Räcker liksom inte här!! Nu är jag inte utbildad i ämnet bara intreserad men jag har följt debatten sedan 2007/8. När jag sumerar allt från alarmisternas sida så ser det inte så övertygande ut, visst såg det skrämmande ut i början men i takt med att fler o fler bevis kommit för att modellerna är käpprätt åt helvete så ser det ju inte bra ut för eran sida.

Påståendet att värmen försvinner ner i havet just på det djupet där det inte finns möjlighet att mäta
är ju inte så vetenskapligt. Russels tekanna igen
Citera
2013-10-02, 18:34
Medlem
Fris avatar
Hur vet man att det inte var tvärtom så att haven avgav tidigare lagrad värme under den tillfälliga period på 1970-1990:talen då lufttemperaturen steg en liten aning?
Citera
2013-10-02, 18:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Men för helvete!! Visa datan du sett och så kan vi diskutera den, att säga: Det finns bevis! Räcker liksom inte här!! Nu är jag inte utbildad i ämnet bara intreserad men jag har följt debatten sedan 2007/8. När jag sumerar allt från alarmisternas sida så ser det inte så övertygande ut, visst såg det skrämmande ut i början men i takt med att fler o fler bevis kommit för att modellerna är käpprätt åt helvete så ser det ju inte bra ut för eran sida.

Påståendet att värmen försvinner ner i havet just på det djupet där det inte finns möjlighet att mäta
är ju inte så vetenskapligt. Russels tekanna igen
Nu måste du lugna dig så du kan tänka klart.

Har du verkligen inte sett temperaturkurvorna? Det måste du ha gjort! Bakom dessa finns så mycket data att du skulle drunkna och inte fatta någonting. Det är därför man sammanställer diagram, så det blir enklare att förstå.

Vad menar du med att "modellerna är käpprätt åt helvete"?

Det där med djuphavet är antingen en lögn eller missuppfattning. Havsytan har bevisligen blivit varmare, det finns en kurva på det också.
Citera
2013-10-02, 18:59
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Lite fakta ang stigande havstemperaturer:

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2013/09/what-ocean-heating-reveals-about-global-warming/

http://www.abc.net.au/news/2013-08-21/rising-sea-temperatures-spark-fears-for-clownfish/4901894

Sammanfattningsvis kan man konstatera att temperaturen i ythavet har höjts och kommer att höjas ytterligare.
Citera
2013-10-02, 22:19
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Nu måste du lugna dig så du kan tänka klart.

Har du verkligen inte sett temperaturkurvorna? Det måste du ha gjort! Bakom dessa finns så mycket data att du skulle drunkna och inte fatta någonting. Det är därför man sammanställer diagram, så det blir enklare att förstå.

Vad menar du med att "modellerna är käpprätt åt helvete"?

Det där med djuphavet är antingen en lögn eller missuppfattning. Havsytan har bevisligen blivit varmare, det finns en kurva på det också.

Men för i h-e!!!!

Nu kan jag inte låta bli att kommentera dina dina analfabetiska missuppfattningar och idioti längre.

Temperaturkurvorna med alla dess data visar klart och tydligt att modellerna är helt uppåt väggarna fel. De är inte bara fel avseende global medeltemperatur i nutid, de har misslyckats i alla avseenden. Isutbredning, regionalt klimat, troposfärtemperatur och historiskt klimat är exempel på sådant som modellerna inte klarar av.

Ditt yttrande om djuphavet är en klar indikation på att du inte har en aning om vad du talar om. En av de populäraste bortförklaringarna till varför klimatmodellerna inte fungerar är att värmen har försvunnit ned under 2000m djup. Visserligen är det en lögn, men det var väl inte så du menade.

För litterata flashbackare rekommenderas denna sida för info om modellernas fallerande och hur IPCC försöker dölja det:
http://climateaudit.org/2013/09/30/ipcc-disappears-the-discrepancy/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in