2013-10-01, 11:42
Avstängd
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Tankar hem Jacob's Ladder till att börja med.

Du kommer nog inte bli missnöjd, det är en riktigt bra film!
Citera
2013-10-01, 11:45
Medlem
utopisknakenhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman

1. Frankenstein (1931)
2. The Haunting (1963)
3. Rosemary's Baby (1968)
4. Alien (1971)
5. The Omen (1976)
6. Friday the 13th (1980)
7. The Thing (1982)
8. Jacob's Ladder (1990)
9. Scream (1996)
10. The Others (2001)

Det är kanske inte de läskigaste filmerna i världshistorien, men det är helt klart superkända filmer allihop. Bara sådana som alla andra sett. Dags för mig också. Huvaligen!

Exorcisten måste med på den listan om du inte sett den.
Citera
2013-10-01, 12:18
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utopisknakenhet
Exorcisten måste med på den listan om du inte sett den.
Jo men den har jag sett, liksom Halloween (som annars hade behövt vara med också). Den sistnämnda tycker jag för övrigt är fruktansvärt bra, liksom Halloween II. Bästa Carpenter-filmerna jag sett trots hård konkurrens, vi får se om The Thing kan knäcka dem.
Citera
2013-10-01, 12:28
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jo men den har jag sett, liksom Halloween (som annars hade behövt vara med också). Den sistnämnda tycker jag för övrigt är fruktansvärt bra, liksom Halloween II. Bästa Carpenter-filmerna jag sett trots hård konkurrens, vi får se om The Thing kan knäcka dem.
The Thing är suverän!
Citera
2013-10-01, 18:22
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Har nu sett de fyra första timmarna av denna dokumentär och den är väldigt lik Never Sleep Again. Klart sevärd är den även om man nog ska dela upp den och se den i etapper.
Jag har också sett ungefär fyra timmar av den, lägger upp den i etapper men skulle nog kunna se hela på en gång, för så intressant är den men vill liksom spara så länge det går. Men ja den är lik Never Sleep Agian, dock inte lika bra. Största besvikelsen hittills är att dem inte har fått med Steve Miner (regissör till film 2 och 3), plus att vissa intervjuer uppenbarligen är återanvända. Men som sagt fortfarande väldigt bra.
Citera
2013-10-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Har haft tankar på att se den filmen men har aldrig blivit av, gillar ju exempelvis Wrong Turn som väl är rätt lik i handling vad jag förstått de som. Får ta och se denna film!
Miljöerna är lika, annars är det en helt annan typ av skräck.

Ska se den danska skräckfilmen Sidste time nu, verkar lovande!

http://www.imdb.com/title/tt0114443/
Citera
2013-10-01, 19:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Har haft tankar på att se den filmen men har aldrig blivit av, gillar ju exempelvis Wrong Turn som väl är rätt lik i handling vad jag förstått de som. Får ta och se denna film!

Den är mer lik Det okända.
Citera
2013-10-01, 20:27
Medlem
JoeL431s avatar
Autumn of the Dead

Berberian Sound Studio (2012)

Filmen Amer (2009) har av oss i giallo-träsket inte blivit allt för hyllad. En giallo med digitalt foto och istället för en hyllande story har man levt, likt Tarantino i trash-genrerna, på klyschor och smällt in tunn story att knuffa sig vidare på.
Nu är jag väl ganska ensam av giallisterna att tycka om Amer, redigt mycket också för den delen. Men vart jag vill komma är att Berberian Sound Studio likt Amer är (på något vis, beroende hur man ser de) en hyllning till giallo-genren och italiensk skräckfilmsskapande på 70-talet.

Lite snabbt om handligen: Vi följer Toby Jones (helt fantastisk!) som är en osäker och allmänt skum ljudtekniker från England som åkt ner till Italien för att jobba med ljudet i en italiensk skräck/giallo som vi aldrig riktigt får veta något personligt om (nästan). Under tiden där nere bryts han sakta ner av arbetet.

Filmen är jävligt snygg, ljudet som är lite av en huvudfaktor har man jobbat mycket med vilket är helt rätt.
Atmosfären är smått mardrömslik. Det finns en oförglömlig scen där Massimo och Massimo, ett tvillingpar som ser riktigt ingrottade ut massakrerar frukter och grönsaker för att fånga slaskiga ljud till filmen. 70-talets italien har man fångat snyggt i studioväg, utseenden på karaktärer och färger/ljud. Det känns som man själv som tittare får vara med och uppleva en inspelnings post-production i ljudväg eftersom hela filmen nästan utspelar sig i studion.

Sedan var det roligt att de antyds både vara ett internat och häxor med i filmen dem spelar in . Tjae, alla som ser den får dra sina egna slutsatser till vilken film de flörtas med..

Kan rekommendera filmen för alla som uppskattar genrerna nämna OCH den skiljer sig starkt från Amer och är inte en "tjuv" till film på samma vis utan här har vi substans så det skriker.. Hehe.. Om de.

4/5

http://www.imdb.com/title/tt1833844/
Citera
2013-10-01, 21:36
Medlem
Sidste time

En dansk skräckfilm som utspelar sig i en skola, där en grupp ungdomar blivit instängda med en död lärare och en mördare. Filmen var väldigt intensiv och hade inte en enda seg stund. Att den utspelade sig i en enda byggnad hjälpte mycket i att skapa en tight stämning. Storyn var bra och intressant, och bjuder på några spännande stunder.
Citera
2013-10-01, 23:24
Medlem
MittensKims avatar
Laddade hem Maniac (2012) och American Mary (2012), och ska förmodligen se dem imorgon. Har inte hört särskilt mycket om dessa filmer men tänkte bara tipsa då de fått bra kritik överlag .
Citera
2013-10-01, 23:38
Medlem
Jag e typ rädd för spöken. Vågar man se conjewringen eller den här unnatural active eller va den heter? Alltså kunde knappt sova förut eller vara ensam förut, vill inte komma dit igen men e liksom sugen på å se dom
Citera
2013-10-01, 23:44
Medlem
Lotsos avatar
Helloween

The ABCs of Death (2013)

Detta är nog den mest konstigaste skräckfilmen jag har sett på ett väldigt bra tag. Jag minns trailern som dök upp för denna filmen och postern vilket indikerar på läskiga filmer. Det är inte fallet. Om något så är det mest utspritt här och var där komedi är huvudcentrumet där allt kretsar omkring. Vilket i slutändan också blir The ABCs of Death nedfall.
Det är en film på 2timmar, 26 bokstäver och 26 kortfilmer. Du har alltså ca. max 5min på dig att göra en berättelse som är bra eller åtminstone håller sig till bokstaven. Jag måste först säga att permisen är ju väldigt intressant och en ganska så originell idé om jag får säga det så. Men slutresultatet är egentligen en enda röra och detta främst på grund av de flera olika tonerna filmerna har.
ena kortfilmen spelas seriöst medan nästa kortfilm är en komedi med gore effekter vilket slutresulterar i att filmens balans och ton är helt åt väggen.
Sedan har du också väldigt många kortfilmer där en hel del verkligen inte var bra medan ett par var bra. Jag tänker inte gå i detalj på alla och det var 26st vilket gör att jag inte minns alla exakt 100% i heller.

Jag tyckte att T Is for Toilet, H is for Hyrdo-Electric Diffusio, D Is for Dogfight, W is for WTF?, S is for Speed och den bästa av dem alla Q Is for Quack var de bra kortfilmerna. Dem lyckades göra bäst ifrån sig, var mest minnesvärda och gjorde inte allt för seriöst. Vilket funkade.
Problemet med de andra var att filmerna inte hade någon början eller avslutning och var mest bara konstiga. Men sedan tog dem sig också alldeles för seriöst och jag tror i en sådant här sammanhang så funkade att vara mer humoristiskt och inte bry sig så mycket än att vara på den seriösa sidan. För du har bara så pass mycket att trycka in på så kort tid och på så kort yta.
Bland annat tyckte jag G is for Gravity var total kass. Vi ser allt från ögonperspektiv och en snubbe tar en surfingbräda och åker ut innan han tar och hoppar ner i vattnet och sedan ser vi halva surfingbrädan är ovanför vattnet och det är det. Vad hände, vad var handlingen och vad hade det med gravitation att göra?
Sedan har vi dem japanska kortfilmerna och ju mindre sagt om dem desto bättre. Allt jag säger är att det är sant de dem säger om att japaner är galna inom film och låter denna titel tala för sig själv: F is for Fart.
Ti West var mer av en besvikelse denna gången än dålig. Det var en tjej som kollar ner i toaletten går och hämtar en mopp och kollar ner på toan och det är något barn med blod och där slutar den berättelsen "M Is for Miscarriage". Jag gillar verkligen Ti West men i V/H/S och denna så gjorde han inga bra kortfilmer alls!

I sin helhet var detta en väldigt märkligt film. Främst på grund att att många av kortfilmerna var så otroligt fucked up att jag inte förstod någonting, vilket resulterade i en del skratt. Där är mer kortfilmer som inte funkar än fungerar men dem som funkar är hyfsat bra kortfilmer och av den anledningen så finner jag mig själv gilla denna lite mer än V/H/S filmserien även ifall dem inte har något gemensamt.
Men jag tycker att segmentet med bokstaven W summerar denna filmen i ett nötskal:
W is for WTF?

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1935896/?ref_=sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=rIHmP9XO4KA

Lägger även till denna låten för skoj skull:
https://www.youtube.com/watch?v=ho7796-au8U
Senast redigerad av Lotso 2013-10-01 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in