H
elloween
The ABCs of Death (2013)
Detta är nog den mest konstigaste skräckfilmen jag har sett på ett väldigt bra tag. Jag minns trailern som dök upp för denna filmen och postern vilket indikerar på läskiga filmer. Det är inte fallet. Om något så är det mest utspritt här och var där komedi är huvudcentrumet där allt kretsar omkring. Vilket i slutändan också blir The ABCs of Death nedfall.
Det är en film på 2timmar, 26 bokstäver och 26 kortfilmer. Du har alltså ca. max 5min på dig att göra en berättelse som är bra eller åtminstone håller sig till bokstaven. Jag måste först säga att permisen är ju väldigt intressant och en ganska så originell idé om jag får säga det så. Men slutresultatet är egentligen en enda röra och detta främst på grund av de flera olika tonerna filmerna har.
ena kortfilmen spelas seriöst medan nästa kortfilm är en komedi med gore effekter vilket slutresulterar i att filmens balans och ton är helt åt väggen.
Sedan har du också väldigt många kortfilmer där en hel del verkligen inte var bra medan ett par var bra. Jag tänker inte gå i detalj på alla och det var 26st vilket gör att jag inte minns alla exakt 100% i heller.
Jag tyckte att T Is for Toilet, H is for Hyrdo-Electric Diffusio, D Is for Dogfight, W is for WTF?, S is for Speed och den bästa av dem alla Q Is for Quack var de bra kortfilmerna. Dem lyckades göra bäst ifrån sig, var mest minnesvärda och gjorde inte allt för seriöst. Vilket funkade.
Problemet med de andra var att filmerna inte hade någon början eller avslutning och var mest bara konstiga. Men sedan tog dem sig också alldeles för seriöst och jag tror i en sådant här sammanhang så funkade att vara mer humoristiskt och inte bry sig så mycket än att vara på den seriösa sidan. För du har bara så pass mycket att trycka in på så kort tid och på så kort yta.
Bland annat tyckte jag G is for Gravity var total kass. Vi ser allt från ögonperspektiv och en snubbe tar en surfingbräda och åker ut innan han tar och hoppar ner i vattnet och sedan ser vi halva surfingbrädan är ovanför vattnet och det är det. Vad hände, vad var handlingen och vad hade det med gravitation att göra?
Sedan har vi dem japanska kortfilmerna och ju mindre sagt om dem desto bättre. Allt jag säger är att det är sant de dem säger om att japaner är galna inom film och låter denna titel tala för sig själv: F is for Fart.
Ti West var mer av en besvikelse denna gången än dålig. Det var en tjej som kollar ner i toaletten går och hämtar en mopp och kollar ner på toan och det är något barn med blod och där slutar den berättelsen "M Is for Miscarriage". Jag gillar verkligen Ti West men i V/H/S och denna så gjorde han inga bra kortfilmer alls!
I sin helhet var detta en väldigt märkligt film. Främst på grund att att många av kortfilmerna var så otroligt fucked up att jag inte förstod någonting, vilket resulterade i en del skratt. Där är mer kortfilmer som inte funkar än fungerar men dem som funkar är hyfsat bra kortfilmer och av den anledningen så finner jag mig själv gilla denna lite mer än V/H/S filmserien även ifall dem inte har något gemensamt.
Men jag tycker att segmentet med bokstaven W summerar denna filmen i ett nötskal:
W is for WTF?
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1935896/?ref_=sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=rIHmP9XO4KA
Lägger även till denna låten för skoj skull:
https://www.youtube.com/watch?v=ho7796-au8U