2013-07-25, 16:52
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Nu kommer jag antagligen att bidra med det mest pretentiösa inlägget i den här trådens historia men jag tänker på filmer som Werckmeister harmóniák och Kárhozat, där Béla Tarr i modern tid levererar några av de läckraste svartvita fotona som jag har sett. Hanekes Det vita bandet är ett annat exempel, även om han medvetet ville ha ett foto som påminde om det som Sven Nykvist använde sig av när denne jobbade med Bergman. Jag ser det snarare som att vissa regissörer använder sig av svartvitt foto för att det höjer deras filmer och att det inte bara är för att de vill distansera sig som pretentiösa filmskapare.

Jag är absolut inte lika väl bevandrad inom moderna svartvita filmer som du är, det kan vi redan konstatera. Jag stänger absolut inte ute möjligheten att det finns moderna filmskapare som bemästrar konsten att använda svartvitt foto. Jag uppskattar tipsen som absolut ska ges ett försök. Svartvita filmer är trots allt i regel skönare för ögat än de med färg, i mitt tycke.
Citera
2013-07-25, 17:37
Medlem
StonedSwedes avatar
Svart/vitt foto är helt enkelt snyggt. Hade verkligen inte passat om A Field in England var i färg.
Citera
2013-07-25, 18:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Svart/vitt foto är helt enkelt snyggt. Hade verkligen inte passat om A Field in England var i färg.

Spontant känner jag detsamma!
Citera
2013-07-25, 20:04
Medlem
despondencys avatar
Spontant känner jag att A field in England inte hade budget till att göra den tio minuter långa trippsekvensen i färg. Snyggt i färg, dvs. Det finns utmärkta exempel på svartvita filmer där skalan fyller en funktion, någon nämnde Det vita bandet av Haneke. A field in England känns som ett experiment. Så udda så möjligt, så varför inte svartvitt, för sakens skull...
Citera
2013-07-25, 20:21
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Spontant känner jag att A field in England inte hade budget till att göra den tio minuter långa trippsekvensen i färg. Snyggt i färg, dvs. Det finns utmärkta exempel på svartvita filmer där skalan fyller en funktion, någon nämnde Det vita bandet av Haneke. A field in England känns som ett experiment. Så udda så möjligt, så varför inte svartvitt, för sakens skull...

Den känns helt klart som ett experiment. Känns som en film där man har samlat ihop ett gäng gubbar, dragit ut till ett fält i England, och tryckt på rec. Filmen bryter mot alla vanliga filmkonventioner ( har nog aldrig sett en film som bryter mot 180-regeln lika mycket som just denna ), och den känns extremt experimentell.

Som jag redan har skrivit så känns den som en film för lågbudgetfilmskapare, inte för vanligt folk. Den känns mer som en teknisk uppvisning än en riktig film.
Citera
2013-07-25, 20:30
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Den känns helt klart som ett experiment. Känns som en film där man har samlat ihop ett gäng gubbar, dragit ut till ett fält i England, och tryckt på rec. Filmen bryter mot alla vanliga filmkonventioner ( har nog aldrig sett en film som bryter mot 180-regeln lika mycket som just denna ), och den känns extremt experimentell.

Som jag redan har skrivit så känns den som en film för lågbudgetfilmskapare, inte för vanligt folk. Den känns mer som en teknisk uppvisning än en riktig film.

12 dagars inspelningstid. 12 dagar som kunde spenderats på annat... Om det är en teknisk uppvisning så tycker jag inte man lyckats särskilt väl. Det finns inget "tekniskt" (foto/dramaturgi etc.) som lyfter den från den monumentala förvirringen. Jag måste fråga, vad gillade du? Du är inte ensam, många hyllar den men jag har faktiskt inte läst något som förklarar just vad det är som är så bra och vad det är som faktiskt händer i filmen. Jag erkänner direkt att jag inte förstod syftet, handlingen eller poängen med filmen. Många måste dock ha gjort det för det bådar åtminstone gott på rottentomatoes sist jag kollade.
Citera
2013-07-25, 20:34
Medlem
Såg den svenska kultfilmen Evil Ed nyss (lite väl sent). Fruktansvärt skön film som inte tar sig själv på allvar, som driver med videovåldet och hyllar klassiska skräckfilmer. En film av skräckfilmsnördar för skräckfilmsnördar!
Citera
2013-07-25, 20:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Såg den svenska kultfilmen Evil Ed nyss (lite väl sent). Fruktansvärt skön film som inte tar sig själv på allvar, som driver med videovåldet och hyllar klassiska skräckfilmer. En film av skräckfilmsnördar för skräckfilmsnördar!

Kan rekommendera filmen Popcorn också!

http://www.imdb.com/title/tt0102690/
Citera
2013-07-25, 20:44
Medlem
Korders avatar
Såg Evil Dead (2013) igår. Ruskigt dålig rulle. Var positivt inställd efter all hype, men fan vilken besvikelse. Har nog egentligen inte en enda positiv grej att säga om filmen. Att den inte var så lång, kanske? The Conjuring känns som en betydligt mer intressant film.
Citera
2013-07-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kan rekommendera filmen Popcorn också!

http://www.imdb.com/title/tt0102690/
Du rekommenderade till mig tidigare i tråden faktiskt då jag sett Demoni av Lamberto Bava. Hittade tyvärr ingen fungerande torrent, då den verkar riktigt underhållande.
Citera
2013-07-25, 20:56
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath

Minns den filmen bland alla VHS-omslag i videobutiken som jag brukade stirra blint på när jag var minderårig. Kom ihåg den först när du nämnde den nu. Måste ses någon gång för "nostalgins" skull, antar jag.
Citera
2013-07-25, 20:57
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
12 dagars inspelningstid. 12 dagar som kunde spenderats på annat... Om det är en teknisk uppvisning så tycker jag inte man lyckats särskilt väl. Det finns inget "tekniskt" (foto/dramaturgi etc.) som lyfter den från den monumentala förvirringen. Jag måste fråga, vad gillade du? Du är inte ensam, många hyllar den men jag har faktiskt inte läst något som förklarar just vad det är som är så bra och vad det är som faktiskt händer i filmen. Jag erkänner direkt att jag inte förstod syftet, handlingen eller poängen med filmen. Många måste dock ha gjort det för det bådar åtminstone gott på rottentomatoes sist jag kollade.

Jag tyckte att fotot var galet experimentellt och annorlunda, i och med att så många "regler" bröts konstant. Men ja.

Enligt mig var filmen bitvis väldigt skrämmande och obehaglig. Var längesen någon film verkligen kröp under skinnet på mig. Inget mästerverk, men en obehaglig och snygg film som var kul att få uppleva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in