2013-09-04, 22:07
Medlem
Har ansökt och precis fått mail ang Matrigma-testet. Är det svårt? Kan någon lite snabbt förklara vad för typ av "uppgifter" man ska lösa? Gärna så detaljerat ni kan!

Tar inte ut nått i förskott, men undrar hur mycket man får betalt under utbildningen?
Citera
2013-09-05, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -creed-
Har ansökt och precis fått mail ang Matrigma-testet. Är det svårt? Kan någon lite snabbt förklara vad för typ av "uppgifter" man ska lösa? Gärna så detaljerat ni kan!

Tar inte ut nått i förskott, men undrar hur mycket man får betalt under utbildningen?
Vart har du ansökt? Någon tjänst för tunneltågförare finns inte ute på MTR
Citera
2013-09-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin

Fanns tills för några dagar sedan (har en kompis som sökt).
Citera
2013-09-05, 23:05
Medlem
Citat:
Sista ansökningsdagen var i Söndags tyvärr..
Citera
2013-09-06, 01:42
Bannlyst
Äsch, en ny chans kommer nog komma inom en månad
Citera
2013-09-09, 23:04
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Äsch, en ny chans kommer nog komma inom en månad

Ja, det är förarbrist så det skriker om det. Startar med säkerhet kurser till våren igen som de söker folk till i vinter.
Citera
2013-09-30, 12:28
Medlem
Timpsiiis avatar
Någon mer som sökt "Trafikledaraspirant" tjänsten på MTR? Jag ska på en första intervju idag om detta nämligen.

År 1 kör man tunnelbana och år 2 jobbar man som yttre trafikledare. Om man sedan har skött sig så börjar man som inte Trafikledare.

Hur kan schemat för tunnelbaneförare när nan är ny? Hur är arbetsförhållanden, förutom att det förmodligen är långtråkigt och ensamt?
Citera
2013-09-30, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Någon mer som sökt "Trafikledaraspirant" tjänsten på MTR? Jag ska på en första intervju idag om detta nämligen.

År 1 kör man tunnelbana och år 2 jobbar man som yttre trafikledare. Om man sedan har skött sig så börjar man som inte Trafikledare.

Hur kan schemat för tunnelbaneförare när nan är ny? Hur är arbetsförhållanden, förutom att det förmodligen är långtråkigt och ensamt?
Det är så synd att dom kräver B-körkort
Springer på rätt många sånna där aspiranter på mitt jobb nu, och dom verkar ha det soft!
Citera
2013-10-01, 11:44
Medlem
Citat:

Hej,

Hoppas att intervjun gick bra.

Vad gäller schemat så beror det på vilka tjänster man har, jobbar du in (som dom flesta nya får göra) så kan du börja runt 16 och sluta runt 24.

Jobbet blir bara så roligt man gör det till! :-)
Citera
2013-10-01, 14:26
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wortz
Hej,

Hoppas att intervjun gick bra.

Vad gäller schemat så beror det på vilka tjänster man har, jobbar du in (som dom flesta nya får göra) så kan du börja runt 16 och sluta runt 24.

Jobbet blir bara så roligt man gör det till! :-)
Fick lite mer info efter igår. Verkar som ett ganska schyst jobb ändå, fast som sagt kan det blir riktigt enformigt. Att arbeta natt ibland är nytt för mig, men absolut något jag skulle kunna göra utan problem. Dock att man teoretiskt sett, när man blir anställd, kan få jobba endast nattskift i flera år är kanske inte något som lockar mig personligen direkt.

Annars verkade yttre trafikledare att vara ett roligt och varierande jobb med mycket utryckningar och alltid vara först på plats osv. Hyfsat bra betalt också med bra grundlöner.

Överlag verkar som sagt aspiranttjänsten väldigt bra, förutom att man som sagt kan bli lagt på nattskift en heeeel del efteråt!
Citera
2013-10-01, 16:08
Medlem
Citat:
Fick lite mer info efter igår. Verkar som ett ganska schyst jobb ändå, fast som sagt kan det blir riktigt enformigt. Att arbeta natt ibland är nytt för mig, men absolut något jag skulle kunna göra utan problem. Dock att man teoretiskt sett, när man blir anställd, kan få jobba endast nattskift i flera år är kanske inte något som lockar mig personligen direkt.

Annars verkade yttre trafikledare att vara ett roligt och varierande jobb med mycket utryckningar och alltid vara först på plats osv. Hyfsat bra betalt också med bra grundlöner.

Överlag verkar som sagt aspiranttjänsten väldigt bra, förutom att man som sagt kan bli lagt på nattskift en heeeel del efteråt!
De tjänstepaket som är allra svårast att få som förare är just natt, däremot som ytl så är chansen större att man blir kommenderad till just natt som ny. Dock så är det brist på trafikledare i sin helhet just nu så det är inte omöjligt att man får de tjänster man vill ha även fast man är ny.

Lycka till!
Citera
2013-11-08, 06:34
Medlem
Såg att MTR söker förare.

Hög personalomsättning? Och varför i så fall? Brist på stolthet över sitt jobb?

Är det stressigt och hur yttrar det sig i så fall. Är det långsiktig negativ stress i yrket, eller är det mera mycket stress "här och nu" på jobbet?

Är jobbet enformigt?

Hur långt är ett arbetspass?

Träffar man sina kollegor mycket, eller är det ensamjobb 8h i sträck?

Delade turer?

Är jobbet svårt?
Senast redigerad av Carl03 2013-11-08 kl. 06:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in