Citat:
Det finns gott fog att misstänka att "där" syftar på ölvulkanen
Citat:
Ändå fortsätter du att hylla de profeter som uppvisat just detta.
Jag håller med. Blind tro utgör en fara för samhället och det har lett till ondska. Man ska alltid ifrågasätta sin tro och varför man följer lagar för att det inte ska räknas som blind tro.
Citat:
Eftersom det redan pågår en tråd i ämnet lämnar jag det därhän i denna tråd, med anmärkningen att DFSM då INTE fick för sig att skapa en djävul. Mycket kan ske i fyllan och villan (en dvärg, ett träd och ett berg) men något sådant fick han - tack och nudellov - inte för sig.
Varför Gud skapade djävulen och varför han får härja fritt här på jorden är ett ämne i sig som behöver undersökas. Varför djävulen orsakar ondska och varför Gud inte förhindrar honom är en fråga som många ställer. Själv har jag inget absolut svar på frågan. Om du frågar mig vad jag tror, så skapades han, likt människan, med en fri vilja. Men han valde tydligen inte Guds väg.
Citat:
Jag har varit så tydlig att jag misstänker att du slingrar dig nu, Kunskap1. Frågan var: Du kommer in i ett rum. Där står en man. Mannen har ett barn (sitt barn). Mannen har en kniv mot barnets hals. Han säger till dig att Gud beordrat honom att döda sitt barn för att visa sin tro.
Jag förstår inte vad du menar med "hota att döda sitt barn"? Vem skulle göra det, menar du?
Frågan är, känner du dig glad och lycklig å mannens vägnar och lyckönskar honom hans goda relation med Gud. Står du passivt och tänker "ske Guds vilja"?
Citat:
Du har fått bra svar i tråden (även om incidenten när Gud skickade två björnar att döda 42 barn ännu inte nämnts) så jag koncentrerar mig på Job.
Gud skickar ingen mördare på någon, Tinuviel. För då skulle han vara ond. Satan valde sin väg och blev den han blev, och vi kan inte skylla på Gud för att Satan blev den han blev. Vi får skylla på Satan, för det är hen som ligger bakom det onda. Så enkelt eller så svårt är det.
Jo, det gjorde Gud visst. Låt oss granska konversationen:
Djävulen säger detta till Gud (källa Bibeln): Does Job fear God for nothing? Satan replied. “Have you not put a hedge around him and his household and everything he has? You have blessed the work of his hands, so that his flocks and herds are spread throughout the land. But now stretch out your hand and strike everything he has, and he will surely curse you to your face.
Se, Djävulen (i Guds anda) FÖRESLÅR för Gud att Gud ska slå till mot allt Job äger och håller kärt för att pröva hans tro.
Vad svarar Gud?
The Lord said to Satan, Very well, then, everything he has is in your power, but on the man himself do not lay a finger.
Så hur ska vi tolka detta? Ska vi till och med tro att Djävulen ÄR att betrakta som Guds hand då Gud bekräftar hans förslag att Gud ska stäcka ut sin hand och slå mot allt med ett, okej då får du göra det?
I vilket fall är skillnaden lika stor som om någon i hemlighet hoppas att en ovän ska bli överkörd jämfört med om han faktiskt ber någon köra över honom.
Citat:
Jag tror nog att du har missförstått vad allsmäktig betyder. Om Gud skulle skifta från existens/icke-existens så bryter han mot sin definition, att han är evig. Så fort han skiftar till icke-existens så blir han inte evig längre. Och superposition gäller inte för min Gud. Superposition är inget som fysiker heller är överens om.
Jag tror inte att DU förstått vad allsmäktig är om du anser DIN gud oförmögen till detta.
.