Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Det rör sig fortfarande om dina tolkningar, Kunskap1. Jag tror inte att det är den katolska kyrkans officiella ståndpunkt att det finns en annan väg in i himmelriket än via tron (jag har letat efter inlägg av anjoh66 i frågan, men sökmotorn är nere). Nåväl, jag har förstått vad du tror och vad du baserar det på, så där kommer vi inte längre.
Ja, vi kommer inte längre i denna fråga och du har förstått min poäng. Vi får helt enkelt, som Franciskus sa, möta varandra i att göra gott, och att vi kommer att möta varandra där. Vad som menas med ordet "där" får vi helt enkelt låta upp till läsaren att tolka.
Citat:
Gud (som varande Gud) borde insett att många av oss tar beteendet som intäkt för galenskap, inte tålmodighet och rättfärdighet. Vi ser en fara i blind tro, i de personer som inte ifrågasätter order. Vi har sett mycket ont komma av det.
Jag håller med. Blind tro utgör en fara för samhället och det har lett till ondska. Man ska alltid ifrågasätta sin tro och varför man följer lagar för att det inte ska räknas som blind tro.
Citat:
Ja, Gud hindrade Abraham DEN gången. Han hindrade inte djävulen från att ta död på Jobs tio barn och han hade ihjäl 42 barn för att de retade en av hans profeter. Gud dödar barn då och då - för att han vill, för att han kan.
Kanske inte, men djävulen släntrade in med änglarna och Gud frågade vad han hade haft för sig på sistone.
Varför Gud skapade djävulen och varför han får härja fritt här på jorden är ett ämne i sig som behöver undersökas. Varför djävulen orsakar ondska och varför Gud inte förhindrar honom är en fråga som många ställer. Själv har jag inget absolut svar på frågan. Om du frågar mig vad jag tror, så skapades han, likt människan, med en fri vilja. Men han valde tydligen inte Guds väg.
Citat:
Så frågan kvarstår. Om någon i din närvaro hotar att döda sitt barn för att Gud uppmanat honom till det. Skulle du tänka: ske Guds vilja, och gå därifrån?
Jag förstår inte vad du menar med "hota att döda sitt barn"? Vem skulle göra det, menar du?
Citat:
Nej, Kunskap1. Om en vän skickade någon som misshandlade mig skulle jag misstro den "vännen". Om Gud DIREKT skickade djävulen på mig så skulle den Guden inte vara värd min kärlek eller respekt. Så gör man inte! Att livet består av orättvisor är en sak - att Gud skickar en lönnmördare på en, en annan.
DFSM skulle ALDRIG göra så. Han säger i budorden:
I'd Really Rather You Didn't Use My Existence As A Means To Oppress, Subjugate, Punish, Eviscerate, And/Or, You Know, Be Mean To Others.
Så om han inte vill att VI ska göra så mot andra, varför i Nudlis namn skulle han vilja göra det mot oss? Döda barn? Allvarligt?
Gud skickar ingen mördare på någon, Tinuviel. För då skulle han vara ond. Satan valde sin väg och blev den han blev, och vi kan inte skylla på Gud för att Satan blev den han blev. Vi får skylla på Satan, för det är hen som ligger bakom det onda. Så enkelt eller så svårt är det.
Citat:
DFSM är allsmäktig så för honom är det givetvis inget problem.
Jag tror nog att du har missförstått vad allsmäktig betyder. Om Gud skulle skifta från existens/icke-existens så bryter han mot sin definition, att han är evig. Så fort han skiftar till icke-existens så blir han inte evig längre. Och superposition gäller inte för min Gud. Superposition är inget som fysiker heller är överens om.