Resultat: ?
Sverigedemokraterna
70,41%
571 röster
Svenskarnas Parti
29,59%
240 röster
2013-09-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Det är exakt det jag menar... då man inte kan dra alla nationalister över en kam så bör de delas upp i "grenar" så som kulturnationalism, etnonationalism osv osv... men bara för att din form av nationalism är den du tycker är bäst så ska det vara den enda som får lov att kallas nationalism?

Du måste försöka förstå här: Vi tar det från början. Begreppet "nation" kommer ifrån latinets natio "födelse, folk, ras, klass". Alla dessa ord, utom möjligen "klass" som är ett svårtytt begrepp i det här sammanhanget, har sin grund i fysiska, etniska grunder. Blodsband, släktskap och biologi. Nationen har genom hela historien ansetts vara en biologisk enhet utav folk, stammar, raser(läs gärna den gamle romerska historikern Jordanes och hans verk "Getica"). En helt annan bakgrund har t.ex. begreppet "stat" som mer härrör till en "onaturlig" sammanslutning av människor på ett visst landområde/samhälle(Amerikas Förenta Stater t.ex.), därifrån kommer också den s.k. patriotismen.

Kultur har ingenting med nationalism att göra. Om du vill bevara den "svensk"(influerad av fransk, tysk, romansk, engelsk, amerikansk etc etc etc) "kultur" är du en s.k. kultur"konservativ" dvs du vill "koservera" den nuvarande svenska kulturen(som har en mycket kort historia i Sverige).

Ta till exempel att se på Kalle Anka på julafton som du säkert anser är en del av utav svensk kultur. Kalle Anka är en amerikansk serie som började sändas i Sverige först år 1960. På vilket sätt är detta "svensk" "kultur" som det nu räknas som? Kultur är ett flytande begrepp som inte kan defineras. Vad som helst är och kan bli kultur. Nationalism och kultur är två helt skilda begrepp. Det finns inget samband överhuvudtaget.
Citera
2013-09-30, 16:39
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laccus
Kultur har ingenting med nationalism att göra. Om du vill bevara den "svensk"(influerad av fransk, tysk, romansk, engelsk, amerikansk etc etc etc) "kultur" är du en s.k. kultur"konservativ" dvs du vill "koservera" den nuvarande svenska kulturen(som har en mycket kort historia i Sverige).

Ta till exempel att se på Kalle Anka på julafton som du säkert anser är en del av utav svensk kultur. Kalle Anka är en amerikansk serie som började sändas i Sverige först år 1960. På vilket sätt är detta "svensk" "kultur" som det nu räknas som? Kultur är ett flytande begrepp som inte kan defineras. Vad som helst är och kan bli kultur. Nationalism och kultur är två helt skilda begrepp. Det finns inget samband överhuvudtaget.
Så är det, SD är patrioter helt enkelt eller kulturkonservatister. Att kalla sig för nationalister är bara fånigt men det hänger antagligen kvar från den tiden då partiet faktiskt var nationalistiskt. Känns jävligt trögt att sverigedemokrater inte kan få in detta i sina små ärthjärnor. Varför envisas med ett begrepp som inte stämmer in? Visst att man bytte ut nationalistiskt mot socialkonservativt men idioterna påstår fortfarande att grunden är nationalism. Tröttsamt.
Citera
2013-09-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Så är det, SD är patrioter helt enkelt eller kulturkonservatister. Att kalla sig för nationalister är bara fånigt men det hänger antagligen kvar från den tiden då partiet faktiskt var nationalistiskt. Känns jävligt trögt att sverigedemokrater inte kan få in detta i sina små ärthjärnor. Varför envisas med ett begrepp som inte stämmer in? Visst att man bytte ut nationalistiskt mot socialkonservativt men idioterna påstår fortfarande att grunden är nationalism. Tröttsamt.

Detta att neo-cons i Europa började använda detta begrepp som en efterbliven "översättning" utav den amerikanska statspatriotismen som vi inte har någon motsvarighet utav här i Sverige/Europa då alla i hela Europa alltid har sett stat och nation som två skilda saker(vilket det är). Det handlar också om att judiskt inflytande där juden ville förvilla nationalister och urvattna det nationalistiska begreppet och där har det här begreppet kommit till mycket nytta.

Jag har av dessa anledningar det finns så få amerikanska "nationalister"(de är istället "white pride" människor eller "patriots") då Amerika är en onaturlig s.k. stat som jag är motståndare till från första början. Den är skapad av till stor del lands och folkförrädare och kriminella uslingar blandat med svikande flyktingar och ynkryggar som senare blivit judens slavar. Jag behöver väl inte tillägga att jag har 0 repsekt för amerikanska patrioter som jag anser är fiender till nationalismen.
Citera
2013-09-30, 18:53
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Klart man har haft vågmästarställning, hade man velat så hade man kunnat sänka regeringen i varenda fråga men SD vill visst leka följa John med Moderaterna...

Hur menar du nu? Vad för statistik bygger du det på?
Citera
2013-09-30, 18:55
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-sweden
Hur fan tänker man när man påstår sig värna om sitt land, men ändå envisas med att rösta på ett parti som inte har den blekaste chans att få nån form av makt och inflytande efter valet, hellre än att rösta på det större partiet som ligger närmast vad man själv tycker?

Rösta ni på SvP om ni vill, så kan vi fortsätta att ta in 100 tusentals negrer och araber per år i 4 år till. Allt medans ni sitter här på FB och klagar över invandringen.

Håller med till 100%. En röst på SvP är en bort kastad röst och bidrar inte till Sverige blir nå bättre. När SD når 15-20% så har nog SvP en chans att komma in i riksdagen.

Förstår inte heller allt detta hat mot SD när det är SD som gör hästjobbet för att förändra Sverige. Hur mkt inflytande har egentligen SvP?
Citera
2013-09-30, 19:17
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-sweden
Hur fan tänker man när man påstår sig värna om sitt land, men ändå envisas med att rösta på ett parti som inte har den blekaste chans att få nån form av makt och inflytande efter valet, hellre än att rösta på det större partiet som ligger närmast vad man själv tycker?
Sossarnas segregeringspolitik ligger närmare vad jag tycker än SD:s tvångsassimilering. Jag vill att mina barn ska kunna gå i skola med andra svenska barn, att det ska gå att bo bland andra svenskar, att svenskarna finns kvar som folk även i framtiden, och en massa annat som assimilering omöjliggör. Sossarna är dessutom största parti och har störst chans till inflytande av alla. Så nej, jag betackar mig nog för ditt resonemang. Jag kommer inte att rösta på Löfven bara för att det finns andra som är värre.
Citera
2013-09-30, 19:27
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hur menar du nu? Vad för statistik bygger du det på?
Mandatfördelningen. Man får väl tro att alliansen för sig respektive rödgrön opposition för sig röstar någorlunda enhetligt för att få igenom sina frågor och politik, då blir det ju SD som lägger den avgörande rösten och styr riktningen.
Citera
2013-09-30, 19:34
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Håller med till 100%. En röst på SvP är en bort kastad röst och bidrar inte till Sverige blir nå bättre. När SD når 15-20% så har nog SvP en chans att komma in i riksdagen.

Förstår inte heller allt detta hat mot SD när det är SD som gör hästjobbet för att förändra Sverige. Hur mkt inflytande har egentligen SvP?
Hästjobb? Vad gör SD egentligen? För alla dem pengarna man får i partistöd så skulle man kunna öppna upp egna medieorgan som utmanar makten på riktigt, men man gör inte ett skit. Man leker politik fast vetskapen av att inte en jävel vill samarbeta och sen satsar man dem pengarna man inte redan stoppat i egen ficka på valkampanj istället vart fjärde år. Det är patetiskt.

T.o.m mikropartiet SvP har en egen nättidning, nätradio samt att man försöker bedriva olika samhällsinsatser. SD däremot är helt passiva och verkar trivas bra i den kulturmarxistiska gemenskapen, ta någon resa till Israel lite då och då eller göra något mesigt uttalande om invandrare och utanförskap där man skyller allting på regeringen utan att presentera egna lösningar. Mer ruttet parti har nog världen sällan skådat.

E: Kan även tillägga att mikropartiet SvP har en egen nätbutik där man säljer massvis med nyttig och svåråtkomlig litteratur, jämför med SDs butik som enbart säljer fula tröjor och reklam för partiet..
Senast redigerad av ninjutsu 2013-09-30 kl. 19:52.
Citera
2013-10-01, 07:00
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
SD tar ännu ett steg närmre sionismen
http://hantisverige.wordpress.com/2013/06/09/nytt-utspel-fran-sverigedemokraterna-sverige-och-israel-ar-systernationer/
https://www.flashback.org/t2159886

HAHAHAHA jag skrattade så jag höll på att pinka ner mig xD och ni påstår att judarna sprider lögner via media HAHAHAH xD
Citera
2013-10-01, 08:11
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Säg inte ni som om jag vore en representant för SVP, det är jag icke utan bara sympatisör då de är det bästa alternativet i nuläget.
[/url]

Inte för att vara sån men... Du kan ALDRIG påstå att du vet vad som är "det bästa alternativet" då ingen kan se in i framtiden... Du och dina medsympatisörer påstår hela tiden att ni vet "bäst" och att "SD har fel" och att "SvP är enda alternativet" men låt mig förklara för er... NI HAR FEL!!!

Men ni kan förstås alltid ANSE att ni har rätt och ni kan TYCKA att SvP är bäst men ni kan inte PÅSTÅ att ni VET vilket alternativ som "ÄR BÄST" för Sverige.

Jag personligen ANSER att SD är BÄST då de faktiskt har chans att göra skillnad speciellt om de får en vågmästarroll i valet ^^ men jag påstår inte att jag VET att SD är BÄST för det VET man aldrig :P
Citera
2013-10-01, 08:21
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laccus
Du måste försöka förstå här: Vi tar det från början. Begreppet "nation" kommer ifrån latinets natio "födelse, folk, ras, klass". Alla dessa ord, utom möjligen "klass" som är ett svårtytt begrepp i det här sammanhanget, har sin grund i fysiska, etniska grunder. Blodsband, släktskap och biologi. Nationen har genom hela historien ansetts vara en biologisk enhet utav folk, stammar, raser(läs gärna den gamle romerska historikern Jordanes och hans verk "Getica"). En helt annan bakgrund har t.ex. begreppet "stat" som mer härrör till en "onaturlig" sammanslutning av människor på ett visst landområde/samhälle(Amerikas Förenta Stater t.ex.), därifrån kommer också den s.k. patriotismen.

Även om du inte ser sambandet mellan "kultur" och "nationalism" så gör jag det ^^ Då jag inte anser att en person som är född i Sverige och har levt hela sitt liv i Sverige och anammat Sveriges kultur och blivit begravd i Sverige är en utlänning oavsett vart hans/hennes föräldrar kommit ifrån. Jag skiter rent ut sagt i vilken färg det var på hans/hennes hud, hår, ögon m.m för den personen har levt sitt liv i Sverige och varit en del i och ändrat Sverige.

Jag anser fortfarande att "nationalism" bör delas upp i olika grenar då det finns väldigt många synsätt på nationalismen ^^
Citera
2013-10-01, 08:25
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Mandatfördelningen. Man får väl tro att alliansen för sig respektive rödgrön opposition för sig röstar någorlunda enhetligt för att få igenom sina frågor och politik, då blir det ju SD som lägger den avgörande rösten och styr riktningen.

Då SD inte hade tillräckligt med mandat för att kunna ändra något av blocken så kan ingen påstå att de hade en vågmästarställning men förhoppningsvis så får de det nästa val ^^ då kan vi hoppas på förändringar

Källa: status.st
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in