2013-09-27, 22:46
  #6349
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja? Är det ett problem?
Får väl ta och knäcka Grand Crun snart. Återkommer med rapport då.

Nejdå det är därför denna tråd existerar ser fram emot din rapport
__________________
Senast redigerad av Disco-Mannen 2013-09-27 kl. 22:53.
Citera
2013-09-28, 01:34
  #6350
Medlem
lugna ner digs avatar
Öppnade min sista beer geek brunch. fyyy fan va grym den var men inte riktigt lika fin som senast. sjukt bra
Citera
2013-09-28, 09:36
  #6351
Medlem
rayraviolis avatar
Igår stod jag på systemet och glodde lite på en Tokyo från Brewdog. 18,2%, 89:- för en 33-flaska.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1558

Nån som provat? (Såklart ni har)

Gott?
Citera
2013-09-28, 09:40
  #6352
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Igår stod jag på systemet och glodde lite på en Tokyo från Brewdog. 18,2%, 89:- för en 33-flaska.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1558

Nån som provat? (Såklart ni har)

Gott?

Givetvis har man det. Tillhör mitt egna standardsortiment.
Och jag firade prissänkningen med att köpa en knippe.
Citera
2013-09-28, 10:10
  #6353
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Givetvis har man det. Tillhör mitt egna standardsortiment.
Och jag firade prissänkningen med att köpa en knippe.

Så pass. Jag har aldrig sett den tidigare. Får bli ett par att dricka i höstrusket nån kulen kväll.
Citera
2013-09-28, 14:22
  #6354
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Igår stod jag på systemet och glodde lite på en Tokyo från Brewdog. 18,2%, 89:- för en 33-flaska.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1558

Nån som provat? (Såklart ni har)

Gott?
Ja, den är fantastiskt god. Har en som jag lagrat i över 18 månader. Kanske är dags att öppna den snart.
Citera
2013-09-28, 23:19
  #6355
Medlem
Astrofaess avatar
Dricker en Samuel Adams Imperial Stout som var inkluderad i bryggeriets 4-pack som just nu finns att köpa på systemet. De övriga tre ölen var väl inget speciellt men den här var ganska trevlig. Har druckit rödvin tidigare ikväll till maten men det är påfallande nu när jag häller upp den här i samma vinglas att öl av den här kalibern ger en större smakupplevelse än de flesta viner.
Citera
2013-09-28, 23:57
  #6356
Medlem
HerrVs avatar
Läst tråden lite sporadiskt och det verkar som att ni verkligen har koll på er öl. Om någon har lust hade jag varit väldigt tacksam om denna kunde göra en kortare lista på öl som finns på Systembolaget som man absolut måste testa
Citera
2013-09-29, 01:04
  #6357
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrV
Läst tråden lite sporadiskt och det verkar som att ni verkligen har koll på er öl. Om någon har lust hade jag varit väldigt tacksam om denna kunde göra en kortare lista på öl som finns på Systembolaget som man absolut måste testa

Det underlättar om du berättar lite mer om vad du är ute efter. Vilken typ av öl har du druckit tidigare? Ska ölen passa någon maträtt eller drickas för sig själv? Uppskattar du stark beska? Vilken prisklass är aktuell?
Citera
2013-09-29, 13:29
  #6358
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrV
Läst tråden lite sporadiskt och det verkar som att ni verkligen har koll på er öl. Om någon har lust hade jag varit väldigt tacksam om denna kunde göra en kortare lista på öl som finns på Systembolaget som man absolut måste testa

Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Det underlättar om du berättar lite mer om vad du är ute efter. Vilken typ av öl har du druckit tidigare? Ska ölen passa någon maträtt eller drickas för sig själv? Uppskattar du stark beska? Vilken prisklass är aktuell?

I väntan på det kan jag ju passa på att göra en liten lista på några öl typer som kanske kan vara en bra start.

Brittisk bitter / pale ale. Tänk traditionell pub på bakgata i London, ett pintglas fyllt till brädden av en bärnstensfärgad dryck med smak av sirap, Digestivekex och torkade frukter. Smakar bra framför Premier League-fotbollen i teve, samt till husmanskost.
Bra exempel: Fuller's ESB : http://www.systembolaget.se/11405 ,

Jämtlands Pilgrim : http://www.systembolaget.se/1384 .

-

Amerikansk pale ale. (APA) Bryggs normalt av andra sorters humle än den brittiska, så smakprofilen blir en annan. Mer åt citrushållet, eller till och med tallbarr om Amarillohumlen är inblandad. Men generellt mycket frisk, fruktig smak, ganska hög beska.

Bra exempel : Oppigårds Amarillo : http://www.systembolaget.se/1442

Sierra Nevada Pale Ale : http://www.systembolaget.se/1525

-

Bayersk veteöl. Finns ofiltrerad och blir då grumlig (Hefe), eller filtrerad och är då en klar dryck (Kristall). Hefe-Weissbier är roligast. Frisk smak med låg beska, toner av skumbanan och aprikos. Mycket uppfriskande under sommarhalvåret.

Bra exempel : Paulaner Hefe-Weissbier : http://www.systembolaget.se/1557

Paulaner Weissbier Kristall : http://www.systembolaget.se/1530

-

Sedan finns det ju många fler öltyper, men jag nöjer mig här så länge. Någon annan som har mer koll på imperial stouts, spontanjästa brygder och annat får gärna ta över
Citera
2013-09-29, 23:05
  #6359
Medlem
HerrVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1

Citat:
Ursprungligen postat av JP1

Jag gillar det mesta när det kommer till öl, även om det är svårare att dricka en Spendrups efter att man har börjat med att dricka en IPA

Det jag är ute efter är både de öl som är så sanslöst goda att priset inte spelar någon roll och de öl som kanske inte nödvändigtvis är jättedyra men som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Ja, egentligen bara jävligt goda öl. Av de du skrev har jag druckit Oppigårds Amarillio (drack faktiskt den i fredags för första gången och tyckte den var riktigt bra), Sierra Nevada och någon av de Paulaner du länkade, kan dock ej minnas vilken.

Brukar mest bara plocka på mig diverse flaskor på bolaget men har fattat tycke för ale, sedan vet jag inte riktigt vad som är skillnaden på de IPA, APA och amber ale och allt vad de heter

De som åker ned i korgen brukar kosta runt 20kr, dock aldrig över 30kr. Prisklassen spelar ingen större roll även om jag kanske inte kan köpa flera öl för 70 kr/st, pga att jag lever på studiemedel.

Ölen ska inte drickas till någon särskild maträtt, utan mer på fredagen i soffan efter plugget eller till fotbollen på lördagen. Om du vet någon särskild som passar perfekt till en viss maträtt uppskattar jag dock gärna tips.

Jag är som du säkert förstått nybörjare på det här med "finare öl" och uppskattar all kunskap och tips jag kan få
Citera
2013-09-30, 00:05
  #6360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrV
Jag gillar det mesta när det kommer till öl, även om det är svårare att dricka en Spendrups efter att man har börjat med att dricka en IPA

Det jag är ute efter är både de öl som är så sanslöst goda att priset inte spelar någon roll och de öl som kanske inte nödvändigtvis är jättedyra men som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Ja, egentligen bara jävligt goda öl. Av de du skrev har jag druckit Oppigårds Amarillio (drack faktiskt den i fredags för första gången och tyckte den var riktigt bra), Sierra Nevada och någon av de Paulaner du länkade, kan dock ej minnas vilken.

Brukar mest bara plocka på mig diverse flaskor på bolaget men har fattat tycke för ale, sedan vet jag inte riktigt vad som är skillnaden på de IPA, APA och amber ale och allt vad de heter

De som åker ned i korgen brukar kosta runt 20kr, dock aldrig över 30kr. Prisklassen spelar ingen större roll även om jag kanske inte kan köpa flera öl för 70 kr/st, pga att jag lever på studiemedel.

Ölen ska inte drickas till någon särskild maträtt, utan mer på fredagen i soffan efter plugget eller till fotbollen på lördagen. Om du vet någon särskild som passar perfekt till en viss maträtt uppskattar jag dock gärna tips.

Jag är som du säkert förstått nybörjare på det här med "finare öl" och uppskattar all kunskap och tips jag kan få


Det handlar om prioteringar Är också student. Denna månaden har jag uppskattningvis lagt 2000kr på öl men inte fått mer än strax över 30 flaskor. Släppen på bolaget är för bra för att kunna motstå, nästa månad blir det också 2000 spänn, annars brukar det hamna på 1500kr. Dricker dock inte mer än strax över 20 flaskor i månaden. Övriga hamnar på lagring för framtiden.

Vill du ha tips på bra öl kan jag rekommendera 3 Fonteinen Intense Red Oude Kriek, 119,90kr, privatimport via Brill. Extremt bra Kriek. Har du aldrig druckit Kriek tidigare kanske det är bra att börja med Boon Oude Kriek som finns på bolaget.

Att vara dryckesintresserad är dyrt och jag är glad att det "bara är öl" det hade kunnat vara betydligt värre... haha

Hoppas på ett tråkigt släpp i december för att skona plånboken lite. Det är ju knappast så att man behöver öl, haha, bolaget hade kunnat vara stängt ett halvår och jag hade fortfarande haft grejer att dricka. Känns som att man samlar på sig utifall ett tredje världskrig bryter ut.
__________________
Senast redigerad av ingenperson 2013-09-30 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in