Dricker en Samuel Adams Imperial Stout som var inkluderad i bryggeriets 4-pack som just nu finns att köpa på systemet. De övriga tre ölen var väl inget speciellt men den här var ganska trevlig. Har druckit rödvin tidigare ikväll till maten men det är påfallande nu när jag häller upp den här i samma vinglas att öl av den här kalibern ger en större smakupplevelse än de flesta viner.
Läst tråden lite sporadiskt och det verkar som att ni verkligen har koll på er öl. Om någon har lust hade jag varit väldigt tacksam om denna kunde göra en kortare lista på öl som finns på Systembolaget som man absolut måste testa
Läst tråden lite sporadiskt och det verkar som att ni verkligen har koll på er öl. Om någon har lust hade jag varit väldigt tacksam om denna kunde göra en kortare lista på öl som finns på Systembolaget som man absolut måste testa
Det underlättar om du berättar lite mer om vad du är ute efter. Vilken typ av öl har du druckit tidigare? Ska ölen passa någon maträtt eller drickas för sig själv? Uppskattar du stark beska? Vilken prisklass är aktuell?
Läst tråden lite sporadiskt och det verkar som att ni verkligen har koll på er öl. Om någon har lust hade jag varit väldigt tacksam om denna kunde göra en kortare lista på öl som finns på Systembolaget som man absolut måste testa
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Det underlättar om du berättar lite mer om vad du är ute efter. Vilken typ av öl har du druckit tidigare? Ska ölen passa någon maträtt eller drickas för sig själv? Uppskattar du stark beska? Vilken prisklass är aktuell?
I väntan på det kan jag ju passa på att göra en liten lista på några öl typer som kanske kan vara en bra start.
Brittisk bitter / pale ale. Tänk traditionell pub på bakgata i London, ett pintglas fyllt till brädden av en bärnstensfärgad dryck med smak av sirap, Digestivekex och torkade frukter. Smakar bra framför Premier League-fotbollen i teve, samt till husmanskost.
Bra exempel: Fuller's ESB : http://www.systembolaget.se/11405 ,
Amerikansk pale ale. (APA) Bryggs normalt av andra sorters humle än den brittiska, så smakprofilen blir en annan. Mer åt citrushållet, eller till och med tallbarr om Amarillohumlen är inblandad. Men generellt mycket frisk, fruktig smak, ganska hög beska.
Bayersk veteöl. Finns ofiltrerad och blir då grumlig (Hefe), eller filtrerad och är då en klar dryck (Kristall). Hefe-Weissbier är roligast. Frisk smak med låg beska, toner av skumbanan och aprikos. Mycket uppfriskande under sommarhalvåret.
Sedan finns det ju många fler öltyper, men jag nöjer mig här så länge. Någon annan som har mer koll på imperial stouts, spontanjästa brygder och annat får gärna ta över
Det underlättar om du berättar lite mer om vad du är ute efter. Vilken typ av öl har du druckit tidigare? Ska ölen passa någon maträtt eller drickas för sig själv? Uppskattar du stark beska? Vilken prisklass är aktuell?
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
I väntan på det kan jag ju passa på att göra en liten lista på några öl typer som kanske kan vara en bra start.
Brittisk bitter / pale ale. Tänk traditionell pub på bakgata i London, ett pintglas fyllt till brädden av en bärnstensfärgad dryck med smak av sirap, Digestivekex och torkade frukter. Smakar bra framför Premier League-fotbollen i teve, samt till husmanskost.
Bra exempel: Fuller's ESB : http://www.systembolaget.se/11405 ,
Amerikansk pale ale. (APA) Bryggs normalt av andra sorters humle än den brittiska, så smakprofilen blir en annan. Mer åt citrushållet, eller till och med tallbarr om Amarillohumlen är inblandad. Men generellt mycket frisk, fruktig smak, ganska hög beska.
Bayersk veteöl. Finns ofiltrerad och blir då grumlig (Hefe), eller filtrerad och är då en klar dryck (Kristall). Hefe-Weissbier är roligast. Frisk smak med låg beska, toner av skumbanan och aprikos. Mycket uppfriskande under sommarhalvåret.
Sedan finns det ju många fler öltyper, men jag nöjer mig här så länge. Någon annan som har mer koll på imperial stouts, spontanjästa brygder och annat får gärna ta över
Jag gillar det mesta när det kommer till öl, även om det är svårare att dricka en Spendrups efter att man har börjat med att dricka en IPA
Det jag är ute efter är både de öl som är så sanslöst goda att priset inte spelar någon roll och de öl som kanske inte nödvändigtvis är jättedyra men som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Ja, egentligen bara jävligt goda öl. Av de du skrev har jag druckit Oppigårds Amarillio (drack faktiskt den i fredags för första gången och tyckte den var riktigt bra), Sierra Nevada och någon av de Paulaner du länkade, kan dock ej minnas vilken.
Brukar mest bara plocka på mig diverse flaskor på bolaget men har fattat tycke för ale, sedan vet jag inte riktigt vad som är skillnaden på de IPA, APA och amber ale och allt vad de heter
De som åker ned i korgen brukar kosta runt 20kr, dock aldrig över 30kr. Prisklassen spelar ingen större roll även om jag kanske inte kan köpa flera öl för 70 kr/st, pga att jag lever på studiemedel.
Ölen ska inte drickas till någon särskild maträtt, utan mer på fredagen i soffan efter plugget eller till fotbollen på lördagen. Om du vet någon särskild som passar perfekt till en viss maträtt uppskattar jag dock gärna tips.
Jag är som du säkert förstått nybörjare på det här med "finare öl" och uppskattar all kunskap och tips jag kan få
Jag gillar det mesta när det kommer till öl, även om det är svårare att dricka en Spendrups efter att man har börjat med att dricka en IPA
Det jag är ute efter är både de öl som är så sanslöst goda att priset inte spelar någon roll och de öl som kanske inte nödvändigtvis är jättedyra men som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Ja, egentligen bara jävligt goda öl. Av de du skrev har jag druckit Oppigårds Amarillio (drack faktiskt den i fredags för första gången och tyckte den var riktigt bra), Sierra Nevada och någon av de Paulaner du länkade, kan dock ej minnas vilken.
Brukar mest bara plocka på mig diverse flaskor på bolaget men har fattat tycke för ale, sedan vet jag inte riktigt vad som är skillnaden på de IPA, APA och amber ale och allt vad de heter
De som åker ned i korgen brukar kosta runt 20kr, dock aldrig över 30kr. Prisklassen spelar ingen större roll även om jag kanske inte kan köpa flera öl för 70 kr/st, pga att jag lever på studiemedel.
Ölen ska inte drickas till någon särskild maträtt, utan mer på fredagen i soffan efter plugget eller till fotbollen på lördagen. Om du vet någon särskild som passar perfekt till en viss maträtt uppskattar jag dock gärna tips.
Jag är som du säkert förstått nybörjare på det här med "finare öl" och uppskattar all kunskap och tips jag kan få
Det handlar om prioteringar Är också student. Denna månaden har jag uppskattningvis lagt 2000kr på öl men inte fått mer än strax över 30 flaskor. Släppen på bolaget är för bra för att kunna motstå, nästa månad blir det också 2000 spänn, annars brukar det hamna på 1500kr. Dricker dock inte mer än strax över 20 flaskor i månaden. Övriga hamnar på lagring för framtiden.
Vill du ha tips på bra öl kan jag rekommendera 3 Fonteinen Intense Red Oude Kriek, 119,90kr, privatimport via Brill. Extremt bra Kriek. Har du aldrig druckit Kriek tidigare kanske det är bra att börja med Boon Oude Kriek som finns på bolaget.
Att vara dryckesintresserad är dyrt och jag är glad att det "bara är öl" det hade kunnat vara betydligt värre... haha
Hoppas på ett tråkigt släpp i december för att skona plånboken lite. Det är ju knappast så att man behöver öl, haha, bolaget hade kunnat vara stängt ett halvår och jag hade fortfarande haft grejer att dricka. Känns som att man samlar på sig utifall ett tredje världskrig bryter ut.
__________________
Senast redigerad av ingenperson 2013-09-30 kl. 00:08.