2013-09-25, 22:35
Medlem
Tänkte att denna kanske är av intresse i sammanhanget: http://www.standardandpoors.com/spf/upload/Ratings_US/Repeat_After_Me_8_14_13.pdf

Kort version:

Banker lånar inte ut sina reserver direkt till kommersiella låntagare
I normala fall är inte banker begränsade av sina reserver när de lånar ut, så större reserver leder inte automatiskt till mer utlåning
Hela banksektorns reserver minskar bara om efterfrågan på sedlar och mynt ökar
QE stimulerar utlåning, men inte genom någon multiplikator utan genom en ombalansering av den privata sektorns tillgångar
Om reserver visar sig bidra till för mycket utlåning kan centralbanken utan problem minska dem genom att sälja av tillgångar
Citera
2013-09-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad gäller påverkan på börskurser förstår jag fortfarande inte. Vilken är den andra ordningens effekter och hur går de till då? Det låter som vi inte är helt oense där eftersom jag inte heller tror att QE påverkar börskurser mer än indirekt.
Först ordningens effekt är långsökt.
Men andra ordningens effekt skulle vara att minskningen av MBS (pga FEDs köp) gör att F&F kan emittera nya och bostadsbyggandet får lite mer fart. Då kan de företag som levererar dit gå bättre och göra högre vinster. Vilket leder till högre börskurser för dessa företag.

Citat:
Jag tror det är omöjligt att veta när folk anar Fed policy som inte är uttalad. Jag tycker mig i alla fall se stöd i grafen för att QE varit mer relaterad till ökad ränta än tvärtom. Därmed säger jag inte att det speglar ett samband, men jag har ännu svårare att se att det finns stöd för att se det omvända sambandet.
Det spekulerades innan. Du kan gå tillbaka och läsa äldre tidningsartiklar om du inte tror mig. Och tidigare var det känt när de skulle terminera. Det var det inte denna gång. Och du kan ju se vad som hände från och med Maj när det började talas om att runda av.
På samma sätt som man från och med i Maj agerar på rykten, agerade folk innan QE1 &2. Därför måste du förskjuta de fönster du tittar i.
Citera
2013-09-26, 09:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Tänkte att denna kanske är av intresse i sammanhanget: http://www.standardandpoors.com/spf/upload/Ratings_US/Repeat_After_Me_8_14_13.pdf

Kort version:

Banker lånar inte ut sina reserver direkt till kommersiella låntagare
I normala fall är inte banker begränsade av sina reserver när de lånar ut, så större reserver leder inte automatiskt till mer utlåning
Hela banksektorns reserver minskar bara om efterfrågan på sedlar och mynt ökar
QE stimulerar utlåning, men inte genom någon multiplikator utan genom en ombalansering av den privata sektorns tillgångar
Om reserver visar sig bidra till för mycket utlåning kan centralbanken utan problem minska dem genom att sälja av tillgångar

Tack, ska läsa den PDF'en när tid ges. Din summering låter som den bild jag har fått. Dock ej att QE stimulerar utlåning så det ska bli intressant att läsa.
Citera
2013-09-26, 10:17
Medlem
2wires avatar
QE kan väl göras på olika nivåer? Vanligast är väl QE2 där man ökar M2 (Money supply 2)! QE borde väl också kunna användas för att öka M0?

Men en ökning av M0 innebär kanske att man bara trycker mer sedlar?
Senast redigerad av 2wire 2013-09-26 kl. 10:48.
Citera
2013-09-26, 10:48
Medlem
2wires avatar
http://ekonomistas.se/2012/12/04/hur-skapas-pengar/
Citera
2013-09-27, 11:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Först ordningens effekt är långsökt.
Men andra ordningens effekt skulle vara att minskningen av MBS (pga FEDs köp) gör att F&F kan emittera nya och bostadsbyggandet får lite mer fart. Då kan de företag som levererar dit gå bättre och göra högre vinster. Vilket leder till högre börskurser för dessa företag.

Det spekulerades innan. Du kan gå tillbaka och läsa äldre tidningsartiklar om du inte tror mig. Och tidigare var det känt när de skulle terminera. Det var det inte denna gång. Och du kan ju se vad som hände från och med Maj när det började talas om att runda av.
På samma sätt som man från och med i Maj agerar på rykten, agerade folk innan QE1 &2. Därför måste du förskjuta de fönster du tittar i.

Andra ordningens effekt skulle i sådana fall bara gynna bostadssektorn menar du?

Vad gäller att förskjuta fönstren så tycker mig inte hitta något sådant stöd i grafen heller om du inte menar att all tid emellan QE är förväntningar om nästa QE och all tid under QE är förväntningar om att QE skall ta slut. Det verkar långsökt.
Citera
2013-09-27, 12:08
Medlem
rrpipers avatar
0% ränta är ett separat ämne medan QE är en åtgärd utöver det.

Det tycks vara mer regel än undantag att konsekvens har motsatt effekt jämfört med mål vid politiskt motiverade ekonomiska åtgärder.

Att definiera inflation som ökning av penningmängden är det inte många som gör (österrikare, klassiska ekonomer). De flesta tycker det är intressant att se om priser i ekonomin stiger. Eftersom penningmängden består av olika delar varav bankernas reserver är en del som inte påverkar prisnivåer är det också problematiskt med en sån definition i detta sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Jag får börja med att säga att jag inte är någon expert på ämnet. Kommer grotta ner mig betydligt mer framöver. Men det jag säger baserar jag på egna tolkningar av olika fakta jag på olika sätt har hört eller tagit del av.

Jag tror också att effekten kommer att klinga av. Jag tror att marknaden till slut kommer ikapp USA och deras ekonomiska problem. Är det ens möjligt att någonsin betala av den stora statsskuld som USA har? Troligtvis inte.. Dessutom är dollarn världens reservvaluta så USA vill inte minska värdet på valutan, fast de gör de redan dock..

Men iaf, jag ser på det såhär.

Fed köper olika obligationer som är blandade med bostadslån, statsobligationer osv. De håller räntan på 0 % och de signalerar att de kommer fortsätta med sina åtgärder tills ekonomin är återhämtas. Tror inte att de någonsin kommer sluta med åtgärderna. Men hur som helst, detta gör marknaden och investerarna optimistiska. När räntorna är 0 så sjunker direktavkastningskraven från investerarna och detta leder till att de kan tänka sig att betala mer för aktier = högre kurser. Så priserna på aktier går UPP i förhållande till vinster. Just för att investerare nöjer sig med en lägre avkastning när alternativet är 0 % i t.ex. sparränta hos banken.

Ett av målen med QE var väl att hålla räntorna låga? Det var väl ett av deras absoluta mål med åtgärden? Men du får gärna visa en graf från 2008 tills nu med markering med QE1, QE2 och QE3. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att räntorna har gått upp. Tror snarare tvärtom. Sedan köper ju FED statsobligationer för att trycka ner räntorna. Men frågan är vad som händer när löptiden går ut på de obligationerna? Blir det QE4 för att finansiera det då? Sedan var väl "målet" med QE att sedan marknaden skulle köpa obligationerna.. Vilka ska köpa alla de obligationerna? Och vilka kommer ha förtroende för dem?

Ett fakta är att QE ökar den monetära basen och definitionen på inflation är väl "ökning av penningsmängden". Så att inflationen i USA skulle vara låg eller obefintlig har jag fortfarande svårt att tro. Dessutom är aktiekurserna lika höga som innan Lehmankraschen och detsamma häller huspriserna. Ekonomin i USA efterliknar en högkonjunktur och då är naturligt inflationen hög. Men jag tror inte att de som sitter i spakarna vill att inflationen ska överstiga 2 %. Då måste de ju minska QE, som jag inte tror att USA klarar sig utan. Så jag tror att inflationen i USA är betydligt högre än rapporterad. Detta har jag dock inga källor på.

Sedan är du inne på att bankerna inte lånar ut mer till folk för det och att de skulle klara sig utan. Men jag tror att allmänheten måste fortsätta att låna pengar i en ökande takt, jag tror att sparande från den amerikanska allmänheten är ett hot mot deras ekonomi. Men det är verkligen en intressant diskussion och jag läser all inlägg med intresse. Är dock trött nu. Godnatt!
Citera
2013-09-27, 12:10
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
QE kan väl göras på olika nivåer? Vanligast är väl QE2 där man ökar M2 (Money supply 2)! QE borde väl också kunna användas för att öka M0?

Men en ökning av M0 innebär kanske att man bara trycker mer sedlar?

Med QE2 menas den andra omgången av QE som genomfördes av Fed. QE1 var den första. Numren har inget att göra med vilken del av penningmängden de påverkar.
Citera
2013-09-27, 12:14
Medlem
rrpipers avatar
Angående diskussionen om QE höjer eller sänker räntorna så lutar jag mer åt att QE faktiskt höjer dem.

Finansiella instruments pris baseras på en bedömning av underliggande värde. Det underliggande värdet av obligationer är en bedömning av obligationens risk jämfört med vinst. Denna ekvation jämförs sedan med risk/vinst möjligheter med andra finansiella tillgångar och efterfrågas sedan i enlighet med marknadens efterfrågan av en viss risk/vinst nivå.

Så när Fed börjar köpa obligationer och ersätta dem med reserver med ännu lägre ränta så kommer den privata sektorns portfölj att sänka sin risk. Men om riskpreferensen är lika stor som förut måste den privata sektorn då i högre grad leta efter finansiella instrument med högre ränta än obligationer. Det verkar vara det som hänt eftersom aktier stigit mycket i pris.

Om obligationer skulle stiga i pris pga QE så innebär det att den privata sektorn skulle acceptera att betala mer för relativt låg risk än vad de gjorde innan QE. Det räcker inte att konstatera att Feds efterfrågan på obligationer ökar pga QE och att de därför skulle stiga de i pris. För att den privata sektorn inte ska minska sin efterfrågan på obligationer i samma grad som Fed ökar den så måste den privata sektorns riskaptit sjunka pga av QE. Då blir frågan varför skulle den göra det? Jag tror tvärtom att riskaptiten ökar pga QE.
Citera
2013-09-28, 15:25
Medlem
Citat:
Andra ordningens effekt skulle i sådana fall bara gynna bostadssektorn menar du?
Nej, inte bara. Det sprider sig i hela samhället. Ökar efterfrågan på byggvaror drar det med sig väldigt mycket annat.

En tweet från Chicago FED kan illustrera det:
Citat:
Ursprungligen postat av Chicago FED
The Case-Schiller Index was up 10.5% for housing, which might tempt us to go back to the standard model--housing will lead us out of this.
Citera
2013-09-28, 22:26
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Angående diskussionen om QE höjer eller sänker räntorna så lutar jag mer åt att QE faktiskt höjer dem.

Ok, så de amerikanska räntorna hade varit lägre än idag om FED aldrig dragit igång QE? Really?
Citera
2013-09-29, 22:28
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, inte bara. Det sprider sig i hela samhället. Ökar efterfrågan på byggvaror drar det med sig väldigt mycket annat.

En tweet från Chicago FED kan illustrera det:

Vad tror du om teorin att den privata sektorns omfördelning av tillgångar, en ökad grad lågräntebärande reserver, skapar ett tryck att rebalansera övriga tillgångar och på så sätt en ökad efterfrågan på aktier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in