Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Vad gäller påverkan på börskurser förstår jag fortfarande inte. Vilken är den andra ordningens effekter och hur går de till då? Det låter som vi inte är helt oense där eftersom jag inte heller tror att QE påverkar börskurser mer än indirekt.
Först ordningens effekt är långsökt.
Men andra ordningens effekt skulle vara att minskningen av MBS (pga FEDs köp) gör att F&F kan emittera nya och bostadsbyggandet får lite mer fart. Då kan de företag som levererar dit gå bättre och göra högre vinster. Vilket leder till högre börskurser för dessa företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Jag tror det är omöjligt att veta när folk anar Fed policy som inte är uttalad. Jag tycker mig i alla fall se stöd i grafen för att QE varit mer relaterad till ökad ränta än tvärtom. Därmed säger jag inte att det speglar ett samband, men jag har ännu svårare att se att det finns stöd för att se det omvända sambandet.
Det spekulerades innan. Du kan gå tillbaka och läsa äldre tidningsartiklar om du inte tror mig. Och tidigare var det känt när de skulle terminera. Det var det inte denna gång. Och du kan ju se vad som hände från och med Maj när det började talas om att runda av.
På samma sätt som man från och med i Maj agerar på rykten, agerade folk innan QE1 &2. Därför måste du förskjuta de fönster du tittar i.