Citat:
De band till den Islamiska världen som Alispahić skriver om har inte så mycket med ekonomiskt samarbete att göra. Han kritiserar Bosniakerna för att vara sekulära och vill uppenbart gärna se att de blir ”riktiga” muslimer som de är i den övriga Islamiska världen (läs Mellanöstern och Nord Afrika).
Islam kom till Europa tillsammans med en icke- Europeisk invasionsstyrka, och det är klart att jag inte tycker att den Islamiska kulturen är Europeisk per se.
Det är inte så att Balkan var ett paradis innan osmanerna tog över långt ifrån,majoriteten av Balkans befolkning var i princip slavar till de styrande familjer. Religionerna spreds på jorden oftast hand i hand med olika militära erövningar. Inte minst i Sydamerika och Afrika där ursprungsbefolkningen inte bara accepterade religionen utan även erövrarnas språk. Jag håller inte med denne Alispahic med i allt han skriver dock ibland har han poäng i vissa saker som texten jag la upp. Snubben är traditionell av sig och ogillar dekadensen som finns även hos bosniaker där familjen blir allt mindre viktig, det är som sagt hans åsikter.
Faktum är att serberna föredrog osmanska riket före Vatikanens styre. Varför tror du att det var på det viset? Sedan kan du slå upp hur många ortodoxa kyrkor och kloster byggdes under osmanerna på Balkan. Jag säger inte att diskriminering inte fanns det är ju medeltiden vi talar om för fasiken.
Stora imperium slog självklart ner uppror med järnhand dock detta har knappast förändrats fram till idag, stora makter slår sönder de mindre som står i deras väg.
Citat:
Mitt hat som du skriver om berör alltså inte direkt något folk, det har med Islam att göra och den dominans som muslimer per automatik vill ha över ”dhimmi” (icke-muslimer). Det är helt enkelt en del av Islam, en totalitär religion som leder till förtryck och den är ytterst bakåtsträvande och blockerar all utveckling i ett samhälle. Balkan missade renässansen och upplysningstiden som övriga Europa gick igenom just pga. Islam. Snarare är Islam en biljett tillbaka i tiden, titta bara på Iran och dess historia.. väst Europeiska civilisationer nådde dem inte upp till knäna en gång i tiden, men idag piskar de folk på gator och torg samt stenar kvinnor till döds allt enligt Islamisk lag. Ironiskt nog var det inget annat än Islam som gjorde att det Osmanska riket inte kunde överleva och "hänga med i utvecklingen" efter så många århundraden, varav ca 400 år på Balkan då mina förfäder hade svårare att överleva (för att de inte var muslimer och fick betala höga skatter så att de inte skulle få huset nedbränt).
Ja vad ska man säga mycket dubbelmoral från din sida det man kan påpeka är att dina förfäder hade mycket enklare att överleva under osmanerna än under det katolsktstyrda NDH och Ustase ett par hudnra år efter eller civila bosniakerna och kroaterna för den delen som fick skott i pannan under 90 talet för att de hade fel religion i det som är dagens RS.
Men det sopar vi under mattan lite så där på ett hycklande sätt.
Varför ta Iran som exempel varför inte Bosnien eller Turkiet och Albanien eller Dubai? För inte så länge sedan grillade faktiskt även prästerna kvinnor på bål här i Europa.
Katolikerna fick inte vara läkare eller lärare i protestaniska Norden fram till mitten på 1950 talet, det var också något av en "dhimmi" system. Kvinnorna fick rösträtt i Schweiz först 1971 osv. Jag ser detta ur ett mänskligt perspektiv till skillnad från dig som anser att ortodoxa Ryssland, Bulgarien är toppen på utveckling och mänsklig framgång. Vitryssland och Ryssland var inte del av Osmanska riket varför har de likadana problem som Serbien, Bosnien, Kroatien?
Förresten varför överlevde inte Romerska riket om Islam var Osmanska rikets fall?
Citat:
Jag ser inte att jag har något mer gemensamt med västerlänningar än du bara för att jag är kristen. Det är bara något som du inbillat dig. Däremot står mig alla Européer närmare genetiskt och på flesta andra sätt än alla folk bortom Istanbul. Du (och Alispahić) å andra sidan verkar mer benägen att ”samarbeta” med MENA folk än jag, pga. din sketna ”bosniakiskhet” och Islam. Det är bara ren nationalism som gör att du dras åt detta svammel, varför skulle du inte kunna skriva att du är Bosnier och ändå vara Bosnisk patriot? Varför skulle du inte kunna ära dina förfäder utan att vara en troende muslim? Självklart kan du det, allt handlar i slutändan om överlevnad och att göra det som känns mest rätt under given tidpunkt.
Självklart ska man samarbeta med så många som möjligt i världen alla normala nationer har gjort det i alla tider. Det är ju för allas bästa med det menar jag inte att man ska släppa in massa folk från andra sidan av jordklotet om man inte har bra behov av det. Och självklart kan man tillhöra någon religion och vara icke troende Bosnienpatriot så jag vet inte vad du svammlar om egentligen. Vad man tror på är upp till var och en. Bosniakerna får inte göra samma misstag som serberna som ser sin serbiskhet=ortodoxkristendom tack vore såna smarta präster som Kacavenda.
Citat:
En vanlig myt är att västra Balkan skulle vara ”blandade med Turkar”, men populationsgenetiken ger inget stöd för denna uppfattning, du kan alltid försöka ge dig in i denna diskussion på alla håll och kanter men du kommer att bli ägd så fort du stöter på någon som kan något om det. Det finns ett bevisat genflöde av betydelse från Balkan till västra Turkiet dock, men som sagt inte tvärt om.. då rör det sig endast om få och enstaka fall. Inte ens muslimer på västra Balkan blandade som regel med folk från Turkiet, än mindre med folk från andra sidan imperiet. Karadzic släkten är inte ättlingar till turkar bara pga. namnet som de antagligen fick under den Osmanska perioden, det motsvarar typ Schwartz i Tyskland, eller Denegri i Italien och betyder att man är mörk som ju många riktiga Européer är. Tidigare i historien hade vi betydligt fler turkiska låneord, men dessa har ju plockats bort mer och mer sedan slutet av 1800- talet. Alispahić är lite mer uppenbart tycker jag, då namnet talar om att det varit en Ottomansk soldat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sipahi
Vad andra tycker om balkaneser skiter iaf jag i, jag vet att jag är en del av ett bra samt ärligt och arbetsamt folk. Återigen är du väldigt enögd och partisk där du drar likhetstecken mellan religion och ursprung, du verkar ogilla denne Alispahic starkt märker man direkt. Jag la upp bara en text av han som jag tyckte var bra. Han är faktiskt lite av en slavisk nationalist tro det eller ej dock är han förmodligen serbhatare till skillnad från mig.
http://www.youtube.com/watch?v=lGEz2-8ZD9s
Edit: Kan också tillägga att jag ser situationen i världen ur ett mänskligt perspektiv där de överbefolkade länderna är helt enkelt i kaos oavsett vilken religion dessa länder har.