2013-04-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Om du åker till Kroatien eller Serbien, vad tror dom säger att de talar för språk i Bosnien

Men bosniska som språk nämns i historien, även fast de tre språken är rätt så identiska. Dagens "Makedonska" betraktades förr som en dialekt av bulgariska, det är inte förrän nu man fått det till ett eget språk. En viss skillnad tycker jag.
Citera
2013-04-14, 18:05
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-D
Det är ju två helt skilda..regioner, som Serbien och Montenegro när det en gång begav sig. Don't get me started om hur länderna skiljer sig.

Och till Tvrtko-man: hehe. Hahahahahaha. Tack vare turkarna? Snacka om att vända historien till sin fördel, alltid! När det snackas om att bosnier kommer från turkarna ska det alltid dras upp att det var serber som beblandades med turkar, hur äckliga vi är, bla bla, men när det handlar om huruvida Hercegovina är sin egna eller inte så ska vi (ni) tacka turkarna. Fucking shit, bestäm dig, med eller mot turkar?
Vadå med eller mot turkarna fan babblar du om? Förstog ingenting vad du ville ha sagt så du får skriva mer tydligt nästa gång.
Citera
2013-04-14, 18:41
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-D
Hercegovina och Bosnien är ju två vitt skilda saker. Vad snackar du om? :S
Så en person från Hercegovina är bosnier?

Hercegovina tillhörde serberna innan Kulin Ban erövrade området, det var då Hercegovina utgjorde en politisk enhet för första gången med Bosnien.

Den mest korrekta benämningen för nationaliteten i BiH är "Bosanac i Hercegovac".

Fast kollar man tillbaks i historien så är benämningen bosnier bara en modern version av den turkiska benämningen för BiH:s invånare "bosnaklar" (bosnjak). Detta är i sin tur en modernare version av benämningen bosnjanin.

Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Och bosniska är då inte en dialekt av det serbiska språket elle kroatiska språket?
Eller kanske serbiska är en dialekt av bosniska? I vilket fall som helst så är Makedonska mer ett eget språk än vad bosniska eller serbiska är eftersom de två sistnämnda språken är mer eller mindre samma.

Men sen vet jag faktiskt inte hur likt makedonska är med bulgariskan. Kan mycket väl vara som du säger

Ja, det fetstilta är rätt, det bosniska språket existerade 200 år innan det ""serbiska"" språket, här har du källa på det:

https://www.flashback.org/t1741315

Nu kan vi läsa riktig historia och inte förvrängd historia som kommunister har hallucinerat ihop.
Citera
2013-04-14, 20:26
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Jag har inte skrivit att Sofia och Bukarest är smutsigt och ovälsorterad jämfört med Sarajevo. Om du läser skyscraper länken som handlar om Sarajevos återuppbyggnad, så hävdar själva rumäner och bulgarer som har besökt Sarajevo detta. Jag tog upp det bara för att bevisa att EU inte är endast utvecklade Tyskland, Danmark, England utan även flera andra länder som i många aspekter håller lite lägre nivå än vissa Balkans icke EU medlemmar.
Vilka rumäner och bulgarer? Några som kommenterar? Lägg av nu.

Citat:
Blir rasande? Du tar dig själv och det du skriver på för stort allvar.
Har aldrig hyllat Sarajevo som någon sorts New York. Hur fan annars ska man kalla det än att det sticker dig i ögonen. Så fort man skriver något positivt om Bosnien så känner du dig på något sätt förolämpad och kränkt.
Oavsett om det handlar att bosniska landslaget spelar bra fotboll så är du där och skriver en kilometerlång snyftinlägg där du vill förklara hur Serbien minsann också är bra men pga en konspiration så spelar de dåligt.
Skriver man att Sarajevo och Bosnien har renoverat och återuppbyggt det mesta från kriget så är du där och länkar till någon zigenarruckel. Självklart finner jag det lite lustigt att någon från Serbien hackar på Bosnien pga romer.
Jag reagerade mest på att du skulle trycka ner andra Balkanstäder och påstå att Sarajevo vore något New York. OM du läser noggrant så har jag inte påstått att du tar Sarajevo som någon sorts New York men du talar i den stilen. Sarajevo är en fin stad men har en bit kvar så att säga.
Skulle jag känna mig kränkt för att du nämner positiva saker om Sarajevo? Återigen ber jag dig att lugna. Bättre att du landar på marken och inser verkligheten.

Citat:
Du anklagar mig för något totalt befängt för att sedan i samma inlägg dra en saga om inte fungeande utan tom välfungerande vägar i Serbien.
Ang "Välfungerande" motorvägar i Serbien som du tar upp så bygger ni nya motorvägar i lägre takt än Bosnien, dvs 9 km om året
http://www.economy.rs/vesti/20230/Katastrofalno--9-3-km-autoputeva-godisnje-izgradi-se-u-Srbiji.html

I Bosnien är motorvägsbygget väldigt krävande pga alla berg som måste borras igenom och alla viadukter byggas.
Ett ex
http://www.jpautoceste.ba/43/index.html

Dock kommer slutresultatet när 5C byggts väl klart vara ett enastående körupplevlse genom vacker natur.

Enda som du kan skryta med är motorvägen som Tito byggde i Serbien samtidigt som han sket i Bosnien. Landsvägar i både Serbien och Bosnien håller samma "kvalite" i princip.
Hur få eller många KM motorväg Serbien bygger så är det mesta välfungerande. Jämför man Serbiens vägar år 2013 med 2004 så inser man den stora skillnaden. Motorvägen har aldrig hål, inte ens landsvägarna.

I Serbien är det precis samma vad gäller berg förutom Vojvodina där allt är helt plant. Tror du på allvar att Serbien är plant?

Och det sistnämnda om att Serbien och Bosnien håller samma kvalitet. Ta och åk till Serbien till att börja med, sedan kan du återkomma med att Serbien och Bosnien håller samma kvalitet.

Snacka om att du dragit in en kukmätartävling trots att jag inte ens nämnde något med Serbien att göra i första inlägget.
Citera
2013-04-14, 20:27
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Men bosniska som språk nämns i historien, även fast de tre språken är rätt så identiska. Dagens "Makedonska" betraktades förr som en dialekt av bulgariska, det är inte förrän nu man fått det till ett eget språk. En viss skillnad tycker jag.
Serbiska/Kroatiska/Bosniska är MYCKET närmare än vad makedonskan är till bulgariskan. Makedoner förstår mer serbiska än vad de förstår bulgariska så jag förstår inte din logik.
Citera
2013-04-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miantsiuk
Serbiska/Kroatiska/Bosniska är MYCKET närmare än vad makedonskan är till bulgariskan. Makedoner förstår mer serbiska än vad de förstår bulgariska så jag förstår inte din logik.

Citat:
Macedonian dialects form a continuum with Bulgarian dialects; together in turn they form a broader continuum with Serbo-Croatian through the transitional Torlakian dialects.

Citat:
The Macedonian language belongs to the eastern group of the South Slavic branch of Slavic languages in the Indo-European language family, together with Bulgarian. The modern Macedonian language is unrelated to the Ancient Macedonian language. Macedonian's closest relative is Bulgarian,[14] with which it has a high degree of mutual intelligibility.[12] Macedonian is also regarded by some linguists as a variety or a dialect of Bulgarian.[13][15] The next closest relative is Serbo-Croatian (and its standard variants Bosnian, Croatian, Montenegrin, and Serbian).

http://en.wikipedia.org/wiki/Macedonian_language
Citera
2013-04-14, 20:47
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
http://en.wikipedia.org/wiki/Macedonian_language
Jag umgås nästan dagligen med makedoner och jag vet detta. De förstår bulgariska knappt, samtidigt som de förstår det mesta av serbiskan.
Citera
2013-04-14, 20:56
Medlem
Citat:
Jag umgås nästan dagligen med makedoner och jag vet detta. De förstår bulgariska knappt, samtidigt som de förstår det mesta av serbiskan.

Jag har inte sagt att de inte förstår serbiska. Det jag säger är att "makedonska" är närmast besläktat med bulgariska, detta enligt språk lingvistik. Därför tror jag inte dig när du säger att de knappt förstår bulgariska.
Citera
2013-04-14, 20:57
Medlem
blackjackks avatar
Citat:

Det är bara för att de tagit in massa bosniska låneord i språket, tittar man på den makedonska grammatiken kan man tydligen se kopplingarna till det bulgariska språket.
Citera
2013-04-14, 21:05
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Det är bara för att de tagit in massa bosniska låneord i språket, tittar man på den makedonska grammatiken kan man tydligen se kopplingarna till det bulgariska språket.
Pratar om språket i helhet, inte bara grammatik. Grammatiken är säkert mer besläktat med bulgariskan men ändå är alla ord olika, åtminstone det mesta.
Citera
2013-04-14, 21:10
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Pratar om språket i helhet, inte bara grammatik. Grammatiken är säkert mer besläktat med bulgariskan men ändå är alla ord olika, åtminstone det mesta.

Personligen tror jag att man ändrade det makedonska språket ganska mycket sedan landet blev en del utav Jugoslavien, är dock inte så insatt att jag vet det till 100%. Jag tror i alla fall att ju längre tillbaka i tiden man går ju mer liknade makedonska språket det bulgariska.

Men man kan säga att makedonska är en blandning mellan "serbokroatiska" och bulgariska, ordförrådet är mer likt serbokroatiskan medan grammatiken är mer lik bulgariskan.
Citera
2013-04-14, 21:33
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Montenegro var en egen delrepublik(även under Jugoslavien) med egen parlament som kunde ta beslutet att rösta om sjävständighet tex.
Autonoma provinsen Vojvodina har en egen parlament där nyligen en kontroversionel deklaration styrde upp känslorna ordentligt, entiteten RS har en egen parlament dock inte Hercegovina. Då Hercegovina inte är någon autonom provins.

The westernmost parts of Herzegovina belonged to the Kingdom of Croatia until its union with Kingdom of Hungary in 1102. B

In 1908, Austria-Hungary annexed the province, leading to the Bosnian Crisis,

In 1918, Herzegovina became a part of the newly formed Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes

Kingdom of hokuspokusfolket Bosniaks var alltså inte med

http://en.wikipedia.org/wiki/Herzegovina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in