2013-09-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Vad tänker du dig rent exakt att du vill veta? Vilka krav man kan ställa på omgivningen att de inte utsätter en för ofredanden? Vilka krav man kan ställa på att lagstiftningen följs och lagbrott beivras? Vilka krav man kan ställa på att krogvakterna och badvakterna ser till att gästerna är fredade från kränkningar? Vilka krav man kan ställa på arbetsgivaren om man blir tafsad på av en arbetskamrat eller överordnad?

Exakt. Vad innebär att "ställa krav" i din mening?
Citera
2013-09-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Exakt. Vad innebär att "ställa krav" i din mening?
Jag ställer frågan igen:

Vad tänker du dig rent exakt att du vill veta? Vilka krav man kan ställa på omgivningen att de inte utsätter en för ofredanden? Vilka krav man kan ställa på att lagstiftningen följs och lagbrott beivras? Vilka krav man kan ställa på att krogvakterna och badvakterna ser till att gästerna är fredade från kränkningar? Vilka krav man kan ställa på arbetsgivaren om man blir tafsad på av en arbetskamrat eller överordnad?

Du menar alltså, på fullt allvar, att du vill att jag ska skriva en uppsats om detta?

Jag får nog hänvisa dig till att själv läsa svensk lagstiftning om allt som har beröring på området från utskänkningstillstånd till kommunallagen till arbetsmiljölagen. Och om hur man överklagar ända till europadomstolen.

Samt läs konventionen om mänskliga rättigheter. Och lite om vett och etikett.

Så ser du ungefär vilka krav man kan ställa på att slippa utsättas för ofredanden.
Citera
2013-09-28, 12:59
Medlem
Citat:
Du menar alltså, på fullt allvar, att du vill att jag ska skriva en uppsats om detta?

Vill jag det? På fullt allvar?

Uppsats? Är du sanningsenlig just nu?

Känner du frustration över att jag borde fatta vad du menar, istället för vad du faktiskt skriver?
Senast redigerad av FlamRed 2013-09-28 kl. 13:38.
Citera
2013-09-28, 13:05
Medlem
Citat:
Jag ställer frågan igen:

Jag får nog hänvisa dig till att själv läsa svensk lagstiftning om allt som har beröring på området från utskänkningstillstånd till kommunallagen till arbetsmiljölagen. Och om hur man överklagar ända till europadomstolen.

Samt läs konventionen om mänskliga rättigheter. Och lite om vett och etikett.

Så ser du ungefär vilka krav man kan ställa på att slippa utsättas för ofredanden.

Vad innebär att "ställa krav" i din mening? (Alltså inte vilka krav)
Senast redigerad av FlamRed 2013-09-28 kl. 13:17.
Citera
2013-09-28, 15:19
Medlem
Citat:
Vad innebär att "ställa krav" i din mening? (Alltså inte vilka krav)
Du menar att du tror att jag har en egen definition på ställa krav eller du vet inte vad ställa krav betyder?
Senast redigerad av Noola 2013-09-28 kl. 15:24.
Citera
2013-09-28, 15:43
Medlem
Zverkers avatar
Jag gissar att Noola med "krav" menar en förväntan på att människor runt omkring ska leva efter gällande lagar och bete sig i enlighet med de i samhället grundläggande sociala spelreglerna.
Citera
2013-09-28, 15:53
Medlem
Citat:
Du menar att du tror att jag har en egen definition på ställa krav eller du vet inte vad ställa krav betyder?

Vet inte, jag vill bara undvika missförstånd, därför frågar jag. Du skrev,

"Ja man kan alltså kräva att åtgärder vidtas så att man inte blir ofredad"

Och jag undrar bara vad du menar menar mer specifikt. Du behöver inte skriva en "uppsats", och du behöver inte utgå från flamreds syn på "krav".

Hoppas på svar.
Senast redigerad av FlamRed 2013-09-28 kl. 15:56.
Citera
2013-09-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Jag gissar att Noola med "krav" menar en förväntan på att människor runt omkring ska leva efter gällande lagar och bete sig i enlighet med de i samhället grundläggande sociala spelreglerna.

Det kan vara så, men mycket tyder på att det råder ett missförstånd kring de "grundläggande sociala spelreglerna".

Jag tänker främst på mysmaris liknelse vid knäckt näsa, och noola konstiga fråga om hurivida hon ska skriva en "uppsats" som svar på min till synes enkla fråga.
Citera
2013-09-28, 16:05
Medlem
Citat:
Det kan vara så, men mycket tyder på att det råder ett missförstånd kring de "grundläggande sociala spelreglerna".

Jag tänker främst på mysmaris liknelse vid knäckt näsa, och noola konstiga fråga om hurivida hon ska skriva en "uppsats" som svar på min till synes enkla fråga.

Ganska så uppenbart råder det missförstånd kring de sociala spelreglerna, eftersom det existerar människor som ideligen bryter mot dem utan att ens verka förstå att de gör fel.
Nypa okända människor i rumpan ett typexempel.
Citera
2013-09-28, 16:05
Medlem
Citat:
Vet inte, jag vill bara undvika missförstånd, därför frågar jag. Du skrev,

"Ja man kan alltså kräva att åtgärder vidtas så att man inte blir ofredad"

Och jag undrar bara vad du menar menar mer specifikt. Du behöver inte skriva en "uppsats", och du behöver inte utgå från flamreds syn på "krav".

Hoppas på svar.
Du menar ungefär mer specifikt vilka åtgärder som man kan kräva ska vidtas så att man ska slippa bli ofredad som man inte kan kräva så att man ska slippa få komplimanger?
Citera
2013-09-28, 16:08
Medlem
Citat:
Du menar ungefär mer specifikt vilka åtgärder som man kan kräva ska vidtas så att man ska slippa bli ofredad som man inte kan kräva så att man ska slippa få komplimanger?

Nej, som jag skrivit hela dagen idag, så frågar jag efter vad du menar med att "kräva"...
Citera
2013-09-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ganska så uppenbart råder det missförstånd kring de sociala spelreglerna, eftersom det existerar människor som ideligen bryter mot dem utan att ens verka förstå att de gör fel.
Nypa okända människor i rumpan ett typexempel.

Jag har nypit okända människor i rumpan, och det har ledit till engångsligg. Vilka sociala spelregler menar du egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in