2013-05-12, 20:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2die
Admins höga hästar kommer ta död på Flashback före 2013 års utgång. Så jag hoppas någon som är för yttrandefrihet skapar ett liknande forum men utan den extremt inavlade synen på t ex 1.06 som råder på FB idag. Ingen av dagens FB-moderatorer skulle platsa där men passar säkert bra på Aftonbladet.
Det skulle ju vara jättebra om det fanns fler forum och platser som var inriktade på yttrandefrihet. Det är liksom inte Flashbacks idé att vara ensam om saken utan tvärtom är ju syftet att hela samhället skall genomsyras av yttrandefrihet. Om någon tycker att Flashback inte är bra eller fyller deras behov så givetvis kan man alltid starta ett eget forum. Vissa vill ha andra regler med andra moderatorer och andra vill ha ett forum utan regler. Vissa vill ha mer anonymitet, andra tycker det är fel. Det finns plats för alla på internet så det är bara att sätta igång.

Lycka till!
Citera
2013-05-12, 21:32
Medlem
Basfrostens avatar
Huruvida gentlemannen "avslöjade" en användare med sina häxkonster i att kasta om namn, tycker jag sådant endast hör hemma på Familjeliv eller dylika forum av kvasikaraktär. På Flashback uppmuntras kvalitet, vilket står tydligt i Regler. Kan man inte hålla sig till den högre nivå som förväntas här på forumet bör man söka sig till Familjeliv, eller varför inte Hamsterpaj? Anonymitet är nyckeln till en öppen debatt!
Citera
2013-05-13, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det skulle ju vara jättebra om det fanns fler forum och platser som var inriktade på yttrandefrihet. Det är liksom inte Flashbacks idé att vara ensam om saken utan tvärtom är ju syftet att hela samhället skall genomsyras av yttrandefrihet. Om någon tycker att Flashback inte är bra eller fyller deras behov så givetvis kan man alltid starta ett eget forum. Vissa vill ha andra regler med andra moderatorer och andra vill ha ett forum utan regler. Vissa vill ha mer anonymitet, andra tycker det är fel. Det finns plats för alla på internet så det är bara att sätta igång.

Lycka till! :)
Jag tror inte många här är mot anonymiteten på Flashback men däremot så tolkas reglerna idag åt helvete sinnessjukt. Skriver du "brödrost" i pm till någon så är chansen stor att du får en varning eftersom den personen kan tolka att du menar h*n i verkliga livet, h*ns andra nick or whatever. Och med den nya tolkningen så går det såklart till omröstning och där håller modsen varandra i handen och sjunger Kumbaya, så då är det bara att lugnt vänta på din sämre-än-Aftonbladet-varning.

Nu när jag skrev "brödrost" så är jag övertygad om att flera på forumet anser sig vara outade och anmäler därför mig för en 1.06:a.
Citera
2013-05-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wise-Gentleman
God middag!

Alldeles nyss fick jag ett PM där moderator skulle rösta om det är ett brott eller icke ett brott angående regeln 1.06.

Jag tycker bland annat att Flashback har spårat ur på den punkten. Jag sa till en användare på forumet och sedan sa jag hans namn baklänges och syftade på en matematisk enhet(radie).
Jag sa verkligen att det blev hans namn baklänges.

Och det utgör kanske ett brott på forumet. Kan det vara så att Flashback har spårat ur på den punkten?
Anledningen varför jag tar upp detta har med friheten att yttra sig. Jag anser att när man kallar en användarens namn baklänges är inte ett bort mot 1.06 då det inte styrker några personuppgifter alls. Däremot om man skriver personens namn, efternamn och liknande motiv för att verkligen avslöja identiteten så är det självklart ett brott.

Men vad tycker ni? Är det ett brott att skriva "Eller hur yarekcahT D notssniW, som blir ditt användarnamn baklänges?" mot 1.06

/ Winston D Thackeray

tänker lite samma sak och faktum är att regel 1.06 verkar användas som ett svepskäl för att göra sig av med oönskade medlemmar. varna dem lite och sedan banna för 1.06. detta verkar gälla främst i sektioner med homogen befolkning och där även de aktiva moddarna är partiska.
Citera
2013-05-13, 14:24
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jag tror inte många här är mot anonymiteten på Flashback men däremot så tolkas reglerna idag åt helvete sinnessjukt. Skriver du "brödrost" i pm till någon så är chansen stor att du får en varning eftersom den personen kan tolka att du menar h*n i verkliga livet, h*ns andra nick or whatever. Och med den nya tolkningen så går det såklart till omröstning och där håller modsen varandra i handen och sjunger Kumbaya, så då är det bara att lugnt vänta på din sämre-än-Aftonbladet-varning.

Nu när jag skrev "brödrost" så är jag övertygad om att flera på forumet anser sig vara outade och anmäler därför mig för en 1.06:a.
Varför tramsa om du nu tycker att din åsikt är så väl begrundad? Vi är rätt många som har både skickat och mottagit flera tusen PM på FB utan att ens bli rapporterade.
Citera
2013-05-13, 16:43
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:

Det du skriver stämmer helt enkelt inte. Sitter här med alla 1.06-pollar sedan tidernas begynnelse framför mig och ingenstans där går att återfinna det du beskriver. Nåt sånt har helt enkelt aldrig hänt.

admin5
Citera
2013-05-13, 21:20
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
tänker lite samma sak och faktum är att regel 1.06 verkar användas som ett svepskäl för att göra sig av med oönskade medlemmar. varna dem lite och sedan banna för 1.06. detta verkar gälla främst i sektioner med homogen befolkning och där även de aktiva moddarna är partiska.
Det är ju svårt för mig att bevisa frånvaron av något, men vi kan ju försöka vara lite logiska och se var vi hamnar.

Vi har i skrivande stund 118 moderatorer aktiva. Vi har haft totalt 368 moderatorer genom tiderna. Dessa kan se allting som sker i modereringen och alla omröstningar, varningar och avstängningar sker i ett för alla moderatorer transparent system. Allt som sker loggas med vem och när. Detta kan du enkelt kolla själv genom att fråga en moderator något om en åtgärd en annan moderator gjort, t ex en varning du eventuellt fått.

Alla dessa 368 moderatorerna har engagerat sig i detta för att de tror på det Flashback står för, och de har gjort det oavlönat. Det tillkommer moderatorer hela tiden och andra slutar, i ungefär samma takt. Skulle det inte vara tämligen otroligt om vi lyckades ha en maktgalen konspiration med alla dessa 368 moderatorer inblandade som går ut på att jävlas med användare vars åsikter vi inte gillar? Dessutom så lyckas vi sälja in denna konspirationen till alla nya moderatorer.

Jag är ganska övertygad om att ifall det skulle finnas en sådan konspiration eller agenda så skulle det läcka ut tämligen fort. Samma sak med det jag skriver just nu; skulle något av det vara osant borde ju någon av alla dessa 368 personer reagera.

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att vi gör detta för att vi tror på det vi står för och att det faktiskt går till precis som vi påstår och att det är du som har fel. Vilket är rimligast tycker du?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

admin4
Citera
2013-05-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare

Givetvis har du rätt. Och VM i fotboll utspelades inte i Sverige 1958.
Allt är en enda stor konspiration.
Citera
2013-09-26, 13:05
Medlem
Aliennas avatar
Jag har förstått, att det (i praktiken) är förbjudet att koppla ihop (olika)valfria användare.

Vad jag däremot inte förstår, är VAD en sådan ihopkoppling har med "avslöjande av någons identitet" att göra...
Två skilda personer kan ju aldrig ha samma identitet!
Hur skulle någon då kunna avslöja dem som en viss identitet? Det finns ju ingenting sådant att avslöja! En förutsättning för ett avslöjande, är ju att denna 'slöja' finns...

(För att kunna ta av sig hatten, måste man ha satt på sig hatten.)
Citera
2013-09-26, 13:12
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Jag har förstått, att det (i praktiken) är förbjudet att koppla ihop (olika)valfria användare.

Vad jag däremot inte förstår, är VAD en sådan ihopkoppling har med "avslöjande av någons identitet" att göra...
Hur skulle någon då kunna avslöja dem som en viss identitet? Det finns ju ingenting sådant att avslöja! En förutsättning för ett avslöjande, är ju att denna 'slöja' finns...

Ur regel 1.06:

Citat:
Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Citat:
Det är vidare förbjudet att sammankoppla flera användare på Flashback med varandra. Det kan finnas skäl till att en person önskar använda två eller flera konton, och så länge detta inte bryter mot reglerna är det ingenting som någon bör lägga sig i eller kommentera.

Att koppla ihop två konton avslöjar - precis som du säger - inget om identiteten, men 1.06 skyddar även den som vill ha flera konton att diskutera med. Det är fullt tillåtet att ha flera konton så länge man inte missbrukar dem genom att t.ex backa upp sig själv i en specifik tråd.

Väljer man att med ett smurfkonto kanske posta känsliga frågor i någon tråd så ska man kunna göra det utan att någon kopplar ihop smurfkontot med ett annat mer seriöst konto.
Citera
2013-09-26, 13:24
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna

Man kan ha olika nivåer av hur lätt ens konto kan kopplas ihop med ens person. Det konto jag skriver på just nu bör en hel del polare kunna koppla ihop med mig men det gör mig inte jättemycket. Sen kanske jag har lust att skriva om saker jag absolut inte vill att mina polare ska veta och då skriver jag under ett annant konto. Om någon då sammankopplar mina konton blir det en indirekt outning.
Citera
2013-09-26, 13:48
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vad jag själv tycker är anmärkningsvärt är att man lyckas författa ett så pass långt inlägg som i den här trådstarten, men samtidigt är man oförmögen att läsa och förstå innebörden i ett relativt kort PM.

Vi tar det steg för steg.

Ditt inlägg har raderats - föreligger det minsta tveksamhet gällande huruvida ett inlägg bryter mot regelverket eller inte så är våra instruktioner att radera och lyfta för omröstning bland övriga moderatorer.

Ditt inlägg ligger uppe för omröstning och alla moderatorer har möjlighet att ge sin input och lägga en röst.

Mer än så är det inte. Du har inte varnats eller stängts av för 1.06. Omröstningen är inte klar. Ingen har ens sagt att du gjort något fel. Du har bara informerats om att ditt inlägg behöver en samlad bedömning.

Sen vad det gäller gränserna kring 1.06 så blir jag alltid fascinerad över hur engagerat folk försöker försvara sin rätt att tassa längs gränserna för vad den regeln tillåter. Varför inte istället helt skita i att komma med mer eller mindre diskreta antydningar och helt slippa oroa sig? Vari ligger värdet utav att någon ska skriva vad någons användarnamn blir baklänges i en tråd som inte handlar om andras användarnamn? Handlar det mest om personliga reflektioner och tankar så är ju en blogg rätt utgångsläge och inte ett forum som Flashback.
Otroligt korkad förklaring av Mod! Snacka om eget tyckande (irrelevant)!! "mindre diskreta antydningar", det är ju personen användarnamn på FB och INTE personens riktiga namn!! Mods eget tyckande är därför helt ointressant!! Vad som är relevant det är om personen brutit mot 1.06 eller inte! Och det är uppenbart att man inte har brutit mot regeln när man skriver ut någon användarnamn på FB oavsett om det görs från vänster eller höger eller i form av en gåta!! Det borde alla fatta! Det är därför löjligt att Mod överhuvudtaget tog detta vidare för omröstning när det är uppenbart att det INTE är fråga om att outa någons namn! Man kan därför ifrågasätta kompetensen eller om det bara är för att man vill jävlas med folk? Det borde vara lättare för FB:s Moddar högre upp i hierarkin sparka dessa småpåvar som bara njuter av att utöva sin makt gentemot forumets medlemar!
Det vore skillnad om personen skrev på FB under två olika användarnamn, och personen då blev outad och någon påpekade att det vara samma personer, då borde detta rendera i en varning/avstängning, men jag tolkade det inte som att detta var fallet!? Om så var fallet har man agerat korrekt!
Senast redigerad av 2wire 2013-09-26 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in