2013-09-25, 22:32
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jo det finns det anledning till. Den som utför en make up heter "Make-Up Artist" eller "Make Up Artist" eller till och med "Make Up-Artist".
Eftersom "make up" är ett engelskt uttryck och eftersom man i princip alltid särskriver på engelska, så är det helt normalt att man även i svenska meningar skriver just "make up".
Var vänlig meddela Svenska Akademien om detta, inte minst nyheten om versaler. Se inlägg 22:29 #11.
Citera
2013-09-25, 22:44
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Var vänlig meddela Svenska Akademien om detta, inte minst nyheten om versaler. Se inlägg 22:29 #11.

Jag är amerikan, och även Make Up-Artist. Jag vet hur vi i branschen använder orden & versalerna i detta fall, och det räcker för mig
Citera
2013-09-25, 22:55
Medlem
Ostrobothnias avatar
"Sminknings session"
Citera
2013-09-25, 23:17
Medlem
Citat:
Jag är amerikan, och även Make Up-Artist. Jag vet hur vi i branschen använder orden & versalerna i detta fall, och det räcker för mig
Så branschfolk kan göra anspråk på ord bara för att orden framför allt används inom den givna branschen? Om t ex frisörer skulle få vara med och bestämma, skulle vi ha helt andra genitivregler i svenskan. En annan sak: svenskan och engelskan är två skilda språk. Huruvida det skrivs ihop på engelska eller inte är alltså inte särskilt hithörande.

För övrigt tycks makeup vara så vedertaget att smink i vissa sammanhang har en mossig och omodern klang – kanske t o m en annan innebörd.
Senast redigerad av scheutz 2013-09-25 kl. 23:34.
Citera
2013-09-26, 00:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Så branschfolk kan göra anspråk på ord bara för att orden framför allt används inom den givna branschen? ...
Skulle jag utifrån branschkunskap få bestämma så skulle alla skriva Besserwisser med stort B.
Citera
2013-09-26, 09:18
Medlem
Frantics avatar
Citat:
Du pratar strunt. Menar du att folk "i branschen" också tycker att det är viktigt att skiva och tala undermåligt?
Citera
2013-09-26, 10:35
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Jo det finns det anledning till. Den som utför en make up heter "Make-Up Artist" eller "Make Up Artist" eller till och med "Make Up-Artist".
Eftersom "make up" är ett engelskt uttryck och eftersom man i princip alltid särskriver på engelska, så är det helt normalt att man även i svenska meningar skriver just "make up".

PS: "makeup" är inte ett svenskt ord

På samma sätt är inte artist ett engelskt ord. Vilka regler följer du där? De som används i den franska artiste-branschen eller den italienska artista-branschen?
Citera
2013-09-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Du pratar strunt. Menar du att folk "i branschen" också tycker att det är viktigt att skiva och tala undermåligt?

Pratar jag strunt? Det är väl för fan inte mitt fel att make up artister har det namnet, och heller inte hur det stavas! Skärpning!

Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
På samma sätt är inte artist ett engelskt ord. Vilka regler följer du där? De som används i den franska artiste-branschen eller den italienska artista-branschen?

Alltså ärlig talat, läs ovan. Jag gör bara som alla andra gjort i alla år. Det är inte jag som ligger bakom vare sin namn eller stavning. Den diskussionen får du ta med någon annan.
Citera
2013-09-26, 12:11
Medlem
Torps avatar
Citat:

PS: "makeup" är inte ett svenskt ord

1) "Make-up" är det korrekta skrivsättet på engelska. "Makeup" är allmänt accepterad stavning. "Make up" är fel.

2) Diskussionen om "make-up artist" har inte riktigt med saken att göra då det är ett 100% engelskt ord (artist har inte svenskt uttal, utan engelskt). Förkortas för övrigt med fördel till MUA och har sitt svenska ord "sminkör/sminkös" vilket du säkert är medveten om. Ordet kan i nödfall skrivas som "make-up-artist/makeup-artist" om man promt vill använda syntaxen låneord-svenskt ord, men det är inte ett vedertaget svenskt uttryck. En "makeupsession", "makeupstund" och liknande däremot är legitima svenska sammansatta ord.

3) "Makeup" är ett svenskt ord lånat från engelskan. För bevis sök i SAOL.
Citera
2013-09-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
1) "Make-up" är det korrekta skrivsättet på engelska. "Makeup" är allmänt accepterad stavning. "Make up" är fel.

2) Diskussionen om "make-up artist" har inte riktigt med saken att göra då det är ett 100% engelskt ord (artist har inte svenskt uttal, utan engelskt). Förkortas för övrigt med fördel till MUA och har sitt svenska ord "sminkör/sminkös" vilket du säkert är medveten om. Ordet kan i nödfall skrivas som "make-up-artist/makeup-artist" om man promt vill använda syntaxen låneord-svenskt ord, men det är inte ett vedertaget svenskt uttryck. En "makeupsession", "makeupstund" och liknande däremot är legitima svenska sammansatta ord.

3) "Makeup" är ett svenskt ord lånat från engelskan. För bevis sök i SAOL.

Jag talar om hur namnet används på personen som utövar yrket, intet annat. Förkortningen MUA har jag aldrig någonsin hört talas om vare sig här i Sverige eller i USA.

2) Nej du har fel. En Make Up-Artist har utbildning enbart i make up. En sminkös eller sminkör har en bredare utbildning som även täcker t.ex mask för film/teater m.m.

Vissa använder titlarna felaktigt vilket säkert var anledningen till att du skrev som du skrev.
Citera
2013-09-26, 13:07
Medlem
Torps avatar
Citat:
Jag talar om hur namnet används på personen som utövar yrket, intet annat. Förkortningen MUA har jag aldrig någonsin hört talas om vare sig här i Sverige eller i USA.

2) Nej du har fel. En Make Up-Artist har utbildning enbart i make up. En sminkös eller sminkör har en bredare utbildning som även täcker t.ex mask för film/teater m.m.

Vissa använder titlarna felaktigt vilket säkert var anledningen till att du skrev som du skrev.

MUA är väldigt vanligt i framförallt fotografikretsar.

( 2) ) Rätta mig om jag har fel, men "sminkör" är väl inte en skyddad titel, och således finns inga riktmärken vad en sminkör kan? (Precis som "ingenjör", för övrigt.)
Citera
2013-09-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
MUA är väldigt vanligt i framförallt fotografikretsar.

( 2) ) Rätta mig om jag har fel, men "sminkör" är väl inte en skyddad titel, och således finns inga riktmärken vad en sminkör kan? (Precis som "ingenjör", för övrigt.)

Som sagt, jag har aldrig hört talas om "MUA" det är i alla fall inget som används i daglig tal. Kanske då enbart fotografer emellan (?) Inget fel i det i så fall, det är bara nytt för mig. Sen har jag ju bara varit i branschen i snart 20 år

Nej, "sminkör" är väl ingen skyddad titel utan det är skolorna som har satt dessa titlar på de olika utbildningarna.
Skulle man sedan säga att man är utbildad sminkös eller sminkör, men enbart har make up-biten, så ljuger man ju inför eventuella uppdragsgivare. Så att använda en korrekt titel är defintivt att föredra för alla parter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in