Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nej i en skarp krigssituation kan jag, för att just undvika kanaliserande terrängpartier och helt skita i de större vägarna, som exempel, köra över Järvafältet genom Ursvik och snedda ner till Duvbo för att sedan köra igenom stängslet till spårområdet som jag sedan följer hela vägen ner till klara-sjö. Som ett litet exempel. För att ta ett litet exempel. Det går dessutom utmärkt att köra med en TGB i stockholms tunnlar vid behov men det blir lite besvärligare att köra på syllarna med en minibuss (och ja tunnlar är kraftigt kanaliserande terräng men i sammanhanget bro så är en tunnel att föredra då det endast finns en farlig riktning).
Stockholm är per definition en stad med mycket kanaliserande terräng (till vår egen fördel) och utöver broarna så finns det bara tunnlar som passerar på en rad ställen men ju fler alternativ har och ju färre en eventuell motståndare har desto bättre, en tvingad övergång av bro längs en UH väg är hanterbar så länge det rör sig om ett minimalt antal som jag kan bevaka med OP eller hålla med egen trupp. Sån tur är så skulle jag inte behöva förlita mig på sprinters i en skarp situation.
1. Vilket förstås bara är svammel då hela det där området är nedluset med hundratals olika vägar, samtliga i +30t klassen, väldigt många i +50t klassen. Så jag tror att du gjort bort dig själv med ett exempel i ett storstadsområde. I övrigt är terrängen i de där områdena inte särskilt svår utan utgör till största delen mark som Pb8 klarar alldeles utmärkt, dvs. gräsfält, gammal jordbruksmark, industriområden etc.
2. Sluta svamla nu din pajas, det går alldeles utmärkt att köra bil i tunnelbanan ifall du trodde att det var ett alternativ, det finns ju gott om tunnlar som klarar både stridsvagnar och tunga lastbilar annars. svammelfjant.
3. På det gamla invasionsförsvarets tid så kunde man lägga en ny bro på en halvtimme. Annars var övergångar av vatten något av en Sovjetisk specialitet på den tiden och du verkar nog mer förbereda dig för krig mot insurgenter än någon form av "försvar av Sverige".
4. Det där var det dummast jag hört på flera decennier. Kanske ett god utsaga i Afghanistan så länge talibzanerna inte envisas i att röra sig i större grupper än 2-4 personer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Skyddande terräng och kanaliserande terräng är två helt olika saker (men det märks på dina kommentarer att du inte förstår vad som egentligen avses) och det senare undviker du som pesten och ser åtminstone till att ha alternativa vägar runt när din rekstyrka eller förtrupp åker på däng. Du skickar framförallt inte din tross längs asfalterad väg som du inte är säker på att du behärskar.
Om du haft någon som helst militär erfarenhet som innefattar mer än att skura toaletter eller sura på något förråd så hade du inte ens ifrågasatt det hela. Du klättrar tämligen enkelt över en liggande gran (i 40cm klassen) med en 13/20.
1. Jag tror att du har svamlat bort dig totalt i sammanhanget, dels förstår du inte elementär terminologi och dels verkar det som att du inte fattat att begreppen är väldigt överlappande.
2. Du hävdar alltså att du helst skulle köra på ett öppet fält för att undvika "kanaliserande terräng" och detta för att du där känner dig skyddad. Nu får det vara nog på svamlet.

En tross styrka går förövrigt alltid på vägar, möjligtvis med undantaget av lokala förbandstrossar och vissa särskilt avdelade och utrustade förband vilka vanligtvis alltid hänger i kön på tex. stridsvagnsförband.
3. Kul att du berättade vad du gjorde under din värnplikt.

I övrigt så måste du väl först rensa granen från grenar och barr, så att du inte riskerar att fastna i granen, eller alla de tusentals sådana granar som förutspådde skulle ligga över vägarna.

I övrigt så brukar faktiskt inte träden fällas vid bombningar utan tändas eld på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nej det är inte ett system för att lägga ut artilleriets kastbanor. Det är ett rikstäckande system som de flesta med någon form av kunskap om FM kommit i kontakt med vid något tillfälle (även om det främst är PlutC och uppåt i normala förband och HV, som mig veterligen, inte alls har tillgång).
Tillåt mig hånle.
1. Du babblar om ett system integrerat med civil luftfart för att tillse att civila flygplan inte skadas under militärens övningar, ett system som säkerligen många malajer kommer i kontakt med då dessa frekvent bemannar radio&telefon till sådana.

I krigstid däremot så är sådana system inte relevanta för kortdistans och medeldistans luftvärn såvida de inte är grupperade inom synhåll för en flygplats varvid de löser problemet genom kommunikation med flygledningen.
2. I övrigt gäller systemet alla former av skarpskjutningar med tyngre vapen.
3. Faktum är att de flesta systemens räckvidd och hastighet i förhållande till ett normalt stridsflygplan, på normal flyghöjd i normal cruising speed helt enkelt inte kommer att träffa flygplanet ens om de försökte. (detta är en anledning till att tex. luftvärn under ww2 placerades i stora batterier med 25-100 pjäser, för att på längre relevanta avstånd säg 5km kunna ha någon % chans att pricka flygplanet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Praetori
Nej du är på hollywoodnivå i din teknikkännedom. Inte ens jänkarna flyger supersoniskt på låg höjd.
Hur snabb är för övrigt en Su-24, Su-25 eller en A-10 på under 500m? Jag lovar av dig att ingen av dem klarar att hålla mer än 900 knyck med vapenlast (den förstnämnda är den enda som ens är byggd för de hastigheterna och kan sparkas upp till Machsträcket utan vapen på låg höjd), samtliga är operativa och sina länders vanligaste attackflygplan som uppträder på låg höjd, samtliga är dessutom ironiskt nog äldre än 1980. Visst finns det moderna jaktkärror som kan supercruisa på flera tusen meters höjd men det är ändå inga aktuella mål för Manpads till att börja med (och då irrelevant för diskussionen).
Sen finns det fler saker som flyger på låg höjd än flygplan och inget av det vill du att egen trupp skjuter på om de inte har tillförts rätt system och rätt utbildning.
Relevansen är oavsett att om du vill utrusta HV med LV-robot av något slag så måste det vara ett integrerat system (om de någonsin skall ha eldtillstånd) och mängden utbildning som krävs är inte något som du fixar på avtalstimmar.
1. Nu pratar du om riktigt gamla prylar, prylar som tillhör samma ålderkategori som TGB13.

I övrigt tycker jag att du kan kolla in lite ännu äldre prylar som tex. Mosquito plan på youtube, där har du ett flygplan som är precis så snabbt som du påstår under 500m.
2. Vilket jävla dravel och svammel du kör med. Det går alldeles utmärkt att integrera alla existerande luftvärnssystem i världen i det svenska systemet med en karta och en radio eller telefon.
3. Det krävs inte fler utbildningstimmar för att hantera en lv40 än en ksp-58. Det krävs inte fler utbildningstimmar för att hantera RBS-70 än för att hantera ett GRG.