2013-09-26, 11:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Nu i "djupaste fred " så är det lite opraktiskt att alltid ha fordonen färdig lastade. Men jag räknar med att man i ett skymningsläge och hemvärnsberedskap förbereder så mycket som möjligt så det går riktigt snabb vid mob.

Nu tänker ju jag mig att de här fordonen kommer att ha en del utrustning som är specifikt militär, som kamouflagenät, verktyg och annat som hör till. En inmönstrad bil (eller förkontrakterad) blir ju inte lika pysslig, hur gulligt man än militärpimpar den då man väl får vantarna på den... .

Sedan kan man ju tänka sig att framförallt släpet kan förvaras säkert (inlåst) och kan innehålla en hel del av gruppens utrustning redan i fred. Det kan t o m vara praktiskt.
Citera
2013-09-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSvensson
Tycker köpet av PB8 är åt fanders nu kommer FI direkt identifiera fordonen. Hade varit bättre de kunnat köra mer obemärkt i civila bilar. Lägg pengar på att sponsra vanliga jägare med prickskyttevapen och vanliga skytteklubbar med IPSC/PPC så allmänheten kan försvara sig. Nu vill man ju istället göra motsatsen och avväpna svenskarna. Bara kriminella och kling och klang som kan försvara sig lite vid lite angrepp snart.

1. Genom att renodla på militärt markerade bilar så brukar den nuvarande tolkningen av konventioner och lagstiftning innebära att civilt markerade fordon till viss del fredas från tex. flygangrepp. Så det är förstås bra att det blir en ganska tydlig skiljelinje mellan vad som är militärt och vad som är civilt.

2. Väldigt många jägare har vapen som är bättre än de militära prickskyttevapnen.

3. Behovet av sådant är nog ganska litet, älgar funkar rätt bra som alternativ...

4. En fråga som drivs av några kriminella kommunister på polismyndigheten. Själva avsikten med deras vapenlagstiftningsförslag är att först ta ifrån alla människor i Sverige deras jaktvapen för att sedan stjäla deras egendomar, inget annat.

5. Kling och Klang mer utrustade enheter betraktas inte som annat än malajer ur militär synpunkt. Kriminella skulle kunna betraktas som insurgenter efter att de antagit kombattantstatus -dvs. bär korrekta armbindlar eller liknande.
Citera
2013-09-26, 17:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej det finns inte en chans i h-e att bevaka 8st flygfält
dygnet runt, oavsett väderlek i flera dygn med 400-600 man.

Bara omkretsen på varje SO blir ungefär en mil.

Med 400-600 man tillgängligt så har du 50-75 man per objekt.
I bästa fall så har du 1/4 ute på infartspost och fotpatrull,
d.v.s. ~12-18 man per SO.

Med 4 man per infartspost och tre infartsposter per objekt,
så har du således 0-6st man för fotpatruller,
eller om vi så vill i bästa fall 3st stridspar som ska patrullera en mil till fots,
vilket i sin tur innebär att patrullerna kommer passera samma punkt,
men i storleksordningen flera timmars mellanrum.

Pansarfordon och hkp är av snudd på obefintlig nytta,
när den fiende som man ska förhindra i många fall lär smyga sig fram genom skogsterräng,
där både hjul-, bandfordon och hkp är helt värdelösa.
Ska vi ta det långsamt!
Om HV ska skydda SO mot lede FI så betyder det ett angrepp av flyg flott och luftlandsatta mekaniseradeförband, vidare sker förbränning med kryssningsrobotar och mindre sabotageförband.
Det krävs svenska bataljoner och brigader för att hejda och slå de insatta förbanden och de svenska förbanden måste vara mobiliserade och klara och på rätt plats.
Nu finns inte den möjligheten utan vi har förband som klarar av att slås timmar eller någon dag att mobilisera förband finns inte på kartan.
Således får HV vakta och skydda flygplatser som slås ut av flyg eller robotar alt angrips av mek förband i den mån fi ens bryr sig.

Om det är terrorangrepp så sker det mot Arlanda,Landvetter eller möjligen Bromma och Sturup dock mindre sannolikt.
Då sätts antiterror in inte HV.
Citera
2013-09-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ska vi ta det långsamt!
Om HV ska skydda SO mot lede FI så betyder det ett angrepp av flyg flott och luftlandsatta mekaniseradeförband, vidare sker förbränning med kryssningsrobotar och mindre sabotageförband.
Det krävs svenska bataljoner och brigader för att hejda och slå de insatta förbanden och de svenska förbanden måste vara mobiliserade och klara och på rätt plats.
Nu finns inte den möjligheten utan vi har förband som klarar av att slås timmar eller någon dag att mobilisera förband finns inte på kartan.
Således får HV vakta och skydda flygplatser som slås ut av flyg eller robotar alt angrips av mek förband i den mån fi ens bryr sig.

Om det är terrorangrepp så sker det mot Arlanda,Landvetter eller möjligen Bromma och Sturup dock mindre sannolikt.

Säger dig begreppet "skymningsläge" något?
Citera
2013-09-27, 00:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Nu i "djupaste fred " så är det lite opraktiskt att alltid ha fordonen färdig lastade. Men jag räknar med att man i ett skymningsläge och hemvärnsberedskap förbereder så mycket som möjligt så det går riktigt snabb vid mob.

Ehh, bilen (TGB13 lätt radio) jag ställde in i mobförråd vid sista repövningen var då fullastad. Varför skulle inte PB8an vara det? Lastar man ur den och använder den privat under fredstid då eller hur tänker du... Lånar ut släpet åt folk som inte ids hyra på statoil osv.
Citera
2013-09-27, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ska vi ta det långsamt!

1. Huvudregeln är förstås att det krävs mek.förband för att slå mek.förband, alternativt förstås då artilleri. Hursomhaver genomförs inte luftlandsättningar av så slagkraftiga förband ifall fi inte har för avsikt att ta tex. flygfälten och använda för eget bruk. I övrigt brukar luftlandsatta mek.förband kategoriseras av tunt skinn, eldkraft+ samt låg elduthållighet samt starkt luftstöd. Alltså torde HV åtminstone på pappret ha större förmåga till framgång mot sådana förband givet sin utrustning och låga betydelse. Däremot finns det ju ingen som tror att en HV bataljon skulle kunna göra annat än bromsa en luftlandssatt mek.bataljon i mer än 5 minuter och slå ut samt skada några enskilda pansarfordon.

2. Ingen kommer att bry sig om enskilda terrorister vid en större flygplats. Blir det ett stort hål i banan så repar de det på 10minuter.

3. Det finns massvis med sätt att göra HV mer slagkraftigt, tex. http://www.saabgroup.com/Campaigns/RBS-70-New-Generation/Features/Technical-specifications/ fast i annan lättare form och med en snabbare robot.

Eller varför inte http://www.diehl.com/fileadmin/diehl-defence/user_upload/flyer/2008_IRIS-T_SL_e.pdf eller en kombo av bägge.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-09-27 kl. 01:12.
Citera
2013-09-27, 01:33
Medlem
Bumpar mitt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av machomachoman
Har följt denna tråd med intresse, känner att det är dags att ge mig in i diskussionerna.

I mitt tycke så är det givetvis en uppgradering med pb 8, bättre med 8 soldater vid gott mod än 18 ev åksjuka och ömma soldater när man ska säkra/ta ett SO. Det jag dock funderar över är antalet. 400 stycken fordon är ju iofs mycket, men de rymmer alltså 3200 pers samtidigt. Då är det skytteltrafik som gäller för att få ut manskapet. Därav kommer min fråga:

Är det värt att serva de gamla tgb 20 och sedan ställa dem i varmgarage på "baserna" i den händelse av att de skulle behövas? Min tanke då är att pb 8 skickar ut en 'insatsstyrka' till området som ska skyddas för att säkra det, medan resten transporteras lugnt och säkert av tgb 20 för att fylla på.

Eller kanske kan det vara aktuellt att titta på rena lastbilar och montera in bussäten etc på flaken, lastramp osv för säkerhet och komfort och ersätta tgb 20 så? Dyrt att köpa in kanske, men nyare lastbilar ska väl vara mer driftsäkra än vad de då skulle ersätta. Taktiken för användande skulle i så fall vara densamma.

Jag har aldrig själv varit i det militära, så jag är säkert ute och cyklar. Men vad tror ni?
Citera
2013-09-27, 02:28
Medlem
Citat:
400 stycken fordon är ju iofs mycket, men de rymmer alltså 3200 pers samtidigt. Då är det skytteltrafik som gäller för att få ut manskapet.
Nej det kommer inte behövas nån skytteltrafik. De som skall transporteras med PB8 är de som är tilldelade PB8,dvs Insatskompanierna. Där finns det med andra ord en fordonsplats/ gubbe.

Citat:
Är det värt att serva de gamla tgb 20 och sedan ställa dem i varmgarage på "baserna" i den händelse av att de skulle behövas?
Konceptet med att ha fordon i garage "utifall att" kallas mobförråd, och sådana har vi inte längre av diverse skäl. Att man skulle bygga nya förråd för att förvara fordon som inte finns är ungefär lika troligt som att HV får Archer.
Nej det är inte värt att serva de tgb 20 som i dagsläget finns kvar i FM. De hyfsat fräscha individerna såldes ut när man tömde nyss nämnda mobförråd för ~10 år sedan. Således är majoriteten av de som finns kvar slutkörda.

Citat:
Eller kanske kan det vara aktuellt att titta på rena lastbilar och montera in bussäten etc på flaken, lastramp osv för säkerhet och komfort och ersätta tgb 20 så?
Eller så använder man en så kallad buss. Vilket är precis vad stora delar av hemvärnet kommer fraktas i

Citat:
Jag har aldrig själv varit i det militära, så jag är säkert ute och cyklar. Men vad tror ni?
Cykel är ju annars ett gammalt beprövat sätt att transportera trupp..
Citera
2013-09-27, 11:37
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Bumpar mitt inlägg.

Fast nu var det väll totalt 9 per fordon (8 soldater + förare)? Så då blir det 3600 om man räknar så 9 x 400. Sen har ju varje insatskompani i söder en pluton med Bv 206 så då blir det ytterliggare soldater som har en en fordonsplats. Sen har ju insatskomanierna i norr endast Bv 206.
Citera
2013-09-27, 11:39
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Konceptet med att ha fordon i garage "utifall att" kallas mobförråd, och sådana har vi inte längre av diverse skäl. Att man skulle bygga nya förråd för att förvara fordon som inte finns är ungefär lika troligt som att HV får Archer.

Mobförråd finns kvar men inte så många som förut.
Citera
2013-09-27, 13:13
Medlem
REALINs avatar
http://forum.soldf.com/topic/51372-hemvaernets-personbil-8-pb-8/page-7#entry818279

Rekommenderar det där inlägget på soldf i ämnet.
Citera
2013-09-27, 15:40
Medlem
sprithitlers avatar
11/13 ersatte valpen som ersatte vad? Till viss del suggan, men i övrigt tillförde den nog snarare helt ny rörlighet och förmåga. Valpen levde i 10 år innan 11-13-20 kom och fanns kvar i organisationen i uppemot 40 år, i a f i förråden. 11-13-20 började inte ens få någon ersättare efter tio år och avvecklas nu i praktiken utan ersättare, efter 40 års tjänst.
Galten och Patria kommer säkert påstås vara deras ersättare, men det är fel, de är KP-bilarnas ersättare. Är det kanske dags att utveckla/köpa in en efterträdare till 11-13-20 och i så fall utrusta även HV med den?
Hur många ex behöver kolonialpolisen? Hur många ex behöver HV? Hur många ex skulle försvaret behöva om vi hade något?
Vad kan exemplarkostnaden bli för varje scenario om vi köper från hyllan? Om vi utvecklar själva?

För övrigt, som sagts tidigare, PB8 ersätter inte TGB, den ersätter endera inget fordon alls, eller rent civila fordon som folkabussar och volvokombis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in