Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Jag hade nog bett till Gud d jag r troende (Dawkins r ateist).
Jag uppfattar som motsgelsefullt att tro bde p Gud och naturvetenskapen.
En motsgelse jag naturligtvis genast kan upphva genom att ludda till molnet Vad-ordet-Gud-betyder och/eller molnet Vad-ordet-naturvetenskap-betyder.
Citat:
Men det innebr inte att dessa lagar som hller uppe planet r socialt konstruerade.
Sjlva ordet "lag" visar att det r en social konstruktion.
"To say that a stone follows a law when it falls to the ground, is to make the stone a [minns inte], or even a citizen."
(ungefrligen, vet inte vem)
Vad vi kan sga r att tingen har visat en anmrkningsvrd tendens till frutsgbarhet,
tminstone under den tid som gtt sedan mnniskobarnen fick fr sig att utg ifrn att det skulle vara s,
och Gud fann behag i att lta det frefalla barnen som om dom har rtt.
Jag tror att om en enda hndelse observeras som motsger den frutsgelse som "lagen" franleder,
s rynkar vetenskapsmannen nsan
och uppbdar hela sin arsenal till att krossa denna skndliga observation.
Citat:
Socialt konstruerat r inte en catch all term fr att man kan ifrgastta eller tvivla.
Sjlvklart r det s, att s fort ngonting etablerats och kan ge inkomster (I det hr fallet att orera med uttrycket "social konstruktion"), s kommer packet springande
och alltihop frvandlas till en ny soptipp.
Citat:
Man mste visa upp varfr de r socialt konstruerade och vad det innebr att de r socialt konstruerade.
Det kan nog vara svrt, eftersom det, s frestller jag mig det, r en vsentlig del av konstruktionen att frhindra direkt tilltrde till den.
Citat:
Det r drfr det hjlper att titta p vad social konstruktionistens motivation r. Det skiljer sig radikalt frn naturvetenskapsmannen.
Kan det vara av vikt att skilja mellan social konstruktion och socialkonstruktionsten.
mellan naturvetenskapen och naturvetenskapsmannen?
Bde konstruktionistinnan och vetenskapskvinnan r sociala konstruktioner,
i bda fallen r inkomst/pengar ett besvrande inslag i motivationen.
Naturvetenskapen (som id) r okorrumperad.
Korrumperad naturvetenskap r inte Naturvetenskap.
En korrumperad naturvetenskapsman korrumperar Naturvetenskapen.
Om du publicerar resultatet av din experimentserie
kommer dina kolleger att knuffa ut dig ur boet
och du mste lmna villaomrdet
och bo bland zigenare och muslimer.
Publicerar du resultatet av experimentserien?