2013-09-23, 13:26
Medlem
Jag hrde Alan Watts pst att vad som gr ont r socialt konstruerat.
Att det finns kulturer i vilka det inte gr ont att g till tandlkaren,
men dremot att klippa naglarna eller hret.

Det finner jag mycket svrt att tro p.
Smrta r ett s grundlggande begrepp, tminstone i mitt bygge,
fr att avgra vad som r verkligt, eller vad som r allvar.

Men sedan sa han ngot intressant :
Det r mjligt att det mste finnas ngonting som gr ont,
vilket det r som gr ont,
r dremot tillgngligt fr kultur (spelkonstruerande / historieberttande).

(Det dr skulle kunna leda till den intressanta tanken
att knslor finns,
men det r inte mjligt att med skerhet faststlla deras relation till fenomenvrlden.

Att med (givandet av ett intryck av) skerhet hvda faststllandet av sdana relationer
kan dremot vara en viktig del av mnniskors sociala upptg.)
Senast redigerad av Skriver 2013-09-23 kl. 13:32.
Citera
2013-09-23, 13:38
Medlem
HerrWarum,

>>
Jag tror Dawkins menar att man kan hvda en massa om naturvetenskap som socialt konstruerat, men om man sitter i ett flygplan p 10000 meters hjd s tror man egentligen inte att aerodynamiska lagar och annat som hller uppe planet upphvs. Man tror egentligen p naturvetenskapen om det r lite allvar.

Naturvetenskapen r vl konstruktioner ur sannolikheter.
Nr jag sitter r p 10000 meters hjd, s kan jag behlla lugnet och frlita mig p sannolikheten.
Eller tappa fattningen och be till gud om att planet ska hlla.

I bgge fall utrycker jag samma sak.
Jag tror och hoppas.

Har vi konstruerat sannolikhet ?
r slumpen ngot som sunt frnuft skapat som gud som ofrstelse ?
r sunt frnuft en konstruktion ?
Citera
2013-09-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Tja. Eller s r det s, att nr motorn brjar hacka ber till och med Dawkins en bn.

Jag hade nog bett till Gud d jag r troende (Dawkins r ateist). Men det innebr inte att dessa lagar som hller uppe planet r socialt konstruerade. Socialt konstruerat r inte en catch all term fr att man kan ifrgastta eller tvivla. Man mste visa upp varfr de r socialt konstruerade och vad det innebr att de r socialt konstruerade. I fallet naturvetenskap r klagarens "case" ytterst svagt att om man talar ppet och rligt ingen tror p det. Det r det Dawkins menar, eftersom det r uppenbart nr vi jmfr attacken med vad vi egentligen vet (om vi inte tramsar). Det r drfr det hjlper att titta p vad social konstruktionistens motivation r. Det skiljer sig radikalt frn naturvetenskapsmannen.
Citera
2013-09-24, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jag hade nog bett till Gud d jag r troende (Dawkins r ateist).
Jag uppfattar som motsgelsefullt att tro bde p Gud och naturvetenskapen.
En motsgelse jag naturligtvis genast kan upphva genom att ludda till molnet Vad-ordet-Gud-betyder och/eller molnet Vad-ordet-naturvetenskap-betyder.

Citat:
Men det innebr inte att dessa lagar som hller uppe planet r socialt konstruerade.
Sjlva ordet "lag" visar att det r en social konstruktion.

"To say that a stone follows a law when it falls to the ground, is to make the stone a [minns inte], or even a citizen."
(ungefrligen, vet inte vem)

Vad vi kan sga r att tingen har visat en anmrkningsvrd tendens till frutsgbarhet,
tminstone under den tid som gtt sedan mnniskobarnen fick fr sig att utg ifrn att det skulle vara s,
och Gud fann behag i att lta det frefalla barnen som om dom har rtt.

Jag tror att om en enda hndelse observeras som motsger den frutsgelse som "lagen" franleder,
s rynkar vetenskapsmannen nsan
och uppbdar hela sin arsenal till att krossa denna skndliga observation.

Citat:
Socialt konstruerat r inte en catch all term fr att man kan ifrgastta eller tvivla.
Sjlvklart r det s, att s fort ngonting etablerats och kan ge inkomster (I det hr fallet att orera med uttrycket "social konstruktion"), s kommer packet springande
och alltihop frvandlas till en ny soptipp.

Citat:
Man mste visa upp varfr de r socialt konstruerade och vad det innebr att de r socialt konstruerade.
Det kan nog vara svrt, eftersom det, s frestller jag mig det, r en vsentlig del av konstruktionen att frhindra direkt tilltrde till den.

Citat:
Det r drfr det hjlper att titta p vad social konstruktionistens motivation r. Det skiljer sig radikalt frn naturvetenskapsmannen.
Kan det vara av vikt att skilja mellan social konstruktion och socialkonstruktionsten.
mellan naturvetenskapen och naturvetenskapsmannen?
Bde konstruktionistinnan och vetenskapskvinnan r sociala konstruktioner,
i bda fallen r inkomst/pengar ett besvrande inslag i motivationen.

Naturvetenskapen (som id) r okorrumperad.
Korrumperad naturvetenskap r inte Naturvetenskap.
En korrumperad naturvetenskapsman korrumperar Naturvetenskapen.

Om du publicerar resultatet av din experimentserie
kommer dina kolleger att knuffa ut dig ur boet
och du mste lmna villaomrdet
och bo bland zigenare och muslimer.
Publicerar du resultatet av experimentserien?
Citera
2013-09-24, 14:43
Medlem
Citat:
Jag uppfattar som motsgelsefullt att tro bde p Gud och naturvetenskapen.
En motsgelse jag naturligtvis genast kan upphva genom att ludda till molnet Vad-ordet-Gud-betyder och/eller molnet Vad-ordet-naturvetenskap-betyder.

Sjlva ordet "lag" visar att det r en social konstruktion.

"To say that a stone follows a law when it falls to the ground, is to make the stone a [minns inte], or even a citizen."
(ungefrligen, vet inte vem)

Vad vi kan sga r att tingen har visat en anmrkningsvrd tendens till frutsgbarhet,
tminstone under den tid som gtt sedan mnniskobarnen fick fr sig att utg ifrn att det skulle vara s,
och Gud fann behag i att lta det frefalla barnen som om dom har rtt.

Jag tror att om en enda hndelse observeras som motsger den frutsgelse som "lagen" franleder,
s rynkar vetenskapsmannen nsan
och uppbdar hela sin arsenal till att krossa denna skndliga observation.

Sjlvklart r det s, att s fort ngonting etablerats och kan ge inkomster (I det hr fallet att orera med uttrycket "social konstruktion"), s kommer packet springande
och alltihop frvandlas till en ny soptipp.

Det kan nog vara svrt, eftersom det, s frestller jag mig det, r en vsentlig del av konstruktionen att frhindra direkt tilltrde till den.

Kan det vara av vikt att skilja mellan social konstruktion och socialkonstruktionsten.
mellan naturvetenskapen och naturvetenskapsmannen?
Bde konstruktionistinnan och vetenskapskvinnan r sociala konstruktioner,
i bda fallen r inkomst/pengar ett besvrande inslag i motivationen.

Naturvetenskapen (som id) r okorrumperad.
Korrumperad naturvetenskap r inte Naturvetenskap.
En korrumperad naturvetenskapsman korrumperar Naturvetenskapen.

Om du publicerar resultatet av din experimentserie
kommer dina kolleger att knuffa ut dig ur boet
och du mste lmna villaomrdet
och bo bland zigenare och muslimer.
Publicerar du resultatet av experimentserien?

Jag tror dock att verkligheten r p ett visst stt och att vetenskapsmn inte kan komma undan frn den. Det r drfr NASA hellre anstller dem n social konstruktionister. Drfr att de faktiskt har en rymdraket som mste ltta frn marken. Det r en bister verklighet fr social konstruktionisten. Tror man inte att verkligheten r p ett visst stt kanske man kan framhrda att mnen r av ost (det vore lika rimligt som vilket annat pstende som helst). Nu tog de sig dock till mnen eftersom de tog hnsyn till vad de funnit inom fysiken nr de berknade rymdraketens framfart. Det r ganska otroligt. Nr man brjar tnka p allt detta (och mer) blir social konstruktionistens berttelse ganska ynklig. Alla inser att fysiker och kemister, etc, r mnniskor av ktt och blod och att de arbetar i lag och kr med peer reviews. Det r inte som att det r ngot nytt fakta de kommer med, nej det som r nytt r att verspela detta fr att gra sig sjlva mer betydelsefulla.
Citera
2013-09-25, 04:07
Medlem
Citat:
Nu tog de sig dock till mnen
Fan tro't.
Om det r ngot som r en social konstruktion, s kanske mnstudsandet r ett av dom bsta exemplen?

En totalt vervldigande majoritet av dom som tror att mnniskan varit p mnen,
tror s drfr att dom tagit del av media-material som ger intrycket av att s r fallet.
En totalt vervldigande majoritet av dom som tror att mnniskan inte varit p mnen,
tror s drfr att dom tagit del av media-material som ger intrycket av att s r fallet.

(Det kan, mjligen, vara av intresse att notera
att
media-material som ger intrycket av att mnniskan varit p mnen
bestr av pstenden om sinnevrlden
medan
media-material som ger intrycket av att mnniskan inte varit p mnen
bestr av pstenden om pstenden om sinnevrlden.)
Senast redigerad av Skriver 2013-09-25 kl. 04:52.
Citera
2013-09-25, 05:17
Medlem
Fromlandss avatar
Mnga vetenskapsmn har historiskt tminstone delvis arbetat med syften utifrn sociala konstruktioner.
Man har tex njt sig med frenklingar och anpassningar fr att inte g i clinsch med kyrkan.

En "sann" vetanskapsman arbetar givetvis frutsttningslst vetenskapligt oavsett resultat.
Dremot.. dremot kan syftet med forskarens eller vetenskapsmannens arbete vara drivet av ett syfte utifrn social konstruktion. Varfr r det viktigt att lgga ner pengar och energi p just detta?

Som vetenskapligt intresserad knns det betydligt tryggare att studera resultaten av avhandlingar inom kemi, fysik, mekanik, osv n inom beteendevetenskap dr man anvnder statistik vars tolkningar r ltta offer fr normer utifrn social kontruktion.
Det r svrt fr opinionsbildare att missbruka ohms lag men desto lttare om man nyttjar en avhandling i genus"vetenskap".
Citera
2013-09-25, 18:52
Medlem
Citat:
Fan tro't.
Om det r ngot som r en social konstruktion, s kanske mnstudsandet r ett av dom bsta exemplen?

En totalt vervldigande majoritet av dom som tror att mnniskan varit p mnen,
En totalt vervldigande majoritet av dom som tror att mnniskan inte varit p mnen,

(Det kan, mjligen, vara av intresse att notera
att
media-material som ger intrycket av att mnniskan varit p mnen
bestr av pstenden om sinnevrlden
medan
media-material som ger intrycket av att mnniskan inte varit p mnen
bestr av pstenden om pstenden om sinnevrlden.)

Det r inte social konstruktion du talar om.
Citera
2013-09-25, 19:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Graviditet.. eh Gravitation r en social konstruktion det med.
Matematik likas, som logik och allt annat.

Det r ett sprk och tanke i att frska frst.
Socialt konstruerat.

Graviditeten dremot... vet jag inte om det r socialt konstruerat..

.. verkligheten. Ni mste frst att verkligheten grna ges mnster; ( sociala konstruktioner).
Citera
2013-09-26, 00:04
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vad r en social konstruktion?

Vi hr i vst verkar leva i panik och tjyvar och har oss, precis som om vi ska d om en minut.
Tillfllet gr tjyven, sger vi.
Vissa andra folkgrupperingar verkar inte leva efter denna norme. Dom tjyvar inte.

Oftast r det fattiga som inte tjyvar.. utan rikedom tjyvar.

s om jag jmfr den fattige mot den rikes sociala konstruktion.
r det den samma i samma samhlle som vi lever i ?

vem bestmmer normerna fr det som r socialt ?

r detta en politisk frga?
Citera
2013-09-26, 03:30
Medlem
Citat:
Det r inte social konstruktion du talar om.
Det lter troligt.
Jag hade en obehaglig knsla av att jag, som vanligt, uttalade mig om ngot utan att veta vad jag...Vnta lite - hur vet du det?
Nej, svara inte.
Men jag anvnde uttrycket "social konstruktion" p ett stt som jag uppfattade som meningsfullt fr mig.
Och det r tydligt att jag gjorde s drfr att jag hade lst dig anvnda uttrycket "social konstruktion" (p ett stt som jag antar att du uppfattade som meningsfullt fr dig (Ett antagande som i sig inte r ndvndigt, som kan lmnas drhn)).
Citera
2013-09-26, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
.. verkligheten. Ni mste frst att verkligheten grna ges mnster; ( sociala konstruktioner).
A: Ohlsson springer fr att han har brttom.
B: Ja.
C: Ohlsson har brttom fr att han springer.
A, B: Nu fr du verkligen ta och frklara vad du menar! Hur kan du sga s!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in