Citat:
Ursprungligen postat av
HerrWarum
Jag hade nog bett till Gud då jag är troende (Dawkins är ateist).
Jag uppfattar som motsägelsefullt att tro både på Gud och naturvetenskapen.
En motsägelse jag naturligtvis genast kan upphäva genom att ludda till molnet Vad-ordet-Gud-betyder och/eller molnet Vad-ordet-naturvetenskap-betyder.
Citat:
Men det innebär inte att dessa lagar som håller uppe planet är socialt konstruerade.
Själva ordet "lag" visar att det är en social konstruktion.
"To say that a stone follows a law when it falls to the ground, is to make the stone a [minns inte], or even a citizen."
(ungefärligen, vet inte vem)
Vad vi kan säga är att tingen har visat en anmärkningsvärd tendens till förutsägbarhet,
åtminstone under den tid som gått sedan människobarnen fick för sig att utgå ifrån att det skulle vara så,
och Gud fann behag i att låta det förefalla barnen som om dom har rätt.
Jag tror att om en enda händelse observeras som motsäger den förutsägelse som "lagen" föranleder,
så rynkar vetenskapsmannen näsan
och uppbådar hela sin arsenal till att krossa denna skändliga observation.
Citat:
Socialt konstruerat är inte en catch all term för att man kan ifrågasätta eller tvivla.
Självklart är det så, att så fort någonting etablerats och kan ge inkomster (I det här fallet att orera med uttrycket "social konstruktion"), så kommer packet springande
och alltihop förvandlas till en ny soptipp.
Citat:
Man måste visa upp varför de är socialt konstruerade och vad det innebär att de är socialt konstruerade.
Det kan nog vara svårt, eftersom det, så föreställer jag mig det, är en väsentlig del av konstruktionen att förhindra direkt tillträde till den.
Citat:
Det är därför det hjälper att titta på vad social konstruktionistens motivation är. Det skiljer sig radikalt från naturvetenskapsmannen.
Kan det vara av vikt att skilja mellan social konstruktion och socialkonstruktionsten.
mellan naturvetenskapen och naturvetenskapsmannen?
Både konstruktionistinnan och vetenskapskvinnan är sociala konstruktioner,
i båda fallen är inkomst/pengar ett besvärande inslag i motivationen.
Naturvetenskapen (som idé) är okorrumperad.
Korrumperad naturvetenskap är inte Naturvetenskap.
En korrumperad naturvetenskapsman korrumperar Naturvetenskapen.
Om du publicerar resultatet av din experimentserie
kommer dina kolleger att knuffa ut dig ur boet
och du måste lämna villaområdet
och bo bland zigenare och muslimer.
Publicerar du resultatet av experimentserien?