Citat:
Ursprungligen postat av
sxephil
Det jag har läst inom geologi och klimat menar på att 100 års av klimatdata är otillräckligt för att dra en vetenskaplig slutsats eller teori, att det krävs 1000 år eller mer av data för att bevisa klimatförändring.
Att säga "Vi har den varmaste perioden på 60 år" säger absolut inget. Jo det säger att för 61 år sedan var ett för varmt år för att inkluderas i den undersökningen.
Med data kan man välja perioder för att bevisa det mesta. Klimathotet kan vara äkta men tillräckligt med data saknas för att bevisa/motbevisa hotet.
Hur kan 1000 år räcka när vi pratar om en planet som funnits i 4 540 000 000 år? Vi pratar då om att ta 0,0000002% av en planets livstid och sen dra slutsatser från det. Det är som att en doktor skulle ta in en ny patient som är 65 år gammal, undersöka denne i 10
minuter och sen dra slutsatser om hur t.ex. den här personens vikt/hälsa sett ut under hela personens livstid.
Jag förstår att man kan tyda ett mönster efter 1 000 år, det har väl med varians osv att göra, men det mönstret som doktorn får fram på 10 minuter säger ju absolut ingenting om vad patienten har varit med om under sitt liv. Visst, man kan se att patienten ökade 10 gram i vikt eller att hans temperatur ökade med 0,01 grader under undersökningen men det säger faktiskt ingenting när man inte har någon historik på personen.
Jag kan knappast säga att jag är insatt i ämnet i fråga, men av den lilla tiden jag lagt ner på att undersöka källorna kring det här så kan jag bara konstatera att jag inte hittat några undersökningar alls som rört mer än några få tusen år bakåt i tiden och att det känns som att man redan bestämt sig för att det är människan som orsakat växthuseffekten. Även om en undersökning skulle röra sig om 100 miljoner år tillbaka i tiden så är det ändå inte ens om i närheten av 1% av jordens existens. Hur kan man då dra slutsatser som påverkar hela den globala ekonomin baserat på detta?
Missförstå mig rätt, jag säger inte att växthuseffekten är påhittad. Såvitt jag kunnat läsa mig till så existerar den i högsta grad och är anledningen till att vi ens kan leva på den här planeten. Men är vi verkligen på väg mot en katastrof eller upplever vi en normal förändring av temperaturen? Vi snackar trots allt om en ökning på
0.8 grader (från Wikipedia, världens mest pålitliga källa) dom senaste 150 åren ungefär. Varav den grafen likaväl kan vara grovt missvisande eftersom den sätter "0" som nån slags nivå för hur det "ska vara" även om vi alla vet att det inte finns någonting sådant.