Citat:
Ursprungligen postat av
PiranhaFlower
Hur kan 1000 år räcka när vi pratar om en planet som funnits i 4 540 000 000 år? Det är som att en doktor skulle ta in en ny patient som är 65 år gammal, undersöka denne i 10 minuter och sen dra slutsatser om hur t.ex. den här personens vikt/hälsa sett ut under hela personens livstid.
Då kan jag informera dig att det inte är 1000 år man tittar på. Däremot är jordens hela livstid ointressant vad gäller nuvarande klimat. Man känner till rätt mycket kring den unga jorden, men denna kunskap har knappast relevans för dagens klimat.
Din analogi kring doktorn (forskarvärlden) och patienten (jordklotet) kan ses ur ett annat, enligt mig mer passande, perspektiv. Din 65-årings tidigare hela liv är ganska irrelevant när det handlar om att han satt i sig ett ämne, som förvisso finns i kroppen naturligt i begränsade mängder. Man vet, oberoende av 65-åringens tidigare historia, att det finns ett normalvärde och att ytterligare intag kommer att påverka kroppen. Nu har patienten petat i sig tabletter för en stund sedan och således kan din doktor med största säkerhet avgöra vad som kommer att hända.
Citat:
Men är vi verkligen på väg mot en katastrof eller upplever vi en normal förändring av temperaturen?
Huruvida det blir katastrof eller ej beror helt på vilken väg vi väljer och hur mycket varmare det blir pga våra utsläpp av växthusgaser. Man anser av någon anledning, vilken jag förutsätter är välgrundad och troligen konservativ, att det är viktigt att hålla sig under två graders temperaturökning.