Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Rimligtvis förstår du vad jag pratar om när jag pratar om förnekande och klimatförändringar. Att låtsas som något annat är ju ganska löjligt. Eller hur?
Jag antog att du menar det du
skriver. Om du
menar något annat, är det bättre att även
skriva annat - så alla vet att du
menar annat.
Citat:
Jag anser precis som du att det inte är en fråga om åsikt om något är vetenskapligt bevisat eller inte. Hur HIV sprids är t ex bevisat och känt. Ändå finns det massvis med människor som inte tror att kondom skyddar mot HIV. Nu är klimatfrågan oändligt mycket mer komplicerad än HIV vars spridning är väl belagd, men att åsikter försvinner med bevis stämmer inte.
Klimatfrågan är "mycket mer komplicerad" - eftersom det inte finns några som helst evidens för AGW. Det finns inte ett endaste bevis inom naturvetenskapen. Hela frågan - är en endaste stor
åsikt/trosföreställning.
(Jfr. analogin om att bevisa Guds existens. Det spelar ingen som helst roll
hur många bibelverser och bibelcitat du kan hitta, som styrker existensen av Gud. DET ÄR INTE VETENSKAP.)
Citat:
Sedan är det intressant och lite suspekt att du inte ens är intresserad av diskutera ett motiv till att man hittar på en teori likt AGW. Varför?
Det råkar bara vara något jag är ointresserad av.
Jag har ingen aning. Den vetskapen nöjer jag mig med. (Man kan ju inte veta allt...)
Citat:
För egen del har jag inte läst några vetenskapliga artiklar om AGW utan jag har läst Christian Azars bok "makten över klimatet" samt läser regelbundet både Stockholms- respektive Uppsalainitiativets bloggar. Den massiva mängden artiklar till stöd för global uppvärmning och dess orsaker, att jag enkelt kan se en rad anledningar för varför man inte tror på detta, samt söndermalandet av förnekarnas argument gör sammantaget att jag inte ser någon annan väg än att AGW är en realitet.
Antalet artiklar om jultomten, är inte evidens för att jultomten faktiskt finns.
Antalet bibelcitat som antyder existensen av Gud, är inte bevis för Guds existens.
Antalet artiklar till stöd för global uppvärmning och dess orsaker, är inget bevis för att orsaker är kända (eller att delar av planeten inte kyls ner => "uppvärmningen" kan inte vara "global").
EN anledning till att inte TRO, är att det inte finns något inom naturvetenskapen som stödjer hypotesen bakom alla artiklar.
Det finns helt enkelt en massa människor, som litar mer till NATURVETENSKAP, än massproducerade artiklar
(bibelverser).
Citat:
Det är emot min natur att gå in i en diskussion utan att vara påläst som jag gjort här och jag skulle aldrig göra det i min profession. Jag avslutar härmed diskussionen från mitt håll tills jag antingen är bättre påläst eller att klimatförändringarnas orsaker är såpass uppenbara att inte ens Sarah Palin kan förneka dem längre. Puss och kram.
En uppenbarelse, som inte kan bekräftas vetenskapligt - brukar inte betraktas som evidens för något som helst...