2013-09-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Här är en som inte klarar att hålla isär begreppen. Om man vill avstå blodtransfusion är det varje vuxen människas rättighet. Man behöver inte ange anledning. Religiösa anledningar är inte ett dugg bättre eller sämre än vadsomhelst annat. Man behöver inte tolka skrifter etc för att få avstå behandling av vad slag det vara månde.

När det gäller medicinska anledningar är vetenskap och beprövad erfarenhet det enda som gäller. Religiösa skäl står här inte över något annat; gröna män på Mars, enhörningar, homeopati. Allt detta är värdelöst vetande i medicinsk praxis. Därför måste t ex barn undantas från galna uppfattningar och ges bästa medicinska vård. Medicinen bör också arbeta för upplysning enligt sina rättesnören, dvs motarbeta inverkan av ovetenskapliga uppfattningar, t ex religion på den medicinska verksamheten.

Här är en som har svårt att se sammanhangen. Den aktuella gruppens medlemmar håller sig inte till vetenskap och beprövad erfarenhet i sammanhanget utan håller sig till något annat. Det har också hänt att de undanhållit barn den bästa medicinska vården för sina egna unika uppfattningar skull.
Citera
2013-09-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Intressant och bra läsning.
Det är Jehovas vittnen som sagt det till mej. Som jag förstod kan det "vara skadligt" att vara ex här och diskutera sanningen, pga att ens tro kan försvagas.Och därför bör man inte vara ex här." Och det har jag förståelse för när jag läser andras argument mot sanningen. Men som sagt, jag personligen, tycker det är positivt att du svarar på folks frågor och argument. Du gör det bra

Han svarar inte på frågor eftersom han inte kan - inte av andra skäl.
Citera
2013-09-22, 22:38
Medlem
Om jag förstår det korrekt så är det strikta missionskrav i JW. Vad är syftet med deras mission? Är det att bara föra ut det glada budskapet till så många som möjligt? Eller är det att faktiskt omvända så många som möjligt?
Citera
2013-09-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Och inte försvinner de heller efter att man omtänksamt upplyst dessa om att de går emot vad bossarna inom JV gillar.

Jag förstår att du och vissa andra vill att jag försvinner härifrån så att ni kan påstå allt möjligt felaktigt om Jehovas vittnen.

Jag har gott samvete att befinna mig här, jag har ignorerat (för det mesta) avfällingar och dom som bara är intresserade av att smutskasta Jehovas vittnen. Jag följer alltså rådet för det mesta, men jag medger att jag för ofta dragits med i oändliga diskussioner med förhärdade lögnare som inte kan ödmjuka sig och se verkligheten som den är. Sedan har dom mage att också producera lögner om mig, men detta har bara stärkt min tro, då förstår jag att bibeln är sann som talar om dessa avfällingar som skulle följa sanna kristna.

Jag har dragits med för att jag inte har kunnat stå emot att läsa lögnarnas inlägg (fastän jag lovat mig själv att inte läsa) och blivit upprörd av dom uppenbara och hemska lögnerna, och trott att folk borde inse vad som verkligen gäller om jag bara skriver hur det ligger till. Men det är som att ropa i öknen, dom flesta lyssnar inte till vad Jehovas vittnen säger, utan blir kittlade av avfällingarnas aggressiva falska propaganda.

Jag har inte kunnat stå emot att läsa, men jag fick nyligen reda på att man kan lägga folk på en ignorera-lista, och det har jag nu gjort på några personer, främst avfällingar. Jag kommer alltså inte kunna se eller läsa deras inlägg och jag kommer inte att svara dessa hädanefter. Om andra vill ha svar från mig, på påståenden från dessa individer, så får dom själva personligen ställa dessa frågor (Jag vill alltså självklart inte heller ha några direkta eller indirekta citat från dessa).

Du är en av kandidaterna till listan, jag har haft mycket tålamod med dig, speciellt eftersom du menar att du inte varit ett Jehovas vittne. Men du beter dig ändå som avfällingarna, och kommer med dom värsta historierna så att man inte vet i vilken ände man ska börja dra i det nystanet du sitter fast i. Det bästa för mig vore att lämna dig där, för du verkar ju inte heller vilja ha någon hjälp att komma ur det. Men i alla fall, jag avvaktar ett tag till, sedan kan du känna dig ignorerad

När jag lägger dessa avfällingar och aggressiva personer på ignorera-listan och bara svarar på genuint intresserade personer, som vill få en rättvis bild av Jehovas vittnens tro, då blir det automatiskt att jag följer rådet från Sällskapet.
Citera
2013-09-22, 22:48
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Om jag förstår det korrekt så är det strikta missionskrav i JW. Vad är syftet med deras mission? Är det att bara föra ut det glada budskapet till så många som möjligt? Eller är det att faktiskt omvända så många som möjligt?

Gemene JV skulle nog svara att det är "det glada budskapet" som ska fram, och det är säkert deras ärliga intention också.

Storbossarna inom JV (om de inte kunde ljuga) skulle nog peka på stora plånboken.
Desto fler JV, desto mer dollars.
Citera
2013-09-22, 23:05
Medlem
Citat:
Tack för utförlig information. Men jag undrar vad JW anser vara syftet med uteslutningen. Är det för att skydda sina egna sinnen från synd? Eller är det för att skrämma medlemmarna till lydnad?

Med tanke på vilka bibeltexter uteslutningarna baseras på känns det första alternativet mer troligt. Men det förutsätter att medlemmarna är väldigt svaga i sin tro om de riskerar att dras med i synd av att hälsa på en fd medlem på gatan.

Det handlar om första alternativet, plus att man hoppas att syndaren vänder om när det blir konsekvenser av att inte lyssna till församlingen.

Citat:
Och dessutom går det ju helt emot Jesu lära.

Nej detta är helt i linje med Jesu lära.

Jesu budskap handlade ju om att människor skulle ändra sinne och vända om. Fariséerna (bland andra) vägrade att vända om, främst för att dom var stolta och rädda för att förlora sina höga maktpositioner i samhället, därför hade Jesus inte mycket till övers för dessa. Många prostituerade och tullindrivare däremot (samhällets botten) var ödmjuka och villiga att omvända från sina onda handlingar, dessa tog emot Jesu budskap och Jesus umgicks med dom. Fariséerna däremot höll han på ett avstånd.

Jesus förklarade att om en broder syndar och inte vänder om från synden, så skulle man ta med en eller två andra bröder och försöka få honom att ändra sinne, om inte det hjälper så skulle man ta hjälp från hela församlingen. Om inte det heller hjälper, brodern vänder inte om, då skulle man ta avstånd från denna broder så som judarna tog avstånd från hedningar och tullindrivare.

Judarna umgicks inte med hedningar (och senare i historien inte heller med tullindrivare)

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare. " (Matteus 18:15-17 Bibel2000)

Johannes, en av Jesu närmaste hade samma syn:

"Om någon kommer till er utan denna lära skall ni inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen. Den som välkomnar honom gör sig till hans medbrottsling." (2 Joh 10-11 Bibel2000)
Citera
2013-09-22, 23:05
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår att du och vissa andra vill att jag försvinner härifrån så att ni kan påstå allt möjligt felaktigt om Jehovas vittnen.

Jag har sagt det förr åt dig, och jag säger det gärna igen.
Jag vill inte att du försvinner härifrån, inte alls. Som med IslamPeace anser jag att ingen drar JV "i skiten" lika bra som ett JV kan... Med honom gäller samma sak, fast med islam.

Citat:
Jag har gott samvete att befinna mig här...

Inte gott nog för att "komma ut ur garderoben" till bekanta som en debattör på FB .

Citat:
Du är en av kandidaterna till listan, jag har haft mycket tålamod med dig, speciellt eftersom du menar att du inte varit ett Jehovas vittne. Men du beter dig ändå som avfällingarna, och kommer med dom värsta historierna så att man inte vet i vilken ände man ska börja dra i det nystanet du sitter fast i. Det bästa för mig vore att lämna dig där, för du verkar ju inte heller vilja ha någon hjälp att komma ur det. Men i alla fall, jag avvaktar ett tag till, sedan kan du känna dig ignorerad

Jag är redan på din lista. Du "svarar" ju enbart på de inlägg jag skriver där du får värma dig i den där välanvända koftan du har. Du svarar aldrig på mina (eller Bogomils) frågor om vetenskap och hur du väljer och vrakar vad som är vetenskap och inte vetenskap... Du min vän, är ett skämt, och känns ignoreknappen lockande så tryck för all del på den.

Jag har redan lämnat dig, som du kanske märkt. Kanske inte helt, men jag anser det totalt intetsägande att debattera med någon som beter sig som dig.
Känner du en vacker dag för att inte gömma dig varje gång en obekväm fråga dyker upp, så kanske JAG kan tänka mig att fortsätta debatten med dig.
Du är en oärlig debattör helt enkelt.

Citat:
När jag lägger dessa avfällingar och aggressiva personer på ignorera-listan och bara svarar på genuint intresserade personer, som vill få en rättvis bild av Jehovas vittnens tro, då blir det automatiskt att jag följer rådet från Sällskapet.

Rationalisera förbi detta hur du vill. Jag förväntar mig inget annat... Cherrypicker.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-09-22 kl. 23:33.
Citera
2013-09-22, 23:22
Medlem
[quote=ttsp|45366878]Jag förstår att du och vissa andra vill att jag försvinner härifrån så att ni kan påstå allt möjligt felaktigt om Jehovas vittnen.

Jag har gott samvete att befinna mig här, jag har ignorerat (för det mesta) avfällingar och dom som bara är intresserade av att smutskasta Jehovas vittnen. Jag följer alltså rådet för det mesta, men jag medger att jag för ofta dragits med i oändliga diskussioner med förhärdade lögnare som inte kan ödmjuka sig och se verkligheten som den är. Sedan har dom mage att också producera lögner om mig, men detta har bara stärkt min tro, då förstår jag att bibeln är sann som talar om dessa avfällingar som skulle följa sanna kristna.

Jag har dragits med för att jag inte har kunnat stå emot att läsa lögnarnas inlägg (fastän jag lovat mig själv att inte läsa) och blivit upprörd av dom uppenbara och hemska lögnerna, och trott att folk borde inse vad som verkligen gäller om jag bara skriver hur det ligger till. Men det är som att ropa i öknen, dom flesta lyssnar inte till vad Jehovas vittnen säger, utan blir kittlade av avfällingarnas aggressiva falska propaganda.

Jag har inte kunnat stå emot att läsa, men jag fick nyligen reda på att man kan lägga folk på en ignorera-lista, och det har jag nu gjort på några personer, främst avfällingar. Jag kommer alltså inte kunna se eller läsa deras inlägg och jag kommer inte att svara dessa hädanefter. Om andra vill ha svar från mig, på påståenden från dessa individer, så får dom själva personligen ställa dessa frågor (Jag vill alltså självklart inte heller ha några direkta eller indirekta citat från dessa).

Citat:

Det var ett bra svar
Citera
2013-09-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jag har sagt det förr åt dig, och jag säger det gärna igen.
Jag vill inte att du försvinner härifrån, inte alls. Som med IslamPeace anser jag att ingen drar JV "i skiten" lika bra som ett JV kan... Med honom gäller samma sak, fast med islam.

Inte gott nog för att "komma ut ur garderoben" till bekanta som en debattör på FB .

Jag är redan på din lista. Du "svarar" ju enbart på de inlägg jag skriver där du får värma dig i den där välanvända koftan du har. Du svarar aldrig på mina (eller Bogomils) frågor om vetenskap och hur du väljer och vrakar vad som är vetenskap och inte vetenskap... Du min vän, är ett skämt, och känns ignoreknappen lockande så tryck för all del på den.

Jag har redan lämnat dig, som du kanske märkt. Kanske inte helt, men jag anser det totalt intetsägande att debattera med någon som beter sig dom dig.
Känner du en vacker dag för att inte gömma dig varje gång en obekväm fråga dyker upp, så kanske JAG kan tänka mig att fortsätta debatten med dig.
Du är en oärlig debattör helt enkelt.

Rationalisera förbi detta hur du vill. Jag förväntar mig inget annat... Cherrypicker.

Ignorera-listan brukar alltid bli populär bland JV:s debattörer när de inte klarar av debatterna.
Det gör det möjligen lite mindre jobbigt att slippa se det man inte kan försvara.
Ttsp gör ett fantastiskt jobb med att visa fram sanningen om JV.
Jag hoppas han fortsätter riktigt länge.
Min bror känner sig mycket tacksam mot ttsp för att han har fått hjälp att inse att det är på tiden att lämna sekten.
Citera
2013-09-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Det är utmärkt att denne person väljer att inte läsa kompentet kritik av hans rörelse. Då får denna stå oemotsagd och alla inser det verkliga skälet till hans val. Själv kommer jag att under alla omständigheter ignorera alla frågor som han - trots sin föresats - kan komma att ställa till mig. Och som jag framhållit beror det just på att han själv aldrig besvarar frågor. Däremot kommer jag att bemöta felaktigheter han kan komma med, om de är allvarliga. Han har ofta påstått att jag ljuger och förvränger, men han har inte en enda gång visat att så är fallet. Det är förståeligt, eftersom jag besitter fakta och aldrig vränger något.
Citera
2013-09-22, 23:34
Medlem
Citat:

Viktigast är att försöka rädda sitt eget skinn.
JV tror att den medlem som inte predikar inte blir godkänd och räddad av Gud.
Citera
2013-09-22, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Här är en som inte klarar att hålla isär begreppen. Om man vill avstå blodtransfusion är det varje vuxen människas rättighet. Man behöver inte ange anledning. Religiösa anledningar är inte ett dugg bättre eller sämre än vadsomhelst annat. Man behöver inte tolka skrifter etc för att få avstå behandling av vad slag det vara månde.

När det gäller medicinska anledningar är vetenskap och beprövad erfarenhet det enda som gäller. Religiösa skäl står här inte över något annat; gröna män på Mars, enhörningar, homeopati. Allt detta är värdelöst vetande i medicinsk praxis. Därför måste t ex barn undantas från galna uppfattningar och ges bästa medicinska vård. Medicinen bör också arbeta för upplysning enligt sina rättesnören, dvs motarbeta inverkan av ovetenskapliga uppfattningar, t ex religion på den medicinska verksamheten.

Ett vuxet JV kan känna sig tvingad till assisterat självmord genom att vägra blodtransfusion.
Alternativet blir ett socialt självmord då man förlorar sitt sociala liv om man tar emot transfusionen.
Viktigt också att komma ihåg den press som en person i en redan utsatt situation utsätts för från församling och ofta även familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in