2013-09-22, 16:45
Medlem
Av samma anledning som man inte tycker om när radiotjänst ringer på dörren eller när en telefonförsäljare ringer eller när dom försöker lura på dig ett mobilabonnemang på din lokala stormarknad.
Citera
2013-09-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag har inte fått svar på hälften av mina frågor här i tråden av jv. Varför?

Du har inte märkt hur många inlägg jag måste svara på? Det är inte bara du som pockar på Jehovas vittnens uppmärksamhet.

Du kan läsa själv hur mycket som helst på den officiella hemsidan om du inte tycker att jag svarar på frågor tillräckligt snabbt eller inte svarar alls.

Det är inte heller roligt att svara människor som redan har förutfattade meningar, t.ex. du med schampoflaskan (och annat), man vill ju att den man pratar med visar lite respekt.

Du får själv leta i schampoflaskan just nu, för just nu är jag upptagen med annat. Jag hade tid tidigare, men då var det också stor aktivitet i tråden. Det blir nästan alltid en stor aktivitet när Jehovas vittnen skriver här överhuvudtaget.
Citera
2013-09-22, 19:14
Medlem
Citat:
Citat:
Men vad är syftet med uteslutningen av en medlem?
Det här är en fråga som jag inte fått svar på och som jag fortfarande är intresserade av att få ett svar på. Någon??

Här har du lite info om uteslutning:

Citat:
UTESLUTNING

Exkommunikation eller utestängning från en gemenskap eller en organisation. Inom religiösa samfund är det en grundprincip och en väl förankrad rättighet att utesluta medlemmar som handlar tvärtemot samfundets grundläggande principer, på samma sätt som politiska organisationer har rätt att utesluta medlemmar som motarbetar deras ideologi och statsmakten kan utestänga vissa brottslingar från samhället (genom frihetsstraff, förvisning och i en del länder även genom dödsstraff). I Guds församling tillämpas detta för att församlingen skall hållas ren när det gäller läror och moral. En sådan ordning är nödvändig för att en organisation skall kunna bestå, och detta gäller i synnerhet den kristna församlingen. Församlingen måste förbli ren och behålla Guds ynnest för att kunna representera honom och bli använd av honom. I annat fall skulle Gud utestänga eller förkasta hela församlingen. (Upp 2:5; 1Kor 5:5, 6)...

I den kristna församlingen.

På grundval av principerna i de hebreiska skrifterna ger de kristna grekiska skrifterna genom både befallningar och prejudikat den kristna församlingen myndighet att utesluta medlemmar. Genom att man använder den här gudagivna myndigheten kan församlingen hållas ren och fortsätta att stå i ett godkänt förhållande till Gud. Aposteln Paulus gav, med den myndighet han hade fått, befallning om att en otuktig man som levde tillsammans med sin fars hustru skulle uteslutas. (1Kor 5:5, 11, 13) Han använde samma myndighet till att utesluta Hymeneus och Alexander. (1Ti 1:19, 20) Diotrefes däremot försökte uppenbarligen med orätt få andra uteslutna ur församlingen. (3Jo 9, 10)

Bland de överträdelser som kan leda till uteslutning ur den kristna församlingen är otukt, äktenskapsbrott, homosexuella handlingar, girighet, utsugning, stöld, lögn, dryckenskap, smädelser, spiritism, mord, avgudadyrkan, avfällighet och orsakande av splittring i församlingen. (1Kor 5:9–13; 6:9, 10; Tit 3:10, 11; Upp 21:8) Den som främjar en sekt får barmhärtigt nog en första och en andra varning innan man eventuellt utesluter honom. Samma princip som gällde i den mosaiska lagen tillämpas också i den kristna församlingen, nämligen att två eller tre vittnen måste fastställa bevisen mot den anklagade. (1Ti 5:19) De som har befunnits skyldiga till att bedriva synd skall enligt Bibeln tillrättavisas ”inför allas ögon”, till exempel i närvaro av dem som har vittnat om det syndiga uppförandet, så att alla får en hälsosam fruktan för det syndiga handlingssättet. (1Ti 5:20; se TILLRÄTTAVISNING.)

De som tillhör den kristna församlingen förmanas också i Bibeln att inte umgås med sådana som ”vandrar oordentligt” men som man ändå inte anser det nödvändigt att utesluta ur församlingen. Paulus skrev till församlingen i Thessalonike angående ett sådant fall: ”Sluta upp med att umgås med honom, för att han må skämmas. Och håll honom ändå inte för en fiende, utan fortsätt att allvarligt förmana honom som en broder.” (2Th 3:6, 11, 13–15)

När det däremot gäller en kristen som vänder församlingen ryggen eller blir utesluten ur den skrev aposteln Paulus att man skulle ”sluta upp att vara i sällskap med” en sådan, och aposteln Johannes skrev: ”Ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.” (1Kor 5:11; 2Jo 9, 10)

De som har blivit uteslutna kan komma tillbaka till församlingen om de visar uppriktig ånger. (2Kor 2:5–8) Detta är också till nytta för församlingen, eftersom det skyddar den från att överlistas av Satan genom att svänga från den ena ytterligheten (att tolerera synd) till den andra (att bli hård och oförsonlig). (2Kor 2:10, 11)

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1200001462
Citera
2013-09-22, 20:08
Medlem
ttsp, Vad säger församlingen (äldste) om att du skriver här? Alltså, jag tycker det är bra att ett vittne svarar på dessa frågor som ställs här, men jag vet ju hur det resoneras kring detta med internet osv..
Citera
2013-09-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
ttsp, Vad säger församlingen (äldste) om att du skriver här? Alltså, jag tycker det är bra att ett vittne svarar på dessa frågor som ställs här, men jag vet ju hur det resoneras kring detta med internet osv..

Jag vill inte gå in på personliga saker.

Jag undrar verkligen om du vet hur det resoneras, varifrån har du fått den informationen? Är det från avhopparsidor eller är det från Jehovas vittnen själva? Min erfarenhet är att majoriteten av människor får andrahandsuppgifter från media och avhopparsidor på internet, det är därför folk oftast är felinformerade om Jehovas vittnens tro.

Du kan läsa om hur man ser på internet här, om du nu verkligen är intresserad:

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011602
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102000047
Citera
2013-09-22, 21:40
Medlem
Norrbottenss avatar
Och här...

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2012364#p19

Citat:
Det tjänar ingenting till att försöka bemöta argumenten från avfällingar eller från dem som är kritiska mot Jehovas organisation. Det skulle i själva verket vara orätt och till andlig fara för oss att ta del av deras åsikter, oavsett om de finns på papper eller på internet.

Denna bit, och det faktum att det hänger JV här och argumenterar med oss som är kritiska mot JV har jag alltid tyckt är så jävla roligt.
Och inte försvinner de heller efter att man omtänksamt upplyst dessa om att de går emot vad bossarna inom JV gillar.

Man kan helt enkelt konstatera att det finns en del rebeller inom JV också.
Precis som andra religiösa så plockar de ur russinen ur kakan och slänger resten.

För att svara på trez77 fråga.

Ett JV skulle knappast tala om för sina bekanta att han/hon hänger på ett forum som Flashback.
Skulle det nå äldstebrorsorna (vilket det i skvallerorganisationen JV garanterat hade) så blir det eventuellt konsekvenser.
Citera
2013-09-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Här har du lite info om uteslutning:

Tack för utförlig information. Men jag undrar vad JW anser vara syftet med uteslutningen. Är det för att skydda sina egna sinnen från synd? Eller är det för att skrämma medlemmarna till lydnad?

Med tanke på vilka bibeltexter uteslutningarna baseras på känns det första alternativet mer troligt. Men det förutsätter att medlemmarna är väldigt svaga i sin tro om de riskerar att dras med i synd av att hälsa på en fd medlem på gatan. Och dessutom går det ju helt emot Jesu lära.
Citera
2013-09-22, 22:06
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Från början var Jvs transfusionsvägran enbart religiöst betingad. I botten finns trosmomentet. Sedan har det medicinska argumentet tillkommit, och det har i Jvs litteratur efter hand antagit så stora proportioner att det blivit ett argument i sig. Önskas bevis för påståendet kan jag återkomma med hänvisningar.

Och Jv vägrar att erkänna att det finns situationer då enbart blod räddar liv. Jag har aldrig hört något erkännande från Jv om detta. Pressade med fakta glider de bara undan. De tror i verkligheten att blod aldrig behövs för att rädda liv. Det har jag också fått några Jv att erkänna. Sedan är det också sant att Jv i allmänhet är beredda att dö hellre än att överleva med hjälp av blod. Men oftast tror de samtidigt att de kan klara sig med annat än blod. Det har Jv-propagandan åstadkommit.

Som kristen är jag på det klara med att det kan finnas situationer då man måste bli martyr. Under de första århundradena ställdes kristna ibland inför att förneka Kristus eller avrättas. De ställdes också inför tvånget att dyrka kejsaren. Med rätta vägrade kristna att göra detta och fick då betala det ultimata priset.

Men när det gäller medicinskt bruk av blod är situationen en annan. Blodlagarna i Bibeln handlar om slaktblod då man genom att hälla ut blodet på marken återlämnade livet åt Gud. Som också Jv har framhållit handlade det om respekt för livets helgd. Blodtransfusioner är fullt i harmoni med detta, då det just handlar om att värna liv och inget liv har tagits som måste "återlämnas" till Gud. Att dö för att upprätthålla livets helgd måste vara en missuppfattning. Situationen är densamma som gällde för de stränga sabbatslagarna. Det kunde uppstå situationer då man trots sabbatsreglerna kunde få arbeta på den sjunde dagen. Att låta nära och kära hellre dö än att hjälpa dem hade varit att missförstå lagen. Jag känner väl till Jvs argument mot blodtransfusioner men väntar till att bemöta dem till de dyker upp här.

Här är en som inte klarar att hålla isär begreppen. Om man vill avstå blodtransfusion är det varje vuxen människas rättighet. Man behöver inte ange anledning. Religiösa anledningar är inte ett dugg bättre eller sämre än vadsomhelst annat. Man behöver inte tolka skrifter etc för att få avstå behandling av vad slag det vara månde.

När det gäller medicinska anledningar är vetenskap och beprövad erfarenhet det enda som gäller. Religiösa skäl står här inte över något annat; gröna män på Mars, enhörningar, homeopati. Allt detta är värdelöst vetande i medicinsk praxis. Därför måste t ex barn undantas från galna uppfattningar och ges bästa medicinska vård. Medicinen bör också arbeta för upplysning enligt sina rättesnören, dvs motarbeta inverkan av ovetenskapliga uppfattningar, t ex religion på den medicinska verksamheten.
Citera
2013-09-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Och här...

Denna bit, och det faktum att det hänger JV här och argumenterar med oss som är kritiska mot JV har jag alltid tyckt är så jävla roligt.
Och inte försvinner de heller efter att man omtänksamt upplyst dessa om att de går emot vad bossarna inom JV gillar.

Precis som andra religiösa så plockar de ur russinen ur kakan och slänger resten.

Ett JV skulle knappast tala om för sina bekanta att han/hon hänger på ett forum som Flashback.
Skulle det nå äldstebrorsorna (vilket det i skvallerorganisationen JV garanterat hade) så blir det eventuellt konsekvenser.

Känns ju logiskt att "sektledarna" går ut med sånt. På det sättet riskerar ju inga vittnen råka få ta del av någon (befogad eller obefogad) kritik mot den egna organisationen och kan fortsätta leva i en fantasivärld där ALLTING är toppen.
Citera
2013-09-22, 22:09
Medlem
Jag har tidigare inte haft någon särskild åsikt om JW men börjar faktiskt förstå nu varför vissa klassar det som sekt. Det är alldeles för många saker som verkar konstiga i JW.
Citera
2013-09-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Och här...

I verkligheten bluffar Jv som deltar här när de påstår att det inte tjänar något till att svara folk som är motståndare till "Jehovas organisation". När de tror de har övertaget har de inga problem med att försöka bemöta kritik från sådant håll. Påståenden om att det inte tjänar något till är bara dimridåer de kommer med när de inte klarar av att svara på kompetent kritik och därmed sammanhängande frågor.

Att skriva här är ett lätt sätt att att fylla timrapporten till församlingen för sådana Jv som knappt följer anvisningarna att gå från dörr till dörr. Det finns bekännande Jv som i stället tillbringar nästan all sin vakna tid på debattforum på nätet, i strid med ledningens önskemål. Men att timkvoten kommer från debatter på sådana här forum får församlingen självklart aldrig veta. Ledningen förstår fullt ut att sådan verksamhet gör Jvs organisation en björntjänst. Medlemmar av andra impopulära samfund har lärt sig att inte framkalla ovälkommen kritik och håller sig därför borta från sådana här forum. Men de har ju inte heller pressen på sig att rapportera tid till församlngen som Jv har.
Citera
2013-09-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag vill inte gå in på personliga saker.

Jag undrar verkligen om du vet hur det resoneras, varifrån har du fått den informationen? Är det från avhopparsidor eller är det från Jehovas vittnen själva? Min erfarenhet är att majoriteten av människor får andrahandsuppgifter från media och avhopparsidor på internet, det är därför folk oftast är felinformerade om Jehovas vittnens tro.

Du kan läsa om hur man ser på internet här, om du nu verkligen är intresserad:

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011602
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102000047

Intressant och bra läsning.
Det är Jehovas vittnen som sagt det till mej. Som jag förstod kan det "vara skadligt" att vara ex här och diskutera sanningen, pga att ens tro kan försvagas.Och därför bör man inte vara ex här." Och det har jag förståelse för när jag läser andras argument mot sanningen. Men som sagt, jag personligen, tycker det är positivt att du svarar på folks frågor och argument. Du gör det bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in