2013-09-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och här kommer ännu en länk:

http://hbl.fi/nyheter/2013-09-17/500911/jehovas-vittnen-inskranker-barnens-rattigheter

De två länkar jag nu har lagt in är väldigt intressanta, och är dessutom svar på frågan från ts.

Citat:
"Jehovas vittnens informatör Veikko Leinonen säger att barnens ställning inom samfundet är bra och behöver inte ändras, eftersom allt är bra.

– Det finns inget sådant som på basis av de här anklagelserna behöver ändras.

Leinonen har inte sett utredningen, men hört om den. Enligt honom är den en del av en kampanj mot Jehovas vittnen.

– Alla Jehovas vittnen vet att det inte är på det sättet, säger han."

Så typiska kommentarer från JV.
Han har inte sett utredningen men vet ändå att det är en kampanj mot JV.
Fullt i klass med ttsp som påstår att allt som kan vara negativt är bara förvrängningar av avhoppare.
Huvudet djupt ner i sanden.
Citera
2013-09-21, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen har skrivit detta i Vakna! 1989

*** g89 8/10 sid. 16-19 Gravitationen — en fascinerande kraft ***

Gravitationen — en fascinerande kraft

FÖR cirka 300*år sedan teoretiserade Isaac Newton om hur gravitationen verkar. Han föreställde sig en man som kastade ett föremål från toppen av ett ovanligt högt berg. Om han bara släppte föremålet, skulle det, precis som ett äpple, falla rakt ner till marken.

Men om han kastade det framåt, skulle fallet till marken bilda en krökt bana. Newton drog då slutsatsen att om föremålet kastades i väg med tillräckligt stor fart, så skulle det cirkla i en bana runt jorden.

Med utgångspunkt från dessa teorier fick han sambandet mellan gravitationen och månens och planeternas rörelser klart för sig: månen som följer sitt kretslopp kring jorden på grund av jordens dragningskraft och planeterna som hålls kvar i sina banor av solens dragningskraft.

En universell lag

Efter noggrant studium formulerade Newton en exakt matematisk beskrivning av denna universella lag. Enkelt uttryckt gick Newtons beräkningar ut på att alla föremål, stora som små, utövar dragningskraft på varandra och att styrkan hos denna dragningskraft beror på föremålens massa och avståndet mellan dem.

Frånsett smärre justeringar använder sig vetenskapsmän fortfarande av Newtons grundläggande formler för att beskriva gravitationen, i synnerhet när man planerar sådana rymdprojekt som då man skickade upp en rymdsond för att utforska Halleys komet 1985. Den engelske astronomen Edmond Halley, en kollega till Newton, använde faktiskt Newtons teorier för att förutsäga det år då denna komet skulle dyka upp nästa gång.

Newtons upptäckter angående gravitationen gav honom en glimt av den ordning som är uppenbar i universum, en ordning som uppkommit genom intelligent formgivning. Men i och med hans arbete var långt ifrån sista ordet i ämnet sagt. I början av vårt århundrade kom vetenskapsmän underfund med att vissa delar av Newtons teorier var bristfälliga och rentav felaktiga.

Einstein och gravitationen

År 1916 lade Albert Einstein fram sin allmänna relativitetsteori. Hans sensationella upptäckt var att gravitationen inte bara formar universum, utan också styr det sätt på vilket vi ser och mäter det. Ja, gravitationen påverkar till och med det sätt på vilket tiden mäts.

Än en gång kan vi förstå det bättre med hjälp av en illustration. Föreställ dig rymden som en oändlig gummimatta. Om man lägger ett föremål på en elastisk matta, bildas en fördjupning, eller inbuktning. Enligt Einsteins beskrivning kan jorden, solen och stjärnorna liknas vid föremål på en elastisk matta vilka får rymden att kröka sig. Om man låter ett annat föremål rulla på gummimattan, kommer dess bana att avledas och bli krökt av det inbuktade området kring det första föremålet.

På liknande sätt rör sig jorden, planeterna och stjärnorna i krökta banor och följer de naturliga ”inbuktningarna” i rymden. Även en ljusstråle viker av, när den på nära håll passerar stora objekt i universum. Vidare har man med hjälp av Einsteins formler kunnat räkna ut att ljus som färdas i riktning mot gravitationen förlorar något av sin energi, vilket märks som en liten förskjutning mot rött i färgspektrumet. Fysiker kallar detta fenomen relativistisk rödförskjutning.

Så förutom att klara ut de meningsskiljaktigheter som hade uppstått till följd av Newtons upptäckter uppenbarade Einsteins teori nya hemligheter om hur gravitationen verkar i universum.

...

En till synes vettig populärvetenskaplig artikel. Förutom en liten mening som smygit sig in i artikeln som INTE alls passar in där. Sedan när finns det några vetenskapliga bevis för en intelligent skapare till universum???
Citera
2013-09-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Underbart att du som är utanför vet mer än oss.
Går ditt liv ut på att angripa JV ,det verkar så för häromdagen skrev du att du googlade i två timmar bara efter en specifik uppgift?
Du är väl inte med i hjälpkällan eller liknande?
Har träffat de som var med i hjälpkällan och vilka rättshaverister, varför inte gå vidare med sina liv. Jag upplevde dem som oerhört bittra, tragiskt tycker jag är du möjligtvis en av dem?

Ojsan! Det ser ut som om en person som säger sig vara Jv har träffat folk från "Hjälpkällan". Det är ju rakt i strid med "slavens" anvisningar, men kontakten kanske togs när det aktuella vittnet var i en troskris, eller möjligen innan vederbörande blev Jv.

Den så kallade Hjälpkällan är förvisso inte mycket att hänga i granen, men folk där är nog inte större "rättshaverister" än Jv själva.
Citera
2013-09-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kommer undantagsvis, om alls, att svara på inlägg från f.d. Jehovas vittnen och andra personer som bara är ute efter att förvränga.

Men om man nu tycker att deras argument behöver besvaras, så kan uppriktigt intresserade ställa samma sakfråga till mig, fast då med egna ord, utan att man kopierar och klistrar in från olika sidor, eller citat från debattörer här på Flashback eller andra forum.

Det ska alltså handla om ett genuint intresse för att ta reda på hur Jehovas vittnen tänker och tycker.

Om och om igen har denne debattör svarat på mina inlägg, fastän han - helt oärligt- påstår att jag vränger. Om och om och om igen har han ställt frågor när han trott att han haft ett övertag, något som han aldrig haft. Konsekvent har han vägrat att svara på frågor, fast jag har svarat på hans frågor. Nu senast har detta dokumenterats ovan om ämnet blod i medicinen.

En individ av denna beskaffenhet är oseriös, och därför kommer jag i fortsättningen helt att ignorera de frågor han helt säkert i gammal stil kommer att ställa till mig, och jag kommer att förklara saken för läsarna här.
Citera
2013-09-21, 23:52
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om och om igen har denne debattör svarat på mina inlägg, fastän han - helt oärligt- påstår att jag vränger. Om och om och om igen har han ställt frågor när han trott att han haft ett övertag, något som han aldrig haft. Konsekvent har han vägrat att svara på frågor, fast jag har svarat på hans frågor. Nu senast har detta dokumenterats ovan om ämnet blod i medicinen.

En individ av denna beskaffenhet är oseriös, och därför kommer jag i fortsättningen helt att ignorera de frågor han helt säkert i gammal stil kommer att ställa till mig, och jag kommer att förklara saken för läsarna här.
Det var ett fasligt tjafsande mellan er interjehovas, har ni kris i hur ni ska fördela örena eller vad, ni hade liksom noll insikter i medicin men nu skickas det inlägg som är så ot så man tar sig för pannan, i religionsforum är det fullständigt onödigt med inlägg i biologi åk 4. (lågstadiet, för de jv som inte förstår årskurs, eller de islamister som så ofta vänder sig till alla möjliga samfund i tron att de söta och gulliga)

jv är en fluktuerande organisation, ORG. / också tyvärr evil.
Citera
2013-09-22, 08:43
Medlem
Bogomils avatar
Eftersom jag för min del inte kan se ..... ens en tilstymmelse till .... éntydighet om vad som är OnT/OT på denna tråd avstår jag tills vidare från deltagande på tråden.

Det är inte så att jag 'flyr' från frågor som relaterar till mitt senaste tråddeltagande, men jag vill ha såpass mycket fast grund under fötterna att jag vet att min position är trådlegitim.

Det kan möjligen visa sig att det är principfrågor vi är inne på, och i så fall deltar jag gärna i en fördjupning om det på metatråden.
Citera
2013-09-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det var ett fasligt tjafsande mellan er interjehovas, har ni kris i hur ni ska fördela örena eller vad, ni hade liksom noll insikter i medicin men nu skickas det inlägg som är så ot så man tar sig för pannan, i religionsforum är det fullständigt onödigt med inlägg i biologi åk 4. (lågstadiet, för de jv som inte förstår årskurs, eller de islamister som så ofta vänder sig till alla möjliga samfund i tron att de söta och gulliga)

jv är en fluktuerande organisation, ORG. / också tyvärr evil.

Jag är inget Jv så mitt inlägg är inte någon del av "interjehovas". Jag är kritisk till mycket inom Jv, bl a deras inställning till blod i vården. Och det är inte jag som har "noll insikter i medicin". Jvs uppfattningar här har direkt med liv och död att göra, och de framförs som en del av deras religion. Därför är det i högsta grad rimligt att saker och ting klargörs, särskilt som Jvs inställning till blodtransfusioner är en av anledningarna till att Jv är impopulära. Som du kanske har sett är anledningen till varför de är impopulära själva ämnet för tråden.

I meningsutbytet här har ett Jehovas vittne ställt flera frågor till mig, som jag besvarat, men själv vill vederbörande inte svara på mina frågor. Jag har rätt att påpeka detta och att i framtiden avvisa alla frågor från en så ensidig debattör.
Citera
2013-09-22, 10:49
Medlem
Jag har inte fått svar på hälften av mina frågor här i tråden av jv. Varför?
Citera
2013-09-22, 10:58
Medlem
Markusevangeliet 7:14-23
Citat:
Sedan kallade han till sig folket och sade: ”Hör på mig allesammans och försök att förstå. Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren.” När han hade dragit sig undan hopen och kommit hem frågade lärjungarna vad han hade menat med denna bild. Han svarade: ”Har ni också svårt att fatta? Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet.” Därmed förklarade han all föda ren. Men han sade: ”Det som kommer ut ur människan, det gör henne oren. Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”

Jag tolkar det som att det inte är fel att varken äta blod eller ta emot blodtransfusion enligt den kristna läran. Jesu egna ord borde väl rimligtvis ändå ha företräde framför något som förordats i GT.
Citera
2013-09-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men vad är syftet med uteslutningen av en medlem?

Det här är en fråga som jag inte fått svar på och som jag fortfarande är intresserade av att få ett svar på. Någon??
Citera
2013-09-22, 11:06
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ojsan! Det ser ut som om en person som säger sig vara Jv har träffat folk från "Hjälpkällan". Det är ju rakt i strid med "slavens" anvisningar, men kontakten kanske togs när det aktuella vittnet var i en troskris, eller möjligen innan vederbörande blev Jv.

Den så kallade Hjälpkällan är förvisso inte mycket att hänga i granen, men folk där är nog inte större "rättshaverister" än Jv själva.
Och merparten jehovas v. beger sig till bibliotek och åker till lärosätena i åratal? För ni är ju akademiskt insatta precis som muslimerna i trådarna - men nej, det är inget race det handlar om? Vilken riktining kommer upp med finaste filofloskofolin... späckad med senaste filosoftesen, nej ni har direktlinjen till usa, och då är väl det så jättemycket finare och finast, snyggast finast bäst - giltigast?

Att sitta i hemmet vid telefonen och babbla, det menar ni är teosofi? isf är ju redan 12-åringar fullfjädrade färdigutbildade (kan allt, vet allt, och lättkränkta) inom flera religiösa sekter över världen om det ska vara så, det råkar vara så, att både elever och studenter, använder sig av IT som del i kunskapsinhämtning, att de vet vad de läser är en annan sak, det handlar för er som för de andra : att leverera på tid. Inte att förstå, för skulle det förstås, skulle de starka fördomar som sitter som berget, inte utgöra sådana blockeringar och sådant förakt, som det faktiskt gör, i det viktigaste v allt : kunskaper och bl.a yttrandefrihet, som jag vet, är rätt begränsad, inom jv, som sig bör, för sekter som vill upp och slippa strukturella intersektionaliteten.
Citera
2013-09-22, 11:06
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag har inte fått svar på hälften av mina frågor här i tråden av jv. Varför?

För att de inte svarar på sådant de vet ställer deras lilla tro i tveksam dager.

Vetenskap är bra när det passar, och dåligt (icke existerande) när det inte passar för ett JV.
När någonting går emot det de tror på så låtsas de som att det regnar.

Så fort man kommer lite nära och pillar på sådant de inte gillar, då är det offerkofta på och iväg från ämnet fortare än man kan säga Jehova.
Detta händer i denna tråden, om och om och om och om och om igen. Och det kommer för evigt att fortsätta, för de kommer inte att svara. De KAN inte svara.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Man brukar säga att tron kan försätta berg. Detta är naturligtvis inte sant.
Däremot kan man säkert få för sig att bergen rör på sig, om man bara tror hårt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in